Kirjoittaja Aihe: Sielu, sydän ja kyyneleet!  (Luettu 11916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Sielu, sydän ja kyyneleet!
« Vastaus #30 : 20.06.11 - klo:22:35 »
Pirska:

Niin, ottamatta nyt Jampen sanomisiin enempää kantaa niin yleisellä tasolla mun mielestäni kaikkea tekopyhyyttä tai farisealaisuutta ei uskovana olemisesta pysty mitenkään poistamaan, sen enempää kuin syntisyyttä yleensäkään. Aika toivoton projekti olisi pyrkiä mihinkään absoluuttiseen puhtauteen tässäkään asiassa mun mielestäni. Tai jos joku on keksinyt miten moinen jekku onnistuu, niin kuuntelen mielelläni ;)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Sielu, sydän ja kyyneleet!
« Vastaus #31 : 21.06.11 - klo:14:35 »
Pirska:

Niin, ottamatta nyt Jampen sanomisiin enempää kantaa niin yleisellä tasolla mun mielestäni kaikkea tekopyhyyttä tai farisealaisuutta ei uskovana olemisesta pysty mitenkään poistamaan, sen enempää kuin syntisyyttä yleensäkään. Aika toivoton projekti olisi pyrkiä mihinkään absoluuttiseen puhtauteen tässäkään asiassa mun mielestäni. Tai jos joku on keksinyt miten moinen jekku onnistuu, niin kuuntelen mielelläni ;)

Kyllä minäkin myönnän, että tekopyhyyttä tai farisealaisuutta  ei uskovana olemisesta pysty poistamaan. Maanpäällissessä elämässämme olemme vajavaisia ja jäämme vajavaisiksi.

Mielestäni olit kuitenkin oivaltanut erittäin hyvin asian kommentissasi:


Tämä voi olla kyllä totta joskus, yhtälailla totta voi olla myös vaihtoehtoinen teoria eli rakkauden vaikuttama toivo siitä että toisetkin löytäisivät Jumalan. Uskoisin että tuollainen halu voi olla myös Pyhän Hengen vaikuttamaa, eikä kyttäämisinnon.

Todennäköisesti motiivimme ovat yleensä sekoitus molempia. Yksin Jumala tietää senkin mistä vaikuttimista me kukainenkin loppujen lopuksi herätyksiä toivomme - jos toivomme.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Sielu, sydän ja kyyneleet!
« Vastaus #32 : 21.06.11 - klo:16:01 »
Jampe tuntuu tietävän paremmin kuin Jumala.

Ei tarvitse olla jumala tietääkseen tämän asian.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Sielu, sydän ja kyyneleet!
« Vastaus #33 : 21.06.11 - klo:19:58 »
Kyllä minäkin myönnän, että tekopyhyyttä tai farisealaisuutta  ei uskovana olemisesta pysty poistamaan. Maanpäällissessä elämässämme olemme vajavaisia ja jäämme vajavaisiksi.

Niimpä. Voisi ajatella siten että armahdettuna syntisenä oleminen on tuolta kannalta myös "armahdettuna farisealaisena" olemista ;) Musta se on ainakin helpottava ajatus ettei tarvitsekkaan kuvitella olevansa synnitön missään suhteessa. Pyhä Henki vaikuttaa sen mikä on aitoa ja itse siihen säännönmukaisesti sitten sotkee kaikenlaista muutakin, vähän joka asiassa. Kultaa ja katinkultaa.