Kirjoittaja Aihe: Mikä on totta?  (Luettu 10189 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Mikä on totta?
« Vastaus #30 : 21.06.11 - klo:10:17 »
Sakramentin ja rituaalin ero on hyvä pitää mielessä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mikä on totta?
« Vastaus #31 : 21.06.11 - klo:14:13 »

Käsitykseni mukaan ihmisellä oli Paratiisissa (Jumalan tahtoon) sidottu tahto, joka jostain syystä syntiinlankeemuksessa "vapautui". Siitä ei ole seurannut mitään muuta kuin huonoja asioita. Turmelusta ja tuhoa. Vaikka ihmisestä tulee kristitty, hän ei pääse kokonaan tästä "vapaudesta" eroon tässä ajassa, valmius pahaan säilyy. Paavali kirjoittaa omasta kokemuksestaan Room. 7. luvussa. Sama kokemus on kaikilla muillakin vilpittömillä kristityillä. Emme tee sitä hyvää, mitä tahdomme. Valitettavasti emme useinkaan edes tahdo.



Minun (ja  :026:) mukaan ihmisellä oli paratiisissa kyllä vapaa tahto, hän oli Jumalan kuvana vapaa eikä ollenkaan sidottu Jumalaan, kuinka hän muuten olisi langennut?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mikä on totta?
« Vastaus #32 : 22.06.11 - klo:11:05 »
Minun (ja  :026:) mukaan ihmisellä oli paratiisissa kyllä vapaa tahto, hän oli Jumalan kuvana vapaa eikä ollenkaan sidottu Jumalaan, kuinka hän muuten olisi langennut?

Olen kyllä kuullut tuon selityksen ennenkin, mutta jostain syystä se ei tyydytä. Ehkä meidän tulisi lähestyä tätä kysymystä paremminkin niin, että pohtisimme, mitä vapaa tahto on. Voi olla, että meillä on siitä erilaisia näkemyksiä.

Jonkun mielestä vapaa tahto tarkoittaa sitä, että ihminen voi tehdä mitä tahansa, mikä häntä huvittaa. Mutta jos kysymme Jumalan mielipidettä, niin se voi olla päinvastainen. Eli mieluusti ajattelisin niin, että mitä enemmän tulemme sidotuksi Jumalan tahtoon, sitä enemmän olemme todellisesti vapaita. Jumala ei kuitenkaan luonut ihmisestä robottia, jonka Hän olisi ohjelmoinut toimimaan haluamallaan tavalla. Jos ajattelemme tätä kysymystä on/off asetelmasta, niin menemme todennäköisesti harhaan.
 
Nämä ovat nyt enemmän pohdintaa, kuin jonkin valmiin vastauksen antamista.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mikä on totta?
« Vastaus #33 : 22.06.11 - klo:14:26 »
Emmä kesällä jaksa. Filhissan approssa sain haluamani tiedon josta osaa jatkaa omaperäisesti lukemalla, enkä viiti ruveta teemasta toimeen enää kun tentti jo meni läpi  :003:.  Mutta neuvon kaikkia perehtymään   :026:   Dosenttiin ja Schöpfung und Fall - luentosarjaan, hän kun oli myös filosofi mikä yleensä unohtuu.  :026:  kyllästyy kun kaikkia kiinnostaa vain hän hirressä sillä eläessään hän sittenkin puhui enemmän...   oli syvällinen  kristitty...
« Viimeksi muokattu: 22.06.11 - klo:14:30 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mikä on totta?
« Vastaus #34 : 22.06.11 - klo:22:34 »
Eikös ihmiselle ollut myös ennen syntiinlankeemusta mahdollista tehdä kaikkea mitä sen jälkeenkin? Jos ei olisi ollut niin eihän ihminen olis koskaan päässyt sinne hyvän ja pahan tiedon puulle asti. Asioiden tekeminen kiusallaan tai oman edun ajamiseksi ei vaan kiinnostanut tai edes juolahtanut mieleen. Syntiinlankeemuksessa ihmisestä tuli synnin vanki kun ne ikävät asiat rupes houkuttamaan.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna