Kirjoittaja Aihe: Älä käänny  (Luettu 23855 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Älä käänny
« Vastaus #60 : 30.06.10 - klo:23:38 »
ajatelkoon Lutteruksen sanomaa, että "minä olen läpipaska vaan"... pietistit varokaa ja Te olette pakanallisia ihmisiä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä käänny
« Vastaus #61 : 01.07.10 - klo:10:13 »
On joku kristitty onnistnut tekemään vaikutuksen, jotta vallan aloin ajatella Kristusta...että mistä tämä voimansa repii ellei sieltä.  Ei ollut pietisti vaan inhosi pietistejä.   Mutta nuorusvuosien painajaisiin kuului kyllä se uhka, että jos en pysty olemaan hyvä, loistava, suurenmoinonen  ja uskollani kaikki hämmästyttävä, ei yksikään sielu pääse taivaaseenkaan sitten.
Oli pakko lopettaa koko kristinuskoilu, knnes joku ystävällinen sielu selitti että se on vähän toisteppäin.

Sitten taas ajatus että heittäydyttäisiin ääripäähän...missä synti tulee suureksi niin armo käy vallan ylenpalttiseksi, on vähän...no...

jos kristityt käyttäytyisivät ihan hyvällä siivolla tavalla, eiköhän sitä olisi siinäkin. Jos seura jonkun onnistuu tekemään kaltaisekseen niin se olisi sitten oma lukunsa.  Kristukseen neuvotaan katsomaan jotta niin voisi tapahtua, ja siinä sitä voisi itsensä unohtaakin, maailmassa on joka tapauksessa niin paljon pahaa ja ihmisen sadismista kumpuavaa tarpeetonta kärsimystä että lisää ei ainakaan tarvita.


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä käänny
« Vastaus #62 : 01.07.10 - klo:12:58 »

Mutta mikä saa ihmisen niin hanakasti ihailemaan itseään ja toisiaan?  

Tästä on hyvä kirja, saattaa olla tuttukin, Mannermaan "Kaksi rakkautta". Referoisin jos osaisin. Parasta lukea se itse. Ilmeiseltä näyttää, että ihmisellä on tarve kohdistaa ihailu ja suunnata rakkaus kauniiseen, ihastuttavaan, kaikin tavoin erinomaiseen. Ei se nyt itsellenikään niin vierasta ole. Ikävää on, jos alkaa epäillä Jumalalla olevan samoja taipumuksia. Sieltä päin rakkaus kohdistu vastakohtaan - ja siksi luulen sitä olevan niin vaikeaa ymmärtääkään. Ja uskoa omalla kohdallaan mahdolliseksi.

Silti joskus, kun luen juttujasi, on tullut mieleen kysymys joka vähän haki muotoaan. Mahtaako sinua etoa erityisesti sellainen kristillisyys joka vaikuttaa jo vähän erotisoituneelta?  Tyyliä "oi Jeeesssus...Jeessssus... oioioi Jeesssus...." Ei olle sukupuolisidonnaista, mutta tunnettu ilmiö ja hieman kai tutkittukin. Sellaisesta jää monelle vähän tympeä olo. Kvittelen käsittäväni ihmisiä - kuten kuvittelen käsittäväni Kierkegaardia - joiden kohdalla kristinsko on aivan eittämättä passio, muttei tätä laatua, eikä hurmosta muutoinkaan.  Kempiläisestäkin on hieman sanott sen suuntaista- että "Kristksen seuraaminen" on hiukka ylierotisoitunutta. En tunne tarpeeksi, enkä ole varma siitä että erottaisin kuin äärimmäisyydet.

Sitten on ihmisiä, joita voi ihailla --- mutta joiden korkein arvo sittenkin on siinä, että heidän jälkeensä on pakko ajatella että mikä Kristus ja minkä takia.
« Viimeksi muokattu: 01.07.10 - klo:13:04 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Älä käänny
« Vastaus #63 : 01.07.10 - klo:18:37 »
Luin paksun ja mielenkiintoisen kirjan ruotsalaisesta helluntailaisuudesta. Olikohan sen nimi Matkatoveri? Siinä käsiteltiin eläytyvästi, mutta asiallisesti myös eroottisia sävyjä saanutta kristillisyyttä. Kai sellaisellakin on paikkansa. Liika on aina liikaa ja vääristynyt syntiä.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Älä käänny
« Vastaus #64 : 01.07.10 - klo:23:12 »
ajatelkoon Lutteruksen sanomaa, että "minä olen läpipaska vaan"... pietistit varokaa ja Te olette pakanallisia ihmisiä...
Minä en tiedä mikä minä olen pakana, kristitty....kaikkea mahdollista, lokeroikoot ihmiset minut mikskä haluavat.
Samassa kattilassa meitä kypsytetään.
Toiset vaan eivät halua kypsyä, varsinkin ne "täydelliset" kun eivät uskalla kääntyä koskaan, uskovat vain omaan "kultaiseen tiehen".
Mihinkähän minua huomenna Herra kääntää?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Älä käänny
« Vastaus #65 : 02.07.10 - klo:10:25 »
...ne "täydelliset"  :107:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Älä käänny
« Vastaus #66 : 03.07.10 - klo:10:40 »
Luin paksun ja mielenkiintoisen kirjan ruotsalaisesta helluntailaisuudesta. Olikohan sen nimi Matkatoveri? Siinä käsiteltiin eläytyvästi, mutta asiallisesti myös eroottisia sävyjä saanutta kristillisyyttä. Kai sellaisellakin on paikkansa. Liika on aina liikaa ja vääristynyt syntiä.

Tarkoittanet Per Olov Enqvistin Matkamiestä. Ostin sen kirjakaupan löytöhyllystä viidellä eurolla, vaan en ole vielä ehtinyt sitä avata. Pitäneepä ottaa seuraavaksi luettavaksi.
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Älä käänny
« Vastaus #67 : 04.07.10 - klo:17:44 »
Juuri sitä. Jostakin halpakorista minäkin sen poimin. Oli sen arvoinen ja ylikin. Herrnhutilainen näkökulma oli kiinnostava.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä käänny
« Vastaus #68 : 04.07.10 - klo:20:51 »
Juuri sitä. Jostakin halpakorista minäkin sen poimin. Oli sen arvoinen ja ylikin. Herrnhutilainen näkökulma oli kiinnostava.
Se pitää saada lukeakseen, alkaa halpakorien myllerrys.
Tosin nettiantikastakin saa joskus.
Aina kun kaksi tai kolme kokoontuu kirjasta puhumaan niin se kyllä jostakin etsitään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Älä käänny
« Vastaus #69 : 04.07.10 - klo:21:11 »
Se pitää saada lukeakseen, alkaa halpakorien myllerrys.
Tosin nettiantikastakin saa joskus.
Aina kun kaksi tai kolme kokoontuu kirjasta puhumaan niin se kyllä jostakin etsitään.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudun kirjastoista, joissa sitä on juuri nyt hyvin hyllyssäkin.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä käänny
« Vastaus #70 : 05.07.10 - klo:08:47 »
Esimerkiksi pääkaupunkiseudun kirjastoista, joissa sitä on juuri nyt hyvin hyllyssäkin.

Mt
No, siinä tapauksessa öykäistiin sinne. On muutakin asiaa...mieltäni vaivaa epämiellyttävä ajatus jostakin ihmeellisestä "Sinulle on postia" viestistä...lainasi eräpäivä oli
ja meni (kuinkahan kauan sitten)
toivottavasti niitä kirjoja ei ole tarvittu tässä välillä
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Älä käänny
« Vastaus #71 : 05.07.10 - klo:21:36 »
en jaksa
wilhelmi niskasen jäljillä