Kirjoittaja Aihe: Älä käänny  (Luettu 23874 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älä käänny
« Vastaus #15 : 19.06.10 - klo:09:46 »
Ajattelin näin, että ihminen joka elää hyvin, on hyvä esimerkki kristitystä. Hyvät esimerkit vievät evankeliumia eteenpäin.

Ymmärsin ajatuksesi ja olen samaa mieltä.
Vuorisaarnassaan Jeesuskin tuntui olevan samaa mieltä tästä asiasta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älä käänny
« Vastaus #16 : 19.06.10 - klo:09:53 »
Evankeliumin julistaminen on minusta eri asia kuin kääntymisen saarnaaminen. Johannes Kastaja oli kääntymisen ja parannuksen saarnaaja, Jeesus ilmoitti Jumalan valtakunnan saapumisesta.

Voit lopettaa kääntyilemisen, Jumala on kääntänyt kaiken.

Lainauksia Jeesuksen lausumista ajatuksista:
Matteus 4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."

Matteus 11:20 Sitten hän rupesi nuhtelemaan niitä kaupunkeja, joissa useimmat hänen voimalliset tekonsa olivat tapahtuneet, siitä, etteivät ne olleet tehneet parannusta.

Luukkaan evankeliumi:
13:3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
13:5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."
15:7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

Jehovantodistajien raamatunkäännös kääntää tuon "parannus" -sanan sanaksi "kääntyä" (tai sitten se käänsi sen sanaksi "mielenmuutos"), joka mitä ilmeisimmin kuvaa tuota tapahtumaa paremmin.

Eli, kuten sanoin, niin ei ole vain toista noista ensimmäisessä viestissäni olevista asioista, vaan molemmat ovat samaan aikaan voimassa:
parannuksen (kääntymyksen saarna) + se, että kukaan e käänny, ellei Jumala käännä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älä käänny
« Vastaus #17 : 19.06.10 - klo:09:55 »
Lainaus
Johannes Kastaja oli kääntymisen ja parannuksen saarnaaja, Jeesus ilmoitti Jumalan valtakunnan saapumisesta.

Evankeliumin teksteissä sanotaan, että Johannes saarnasi parannusta sekä Jumalan valtakunnan saapumista ja Jeesus näytti saaraavan juuri samaa, eli kääntymystä ja Jumalan valtakunnan saapumista.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Älä käänny
« Vastaus #18 : 19.06.10 - klo:12:03 »
Mielestäni ihmisen tehtävä on elää kristittynä niin hyvin kuin voi. Se on paras tapa julistaa evankeliumia.

Niin on...joku on sanonut jostakin kristitystä ihmisestä: "Siinä menee kävelevä evankeliumi".
Vaatimukset käveleväksi evankeliumiksi taitavat olla niin kovat, että vain harva meistä siihen pystyy...en ainakaan minä.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älä käänny
« Vastaus #19 : 19.06.10 - klo:12:17 »
Lainaus
Vaatimukset käveleväksi evankeliumiksi taitavat olla niin kovat, että vain harva meistä siihen pystyy...en ainakaan minä.


Totta.
Vuorisaarnassa Jeesus kehoittaa kristittyä elämään siten, että lähelläolijat sen näkisivät ja ryhtyisivät ylistämään taivaan Isää.

Ymmärtäisin, että ne, jotka eivät pysty elämällään tuoda Kristusta esille, niin heille Jumala on antanut sanallisen viestinnän tavan viedä evankeliumia.


Mikäli siis minäkään yhtään ihmistä tunnen, niin kyllä se taitaa aika tavallista olla, että itsekukin joutuu tyytymään tähän sanalliseen (suullinen/kirjallinen) viestintään evankeliumista kertoessaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Älä käänny
« Vastaus #20 : 19.06.10 - klo:12:59 »
Eikö nuoren Lutherin rippi-isä tuskastunut tämän alituiseen joutavanpäiväisten pikkuasioiden tunnustamiseen synteinä? Sitä kai on liiallinen synnintunto.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Älä käänny
« Vastaus #21 : 19.06.10 - klo:13:05 »
Niin on...joku on sanonut jostakin kristitystä ihmisestä: "Siinä menee kävelevä evankeliumi".
Vaatimukset käveleväksi evankeliumiksi taitavat olla niin kovat, että vain harva meistä siihen pystyy...en ainakaan minä.


..Niin hyvin kuin voi....
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä käänny
« Vastaus #22 : 19.06.10 - klo:14:24 »

..Niin hyvin kuin voi....

Herkästi menee suorituskristillisyyden puolelle ja tienuun kohdalle tämä.

Vai  oisiko niin, että on vaikea arvostella ketään, niin toista kuin itseään, jos pysähtyy tuijottamaan sitä, missä juuri nyt on - on hyvä vähintään nähdä, mistä tähän on tultu. Joku saattaa havahtua siihen että siisti käytös ei ehkä ihan kiellettyäkään ole, kun kristityn on nimi mulla --- toinen olla ääreestäns huojentunut ymmärtäessään, että on ne isät ja äidit ja mummot ja vaarit ja ystävät, opettajat ja serkut - jotka kaikki piti kadotuksen kuiluista pelastaa omalla esikuvallisuudella  - saaneet ihan luettavankin Raamatun käteensä, ja ennen muuta, jokin jokaisen kohdalla  ehkä vähän sen Jumalankin tekosia on. Mahtaa sitä joskus vähintään hymyilyttää.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Älä käänny
« Vastaus #23 : 19.06.10 - klo:16:25 »
Hyvät esimerkit vievät evankeliumia eteenpäin.
Jos kaikki esimerkit olisivat vaan hyvää, niin uskon että ihminen ei kasvaisi  niin kuin Jumalamme haluaisi.
Esimerkiksi Mooses, eikö hän ollut murhanmies?

Sillä jos me tietäisimme mikä on hyvä ja totuus….niinpä, niin.

Lainaus
Voit lopettaa kääntyilemisen, Jumala on kääntänyt kaiken.
Me emme tahdo vain uskoa sitä.
Miksi?
No siksi koska hyvälle on vastakohta ja mikähän se on?

Yksinkertainen asia, mutta versioita  ja selityksiä monta. 




Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Älä käänny
« Vastaus #24 : 19.06.10 - klo:22:12 »
Ilm 3/ 8. Minä tiedän sinun tekosi. Katso, minä olen avannut sinun eteesi oven, eikä kukaan voi sitä sulkea; sillä tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt.
Omat voimat riittää vaan vastahan hangoottelemisehen. :icon_confused:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älä käänny
« Vastaus #25 : 27.06.10 - klo:23:52 »
Lainaus
Omat voimat riittää vaan vastahan hangoottelemisehen.

Jos voimat ovat liian vähäiset, ei niitä varmaan kannattaisi tuhlata vastaanhangoitteluun.
Voisi ehkä harkita, että vastaanhangoittelun voisi lopettaa ja näin säästyvän energian voisi joko jättää käyttämättä taikka käyttää sitä johonkin hyödyllisempään, kuten myötähangoitteluun eli hyvien asioiden edistämiseen.


Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älä käänny
« Vastaus #26 : 28.06.10 - klo:20:38 »
IHmiselämä, olkoon kuinka ihailtavaa ja ulkoisesti kiiltävää kristityn teeskentely-elämää hyvänsä, ei KOSKAAN ole evankeliumi! Yksikään ihminen ei ole "kävelevä evankeliumi" eikä ainoakaan ihminen hyvälllä elämällään julista evankeliumia.

Evankeliumi ei ole myöskään kääntymyksen julistamista.  Vakavia erheitä kaikki tyynni! Kärsikää nahoissane suorat sanat!  :icon_wink:


Evankeliumi ei ole mitään muuta kuin paljaan ARMON julistamista! Evankeliumi on sitä että julistetaan kaikille maailman ihmiselle että heidät on kaikki tyynni vapahdetty synneistään ja kuoleman vallasta. Ilman edelläkäyviä ansioita tai jäljessä tulevia tekoja!
Ilman mitään!  Ansiotta!  SE on evankeliumi!  (ja laki on sitten asia erikseen; -se ei ole muuta kuin tuomiota)



First things first!



Ai niin; sen verran piti vielä sanoa että kaikkein kauneimmaltakin (näyttävät) ihmisteot ovat itsekkyyden kyllästämiä; -pelkkää paskaa! Arvotonta ja ansiotonta.  Joka muuta itsestään ja töistään kuvittelee on kerta kaikkiaan julkea ja ymmärtämätön ihminen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älä käänny
« Vastaus #27 : 29.06.10 - klo:09:11 »
Lainaus
Ai niin; sen verran piti vielä sanoa että kaikkein kauneimmaltakin (näyttävät) ihmisteot ovat itsekkyyden kyllästämiä; -pelkkää paskaa! Arvotonta ja ansiotonta.  Joka muuta itsestään ja töistään kuvittelee on kerta kaikkiaan julkea ja ymmärtämätön ihminen.

Olet varmaan oikeassa.
JA kun tuota lausumaasi totuutta ei käytetä keppihevosena ns. hyvien töiden välttelyyn tai kannustimena laiskuuteen, niin asiat ovat varsin hyvällä tolalla.
Ihminen on kovin taipuvainen menemään harhaan muiden totuukisen kanssa löydettyään jonkun yhden totuuden.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Älä käänny
« Vastaus #28 : 29.06.10 - klo:09:43 »
IHmiselämä, olkoon kuinka ihailtavaa ja ulkoisesti kiiltävää kristityn teeskentely-elämää hyvänsä, ei KOSKAAN ole evankeliumi! Yksikään ihminen ei ole "kävelevä evankeliumi" eikä ainoakaan ihminen hyvälllä elämällään julista evankeliumia.

Sinähän olet vissiin puritanisti. Ihmisen elämä ei ole mitään, hyvä elämä ei ole mitään, kristityn elämä ei ole mitään. Kristus kulki kuitenkin juuri niiden ihmisten luona, joita elämä oli potkinut, jotka olivat syntisiä,sairaita ja syrjäytettyjä. Kukaan ei ole täydellinen, mutta kenen tahansa kristityn ihmisen elämä on kävelevä evankeliumi, joka kertoo syntien anteeksi antamisesta, Jumalan rakkaudesta ja armosta olkoonkin, että se on mielestäsi arvotonta paskaa.
Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Älä käänny
« Vastaus #29 : 29.06.10 - klo:11:34 »
Niin on...joku on sanonut jostakin kristitystä ihmisestä: "Siinä menee kävelevä evankeliumi".
Vaatimukset käveleväksi evankeliumiksi taitavat olla niin kovat, että vain harva meistä siihen pystyy...en ainakaan minä.

IHmiselämä, olkoon kuinka ihailtavaa ja ulkoisesti kiiltävää kristityn teeskentely-elämää hyvänsä, ei KOSKAAN ole evankeliumi! Yksikään ihminen ei ole "kävelevä evankeliumi" eikä ainoakaan ihminen hyvälllä elämällään julista evankeliumia.
---

Jampe taisi ottaa ihan kirjaimellisesti vämän vaivatun sielun ajatuksen.

Minä taas ymmärsin vaivatun sielun ajatuksen niin, että joskus sitä vain tapaa ihmisiä, jotka tekevät sillä hetkellä semmoisia tekoja, että teot puhuvat puolestaan vaikka henkilö itse ei puhu sanaakaan Jumalasta. (=kävelevä evankeliumi)

Päinvastainen esimerkki voisi olla ihminen, joka julistaa suullaan evankeliumia, mutta on läheisilleen täysi piru.

Ymmärtääkseni vaivattu sielu tietää tasan tarkkaan, mitä armo tarkoittaa.


Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.