Kirjoittaja Aihe: Älä käänny  (Luettu 23872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Älä käänny
« : 18.06.10 - klo:21:36 »
Eilen ilmestyneessä Kotimaa-lehdessä on eräänä aiheena Sähköpaimen viitoittaa.

'Moni autoilija tuntee sydämessään pistoksen, kun navigaattorin tiukka ääni ilmoittaa, että kuljettaja on joutunut väärälle tielle. Mitä maailmankatsomusta sinun opaslaitteesi edustaisi, jos se neuvoisi myös perimmäisissä kysymyksissä? Körtin suuhun on laitettu vastaukseksi: Älä käänny. Herra kääntää sinut aikanaan, jos sen hyväksi näkee.'

Onko määrittely mielestäsi oikeaan osunut? Leimataanko körtin suhtautuminen kääntymykseen negatiivis-väritteisenä? Paistaako määrittelystä ehkä sävy, joka korostaa körttien maltillisuutta huonona vaihtoehtona? Viitataanko tässä niin sanottuun alatien kristillisyyteen, jossa pelastus tulee yksin Jumalalta? Tarkoittaako älä käänny toteamus sitä, että itse emme käännöstä voi tehdä, vaan sen tekee yksin Jumala armollisuudessaan syntistä kohtaan?

'Vastaavasti viidesläisen suuhun on laitettu sanat: Käänny heti uudelle tielle. Jos mahdollista, yritä saada muutkin kääntymään.'

Halutaanko tällä ilmaisulla korostaa uskon pakkosyöttöä vai evankeliumin ylläpidon tarpeellisuutta?

Voinemme pohtia näitä kysymyksiä ilman toimittajien (Kylätasku/Rytkönen) kannanottoja?

Minun navigaattorini tiukka ääni ilmoittaa kun olen joutunut väärälle tielle: 'Käänny takaisin, jos se on vielä mahdollista'. Perimmäisiin kysymyksiin viitaten se muistuttaa minulle, että Jumalan armo on vielä avoinna minullekin. Mahdollisuuksia on - u-käännös ja uudelleen eteenpäin - oikealle tielle. Mahdollisuudet loppuvat vasta kuoleman tuolla puolen.

Lars Mikael
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä käänny
« Vastaus #1 : 18.06.10 - klo:22:32 »
Körtin suuhun on laitettu vastaukseksi: Älä käänny. Herra kääntää sinut aikanaan, jos sen hyväksi näkee.'[/i]

Onko määrittely mielestäsi oikeaan osunut? Leimataanko körtin suhtautuminen kääntymykseen negatiivis-väritteisenä? Paistaako määrittelystä ehkä sävy, joka korostaa körttien maltillisuutta huonona vaihtoehtona? Viitataanko tässä niin sanottuun alatien kristillisyyteen, jossa pelastus tulee yksin Jumalalta? Tarkoittaako älä käänny toteamus sitä, että itse emme käännöstä voi tehdä, vaan sen tekee yksin Jumala armollisuudessaan syntistä kohtaan?

'Vastaavasti viidesläisen suuhun on laitettu sanat: Käänny heti uudelle tielle. Jos mahdollista, yritä saada muutkin kääntymään.'
Halutaanko tällä ilmaisulla korostaa uskon pakkosyöttöä vai evankeliumin ylläpidon tarpeellisuutta?
Lars Mikael
Käänny ja yritä saada toisetkin kääntymään, eli tee ns vapaantahdonratkaisu, käskivät rippikoululeirillä. Ja yritä sen jälkeen saada kaikki toiset kääntymään sille tielle jonka sinä suuressa persoonassasi olet arvioinut sillä vapaalla tahdollasi valiten 16v ymmärryksellä myös heille ainoaksi oikeaksi. Ihmiset eivät lue Raamattua, he lukevat sinua, ja omaistesi ja ystäviesi iäisyyskohtalo on sinun käsissäsi. Niin on minulle opetettu nuoruudessani.  
Tuosta asenteesta - en tiedä mitä  sanoa, kun tulee suhtautua kunnioittavasti...mielessäni on ikävä kyllä muutama ilmaus joita ei pidetä kovin kunnioittavina. Sovitaanko että olen vaikka itsekriittinen, tai elämä on opettanut että ei tule mitään siitä asiasta.

 Mitä "esilläpitoa" tuo on? Viitoslaisuus poikkeaa tässä perusluterilaisuudesta: Se julistaa tuota vapaata tahtoa sellaisella alueella jolla Luther piti ratkaisuvaltaa sidottuna.

Mutta tuo "älä käänny Herra kääntää sinut" jää äkkinäiseltä hämäräksi. Varmaan näin, en oikein muuta ymmärrä mahdolliseksi mutta kai elämä opettaa taas lisää  :003:  Kysyisin, että  entäs jos tämä yrittää, ja sinä et sitä huomaa? Välitä huomata? Kuuntele ja ota huomioon? Olen jostakin lukenut semmoisen ajatuksen, että Jumala kohtelisi ihmisen tahtoa varsin hellävaraisesti. Tahdon murtaminen on kiduttajien keinoja ja siten murskataan persoonallisuuskin.

Lars Mikael ilmoittautuu vapaaehtoisesti Herran käännettäväksi, niin ymmärsin, sitä mieltä kai sopii pyytää itselleen.

Mistä pitää kääntyä ja minne, kai on jokin kysymys  kanssa...

Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle.
« Viimeksi muokattu: 18.06.10 - klo:22:36 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä käänny
« Vastaus #2 : 18.06.10 - klo:23:03 »
JOhan oli taas jaaritus. Herännäisyyteen en uskalla ottaa kantaa, mutta kyllä tuo käänny ja yritä saada toisetkin kääntymään kuvaa aika nasevasti viidesläisyyttä. Vakavimmat ylilyönnit on käsittääkseni ohitettu, Kansanlähetys on esittänyt anteeksipyynnön toimintansa tietyistä virityksistä ja asia sitä myöten kuitti.  En kuitenkaan ole kuullut, että näkemys ihmisen aktiivisen roolin dominoivuudesta ja täydellisen vapaasta tahdosta olisi vaihdettu.  Sen liikkeen sisällä on tietenkin se äkkijyrkkä siipi ja keskustelevampaa ja rauhallisempaa väkeä. 

Se rippikoulopetus jonka sisareni kanssa saimme poikkesi joka tapauksessa saiinä määrin suvun perus-evl- ajattelusta, että siitä käytiin kyllä muutamakin keskustelu kotona, ja sillä kai jäin seurailemaan ovenraosta kuinka nuoruudenystävillä pyyhkii. Joku on ääreestänsä tällä kannalla yhä, mutta kyllä se on pieni vähemmistö. Varsin monta kysymystä kirkon sallivuudesta jäi kyllä mieleen, kun niitä oppeja myöhemmin mietti. Saako aivan mitä hyvänsä opettaa luterilaisen kirkon riparilla ja sitten jälkeenpäin? Kotona kysyttiin, kuvittelemmeko me tulleemme valmiiksi ja pyhiksi kertalaakista nyt "uudestisynnyttyämme" uskoontulossa. Sisareni sentään näytti ymmärtävän Ehtoollisen merkityksen - minulle se oli pelkkä kuollut muotomeno. 

En tiedä, mitä Seppo tästä ajattelet. En halveksi enkä arvostele heitä, jotka katsovat kykenevänsä tuollaiseen hengellisyyteen, eikä tarkoituksenani ole kritisoida mitään herätysliikettä. Totean omasta kohdastani että ei siitä tullut yhtään mitään ja näin sen jo lukiolaisena. 

Armo on jotakin joka hyvin huonosti tuohon mahtuu.  Ja silti - mitä armoon tulee, olkoonkin ehdoton, niin aina kyllä hiipii mieleen vertaus niistä kahdesta palvelijasta,. joiden raha-asiat olivat rempallaan - saldo miinksella siis - ja kuinka kävi kun omat velat kyllä saatiin anteeksi, mutta se sitten riittikin...

ja jokainen kai seisoo itse oman Herransa edessä, sikäli kun seisoo.  Vähän arkoja asioita.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Älä käänny
« Vastaus #3 : 18.06.10 - klo:23:07 »
Eilen ilmestyneessä Kotimaa-lehdessä on eräänä aiheena Sähköpaimen viitoittaa.

'Moni autoilija tuntee sydämessään pistoksen, kun navigaattorin tiukka ääni ilmoittaa, että kuljettaja on joutunut väärälle tielle. '

Lars Mikael

Ei pidä summa mutikassa luottaa ”navigaattoriin”, tiukasta äänestä huolimatta.  Voi todellakin joutua väärälle tielle. Sillä ”navigaattoria” ohjaa ja päivittää jos päivittää ...”ulkoinen tekijä”.
Välillä se ”vempain” ohjaa  autoilijaa pitemmän "reitin kautta" tai jopa "talojen läpi ajamaan".
Siinä sitä on pienellä ihmisellä ihmettelemistä.

Lainaus
Älä käänny. Herra kääntää sinut aikanaan, jos sen hyväksi näkee.
Ja siihen minulla ei ole sanomista, Hän on kaikkivaltias.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Älä käänny
« Vastaus #4 : 18.06.10 - klo:23:28 »
Minä en aina oikein tahdo saada selvää sen navigaattorin ohjeista. Ehkä minulla on huono kuulo.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Älä käänny
« Vastaus #5 : 18.06.10 - klo:23:32 »
Minä en aina oikein tahdo saada selvää sen navigaattorin ohjeista. Ehkä minulla on huono kuulo.
Se on hyvä että Sinulla on "huono kuulo", se on suuri lahja Häneltä, näin minä uskon.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älä käänny
« Vastaus #6 : 19.06.10 - klo:06:38 »
Ihminen helposti lähtee järkeilemään Jumalan Sanaa ja näinollen hän joutuu hylkäämään osan Sanasta.

1)
Raamattu selkeästi opettaa, että evankeliumia tulee saarnata kaikille sekäkaikkialla.
Evankeliumia pitää siis Raamatun mukaan pitää esillä ja jopa sopimattomallakin ajalla sitä esiintuoda.

2)
Toisaalta, Raamattu näyttöö opettavan sitä, että ihminen ei voi tuosta noin vain päättää tulla uskoon.
Jos Jumala ei tee työtänsä, ihminen ei usko, vaikka kuinka saarnattaisiin.

Jos uskoo vain kohdan 1, siitä seuraa erilaisia lieveilmiöitä, joista täälläkin on puhuttu: Jumalan tekemän ratkaisun aliarvioimista tai jopa unohdusta.

Jos uskoo vain kohdan 2, siitä seuraa myös lieveilmiöitä, kuten se, että "ei pidä julistaa evankeliumia, Jumala sitten käännyttää taikka on käännyttämättä, johtaa ihmisen taivaaseen taikka helvettiin".

Edustan uskomusta, että molemmat kohdat ovat samaan aikaan voimassa. Tästä seuraa varmaankin ihmisjärjelle joitain ratkaisemattomia ongelmia, koska nuo 2 kohtaa eivät täysin tunnu voivan olla yhtäaikaa voimassa kaikiltaosin. Vaan niiltä osin, joilta ne eivät tunnu voivan olla yhtäaikaa voimassa tulisi mielestäni nostaa hattua ja uskoa, että ihmisen järkikapasiteetti ei yllä Jumalan tasolle ja hyväksyä se, että ihmisen tehtävänä on julistaa evankeliumia koska Jumala niin haluaa ja ihmisen on tyytyminen siihen, että evankeliumista vastaaminen  on Jumalan käsissä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Älä käänny
« Vastaus #7 : 19.06.10 - klo:07:10 »
Evankeliumin julistaminen on minusta eri asia kuin kääntymisen saarnaaminen. Johannes Kastaja oli kääntymisen ja parannuksen saarnaaja, Jeesus ilmoitti Jumalan valtakunnan saapumisesta.

Voit lopettaa kääntyilemisen, Jumala on kääntänyt kaiken.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Älä käänny
« Vastaus #8 : 19.06.10 - klo:07:37 »
ihmisen tehtävänä on julistaa evankeliumia koska Jumala niin haluaa ja ihmisen on tyytyminen siihen, että evankeliumista vastaaminen  on Jumalan käsissä.

Mielestäni ihmisen tehtävä on elää kristittynä niin hyvin kuin voi. Se on paras tapa julistaa evankeliumia.
Acta, non verba.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Älä käänny
« Vastaus #9 : 19.06.10 - klo:08:06 »
Ihiminen on hyvällä tiällä, kun hän tuntoo olevansa huanolla tiällä. Synnintunto on uurestisyntymistä ja kääntymistä. Synnintunto on paras navigaattori.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Älä käänny
« Vastaus #10 : 19.06.10 - klo:08:23 »
Ihiminen on hyvällä tiällä, kun hän tuntoo olevansa huanolla tiällä. Synnintunto on uurestisyntymistä ja kääntymistä. Synnintunto on paras navigaattori.

Navigaattorista tulee separaattori, jos on liiallinen synnintunto.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Älä käänny
« Vastaus #11 : 19.06.10 - klo:08:49 »
Mitä tarkoittaa "liiallinen synnintunto"? Onko se ihmisestä itsestään vai onko se Jumpun tekosia?
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Älä käänny
« Vastaus #12 : 19.06.10 - klo:08:55 »
Mielestäni ihmisen tehtävä on elää kristittynä niin hyvin kuin voi. Se on paras tapa julistaa evankeliumia.

Olen pajolti samaa mieltä.
Sillä lisäyksellä kuitenkin, ettäevankeliumin julistuksen tapoja on monia, joista jotkut sopivat toisille paremmin, kuin toisille.

Hyvä kristityn elämä ei takaa sitä, että evankeliumi menee eteenpäin.
Myös epäonnistunut, jonka elämä ei sovi kenellekään esimerkiksi, voi olla hyvä evankeliumin asialla.

Eli ei ole vain yhtä tapaa viedä evankeliumia eteenpäin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Älä käänny
« Vastaus #13 : 19.06.10 - klo:08:58 »
Mitä tarkoittaa "liiallinen synnintunto"? Onko se ihmisestä itsestään vai onko se Jumpun tekosia?


Se on jatkuvaa märehtimistä oman huonoutensa kanssa.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Älä käänny
« Vastaus #14 : 19.06.10 - klo:08:59 »
Olen pajolti samaa mieltä.
Sillä lisäyksellä kuitenkin, ettäevankeliumin julistuksen tapoja on monia, joista jotkut sopivat toisille paremmin, kuin toisille.

Hyvä kristityn elämä ei takaa sitä, että evankeliumi menee eteenpäin.
Myös epäonnistunut, jonka elämä ei sovi kenellekään esimerkiksi, voi olla hyvä evankeliumin asialla.

Eli ei ole vain yhtä tapaa viedä evankeliumia eteenpäin.

Ajattelin näin, että ihminen joka elää hyvin, on hyvä esimerkki kristitystä. Hyvät esimerkit vievät evankeliumia eteenpäin.
Acta, non verba.