Kirjoittaja Aihe: Verokapina  (Luettu 62010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verokapina
« Vastaus #120 : 11.11.08 - klo:11:23 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Mutta en kyllä osaa nähdä tätä asiaa ensisijaisesti jonain adam smithiläisen "yksityisen liiketoiminnan" neitseellisen puhtauden loukkauksena ... Hoivaavat kädet, kolmas sektori puhtaimmillaan, ovat tehneet Aholansaaressa työtä ilman palkkaa - nyt verottaja haluaa siitä rangaista.

Ottamatta kantaa ALV-yksityiskohtiin niin jos tosiaan halutaan suojata kaikkea liiketoimintaa niin sitten esim nämäkin pitäisi kieltää:
- talvi/kesärenkaiden vaihtopalvelut niin että rahat saa joku "yhteishyvä" (sen sijaan että saisi joku rengasfirma joka muun ajan joutuu kituuttamaan)
- makkaran jne myynti jäähalleissa jne talkoolaisten lasten urheilukulujen kattamiseksi (tässähän on ollut jo lehtikeskustelua että jos haluaa rahat vain omien lastensa kulujen peittämiseen niin silloin se on kai verotettavaa tuloa, talkootuotto pitää mennä yhteiseen hyvään) sillä sehän vie työtä palkatuilta makkaranmyyjiltä
- kaikenlainen naapuriapu (lumien lykkääminen traktorilla jne) sillä sitä vartenhan on olemassa monenlaisia pikkufirmoja
- ja jos mennään vielä eteenpäin niin kaikenlainen tukeminen (myös yhteiskunnan maksama) sillä sekin vääristää kilpailua.
No tämä meni jo off-topic aiheeksi.

Muistanko väärin vai eikös Ruotsissa pyritty 70/80-luvuilla kieltämään kaikki talkootyö kilpailua vääristävänä kunnes sitten jossain vaiheessa huomasivat virheensä. Mutta yksi sukupolvi oppi jo välissä ettei kannata tehdä itse mitään, kun yhteiskunta hoitaa....


Olet ymmärtänyt asian väärin. Täällä on keskusteltu siitä, että koska Aholansaaren ateria- ja majoituspalvelujen myynti on liiketoimintaa ja sen takia siihen kohdistuu alv ja elinkeinoverotus, on saaren kirjanpidossa ja veroilmoituksissa noudatettava sitä samaa lakia kuin muidenkin vastaavien elinkeinonharjoittajien. Siitä kai voimme lähteä, että Suomessa on vielä laki kaikille sama? Kertomasi esimerkit eivät tapahdu liiketoiminnan muodossa, sen takia niissä on kyse aivan eri asiasta. Niissä talkoissa tulo on talkoolaisen tuloa, jos hyöty kanavoidaan omaksi hyväksi. Esim. joukkue saa tulot, mutta ne hyvitetään yksittäisten pelaajapoikien menojen katteeksi vanhempien talkootyötuntien mukaisessa suhteessa. Todellakin eksyit aiheesta! Yhteiskunnan tuet toki vääristävät monella lailla kilpailua, jos niitä ei taiten jaeta ja valvota. Siinä olit oikeassa. Aholansaari ei kuitenkaan ole jäänyt vaille yhteiskunnan tukia. On saatu Ray:n varoja ja oltu Eu-hankkeissa mukana (on ollut ainakin mahdollisuus osallistua alueen matkailuhankkeisiin).

Aholansaari ei ole käsitellyt verottajan suuntaan oikein talkoolaisten aterioista ja majoituksista kertyneitä menoja. Eli on tehty klassinen pienyrittäjän temppu: verotuksessa vähennetään menoja, joita ei olisi saatu vähentää. Tämä taas todettuna oletuksin, koska Aholansaaren verotarkastuksesta ei ole kukaan ammatti-ihminen tehnyt selkoa. Kaikki selitykset ovat enemmän tai vähemmän ontuneet, koska selittäjät eivät ole ammatti-ihmisiä, jotka olisivat perustaneet tähän tapaukseen.

Vielä kertauksena kovapäisimmille: Tässä ei ole kyse talkootyön verottamisesta tai sen kieltämisestä. Ei Aholansaareen tai uskonnonharjoittamiseen kohdistuvasta suunnitelmallisesta vainosta. Verotarkastuksen jälkimaininkeina verottaja ohjaa saarta toimimaan jatkossa lain ja verohallituksen ohjeiden mukaan. Ja verottaa jälkikäteen väärin toimimisesta viideltä vuodelta takautuvasti. Pidemmältä ajalta se ei voi tehdä.

Kun tämän kerron, en ole Aholansaarta vastaan. Päinvastoin. En vaadi ketään tilille. Yritän vain selvittää, että kiukuttelu on turhaa. Nyt on uhrimielen aika. Käytäntöjen muuttamisen aika. Saaren vahvuuksien ja koko Tahkon alueen vetovoiman hyödyntäminen niin, että Aholansaari pärjäisi ja kukoistaisi. Meitä kaikkia varten.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Verokapina
« Vastaus #121 : 11.11.08 - klo:11:24 »
No, minusta vain tälläinen huolestuminen vaikuttaa omituisen periferiseen asiaan kohdistuvalta. "Hulppeista puitteista" en tiedä - onhan sitä toimintaa siellä pyritty kehittämään, enkä itse ole ollut aina kovin innostunut, mutta ymmärrän kuitenkin että tässä karussa markkinatalouden maailmassa pelkkä hyvä tahto ei elätä. Olisi hienoa jos saarella olisi lähinnä vain pirtti, mutta paikan kehittäminen on mahdollistanut yhdistykselle elintärkeät rippikoulut ja muun nuorisotoiminnan, myöskin on pyritty taloudelliseen omavaraisuuteen. Ei miljoonavoittohin. Voitot ovat olleet vähän toisenlaisia, hankalasti mitattavissa, heikkojen käsien rakentamia. Ei vain oikein ole nähtävissä nykyisissä käytännöissä mitään kovin eriskummallista - toimintaympäristö tässä kovassa maailmassa on ankara. Näistä nyanseista voidaan tietysti keskustella loputtomiin, mutta pääasia tässä on torjua järkyttävän väärä ja kolmatta sektoria horjuttava päätös vaikka sitten lainmuutoksella, jos sellainen on tarpeen järjen palauttamiseksi. Toki mielenkiintoista kuunnella näitä huomioita, mutta ne eivät juuri tunnu pureutuvan asian ytimeen millään tavalla.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Korjaus
« Vastaus #122 : 11.11.08 - klo:11:26 »
Korjaan seuraavan lauseen tarkoittamaani muotoon:

Kirjoitin:
Mutta mikähän heidän mielipiteensä tarjoiluista ja niiden kustannuksisa mahtaa olla, jos sitä suoraan kysytään ja arvuutellaan.

Piti kirjoittaa:
Mutta mikähän heidän mielipiteensä tarjoiluista ja niiden kustannuksista mahtaa olla, jos sitä suoraan kysytään, eikä vain arvuutella.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Pitää kai vielä vastata
« Vastaus #123 : 11.11.08 - klo:11:37 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
No, minusta vain tälläinen huolestuminen vaikuttaa omituisen periferiseen asiaan kohdistuvalta. "Hulppeista puitteista" en tiedä - onhan sitä toimintaa siellä pyritty kehittämään, enkä itse ole ollut aina kovin innostunut, mutta ymmärrän kuitenkin että tässä karussa markkinatalouden maailmassa pelkkä hyvä tahto ei elätä. Olisi hienoa jos saarella olisi lähinnä vain pirtti, mutta paikan kehittäminen on mahdollistanut yhdistykselle elintärkeät rippikoulut ja muun nuorisotoiminnan, myöskin on pyritty taloudelliseen omavaraisuuteen. Ei miljoonavoittohin. Voitot ovat olleet vähän toisenlaisia, hankalasti mitattavissa, heikkojen käsien rakentamia. Ei vain oikein ole nähtävissä nykyisissä käytännöissä mitään kovin eriskummallista - toimintaympäristö tässä kovassa maailmassa on ankara. Näistä nyanseista voidaan tietysti keskustella loputtomiin, mutta pääasia tässä on torjua järkyttävän väärä ja kolmatta sektoria horjuttava päätös vaikka sitten lainmuutoksella, jos sellainen on tarpeen järjen palauttamiseksi. Toki mielenkiintoista kuunnella näitä huomioita, mutta ne eivät juuri tunnu pureutuvan asian ytimeen millään tavalla.


Ei itku auta näillä markkinoilla. Siitä vain uutta EU-direktiiviä laatimaan. Direktiiviä, joka sallii tietyille tahoille poikkeuksia. Tekee aikaisemmasta veropetoksesta - jota se laajassa muodossa on - joidenkin kohdalla laillista. Ja jälleen muistutan todenneeni, että en usko kenenkään mitään tahallaan tehneen. Tuo petos on vain viittauksena siihen, miten tosielämässä tapahtuu vastaavissa tilanteissa, kun on suuremmat rahat pelissä.


Hulppeilla puitteilla tarkoitan myös saaren ja sen ympäristön hienoa luontoa. Olen viihtynyt siellä silloinkin, kun oli vain pirtti, hyvämäki ja proleaitta (Osmon sanoin). Voittoja ei tämä körttikansa ole ikinä pankkitileille kerännyt. Toisin kuin monet muut hengenliikkeet. Ei ole rahaa Herättäjällä, opistoilla, karhunmäellä ei Aholansaarella. Toimintaa pitää olla. Se on oikein. Ja mitä enemmän nuorille suunnattua, heille mieluista, sitä parempi.

Kolmannen sektorin horjumisväite tällaisesta syystä on huvittava. Jos talkooväen ruokailu ja majoitusta ei voida uudessa tilanteessa hoitaa tavalla toisella verottajan tarkastelun kestävällä tavalla, on joko niin, että a) talkooväki ei ole aitoa b) talkootyön organisointi ontuu. Olen ymmärtänyt esim. Jaro Julkusen kirjoituksesta tuoreimmassa HK:ssa, että Aholansaari jatkaa talkoitaan. Se ei tähän kaadu. Ja hän varmasti tarkoitti, että toiminta järjestetään niin, että tällaisia "yllätyksiä" ei jatkossa yhteiseen pesään tärähdä.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Verokapina
« Vastaus #124 : 11.11.08 - klo:12:26 »
Olen melko kiukkuinen uusista käänteistä tässä ketjussa. Saattaa vaikuttaa allaolevaan tekstiini.

Hyvä Yrittäjäkörtti, adressin keräyksen keksin ja rakentelin minä ihan omasta aloitteestani ja omasta päästäni, rivikörttiläisenä, sillä ymmärryksellä ja taidolla, joka minulla on. Se ei ole taloudellista tai verotusteknistä osaamista, päin vastoin. Väännän itkua joka kerta, kun joudun täyttämään papereita, joissa on numeroita. Motiivina ei ole vainoharhaisuus tai poliitikkoihin kohdistuva syyttely, vaan puhdas huoli Saaren puolesta ja tarve selvittää asia, pyytää apua niiltä, jotka asioista päättävät. Ainakaan minun motiivinani ei ole ollut yrittää junailla Aholansaarta muita parempaan asemaan jotenkin keittiön kautta, hyvä veli -meiningillä, vaan Saari olkoon verotuksellisesti samassa asemassa kuin muutkin vastaavat tahot. Tämä asema on se, jonka toivon muuttuvan, niin Saaren kuin muidenkin kohdalla. En tiedä, kuinka siihen päästäisiin, lakia muuttamalla vai sitä tulkitsemalla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tietämättömyydestä huolimatta näihin asioihin on oikeus reagoida myös niillä, jotka eivät ymmärrä verotuksen hienouksia. Huoli Saaren toiminnan jatkumisesta riittää, sen täytyy riittää, oikeudeksi kysellä muutoksen perään.

Niin kauan kuin muistan (n. 17 vuotta näissä kuvioissa mukana), Aholansaari on taloudellisesti tasapainoillut kapealla kaitaleella. Vaatimuksia talouden parantamisesta kuulee silloin tällöin, kritiikkiä samoin, mutta myös (mielestäni ymmärtämätöntä) kritiikkiä ystäväkansan suusta, miten kallista kaikki on ja Saaren toiminnassa rahastuksen maku. Mikäli haluttaisiin panostaa ensisijaisesti talouden parantamiseen, uskoisin, että toiminnanjohtajaksi palkattaisiin taloushallinnon rautainen ammattilainen. Näin ei ole kuitenkaan tehty, vaan on haluttu toiminnanjohtajan olevan jonkinlainen hengellinen roolihahmo, sisältöpuolen osaaja, körttiläisyyden ja seuraperinteen tuntija.

On helppo vaatia sivusta parempaa markkinointia ja näkyvyyttä, kun ei itse ole tapahtumien keskipisteessä miettimässä, että miten hitossa tässä keksittäisiin jotain, mikä auttaisi ja veisi eteenpäin. Jotain, minkä takana olisi ystäväkansan tuki; jotain, jota kukaan ei kokisi rahatukseksi, Paavon perinnön halventamiseksi tai unohtamiseksi, maailman menon mukaan elämiseksi, tai toiselta puolen liian halvalla annetuksi.

Rippikoulumaksujen korottaminen karsisi köyhien perheiden lapsia. Herättäjä-Yhdistys toimii lahjoitusvaroin eikö nuorisotyö tuota taloudellisesti yhtään mitään. Silti siihen panostetaan, kuten mm. Osmo selvittikin. Tilanne on toinen seurakunnissa, jotka saavat kirkollisveroa. Luterilaisella kirkolla on myös huomattava omaisuus ja kaiken maailman rahastoja, joista voidaan tukea milloin mitäkin. Sen vähäisen kokemuksen mukaan, joka minulla on toisaalta H-Y:n ja toisaalta seurakunnan duuneista, olen sitä mieltä, että seurakunnissa on millä mällätä verrattuna erittäin niukkaan linjaan, jota H-Y viisaasti noudattaa. Materiaaleja, matkoja, isosten pizzailtoja, leirejä, kursseja ja lahjoja oli seurakuntatyössä nuorille tarjolla itsestäänselvyytenä, ilmaiseksi tai pilkkahintaan. En kyllä niitä kaipaakaan Herättäjän nuorisotyöhön, sillä siinä on painavaa sisältöä (en sano, etteikö seurakuntien nuorisotyössäkin olisi).

Kiukuttaa myös talkoolaisten työpanoksen aliarviointi. Nuorille kesän talkooaika on korvaamattoman arvokas mahdollisuus tavata ystäviä, harjoittaa uskontoaan ja antaa oma panoksensa rakastamansa yhteisön ylläpitoon. He tekevät ahkerasti raskastakin työtä, ellei tilanne ole muuttunut sitten 1990-luvun, jolloin itse oli prolena joka kesä. Tein paljon enemmän töitä kuin kotona koskaan, enkä ollut joukossa mikään poikkeus siinä asiassa. Kuusi tuntia päivässä ruumiillista työtä: huoneiden siivousta, ruohonleikkuuta, perunoiden kuorimista, kasvimaan hoitoa, puiden pilkkomista, roskien polttoa, ikkunanpesua...

Saaressa, jos missä, oppii työntekoon ja siitä nauttimiseen. Vaikka asuminen Saaressa olikin "ilmaista", oli matkakulujen ja jätskirahan kinuaminen vanhemmilta aina työn takana. Näin on kuulemani mukaan myös nykyisten körttinuorten perheissä, joista monille olisi ylivoimainen rasite maksaa vielä nuortensa asumisesta ja ruuasta. Lisäksi vaatii jonkinlaista kanttia perustella vanhemmilleen, miksi tekee töitä ilmaiseksi Saaressa, kun voisi olla oikeissa kesätöissä tienaamassa rahaa. Enkä usko, että eläkeläistalkoolaisilla on paljonkaan sen enempää ylimääräistä.

Ainoa aika elämässäni, jolloin minulla on oikeasti ollut varaa oleskella Saaressa täydellä hinnalla, on ollut se aika, jolloin olen ollut kuukausipalkkaisessa vakityössä. Nyt kotihoidontuella esimerkiksi ei ole, eikä ollut nuorena tai opiskelijana (silloin sai kyllä alennusta). Hintojen korottamisen vaatiminen tai ystäväkansaan vetoaminen kolahtaa minua nilkkaan ihan henkilökohtaisesti. Siellä adressissa on se tilinumero, laita sinne rahaa, Yrittäjäkörtti, ja haasta kaverisikin mukaan, ne joilla rahaa on - äläkä välitä siitä, että minä räksytän, koska räksytän omiani. Minä en voi sinne laittaa, eikä voi moni muukaan, sillä meillä ei ole. Siksi tein sen adressin, tehdäkseni edes jotain.

Kritiikin sijasta haluaisin kuulla konkreettisia ehdotuksia Paavon perinnön vaalimiseen ja talouden vakauttamiseen. Uskon, että Saaren henkilökunta ja Aholansaarisäätiökin ottaisivat mielellään vastaan hyviä ideoita. Kuinka tasapainoilla uskonnollisen sanoman uskottavuuden ja taloudellisen menestyksen välissä, puun ja kuoren välissä? Kuinka myydä menestyksekkästi ristin teologiaa, oravalta lainaamista, yksinkertaisuuden oppia, kerjäläisenä olemista, ja muuttaa se rahaksi?
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Pitää kai vielä vastata
« Vastaus #125 : 11.11.08 - klo:12:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Ei itku auta näillä markkinoilla. Siitä vain uutta EU-direktiiviä laatimaan. Direktiiviä, joka sallii tietyille tahoille poikkeuksia. Tekee aikaisemmasta veropetoksesta - jota se laajassa muodossa on - joidenkin kohdalla laillista. Ja jälleen muistutan todenneeni, että en usko kenenkään mitään tahallaan tehneen. Tuo petos on vain viittauksena siihen, miten tosielämässä tapahtuu vastaavissa tilanteissa, kun on suuremmat rahat pelissä.


Jaa, olet näköjään jo tehnyt laintulkinnan - tässähän on myös mahdollista, ehkä jopa todennäköistä, että tämä tuhoisa ja järjetön päätös kumotaan. En usko, että direktiivit kieltävät järjen käytön, kun olen viimeksi katsonut niin talkootyö on Euroopassakin melkoisen suosittua. "Veropetos" on terminä suhteellisen kiinnostava. Emmeköhän nyt kaikki ymmärrä hyvin missä tässä mennään, ja minkälainen aarre Aholansaari ja siellä tehtävä pyyteetön työ on.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
joo-o
« Vastaus #126 : 11.11.08 - klo:13:01 »
Uskon, että adressi on laitettu oikeutetusti hätääntyneessä tilanteessa. Sitä en ole kieltämässä. Saa niinkin yrittää, jos ei muuta tiedä. Neuvottamana tässä on itse kukin! Nyt ei vain ole aikaa jäädä kaatuneita itkemään vaan on asetettava raskas konekivääri asemiin ja pidettävä saaren puolta. Toimimalla toisella lailla kuin tähän asti.

Lakia olisi siis muutettava, että varattomat ja saidat voisivat käydä Aholansaaressa. Verolakien lisäksi pitäisi muuttaa markkinatalouden näkymättömiä lakeja.

Nyt alkaa tuntua, että onko äänessä liikaa raittius- ja kilpa-urheiluseura Aholansaaren Siipiveikkojen ääniä. Ei kai sellaista ole olemassa? Vai mistä on kysymys? Kun suurin parku on omasta ja samankaltaisten puolesta. Saavutetuista eduista ei tingitä, vaikka firma menisi alta. Ajan henkeä kuvaa sekin!

Yksi vaihtoehto on myydä säätiön omaisuus pirtteineen päivineen yksityiselle taholle. Ehkä ostajia pääsisi valikoimaan. Ainakin toisessa markkinatilanteessa. Museoväki ei antaisi tuhota Paavon pirttiä. Ja tukeuduttaisiin siihen luottamukseen, että yksityiselle omistajalle kelpaisi körttien rahat, kun he tulevat pitämään saareen seuroja, rippikouluja yms. Tähänkö ajaudutaan, jos kaiken pitää jatkua niin kuin tähän asti.

Adressissa viitattiin Järveläisen blogiin, jonka motiiveja  epäilin. Eilen se asia selventyi, enkä ole enää samaa mieltä. Anteeksi yritin pyytää ja onneksi sainkin. En tarkoittanut, että Eeva-Kaisalla olisi adressia laatiessaan ollut mitään muita motiiveja kuin kertomansa. Olin kiukuissani, kun siihen oli liitetty linkki järveläisen blogiin. Mutta kuten sanottu, en enää osaa olla, kun sain uutta näkökulmaa.

Seurakuntien resurssit järjestää rippikouluja on aivan erilaiset. Aivan totta. Samoin monien muiden hengellisten yhdistysten. Esitinkin ratkaisumalliksi Herättäjän lisääntyvää leirien sponsorointia niin, että Aholansaari pärjää verottajan kanssa ja saa kuluilleen riittävän katteen.  Ei ole Aholansaaren asia tukea rippikoulua, vaan Herättäjän. Sitten kotien osuutta voisi nostaa, kuten Oksanen ehdotteli. Itse kyselin siihen mahdollisuutta luoda malli, jossa automaattisesti huomioitaisiin perheiden tilanne, esim. yksinhuoltajien lapset. Mutta kun kerran on oltu rippileirillä, jota körttikansa sponssaa, ei voi odottaa, että siitä tulee joku saavutettu etu. Että talkoillaan liikaa oma napa lähinnä.

Kuusi tuntia töitä päivässä. Sillä saa normaalissa nuorten kesätöissä palkan, jolla ei kata sellaisia asumis- ja ravintokustannuksia, mitä saaressa parhaimmillaan on tarjolla. Ja kaikille nuorille ei ole edes kesätöitä. Sen vuoksi tervemenoa vaan nuoret saareen kesätöihin jatkossakin. En ole sitä kieltämässä. Jatkossa vaan pitää toimia niin, ettei Jaro joukkoineen joudu samaan liriin verottajan kanssa. Ja pärjää velkojen kanssa, jottei ajauduta siihen, että saaden omistaa joku Vladimir Mafioso itärajan takaa.

Samalla kun Eeva-Kaisa vetoaa entisen menon jatkamisen puolesta, hän pyytää laittamaan rahaa Saaren tilille. Joutuu harkintaan. Täytyyköhän se ottaa maksupalvelusta pois se sairaslomalla olevan pienyrittäjän tukiraha, kun siitä tällaiselle ilkeälle äijälle ilkeilllään.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Re: Pitää kai vielä vastata
« Vastaus #127 : 11.11.08 - klo:13:06 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Ei itku auta näillä markkinoilla. Siitä vain uutta EU-direktiiviä laatimaan. Direktiiviä, joka sallii tietyille tahoille poikkeuksia. Tekee aikaisemmasta veropetoksesta - jota se laajassa muodossa on - joidenkin kohdalla laillista. Ja jälleen muistutan todenneeni, että en usko kenenkään mitään tahallaan tehneen. Tuo petos on vain viittauksena siihen, miten tosielämässä tapahtuu vastaavissa tilanteissa, kun on suuremmat rahat pelissä.


Jaa, olet näköjään jo tehnyt laintulkinnan - tässähän on myös mahdollista, ehkä jopa todennäköistä, että tämä tuhoisa ja järjetön päätös kumotaan. En usko, että direktiivit kieltävät järjen käytön, kun olen viimeksi katsonut niin talkootyö on Euroopassakin melkoisen suosittua. "Veropetos" on terminä suhteellisen kiinnostava. Emmeköhän nyt kaikki ymmärrä hyvin missä tässä mennään, ja minkälainen aarre Aholansaari ja siellä tehtävä pyyteetön työ on.


Jotkut eivät suostu edes yrittämään realiteettien ymmärtämistä! Laintulkinta perustuu pienyrittäjien arjen kokemuksiin ja tili-ihmisten jututtamisen. Juttu kaatuu, jos kaikki ei olekaan niin pahoin kuin ounastelin. Joutuu ounastelemaan, kun tieto tarkastuksen todellisesta sisällöstä puuttuu. Puuttuu ammattilaisen esittämänä. Tämän olen todennut täällä jo eilen. Toki toivon niin, että päätös kumotaan.

Ja lue mitä kirjoitin veropetoksesta.

Talkootyö on arvokasta Suomessa, Euroopassa ja kaikkialla. Siitähän tässä ei ole kyse. Ei verottajankaan mielestä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Verokapina
« Vastaus #128 : 11.11.08 - klo:13:09 »
Eeva-kaisan huoli on aiheellinen ja perusteltu. Sanaa veropetos, joka on rikos vierastan pahasti. Sen käyttäminen muistuttaa loukkausta liikaa, tarkoitettiin sillä mitä tahansa.

Yrittäjillä on aikeensa kuten allaolevasta selviää (koko pötkö on linkkiä)
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/vapaa-aika/article153773.ece
Jos se ei toimi niin kopioi se ositekenttään. Se on uhka Aholansaarelle ja saaren rauhalle.

Jos yritys ei tuota voittoa ja kasva se kuolee ja tekee konkurssin. Sitä ennen omistaja on pannut hiukan sivuun vanhuuden varalle. Aholansaari kituu ystävien tuen varassa, jota on saatu tilille päivittäin.

Lopetan tähän ettei tule sanottua pahasti ja loukkaavasti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Pitää kai vielä vastata
« Vastaus #129 : 11.11.08 - klo:13:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Jotkut eivät suostu edes yrittämään realiteettien ymmärtämistä! Laintulkinta perustuu pienyrittäjien arjen kokemuksiin ja tili-ihmisten jututtamisen. Juttu kaatuu, jos kaikki ei olekaan niin pahoin kuin ounastelin. Joutuu ounastelemaan, kun tieto tarkastuksen todellisesta sisällöstä puuttuu. Puuttuu ammattilaisen esittämänä. Tämän olen todennut täällä jo eilen. Toki toivon niin, että päätös kumotaan.

Ja lue mitä kirjoitin veropetoksesta.

Talkootyö on arvokasta Suomessa, Euroopassa ja kaikkialla. Siitähän tässä ei ole kyse. Ei verottajankaan mielestä.


Se todellinen ja tärkein realiteetti josta puhuin on pyyteetön ja yhteisöllinen talkootyö, jonka perustaa tämä päätös omalta osaltaan suoraan murentaa. Olen kyllä melkoisen luottavainen sen suhteen, että tämä tyhmä ja vahingollinen päätös pikaisesti kumotaan. Minusta sitten erillinen aihe on tämä Aholansaaren kehittämisen suunta - nykyinen linja on mielestäni perusteltu ja aivan hyviä tuloksia tuottanut, joskin itse olisin valmis vähentämään kaupallisuutta ja muuta tilpehööriä, jos vain talouden kehykset sen sallivat. En oikein ymmärrä motiivejasi puhua ikään kuin asian vierestä, mutta kuitenkin jatkuvasti melko teräviä piikkejä riveillä ja niiden välissä viljellen. Tuskin tässä nyt kannattaa ottaa verottajan - tai siis tämän paikallisen verohallinnon - asiaa omakseen, he kyllä osaavat pitää itsekin puolensa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Veropetoksesta
« Vastaus #130 : 11.11.08 - klo:13:18 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Eeva-kaisan huoli on aiheellinen ja perusteltu. Sanaa veropetos, joka on rikos vierastan pahasti. Sen käyttäminen muistuttaa loukkausta liikaa, tarkoitettiin sillä mitä tahansa.

Yrittäjillä on aikeensa kuten allaolevasta selviää (koko pötkö on linkkiä)
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/vapaa-aika/article153773.ece
Jos se ei toimi niin kopioi se ositekenttään. Se on uhka Aholansaarelle ja saaren rauhalle.

Jos yritys ei tuota voittoa ja kasva se kuolee ja tekee konkurssin. Sitä ennen omistaja on pannut hiukan sivuun vanhuuden varalle. Aholansaari kituu ystävien tuen varassa, jota on saatu tilille päivittäin.

Lopetan tähän ettei tule sanottua pahasti ja loukkaavasti.


En tarkoittanut loukata veropetos sanalla ketään. Olen täällä todennut, että en väitä kenenkään toimineen tahallaan niin, että tässä tilanteessa ollaan. Kerroin vain mikä on nimike, kun pelissä ovat isommat rahat. Kun yrittäjä jää kiinni tällaisesta. Turha sitä on kaunistella.

Tuosta konkurssiyrittäjän rahojen sivuun pistämisestä voi joku myös loukkaantua. Monelta meni 90-luvun alussa kaikki: koti, perhe ja ystävät muiden mukana. Siinä nyt sitten rahaa olisi laitettu vanhuuden turvaksi. Ei ehkä osoita nyt sinulta parasta asiantuntemusta yrittäjyyden suuntaan.

On turha kadehtia Tahkon hankkeita. Parempi iloita niistä ja pyritä hyödyntämään alueen vetovoiman lisäys myös saaren taloutta vahvistavana tekijänä! Sitä on yritetty varmasti kaikin voimin tähänkin asti. Körttikansasta vain apujoukkoja.

Eeva-Kaisa kirjoitti, että Aholansaaren toimintaa johtamaan on haluttu muu kuin talousihminen. Se on aivan oikein! Hän kuitenkin tarvitsisi kaiken tuen saaren muulta hallinnolta ja körttikansalta. Mieluiten erillisen palkatun henkilön, alan ammattilaisen. Mutta sehän on vain toiveunta, kun raha ei riitä.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Re: Pitää kai vielä vastata
« Vastaus #131 : 11.11.08 - klo:13:21 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Jotkut eivät suostu edes yrittämään realiteettien ymmärtämistä! Laintulkinta perustuu pienyrittäjien arjen kokemuksiin ja tili-ihmisten jututtamisen. Juttu kaatuu, jos kaikki ei olekaan niin pahoin kuin ounastelin. Joutuu ounastelemaan, kun tieto tarkastuksen todellisesta sisällöstä puuttuu. Puuttuu ammattilaisen esittämänä. Tämän olen todennut täällä jo eilen. Toki toivon niin, että päätös kumotaan.

Ja lue mitä kirjoitin veropetoksesta.

Talkootyö on arvokasta Suomessa, Euroopassa ja kaikkialla. Siitähän tässä ei ole kyse. Ei verottajankaan mielestä.


Se todellinen ja tärkein realiteetti josta puhuin on pyyteetön ja yhteisöllinen talkootyö, jonka perustaa tämä päätös omalta osaltaan suoraan murentaa. Olen kyllä melkoisen luottavainen sen suhteen, että tämä tyhmä ja vahingollinen päätös pikaisesti kumotaan. Minusta sitten erillinen aihe on tämä Aholansaaren kehittämisen suunta - nykyinen linja on mielestäni perusteltu ja aivan hyviä tuloksia tuottanut, joskin itse olisin valmis vähentämään kaupallisuutta ja muuta tilpehööriä, jos vain talouden kehykset sen sallivat. En oikein ymmärrä motiivejasi puhua ikään kuin asian vierestä, mutta kuitenkin jatkuvasti melko teräviä piikkejä riveillä ja niiden välissä viljellen. Tuskin tässä nyt kannattaa ottaa verottajan - tai siis tämän paikallisen verohallinnon - asiaa omakseen, he kyllä osaavat pitää itsekin puolensa.


Turha luulla, että verottajan asiaa otan kantaakseni! Saa kai kuitenkin realiteetit lausua. Ei kai se ole jäänyt epäselväksi, että myös minun mielestäni on realiteetti, että saaressa tehdään arvokasta työtä.

En tiedä sitten, onko asian vierestä puhuminen, kun murehditaan, sitä miten minä itse ja muut samassa tilanteessa olevat voivat jatkossa Saaresas oleskelunsa kustantaa?

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Arvaan, että loukkaan
« Vastaus #132 : 11.11.08 - klo:13:23 »
Tässä joutuu nyt kiireessä heittämään kommenttia joka suuntaan. Tulitusta tuntuu nyt tulevan kaikkialta. Olen saaren puolesta niin kiivaasti, että arvaan monen nyt loukkaantuvan. Ehkä joku ymmärtääkin ja antaa anteeksikin.

Saari on meille kaikille rakas. Ja huoli on kova. On vain kyse siitä, luotetaanko siihen, että entiseen tyyliin toimimalla toimitaan parhaiten saaren ja sen tarkoitusperien hyväksi. Vai onko muuta tietä olemassa?

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Verokapina
« Vastaus #133 : 11.11.08 - klo:14:08 »
No, minusta tämän nimenomaisen keskustelun lopputulema on, että tässä hämmästyttävän järjettömässä veropäätöksessä Eeva-Kaisan addressi on täsmälleen oikeilla linjoilla. Tämän lisäksi ollaan sitten puitu sitä, onko Aholansaaren hoitamisessa oltu oikeilla linjolla, missä ymmärrettävästi sitten onkin jonkin verran eriäviä mielipitetä (omani on, että hyvin asiat on hoidettu vaativissa olosuhteissa, ja että toivottavasti jatkossa pystymme pitämään kaupallisuuden vaatimukset tiukasti kurissa). Tätä keskustelua voidaan kuitenkn käydä jossan muussa ketjussa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Miksi eri ketjussa?
« Vastaus #134 : 11.11.08 - klo:14:56 »
Miksi keskustelua pitäisi käydä eri ketjussa? Kun totuus on, että jatkossa on toimittava niin, ettei vero-ongelmia tule. Toisin sanoen ainakin kirjanpito- ja veroilmoitusmenettelyä on muutettava, jos talkoolaisten ylläpito hoidetaan entiseen malliin. Se merkitsee saarelle lisää kustannuksia. Miksi siinä yhteydessä ei voi miettiä, miten saaren taloutta voidaan kohentaa, jotta tästä selvitään. Selviämistä vaikeuttaa myös saaren velkataakka. Ennenkin on selvitty, kun toimeen on tartuttu. Ei Aholansaari ole veitsenterällä ensimmäistä kertaa.

Nyt on kaikkien kykenevien voimien toimittava saaren hyväksi. Toiset tekee adressia. Hyvä! Mutta jotkut muut voivat auttaa muulla lailla. Ja apu lähtee omasta toiminnasta. Mietitään, miten itse voi toimia saaren toiminnan tukemiseksi. Tähän asti tehty ei pakosta nyt riitä.

Minulle sopii, että saari lopettaa elinkeinotoiminnan. Jos se onnistuu niin, että saari pysyy körttikansan hallinnassa ja maltillinen kehittäminen on mahdollista. Mitähän ruoka ja majoitus sitten maksaisi saaressa, jos se ei hankkisi elinkeinotoiminnallaan tuloja?

Jokainen elinkeinotoiminnalla hankittu euro tukee saaren työtä. Miksi täällä halveksitaan sitä. Ja esitetään yrittäjistä aivan ihme tulkintoja. Eikä suostuta näkemään, kuinka verotusjärjestelmä oikeasti toimii. Jos oma verotietämys rajoittuu oman palkkanauhan kohtaan ennakonpidätys, ei voi tietenkään paljon odottaa asiantuntemusta. Eikä sitä tarvitse kaikilla ollakaan. Nyt kuitenkin käyttäydytään kuin pikkulapset eli laitetaan kädet korville ja pidetään älämölöä, ettei vaan kuultaisi, mitä toinen sanoo. Kun asiaa ei ymmärretä, eikä halutakaan. Mihin se johtaa? Mitä siitä on apua?