Kirjoittaja Aihe: Tyhmä pieni kysymys  (Luettu 46918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #105 : 05.08.15 - klo:10:14 »
^Joo se sitaatti oli vanhasta, Jeremia 31:9

OT: 80-luvulla ei valmistuttu työttömiksi, pikemmin niin että revittiin työelämään jo ennen valmistumista. Työttömäksi valmistuminen tuli vasta 90-luvulla, tosin ainakaan minä en silloin saanut työttömyyskorvausta (edes peruspäivärahaa), kun ei ollut tarpeeksi työhistoriaa viime vuosilta.

Mutta lupausten omistamisesta en muuta osaa sanoa kuin että kai se voi olla noin tai sitten ei, ja kun niitä lupauksia on niin moniakin eikä kaikki lupaa samaa. Kai en ole kokenut tarvetta hakea toivoa lupauksista.

Tuo ei koske minun ammattikuntaani, jonka kohdalla se oli suuri huoli kautta opintojen ja ellei ollut aktiivinen ja reipas kautta opiskeluvuosien, siis, mahdollisimnan paljon töissä eri puolella maata eri tehtävissä, todella jäikin työttömäksi. En itsekään löytänyt heti työtä mutta kahden viikon huili teki hyvää koska seuraavaan lomaan oli pitkä matka.

Ensin sain kahden viikon pätkän, sitten viisi viikkoa toisessa sairaalassa jona aikana soittivat ensimmäisestä ja kysyivät saavatko merkitä minut päivystyslistalle. Hypin ja pyöriskelin ja kiipesin pöydälle tämä on totuus koska verho irtosi. Se oli hyvin hyvin poikkeuksellista, etenkin nyt pk-seudulla, jossa työnsaanti oli monelle mahdotonta, mutta jonne olin sidottu.

Sitten sanottiin että saako tehdä määräyskirjan loppuvuodeksi, ja kun elettiin maaliskuuta olin tietysti onnesta jälleen sikinsokin. Näillä mentiin eli ensimmäinen loma tuli joskus viiden vuoden kuluttua. 

80-luvun lopulla lääkäritilanne nopeasti heikkeni. Se näkyi meillä päivystysvuorojen tihenemisessä, osa väsyi, itselläni puhkesi tuo epilepsia, mutta meillä oli hyvä johtaja joka hajotti tiimin jos se riiteli:"Täällä ei ole sellaiseen aikaa, tämä on päivystävä sairaala, joka tahtoo riidellä menköön muualle".  Minä höpsö en tajunnut ettei kaikkialla ole samoin.

Sitten alkoi kuulua siitä itsemurhien lisääntymisestä. 1994 oli "musta vuosi" ja silloinhan itsekin, jo valmiina spesialistina, takanani tutkijakoulutus, terapiakoulutus en vain enää jaksanut. Jos aamulla tulee tiimiin ja ebsimmäiseksi pitää keskustella Mengelestä ja kaikki työt ovat tekemättä ja tämä jatkuu tulee vähitelken epätoivo:  Tämä on mahdotonta. En voi taata potilasturvallisuutta enää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #106 : 05.08.15 - klo:10:23 »
No, itse olen oppinut ettei ole luottaminen itseensä ei ihmisiin, ja siksi kai kääntynyt Jumalan puoleen, siksikin, etten ole tiennyt teenkö oikeamielisiä valintoja. Minulle jossakin vaiheissa oli tärkeintä tuo " joka kadottaa elämänsä, pelastaa sen" mutta epäselvää kuinka toimien olen valmis kadottamaan elämäni.

Ajattelin paljon sitä, että näin keskellä vihaa minä muutun itse vihaiseksi ja nälviminen muovaa omaa kielenkäyttöäni niin etten kohta osaa muuta. Muun tuominen työyhteisöön tuntui täysin mahdottomalta.

Samaa olen miettinyt nytkin katsellessani toisaalta äärioikeiston toisaalta sitä vastustavien purkauksia.

Ehkä joka sukupolvi tarvitsee sodan. Kysyin kerran eräältä wanhalta wiisausihmiseltä ja hän sanoi, ilman muuta, totta kai. Ihminen tarvitsee vihalleen aina kohteen. Omat huonot puolet halutaan nähdä toisissa, ja ellei hae apua niin käy, ettei sovintoa synny.

Kun kävi omassa analyysissa keskellä vihaa, tuli tuo ainakin puhutuksi, mutta itse oli vastattava siitä jääkö vai lähteekö. Epilepsia vaikeutui ja basilaarimigreenin puhkeaminen vaikutti kyllä järkitavalla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #107 : 12.08.15 - klo:02:00 »
Hyvin tyhmä kysymys!
Kuinka te suhtaudutte Raamatun lupauksiin? Omistatteko ne itsellenne vai katsotteko etäältä " niinnno se kirjoitettiin tuohon aikaan  ja kontekstihan on tämä ja yksittäistä ihmistä tämä ei tietysti koske" . ? :icon_eek: :icon_eek: :icon_eek:

Öppiäistä kiitän joskin mietin kuinka hän saattaa ennakkoon olla vakuuttunut taivaaseenpääsemättömyydestään. Tietty ellei odota liikoja ei sitten ainakaan pety  :003:.

Ilahduin siitä että joku lähti keskusteluun ja tarjosi ajatuksia.
Tietty, jos teema aivan teoreettisenakin on epäkörtti täytyy hyljätä se.

 :'(.   

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #108 : 12.08.15 - klo:12:18 »
^En minä taivaaseenpääsemättömyydestäni mitenkään vakuuttunut ole. Kunhan otin esiin yhden Raamatun kohdan, jossa luvataan, että en pääse. Pitääkö luvattu paikkansa, siihen en ota kantaa. Kaikkea sielläkin luvataan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #109 : 14.08.15 - klo:00:46 »
^En minä taivaaseenpääsemättömyydestäni mitenkään vakuuttunut ole. Kunhan otin esiin yhden Raamatun kohdan, jossa luvataan, että en pääse. Pitääkö luvattu paikkansa, siihen en ota kantaa. Kaikkea sielläkin luvataan.

Kumpi se oli Jeremia vai 1 Kor 6? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #110 : 14.08.15 - klo:09:34 »
^1 Kor 6.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #111 : 14.08.15 - klo:10:42 »
^1 Kor 6.

Jopa on hurjaa.

Minä ajattelen että Jumalalle on kaikki mahdollista, mutten ole pahasti huomannut sinun tekevän hurjapäisiä pahuuksia ja mielestäni olet rehellinen ihminen. Vaikken minä täältä tekoja näkisi eikä itselleni kuuluisi mutta  yhtäläisesti siellä on paljon puhuttu seikkoja kuten 1 Joh jossa sanotaan että jos me sanomme ettemme ole tehneet syntiä me teemme Jumalasta valehtelijan mutta jos me tunnustamme syntimme on hän uskollinen ja vanhurskaus niin että hän antaa meille ne anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Kai nyt ihminen joka toteaa kohdallaan pätevän puheen vääryyksistä kuka minkäkin laisista tai mistäkin kohdasta on samaa mieltä Jumalan Hengen todistuksen kanssa sillä kaikki ovat syntiä tehneet jne.... toteaa Paavalin tavoin olevans syntisista suurin teit nyt nuo asiat tai et se ei kuulu minulle mutta ainakin tunnustat syntisyyden eli miksi et siis saisi anteeksi minä ihmettelen.

Opin totuudesta uutta mutta kirjoitan illalla eri ketjuun. Tämä kurkkutauti väsyttää ja pitänee kerätä siiliravintoastiat kuurattavaksi huoltaa siipensä nyrjäyttänyt hemppo ja. Oswald Orava. Eläimille on helppoa olla ystävällinen.
« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:10:45 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #112 : 21.08.15 - klo:14:59 »
en ole pahasti huomannut sinun tekevän hurjapäisiä pahuuksia ja mielestäni olet rehellinen ihminen.

Tämmöinen hyvintoimeentuleva keskiluokkainen elämä itsessään on tarpeeksi hurjapäinen pahuus. Lisäksi murehdin (vaikka se on kielletty), olen turhan kiintynyt menneeseen ja mammonaan, varastan laiskottelemalla, en kiitä kaikesta (ts. enpä paljon mistään) enkä osaa rakastaa useimpia ihmisiä vaan rasitun kun pyytävät ottamaan yhteyttä. Eläimille on tosiaan helpompi olla ystävällinen.

Mutta älä huolehdi, en minä noista liikaa syyllisyyttä kanna. Kunhan totean, että olisi siinä kahletta josta vapautua. Ja on se niinkin että on pahanteon muotoja joita en liiemmin harjoita; tarttis osata olla kiitollinen siitäkin ettei ihan kaikki sentään houkuta.

(Noin yleisemmin, esiin ottamasi lupaus-asia ei taida olla minulle kovinkaan keskeinen. Siis en hae toivoa siitä mitä on luvattu, tms.  Ehkä olisi ollut parempi jättää vastaaminen niille, joille sillä on enemmän väliä.)
« Viimeksi muokattu: 21.08.15 - klo:15:04 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #113 : 23.08.15 - klo:21:34 »
Nojaa, minusta alkaa ehkä vähitellen kuoriutua erilaisia ajatuksia ja eri teitä taivaltavia kohtaan enempi kiinnostusta kuin tuskastumista että en minä sitä tarkoittanut, ja totta tuo kaikki on mitä kirjoitat.

Toisinaan minua rasittaa se Lasarus-kerjäläisvertaus Luukkaassa, koska olen syntynyt etuoikeutetuksi, joskin sairas niin maahan jolla on ainakin ollut sosiaaliturva ja elämäni on ollut hyvää ja onnellista.

On monta syytä haluta johonkin tekemään jotakin. Yksi vuosi vain itselle sai minut tuntemaan syyllisyyttä. Voisinko tehdä jotakin jollekin? 

Nyt tietysti tiedän että voisin kirjoittaa Docensista mutta juuri messuista palatessa sanoin Ajatukselle kun se annettiin, ettei minua huvita taas itkeä jokaista pyyhettä pyykkiin, Ei tasan huvita, anna Sinä joka Olet jokin hauskempi ja konkreettisempi vai eikö pää kestä? Minä desinfioisin pakolaiskylän käymälöitä vaikka tai ensiauttaisin.
« Viimeksi muokattu: 23.08.15 - klo:21:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #114 : 23.08.15 - klo:21:38 »
Aika moni uskaltaa omistaa esimerkiksi sen "Minä olen sinut nimeltä kutsunut".

Tähän tuo minulle apua Penan aikanaan kertoma käsite, Namibiassa puhutun oliko osindongan murteen sana,  ubuntu. Ubuntu on ihminen tai joukko ihmisiä tai ihmiskunta jos käsitin oikein.

Ehkä me olemme Jumalan Ubuntu jolle jokainen sana kuuluu niin yhdessä kuin yksin.

Tämä minusta on vähitellen ja varovaisesti tehnyt mitä äärimmäisimmästi onnellisen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22077
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #115 : 24.08.15 - klo:09:11 »
Tähän tuo minulle apua Penan aikanaan kertoma käsite, Namibiassa puhutun oliko osindongan murteen sana,  ubuntu. Ubuntu on ihminen tai joukko ihmisiä tai ihmiskunta jos käsitin oikein.

Ubuntu on käsittääkseni zulua. Ndongassa se olisi uuntu. Sana tarkoittaa suurin piirtein joko ihmiskuntaa tai ihmisyyttä. Vartalo on -ntu, josta saadaan eri etuliitteillä ihmiseen liittyviä sanoja. Uu- etuliitteestä sanotaan Ndongan kielen oppikirjassa: Uu-omau-luokka ei oikeastaan ole mikään itsenäinen luokka. Yksikkö on ulkonäöltään oka-uu-luokan monikon kaltainen. monikko saadaan liittämällä prefiksiksi oma-. Tässä luokassa on ryhmäsanoja ja abstraktisten käsitteiden nimiä. Ihmisyys on siis ryhmäsana.

Toivo E. Tirrosen Ndongan kielen sanakirjassa ovat sanat:
omuntu mon aantu ihminen, omintu paljon ihmisiä, entu mon omantu kömpelys, oshintu mon iintu rahjus, oluntu ilkimys, okantu mon uuntu surkimus, uuntu ihmiskunta, ihmisyys

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #116 : 28.08.15 - klo:21:46 »
Kiitos korjaamisesta. Minun täytynee peruuttaa vähän, sillä tämmöisiä ne ovat, joita jotkut lukevat ja ajattelevat koskevan itseään. Näin oli tietysti itselläni kun luin ensimmäistä kertaa Raamattua siinä 16-vuotiaana, Lasten Raamattu joka kuului mielilukemistooni ei sisältänyt niinkään puheenvuoroja kuin tapauskuvauksia.


Tarkoitan, lukiessani ensimmäisen kerran olin koko lailla ihastuksissani, paitsi sitä etten olettanut silloin saavani näitä koska olen niin paha, eli juttu sittenkin oli enemmän minun ja Jumalan välinen kuin nyt, kun ymmärsin noin 15 vuotta sitten ettei minulle ole koskaan mitään luvattukaan, se kiinnostaa onko teillä kuinka vai luetteko te Raamattua.


Joh14:27 ensimmäinen, vanhan käänn. muk. Rauhan minä jätän teille, minun rauhani, sen minä annan teille. En minä anna teille niinkuin maailma antaa. Älkööt teidän sydämenne oliko murheellinen älköönkä peljätkö.

Sitten tulee epäjärjestyksessä:

- vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun rakkauteni sinuun ei väisty eikä minun rauhanliittoni horju.
.
-  Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.
-  Älä pelkää, sinä mato Jaakob, sinä vähäinen Israel. Minä autan sinua
- mutta kaikille jotka ottivat hänet vastaan hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen
- joka minun luokseni tulee, sitä minä en heitä ulos.

Aika lailla nämä ovat siis anteeksiannon, avun, johdatuksen ja rohkaisun sanoja.

Tavallisesti kysymys ymmärretään näin:  Ahaa. Sinä tarkoitat, että mikä Jumala se on joka muka rakastaa ja kuitenkin sinä kärsit eikö niin? 

En ymmärrä mistä syystä tuo minun kysymykseni tulisi sekoittaa teodikeaan, joka on suuri kysymys mutta ei se mitä minä kysyn, siis.
« Viimeksi muokattu: 28.08.15 - klo:21:54 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22077
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #117 : 29.08.15 - klo:08:55 »
Toivo E. Tirrosen Ndongan kielen sanakirjassa ovat sanat:
omuntu mon aantu ihminen, omintu paljon ihmisiä, entu mon omantu kömpelys, oshintu mon iintu rahjus, oluntu ilkimys, okantu mon uuntu surkimus, uuntu ihmiskunta, ihmisyys

Jos kääntäisin nyt Ohukaisen ja Paksukaisen ndongaksi, se olisi Okantu na Entu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #118 : 29.08.15 - klo:09:39 »
Käännän ton Paksukaisen l. Entu´n    Lahen murteelle. Se tarkottaa; en tule.

Paksukainen sanoo: En tule mäkkäriin !                                               :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmä pieni kysymys
« Vastaus #119 : 29.08.15 - klo:22:53 »
Käännän ton Paksukaisen l. Entu´n    Lahen murteelle. Se tarkottaa; en tule.

Paksukainen sanoo: En tule mäkkäriin !                                               :003:

Miten niin ei, jos nyt juuri ei Mäkkäriin niin mihin sitten.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.