Kirjoittaja Aihe: Olenko oikea körtti?  (Luettu 11162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #15 : 31.07.11 - klo:13:14 »
En ole oikea körtti. Minulla on taskut ja leipälaukku. Niissä on aina murusia omasta erinomaisuudestani, vaikka kuinka yritän tyhjentää taskuni ja laukkuni.
Oikealla körtillä on tyhjät kadet, taskut ja laukku. Ne on Herramme tyhjentänyt, niin että ihmisellä ei ole mitään. Hän on totaalisesti tyhjä
vaivainen mato

Poissa Elias70

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #16 : 05.11.11 - klo:20:30 »
Löysin divarista mielenkiintoisen kirjan, jossa Osmo Tiilila kirjoittaa Wilhelmi Malmivaaran kristillisyydestä. Kirja sivuaa myös pelastusvarmuus kysymystä. Kirjoittajan mukaan Wilhelmi Malmivaara pitäytyi näkemyksissään Luterilaisiin tunnustuskirjoihin. " Tiililan mukaan pelastusvarmuudella ei Malmivaaralle ollut käytännön merkitystä. Korkeintaan se voi tuottaa kristitylle vahinkoa, jos kristitty tekee siitä suruttomuuden päänalusen. Toisaalta sielunhoitotilanteessa Malmivaara saattoi johtaa väsyneen kulkijan kohtaamaan kuoleman levollisesti Kristuksen sovitustyöhön luottaen. ( Tiilila 1944, 194, 198.)

Minulle kirja oli merkittävä lukukokemus, joka antoi vastauksia kysymyksiini.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #17 : 05.11.11 - klo:22:09 »
Haaaaa... se olen ollu minä kun on kyselly tämän viimeksi.  Kyllä vain.  Silloin ratkaisevaksi osoittautui että oli tullut tavakseni veisailla Siionin virsiä kotona.  Vaarallinen tapa, kaksi omistan, kumpikin kateissa. Dosentti  :026: epäilemättä pihistänyt ja veisailee öisin. Nyt voi veisata vain mitä osaa ulkoa kunnes tulevat esille.  

Oli muutakin siinä. Olin valittanut muutamia vuosikymmeniä etten ymmärrä Kristuksesta oikein mitään, mutta nyt vähän kun hänestä puhutaan paljon.  Lähestytäänkö pelastusvarmuuskysymystä sivuuttamalla se käymällä suoraan Kristuksen lähelle, voi taas joku viisaampi selittää -- ei mikään tunne tai varmuus pelasta ketään...   luulen että joku on luonteeltaan aristuneempi, elämän araksi tekemä, ja täällä on paljon sellaisia, luulen, tai voin todeta että on aralle ja pelästyneelle hyvä ympäristö.  


Viisveisaajalla on muuten erinomattain kaunis ääni ja tarkka korva, eli jos hän ryhtyis hän olis kaivattua materiaalia tasokkaaskin kuorossa, kun on vielä tenori. Hänen pitäisi liittyä johkin kuoroon. Tenoreista on ylikansallinen ankara pula. Minä kuulin kun hän seurois veisasi.
« Viimeksi muokattu: 05.11.11 - klo:22:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #18 : 12.11.11 - klo:17:02 »
Olenko valekörtti?
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33796
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #19 : 12.11.11 - klo:17:04 »
Mitkä on oikean körtit mitat ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #20 : 12.11.11 - klo:17:28 »
Mitkä on oikean körtit mitat ?

!86cm/130kg
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #22 : 12.11.11 - klo:18:16 »
Ihan mielenkiintoinen aihe, mutta koska körttiyden rajat ovat niin häilyvät, niin yhtä hyvin voisi kysyä: Olenko valekristitty? Riittääkö aitoudesta vakuuttamaan kauan sitten kadonnut kastetodistus? Entä miten yleistä on valeuskovaisuus? Tosi uskovaisuuteen kai tarvitaan muutakin kuin kastetoditus. Hmmm. Ja tätä sitten pitää todistella itselleen ja muille päivät pitkät. Taikka mitä enemmän sitä yrittää todistella, sitä valheellisemmalta se näyttää.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #23 : 12.11.11 - klo:18:23 »
Kristillisyyteni on epävarmaa.

Mutta viime viikolla kun olin siellä Lapualla ja sain kuulla
pohojalaasta murretta niin oikein sydän muljahteli.
Tuntui niin hyvältä.

 

Olen jo katsellut etuovi.comista asuntoja...
Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #24 : 12.11.11 - klo:18:37 »
Ihan mielenkiintoinen aihe, mutta koska körttiyden rajat ovat niin häilyvät, niin yhtä hyvin voisi kysyä: Olenko valekristitty? Riittääkö aitoudesta vakuuttamaan kauan sitten kadonnut kastetodistus? Entä miten yleistä on valeuskovaisuus? Tosi uskovaisuuteen kai tarvitaan muutakin kuin kastetoditus. Hmmm. Ja tätä sitten pitää todistella itselleen ja muille päivät pitkät. Taikka mitä enemmän sitä yrittää todistella, sitä valheellisemmalta se näyttää.

Hyviä nuo Mamin kysymykset. Hyviä vastauksia ei oikein omalta osalta löydy ja huonolta näyttää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #25 : 12.11.11 - klo:18:48 »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #26 : 12.11.11 - klo:18:53 »
Vain 86cm  :icon_wink:

Oliko tuo vyötärö vai joku toinen paikka.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #27 : 12.11.11 - klo:18:57 »
Oliko tuo vyötärö vai joku toinen paikka.

En minä tiedä, itsehän niin kirjoitit  :kahvi:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #28 : 12.11.11 - klo:19:35 »
En minä tiedä, itsehän niin kirjoitit  :kahvi:

Olet ikävä kyllä oikeassa, sen piti olla 186cm
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #29 : 13.11.11 - klo:13:34 »
!86cm/130kg
koska olen samanpituinen, niin olen vain reippaan reilun puoliskan körtti, tosin keväällä oli selvää pyrkyä täysimääräisyyttä kohti. Vai onko se toisinpäin; körttiläisyydessähän pitäisi ihmisen vähetä? pieni ihminen - suuri Jumala.  :icon_cool:

Vakavammin, jos Elias olet Hesassa opiskelemassa, niin muistathan körttikodin ja Seuratuvan seurat, siellä pohditaan varmaan moisiakin.