Vaikka herännäisyys on kiistämättä uskonnollinen liike, se on kuitenkin ihmispuuhaa. Kun se vielä on organisaatioltaan löyhähkö moniin muihin uskonnollisiin ja maallisiin yhteistöihin verrattuna, ei myöskään ole yksiselitteistä vastausta kysymykseen körtti vai ei-körtti. Ja hyvä niin.
Et ole ensimmäinen, joka asiaa kyselee tällä foorumilla. Yhdessä keskustelussa totesin, että jos on käynyt jonkin kerran Herättäjäjuhlilla ja käy muinakin aikoina vapaaehtoisesti seuroissa, uskontotieteilijä toteaisi körtiksi. Ja jos hyräilee kotona Siionin virsiä, asia on vielä riidattomampi. Seuroissa käynti ja Siionin virsien veisaaminen sopisi körtin operationaaliseksi määritelmäksi. Mitä pelastusvarmuuteen ja vastaaviin kysymyksiin tulee, niistä ei seuroissa ja muissa herännäisriennoissa kysellä naapurilta henkilökohtaisesti, vaikka voidaan keskustella yleisellä tasolla. Mitään vaatimusta jostain "sieluntilasta" ei ole. Eri ihmiset ovat vaelluksessaan eri vaiheissa, eikä kukaan voi taata, millaisia vaiheita vielä edessä on. Armonjärjestyksen tikapuitakin on käsketty viemään navetan taakse P. Ruotsalaisesta alkaen, vaikka välillä joku ne sieltä nokkosten seasta löytää ja katsoo, josko niitä vielä voisi käyttää...
Yhdessä virsipaidassa oleva säe "Tällainen on nyt tilani" (SV 63:3) kertoo aika paljon herännäisyyden sielunhoidollisesta lähtökohdasta. Ja vaikka virsi jatkuu perinteiseen körttitapaan...
"Lienenkö sinun armosi tuhlannut tyhmyydessä?
Mieltäni pelko kahlitsee ja omatunto vapisee, on syytös sydämessä."
...se jatkuu
"Et, Isä, hylkää minua,
kun Jeesuksen on kuolema
niin katkera
sun laupeutes panttina"
Joten tervetuloa foorumiin ja herännäisyyden pariin, jos siltä tuntuu. Tämähän ei onneksi ole mikään on-off-ratkaisu, joka sulkisi kaiken muun pois.
Mt