Kirjoittaja Aihe: Olenko oikea körtti?  (Luettu 11158 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elias70

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Olenko oikea körtti?
« : 20.07.11 - klo:11:34 »
Hei!

Olen nelikymppinen teologian opiskelija ja toiveenani olisi päästä papin ammattiin parin vuoden kuluttua. Olen löytänyt itsestäni sisäisen körtin. Olen käynyt joissakin heränneiden tilaisuuksissa mm. Oulun herättäjäjuhlilla pari viikkoa sitten ja olen kokenut kuuluvani tähän joukkoon. Olen myös tykästynyt moniin herännäisyyden painotuksiin ja lukenut heränneiden opettajien tekstejä ( Malmivaara, Räty...). Ongelmakseni on kuitenkin muodostunut kysymys pelastusvarmuudesta. Olen kokenut löytäneeni elämääni varman pohjan siitä, että vanhurskas Jumala on minut syntisen julistanut vanhurskaaksi Kristuksen sovitustyön tähden. Hän on minut syntisen herättänyt ja antanut minulle uskon. Minä kelpaan Hänelle Kristuksen tähden. Olenko näkemyksieni kanssa todellinen körtti, vai meneekö liian vahvasti evankeeliseen suuntaan?

Kysymys on minulle tärkeää, koska en koe integroituvani muiden herätysliikkeiden kanssa, vaikka heidän työtään siunaankin. Ystävällisesti Elias

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8395
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #1 : 20.07.11 - klo:14:11 »
 :039: Terve

Jaa, pelastusvarmuus on minusta vain yksi teologinen asia muiden teologisten asioiden rinnalla.

Ainakin olet kristitty uskoisin. Juutalaisuudessa on se hyvä puoli, että siellä voi olla kommunisti tai budhalainen tai vaikka ateisti juutalainen ja silti juutalaiset uskovat hyväksyvät joukkoonsa.
 Katsoin jonkun ohjelman, jossa joku rabbi lohdutteli kaveria kun hän halusi luopua juutalaisuudesta. Rabbi sanoi häneklle, että voit vaikka ateisti juutalainen, mutta ovi on aina auki sinulle.

Miksi pelastusvarmuudenkaan tai sen puuttuminen olisi joku este olla jotakin?
Tietystikkään se ei kuulu körttien painotuksiin ja ikävöivä usko ja oman mahdottomuutensa myöntäminen, niin usko kuin muissakin asioissa on se painotus mikä enempi on körteillä, mikäli sikäli oikein ymmärrän.

En usko sellaista olevankaan kuin oikea oppinen tai puhdas körtti?
Jokaisella mieli vaihtuu matkan jatkuessa ja tulee ja menee erilaisia painotuksia.
Yleensäkin toisen uskonmäärän mittailu ei ole kivaa.

Ei muuta kuin körttiseuroihin, ei siellä kysellä pelastusvarmuudesta tai sen puuttumisesta.
Siellähän käydessä se selviää on liike omaa vai ei.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #2 : 20.07.11 - klo:14:13 »
Hei!

Olen nelikymppinen teologian opiskelija ja toiveenani olisi päästä papin ammattiin parin vuoden kuluttua. Olen löytänyt itsestäni sisäisen körtin. Olen käynyt joissakin heränneiden tilaisuuksissa mm. Oulun herättäjäjuhlilla pari viikkoa sitten ja olen kokenut kuuluvani tähän joukkoon. Olen myös tykästynyt moniin herännäisyyden painotuksiin ja lukenut heränneiden opettajien tekstejä ( Malmivaara, Räty...). Ongelmakseni on kuitenkin muodostunut kysymys pelastusvarmuudesta. Olen kokenut löytäneeni elämääni varman pohjan siitä, että vanhurskas Jumala on minut syntisen julistanut vanhurskaaksi Kristuksen sovitustyön tähden. Hän on minut syntisen herättänyt ja antanut minulle uskon. Minä kelpaan Hänelle Kristuksen tähden. Olenko näkemyksieni kanssa todellinen körtti, vai meneekö liian vahvasti evankeeliseen suuntaan?

Kysymys on minulle tärkeää, koska en koe integroituvani muiden herätysliikkeiden kanssa, vaikka heidän työtään siunaankin. Ystävällisesti Elias

En ole körtti (olen vain tavallinen ihminen), joten lienen oikea ihminen vastaamaan kysymykseesi. Mitä minä olen ymmärtänyt, niin körttiläisyyden vahvimpia puolia on se avaruus että ihminen saa olla ihminen kysymyksineen, vikoineen ja opillisine puutteineenkin. Ketään ei tilitetä tuommoisista. Jos muistat antaa myös toisille tilaa hengittää niin varmaankin olet tässä mielessä körtti.

Siinä mielessä kipuilusi mahtunee hyvinkin körttiläisyyden määritelmän sisään.  Korjatkoon joku oikea körttiläinen jos sanoin väärin.

Itse en murehdi sitä mikä olen. Jumala sen tietänee ja itselleni riittää tätä nykyä ihmisenä oleminen. Enpä minä usko tuohon evankelisuuteenkaan vaikka olletikin opillisilta käsityksiltäni olen lähimpänä evankelisia.  Ihmisiähän me vain olemme loppujen lopuksi. Kukaan ei ole toistaan parempi eikä oikeammassa, kaikki yhtä eksyksissä ja armon varassa eikä mitään omaa tuotavaa vaihetuspöydälle ole.
« Viimeksi muokattu: 20.07.11 - klo:14:18 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #3 : 20.07.11 - klo:15:02 »
Vaikka herännäisyys on kiistämättä uskonnollinen liike, se on kuitenkin ihmispuuhaa. Kun se vielä on organisaatioltaan löyhähkö moniin muihin uskonnollisiin ja maallisiin yhteistöihin verrattuna, ei myöskään ole yksiselitteistä vastausta kysymykseen körtti vai ei-körtti. Ja hyvä niin.

Et ole ensimmäinen, joka asiaa kyselee tällä foorumilla. Yhdessä keskustelussa totesin, että jos on käynyt jonkin kerran Herättäjäjuhlilla ja käy muinakin aikoina vapaaehtoisesti seuroissa, uskontotieteilijä toteaisi körtiksi. Ja jos hyräilee kotona Siionin virsiä, asia on vielä riidattomampi. Seuroissa käynti ja Siionin virsien veisaaminen sopisi körtin operationaaliseksi määritelmäksi. Mitä pelastusvarmuuteen ja vastaaviin kysymyksiin tulee, niistä ei seuroissa ja muissa herännäisriennoissa kysellä naapurilta henkilökohtaisesti, vaikka voidaan keskustella yleisellä tasolla. Mitään vaatimusta jostain "sieluntilasta" ei ole. Eri ihmiset ovat vaelluksessaan eri vaiheissa, eikä kukaan voi taata, millaisia vaiheita vielä edessä on. Armonjärjestyksen tikapuitakin on käsketty viemään navetan taakse P. Ruotsalaisesta alkaen, vaikka välillä joku ne sieltä nokkosten seasta löytää ja katsoo, josko niitä vielä voisi käyttää...

Yhdessä virsipaidassa oleva säe "Tällainen on nyt tilani" (SV 63:3) kertoo aika paljon herännäisyyden sielunhoidollisesta lähtökohdasta. Ja vaikka virsi jatkuu perinteiseen körttitapaan...
"Lienenkö sinun armosi tuhlannut tyhmyydessä?
Mieltäni pelko kahlitsee ja omatunto vapisee, on syytös sydämessä."

...se jatkuu
"Et, Isä, hylkää minua,
kun Jeesuksen on kuolema
niin katkera
sun laupeutes panttina"

Joten tervetuloa foorumiin ja herännäisyyden pariin, jos siltä tuntuu. Tämähän ei onneksi ole mikään on-off-ratkaisu, joka sulkisi kaiken muun pois.

Mt

Poissa Elias70

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #4 : 20.07.11 - klo:17:21 »
Kiitos näkemyksistänne. Teologian opiskelijana opillisten kysymysten pohdinta ja sparraaminen toisten kanssa on minulle ajankohtaista. Minun ei ole tarkoituksenani mittailla toisten uskoa tai hengellistä kasvua, eikä minunkaan uskoani tai uskottomuuttani ole heränneiden keskellä mittailtu. Herättäjäjuhlilla joku puhujista puhui siitä, miten hengellisiä heräämisiä on useita. Puhuja jatkoi miten ensimmäisen heräämisen jälkeen ihminen on monesti oikea oppinut ja niin selvillä vesillä. Toisen heräämisen jälkeen jäljelle jää tiedoisuus omasta syntisyydestä ja kelpaamattomuudestaan. Tämä opetus kuulosti minulle niin tutulta ja siunatulta. Kysymys pelastusvarmuuden tärkeydestä johtuu minun hengellisestä taustastani, jossa oli vahvasti mukana ratkaisukeskeinen kristillisyys ja pelastusvarmuus. Nyt nämä painotukset ovat minulle vieraampia, mutta ne ovat jättäneet minuun jälkensä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #5 : 20.07.11 - klo:17:46 »
Tervetuloa Elias70.

Minä olen tällainen "mummi vain", ei teologiasta juuri oppitietoa. Kiinnosti kuitenkin tervehtiä sinua sillä korvaasi oli Oulun juhlilla tarttunut juuri saman puheen paikka kuin minulla. Ihmisen heräämisestä useampaan kertaan. Usko lähenee, varmistuu, usko etääntyy ja käy epävarmaksi.
Siinä samalla menee se pelastusvarmuuskin. Minulla on kaiketi samanlainen ratkaisukristillinen tausta, siksi nämä puheen kohdat kolahtivat.

Pidän yksinomaan hyvänä asiana että mielensä uudistamisen kautta suuntautuminenkin muuttuu. Armahtavaan suuntaan, toisten uskoa tutkimatta,
välistä langeten ja taas Jeesuksen ylös auttamana ilman omia yrityksiä.

Ei se minustakaan enää mene niin että kerralla uskoon ja valmista tuli pelastusvarmuuksineen kaikkineen.

Laita teologiasti yhteiseen jakoon, toivoo: Riitta-mummi Lahdesta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #6 : 20.07.11 - klo:18:54 »
Mt kiteytti asian todella hyvin. Toisessa ketjussa Pyryharakka kirjoitti jotenkin tähän tapaan: "Missä on kaksi körttiläistä, siellä on kolme mielipidettä."

Vastaus otsikon kysymykseen: Kyllä olet!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #7 : 21.07.11 - klo:11:31 »
Tätä keskustelua lukiessani vierestäni kuului tätini kommentti: "Jos edes vaivautuu miettimään tuollaista niin silloin jo varmasti on oikea körtti!"
Ei minusta se epävarmuus omasta pelastuksesta ole mikään kynnyskysymys vaan körttiläisyyden painotukset nyt vaan sattuvat houkuttelemaan puoleensa ihmisiä, jotka eivät pelastuksestaan tiedä.
Ja minäkin uskon olevani omana itsenäni syntinen mutta Kristuksessa vanhurskautettu. Mulla se taivasikävä liittyy siihen etten osaa edes aavistaa, minkälainen mesta se sitten on ja miten siellä muka onnistuu se ettei ketään ikinä sureta ja onko edes taivasta jne.  :icon_cool:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #8 : 21.07.11 - klo:23:19 »
Yhdessä keskustelussa totesin, että jos on käynyt jonkin kerran Herättäjäjuhlilla ja käy muinakin aikoina vapaaehtoisesti seuroissa, uskontotieteilijä toteaisi körtiksi. Ja jos hyräilee kotona Siionin virsiä, asia on vielä riidattomampi. Seuroissa käynti ja Siionin virsien veisaaminen sopisi körtin operationaaliseksi määritelmäksi.

Hanna Salomäki puhuu herätysliiketutkimuksessaan eräänlaisista "kerran vuodessa körteistä". Tällaisia ovat henkilöt, jotka käyvät herättäjäjuhlilla, mutta eivät juuri osallistu muuhun liikkeen ulkoiseen toimintaan. Tällaisia liikkeeseen sitoutuneeksi itsensä määrittäviä on Salomäen mukaan eniten juuri herännäisyyteen itsensä laskevissa.

Itse tuleekin ihan huomaamatta puhuttua "seuraliikkeestä". Se tosin ei tee oikeutta esimerkiksi sellaisella ajatukselle, jota Juha Luodeslampi esitti viime vuonna Aholansaaren teologikokouksessa. Hän katsoi kokevansa itsensä, ainakin jollain tavalla selkesti körttiläiseksi, mutta ei koe omaavansa mitään erityissuhdetta Siionin virsiin.
Kuvaisiko tällaista näkemystä esim. puhe "körttiläisestä ajattelusta", jossa ajattelu eräänlaisena synonyyminä "filosofialle", esimerkiksi eksistentialistisen filosofian termin käytön tavoin. Huomaan tämänkin, että vastailen nykyään usein juuri "herännäishenkisessä/körttiläisessä ajattelussa usein esitetään jotain..."

Siinä mielessä tuo pyryharakan luonnehdinta jostain muusta ketjusta on varmasti osuva, että miten tahansa körttiläisyyden määrittelee, aina saa jonkun vihat niskaansa. Itseäni aina kaikki tuollainen "oletko körtti?" tai "voinko minä olla körtti?" - kysely automaattisesti ärsyttää. Ehkä se paljastaa jotain omastakin eksistentiaalisesta ahdistuksesta ja pelosta sen tajuamisen mahdollisuutta kohtaan. En minä tiedäkään oikeasti mikä on körtti!
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #9 : 22.07.11 - klo:12:37 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8395
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #10 : 24.07.11 - klo:08:31 »
 :-\ Joku kirjoitti, että ei hänkään ole sitoutunut siionin virsiin ja täytyy todeta, että en itsekkään oikein perusta niistä sen enempää kuin muustakaan hengellisestä musiikista ja olisin iloinen, jos musiikki loppuisi, niin messuista kuin seuroista vaikka kahdeksi kuukaudeksi vuodessa.

Mitään vastaan sen enempää, kuin että ne vie paljon aikaa ja ne saavat liikaa tilaa uskonnossa.
Voin kuunnella ja veisata ja se ei haittaa, mutta liian suuren osan ne vie.

Voi kun olisi sellaisia seuroja joissa ei veisattaisi ja sellaisia messuja joissa ei soisi virret tai ylistysmusiikki tai mikään musiikki.

Musiikki noin muutenkin on ajanhukkaa ja turhuutta. Turhuuksien turhuus, mutta kaikenlaista turhuuttaa elämään kuuluu.

Poikkesi aiheesta olenko körtti, mutta kun joku tästä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #11 : 24.07.11 - klo:08:54 »
Oot sä Viisveisaaja aika epeli tuan musiikin suhtehen :003:. Taisin teherä ihimeen, kun sain sun ostamahan Jukka Tolosen virsilevyn.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #12 : 27.07.11 - klo:00:11 »
Voisiko joku ohjelmointitaitoinen ja -haluinen laatia "Millainen körtti olen"-testin, niin saisimme mitattua tietoa foorumin körttiläisyysasteesta?

Siinäpä voisi olla vaikka seuraavia kohtia:
1. Olen käynyt herättäjäjuhlilla ... kertaa
2. Olen körtti jo ... polvessa
3. Kolehtivirren aikana:
   - istun seurapenkissä seteli kädessä
   - istun seurapenkissä kolikoita kädessä
   - olen etsivinäni lompakkoa repun uumenista
   - olen jo kahvijonossa
4. Käytän körttipukua:
   - aina
   - aina sunnuntaisin
   - Herättäjäjuhlilla
   - en koskaan

Auta mahdollisesti löytyvää ohjelmoijaa ja keksi lisää kysymyksiä!

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #13 : 27.07.11 - klo:09:29 »
Herättäjäjuhlien aikaan Oulun seurakuntalehdessä taisi olla juuri tällainen testi. Siinä oli myös jotenkin näin kuulunut kohta:

5. Huomioni kiinnittyy
   - omiin synteihin
   - toisten synteihin
   - viidesläisten synteihin

:)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Olenko oikea körtti?
« Vastaus #14 : 27.07.11 - klo:10:54 »
Herättäjäjuhlien aikaan Oulun seurakuntalehdessä taisi olla juuri tällainen testi. Siinä oli myös jotenkin näin kuulunut kohta:

5. Huomioni kiinnittyy
   - omiin synteihin
   - toisten synteihin
   - viidesläisten synteihin

:)

Testiin voi tutustua lataamalla Rauhan Tervehdys -lehden herättäjäjuhlanumeron pdf-version (6,88 megatavua) osoitteesta
http://www.rauhantervehdys.fi/liitteet/rauhantervehdys-00010083-1.pdf

Mt