Kirjoittaja Aihe: Mistä körttipuku?  (Luettu 27396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Mistä körttipuku?
« : 16.08.06 - klo:22:56 »
Olen tässä alkanut miettiä körttipuvun hankkimista ihan tosissani. Ongelma on vain (hinnan lisäksi), etten tiedä, mistä sellaisen hankkisin. Teettäisinkö jollain taiturilla (ja mistä silloin kaavat?), vai olisikohan esim. jollakin teistä, armaat foorumilaiset, tai tutuistanne/sukulaisistanne ei-käytössä oleva miespuolisen henkilön herännäisasuste? Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisuudella.

-Maksim

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mistä körttipuku?
« Vastaus #1 : 17.08.06 - klo:14:37 »
Herättäjältä saa kaavat.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa JuhaniM

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Mistä körttipuku?
« Vastaus #2 : 17.08.06 - klo:18:46 »
Itse olen perinyt körttipuvun isoisältäni. Pahaksi onneksi puku on hieman ajan hampaan syömä, mutta tuo minulle yhä paljon iloa muistorikkaana perintönä isoisästäni. En tiedä itsekään mistä saisi uusia körttipukuja, ihan vaikka arkikäyttöön.
Ei se ole uskova,joka nukkuu kylläisenä yönsä naapurinsa valvoessa nälissään

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
räätäli
« Vastaus #3 : 18.08.06 - klo:11:47 »
Itte en omista körttipukua, mutta jos sellaasta taharotta, nii pirahuttakaapa Kauhavalle KURONTATUPA RING & KUMPPANIT p. 06 4340026, tai suaraha ompelija Kaija Luoma p. 06 4341353.

Siälä teherähän miästen ja naisten kansallispukuja, eikä ne pitäny körttipuvunkaan tekua maharottomana, jos vaa kaavoja löytyys. Eikä ne tykänny yhtää huanoa, vaikka täälä lupasin niitä mainostaa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: räätäli
« Vastaus #4 : 18.08.06 - klo:11:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Itte en omista körttipukua, mutta jos sellaasta taharotta, nii pirahuttakaapa Kauhavalle KURONTATUPA RING & KUMPPANIT p. 06 4341353, tai suaraha ompelija Kaija Luoma p. 06 4341353.

Siälä teherähän miästen ja naisten kansallispukuja, eikä ne pitäny körttipuvunkaan tekua maharottomana, jos vaa kaavoja löytyys. Eikä ne tykänny yhtää huanoa, vaikka täälä lupasin niitä mainostaa.


Olisko aika tehdä uudet kaavat? Körttikarkki on kyllä makee, muttei körttipuku.

Salis
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Mistä körttipuku?
« Vastaus #5 : 18.08.06 - klo:16:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Olisko aika tehdä uudet kaavat? Körttikarkki on kyllä makee, muttei körttipuku.


Miten niin ei oo makee. Tai ei sillä niin väliä, sillä ei körtti puvun oo tarkotuskaan olla "makee" vaan päinvastoin! Se on mehdollisimman yksin kertainen, mitä henkilökohtaisesti pidän tyylin takeena.  :lol: (Moni ei.)
Ja sitten se mitä se edustaa. Kannattaa miettiä ja tutustua pukuunKörttipuvusta HY:n sivuilla
Itse en tiennyt aiheesta juuri mitään ennen kuin löysin nuo sivut Liisan ansioista, (kiitokset vaan moderaattorillemme  :D ), eräässä toisessa saman aiheen keskustelussa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ei aatetta ilman vaatetta
« Vastaus #6 : 19.08.06 - klo:21:42 »
Lainaus
Se on mehdollisimman yksin kertainen, mitä henkilökohtaisesti pidän tyylin takeena. Ja sitten se mitä se edustaa.


Mielestäni usko nojaa ihmisen ajatuksiin eikä pukeutumiseen. Puku saattaa olla kulttuurihistoriallisesti merkittävä, mutta jos haluaa elää yksinkertaisesti voi sen tehdä ilman körttipukuakin. Yksinkertainen elämä ei ole kiinni puvusta vaan elämäntavasta.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Ei aatetta ilman vaatetta
« Vastaus #7 : 19.08.06 - klo:22:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Mielestäni usko nojaa ihmisen ajatuksiin eikä pukeutumiseen. Puku saattaa olla kulttuurihistoriallisesti merkittävä, mutta jos haluaa elää yksinkertaisesti voi sen tehdä ilman körttipukuakin. Yksinkertainen elämä ei ole kiinni puvusta vaan elämäntavasta.  :wink:


Tuosta on kyllä olemassa jokin keskustelu, jossa oli mielenkiintoisia pointteja asiasta, eli kuinka puku on aikanaan ollut tapa saada ihmiset samaan asemaan keskenään, ettei päästä vaatteilla koreilemaan. Nykyisin on sitten vähän niin, että körttipuku on helposti koreilua, jos sitä käyttää siinä merkityksessä, että "olen parempi körttiläinen kuin muut". Samassa keskustelussa oli pohdittu kaikkea farkkujen merkitystä jne. Kello on kuitenkin niin paljon, etten jaksa ruveta selaamaan, että missä ketjussa se asia oli. Kuitenkin josatain se löytyy, jos joku jaksaa etsiä. Se oli silloin, kun itse aloittelin foorumilla, niin en edes muista, osallistuinko itse keskusteluun. Sen vuoksi lyhyesti oma mielipide: Kannatan körttipukua juhla-asuna herättäjäjuhlilla, seuroissa ja sellaisissa, mutta arkikäytössä se on nykyisin ehkä vähän huono, mutta se riippuu ihan käyttäjästä. Itse en siis käyttäisi sitä kuin korkeintaan herättäjäjuhlilla ja joissakin muissa harvoissa tilaisuuksissa, mutta ihmisiä on erilaisia. Pointti on kuitenkin se, että koreiluun sitä ei ole tarkoitettu.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Ei aatetta ilman vaatetta
« Vastaus #8 : 20.08.06 - klo:11:06 »
Lainaus
Tuosta on kyllä olemassa jokin keskustelu, jossa oli mielenkiintoisia pointteja asiasta, eli kuinka puku on aikanaan ollut tapa saada ihmiset samaan asemaan keskenään, ettei päästä vaatteilla koreilemaan.


Nii-iin. Vaatteistahan keskustellaan enemmän kuin aatteista. :(
Kiinassahan kokeiltiin tuota "sama puku kaikille" - periaatetta, muttei se johtanut tasa-arvoon.  Jotkut olivat tasa-arvoisempia kuin toiset. Ja samanlaisesta pukeutumisesta huolimatta ihmiset ovat erilaisia :wink:

Meidät opetetaan jo lapsista koreilemaan vaatteilla. Asia tosin tuntuu olevan tärkeämpää tytöille/naisille kuin pojille/miehille. Koreilu kertoo, että vaatteet = kuluttaminen on tärkeämää kuin aatteet puhumattakaan yksinkertaisesta elämäntavasta.

Körttiläisyyden ongelma on liberalismi enkä nyt tarkoita vapaa-mielisyyttä vaan irrallisuutta yhteiskunnan ongelmista.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mistä körttipuku?
« Vastaus #9 : 20.08.06 - klo:11:20 »
http://www.h-y.fi/foorumi/viewtopic.php?t=164&postdays=0&postorder=asc&start=0

Tuossapa tuo, kun eilen lupasin etsiä.

Lisätäänpäs se, että olen itse ajatellut, että jotakin körttipuvun ideologiasta on nykyisin miesten tummissa puvuissa. Eli että vaikkapa linnan juhlissa harvoin arvostellaan miesten pukeustumista. Kaikki ovat samassa asemassa ja sehän se on körttipuvunkin tarkoitus aikanaan ollut. Samoin hautajaisten tumman pukeutumisen molemmilla sukupuolilla voi ajatella hiukan samalla tavalla.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Mistä körttipuku?
« Vastaus #10 : 20.08.06 - klo:13:33 »
Tuossa Johannes viisaana miehenä kirjoitti jotain siitä että miesten tumma puku edustaa nykyään kutakuinkin samaa kuin körttipuku aikoinaan. Vaikka hän puhuukin linnanjuhlista, on tuo mielestäni sovellettavissa myös arkipäiväisempiin asioihin. Itse käytän paljon mustia ja yksinkertaisia vaatteita koska olen sitä mieltä että turha vaatteilla koreilu... turhaa.  
Tosin yksinkertaisuus voi pukeutumisessa olla nykyään hyvinkin joukosta erottuvaa kun kaikilla on mahdollisimman hienot ja koristeelliset vaatteet. Siis myös pojilla. Minulta ovatin jotkut kysyneet että miksi käytän mustia vaatteita. En silloin keksinyt mitään selitystä, mutta nyt kyllä keksisin,  mutta jos sen kertosin, enkö silloin hurskastelisi?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Mistä körttipuku?
« Vastaus #11 : 20.08.06 - klo:22:15 »
Mä koen et nykyään kyllä körttipukuun pukeutuminen edustaa jotain varsin erilaista kuin ennen. Kun ennen se oli "mukautumista massaan" kun taas nykyään se on jotain erikoista. Enkä tällä tarkoita olla kielteinen kielteinen körttipukua kohtaan, no way, mutta kunkin kannattaa miettiä motiivejaan.

Itse en jostain syystä tunne viehtymystä körttipukuun, ehkä se johtuu siitä että rakastan värejä. Olen muutenkin onnellinen, että nykykörttiläisyydessä ei enää ole rajoitteita pukeutumiseen, sillä halusipa tai ei ihminen viestii pukeutumisellaan jotain (kyllä, myös sillä tummalla puvulla).

Minua kyllä kiehtoisi kutoa kangaspuilla eri kokoisia ja raitaisia körttihuiveja, sillä niitähän oli ennen monenlaisia...joten taidan siis itsekin olla jonkinsortin erikoisuudentavoittelija...

Niin ja jos hommaatte körttipuvun, kunnioittakaa sitä. Tehkää se huolellisesti ja laadukkaista materiaaleista!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Musta väri pukee monia
« Vastaus #12 : 21.08.06 - klo:07:05 »
Lainaus
Tuossa Johannes viisaana miehenä kirjoitti jotain siitä että miesten tumma puku edustaa nykyään kutakuinkin samaa kuin körttipuku aikoinaan.


Kuka nyt ei mustia vaatteita käyttäisi? Valtaosa vaatteistani on mustia, on farkkua, paitaa ja pukua, muttei sillä ole mitään tekemistä uskonnon tai körttiläisyyden kanssa. Pidän vain mustasta.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Mistä körttipuku?
« Vastaus #13 : 21.08.06 - klo:07:14 »
Niinpä, minustakin tuntuu että kukapa ei mustaa käyttäisi, mutta silti se vaan on jotenkin joukosta erottuvaa. Vaikka melkein kaikilla meidän luokan pojilla on mustat vaatteet, on juuri minulta aia kyselty miksi minä pukeudun mustaan. Ehkä siksi, että minä todella käytän MUSTIA vaatteita, sellaisia missä ei ole minkään laisia kuvioita ja täysin mustia housuja. Ja kun JOhannes sanoi että tummat vaatteet edustavat joskus saamaa kuin körtti puku, hän todennäköisesti tarkoitti sitä että on tarkoitus olla koreilematta vaatteilla ja yrittää sulautua näin muihin samoin ajatteleviin.

Korjatkaa jos olen väärässä.
 :oops:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Mistä körttipuku?
« Vastaus #14 : 22.08.06 - klo:11:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Kuka nyt ei mustia vaatteita käyttäisi?


Minä en taida omistaa muuta mustaa vaatetusta kuin kaksi sukkaparia ja nuhjaantuneen Väärä vanhurskas-paidan. Pukukin, jota tosin käytän vain ja ainoastaan metaforisella aseella uhattuna (ts. isosena ollessa konfirmaatiossa), on tummanharmaa eikä musta.

Yleisesti ottaen musta vaateparsi etenkin em. hartaissa tilaisuuksissa taitaa olla sellainen "great equaliser". Juuri sellaisia varten olen körttiä (siis -pukua) ajatellut, kun puku tuntuu jotenkin kamalalta ja viralliselta päällä. Körtti lienee kuitenkin (vähintään) yhtä "juhlallinen" (kamala sana!) ja sinällään hyväksyttävä, eikö totta? Jos mustaa pitää jossain käyttää...