Kirjoittaja Aihe: Linnut 25  (Luettu 27466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #60 : 15.06.15 - klo:13:40 »
Minulla on nyt sellainen havainto, että kirjosieppo ei kykene häätämään pikkuvarpusta pesimästään pöntöstä. Ennen tali- ja sinitiaiset menettivät "kriminsä" tappelun jälkeen kirjosiepolle.  Sellainen otti päähän, koska se tuntuu epäreilulta.
Korjatkaapa nuoremmuuttanne: pitääkö ollakin ...pikkuvarpusta sen pesimästä pöntöstä... Minulle ei haittaa.
Vajaata 10 vuotta sitten täälläkin pesi ruisrääkkä. En ensin uskonut, koska tämä paikkani on kuitenkin aika ylhäällä. Kävin ohjeen mukaan paikalla ja ääntelyn mukaan lintupariskunnan reviiri löytyi. Pesintä sitten loppui, kun ko joenranta-alue otettiin tehollisempaan maanviljelykseen kuin mitä oli ollut.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Linnut 25
« Vastaus #61 : 15.06.15 - klo:22:04 »
Lisään päivän havaintoihin neljä laulujoutsenta, kaksi aikuista ja kaksi poikasta. Ihan täällä kaupungissa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #62 : 16.06.15 - klo:04:43 »
Lisään päivän havaintoihin neljä laulujoutsenta, kaksi aikuista ja kaksi poikasta. Ihan täällä kaupungissa.

Se onkin havainto. Kyhmyjoutsenpariskunta majaili mökkirannassa joskus silloin joskus useampana kesänä. Oli äksy tapaus. Siinä mietittiin kahdesti uintikäyttö. En tainnut uida yksinäni. Siinä ei ollut hanhilla juuri mahkuja, ajoivat pois.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Linnut 25
« Vastaus #63 : 16.06.15 - klo:08:23 »


   Kotikadun puistikossa piipittää taas lintu tauotta. Sitä jatkunee viikon verran kuten viime keväänäkin.



   Se on tikka. Nyt sillä on äänenmurros.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #64 : 16.06.15 - klo:09:44 »
Pelkäsin hemmojen häipyneen mutta kai ne vain pitelivät sadetta. Tuonne se taas paineli.

Minulla on itsesyntyinen korvamato eli joku juttu soi korvissa


Syö hamppusi hemppo
vedä joka jyvä huiviin
Niin jaksat lentää ja laulaa
täyttä päätä täyttä kaulaa
sillälailla hemppo laulaa
kokolailla täyttä nokkaa
täyttä päätä täyttä kaulaa
Sillälailla hemppo laaaaa auu laaaa


Tämä on viimeinen säkeistö, niin että alkaahan tuo puuduttaa  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #65 : 16.06.15 - klo:12:52 »
Tämä on hemppopitoista, olisiko tullut avata laajempi hemppokertomus, mene tiedä. Tiainen poikkesi joka tapauksessa jälleen ottamassa aurinkoa. Mietimme sisaren kanssa olisiko sillä flunssa.

Pesässä on poikaset eli hoida siinä puutarhaa. Koetan katsella sitä matoa nokassa. Ei tuo mene jos olen läsnä. Siirsin joitakin ruuukkuja ja siis, penkkejä mutta ne näyttävät mieltyneen uuteen systeemiin. Tuli ehkä useampia reunustoja joilla istuskella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Linnut 25
« Vastaus #66 : 16.06.15 - klo:17:29 »
Tämä kesä näyttää olevan kurki- ja närhipitoisempi kuin kesät tähän asti. Naapurin pihalla tiputtelee tiltaltti.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 25
« Vastaus #67 : 17.06.15 - klo:22:55 »
Ystäväni ajeli eilen Ylämaalla. Hän soitti ja kertoi, että oli hupaisan näköistä, kun samalla laitumella oli sekä lehmät että joutsenet.
Onkohan nuo pelloilla vieläkin viihtyvät joutsenet sellaisia, jotka eivät tänä kesänä pesineet.  :017:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #68 : 18.06.15 - klo:09:40 »
Taidat olla oikeassa. Nuoret yksilöt ovat vielä vapaita.

Meillä on kuitenkin yksi punakylkirastas saunan takana pesäpoikasiensa kanssa. Pitää pitää pihan ruoho lyhyenä, että rastas saa helpommin matoja vedetyksi maasta. On se taitavaa hommaa. Löytänevätkö rastaat madon hajun, kuulon vai näkönsä perusteella?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Linnut 25
« Vastaus #69 : 18.06.15 - klo:11:06 »
Joutsenpari lipui eilen kuusine poikasineen iltaruskon kultaamassa rantavedessä ohitsemme.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Linnut 25
« Vastaus #70 : 18.06.15 - klo:11:40 »
Tässä väitetään, että ainakin räkätti saalistaa sekä näön että kuulon perusteella: http://www.kysy.fi/kysymys/heipihanurmikollamme-tepastelee-paivittain-rakattirastas-joka-tuntuu-olevan

Itsekin olen usein havainnut tuon kuinka räkätti kallistelee päätään kuin kuulostellakseen, rapiseeko nurmikolla sopivaa saalista. Hauskan näköistä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 25
« Vastaus #71 : 18.06.15 - klo:17:06 »
Joutsenia perheineen, pari kurkea ja tänään kaksi leopardikuvioista lokinpoikasta keskellä kaupunkia. :) Lähelle ne päästivät, yrittivät kyllä laiskasti pakoon kun ihminen tuli kohdalle. Tiedä hänestä ehtivätkö taivaltaa pitkänkin matkan. (Kuva jonkun muun ottama)


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #72 : 18.06.15 - klo:18:14 »
Pitäisi joskus yrittää opiskella tuollainen tekniikka kuin Mansipaani osaat. Yritän tässä samalla kaupitella Spriteäni vuokralle Vaasaan, mutta kaveri kysyy liikanaisia suorituksia minulta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #73 : 22.06.15 - klo:07:16 »
Ihan läheltä oven lasin lävitse katselin punatulkkuparin ruokailua. Tällä kertaa ateriaan kuului voikukan keväinen siemen. Niin nätisti poljetaan varsi maata kohden ja siitä sitten siemeniä nokkaan. Kosteudestako johtui, että nokassa oli pienen pallon tapainen möykky vai kerätäänkö annos poikasille vietäväksi. Kiikarista ei ollut apua, sillä lasin läpi katselu jotenkin vääristää kuvaa. Eikähän silmälasien vuoksikaan ole kiikaria kiva käyttää.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #74 : 22.06.15 - klo:22:16 »
Oivoivoi! Hempponi ovat häipyneet. Olisiko, että ne saivat jälkeläiset lentokuntoon? Jos ne vain muuttivat pienempään kun tilantarve väheni?  Nehän niin viihtyivät minun seurassani! Toivon niin että pesä olisi tyhjä luonnollisista syistä. Mutta poissa ne ovat.

Pihalta kylläkin kuuluu mielestäni hemppomainen seurustelulaulu, se jota kuuli hieman ennen kuin ne ilmestyivät. Järjestelin tarjoilua. Ainakin näkyi niille jyväset maistuneen. Kun vaikutti niin tyhjältä rohkenin joka tapauksessa kurkistaa varovaisesti tuijaruukkuun.

Onko tämä mahdollista vai onko jokin suuri ilkeä lintu saattanut ne syödä? Variksen ajoin kertaalleen pois mutta siitä on mahdottomasti aikaa.

Sen sijaan tuota kosiovirttä en ole kuullut viritettävän sen koommin kuin ne asettuivat ruukkuun.

Onkohan tässä toiveita saada ne takaisin tai lisää hemppoja? Muistan kyllä että missä hemppo, siellä pian toinenkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.