Kirjoittaja Aihe: Linnut 25  (Luettu 27428 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #45 : 10.06.15 - klo:23:03 »
Alan oppia hempon ääntelyn. Se tsrirrittää melko vähän nyt, ja sen varoitusääni on rätisevä säksätys. Niitä näyttäisi olevan kyllä useampia, minun pitänee perehtyä lajiin. Yksi niistä, lihavin ja tyynimielisin nimittäin päästää muutaman sentin päähän. Harmittaa etten vain pitänyt siemeniä kämmenellä ja katsonut tulisiko tuo ottamaan, mutta nokka on terävä. Pienikin ranneliike lähistöllä ja se saa kyllä siivet alleen. Aika äkkiä palaa takaisin tosin.

Sitten tuossa poikkeilee hento yksilö, jonka väritys kuitenkin on samanlainen. Se roteva on koiras päätellen punertavan määrästä. Mahdollista on että noita nuorempia olisi useampi. Pidän niitä hemppoina värin ja nokan perusteella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Linnut 25
« Vastaus #46 : 10.06.15 - klo:23:20 »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #47 : 11.06.15 - klo:12:28 »
Siistiä.

En ole aikaisemmin nähnyt talitiaiselta tällaista tointa. kuivitteliko ja lämmittelikö se vain vai oliko hommassa jokin informaatioarvo? Ei ole satanut mutta kai tiainen saattaa ottaa aurinkoa...

Se oli tuossa ritilän ylimmällä tikkaalla jossa painautui kylki seinään ja levitti kaikki pyrstösulkansa niin levälleen kuin voi kuvitella. Siinä se sitten aikansa leventeli, ja joku lintu kävi noutamassa / hätistämässä sen pois, en nähnyt mikä tai kuka koska tapahtuma eteni liian nopeasti.

Tintti palasi ja uusi temppunsa, levitti pyrstösulat jos mahdollista vieläkin laajemmalle. Johan nyt  :icon_eek:  en ole ennen nähnyt mokomaa. Nyt se sai oman aikansa siinä esittää pyrstöään, käännähti, pudisteli untuviaan ja lähti omille teilleen. Tarpeilleen se ei tullut, tai, on tarpeita ja tarpeita tietenkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Linnut 25
« Vastaus #48 : 11.06.15 - klo:13:40 »
Lainaus
Linnutkin ovat talvella auringonpalvojia. Ne asettuvat aurinkoisille paikoille, pörhentävät höyhenensä ja antavat säteilyn vaikuttaa. Välillä linnut kääntävät kylkeä tai antavat auringon paistaa selkään. Auringonotto on tyypillistä muun muassa varislinnuille. Talvisin myös räkättirastaat ja tilhet ottavat auringon säteistä kaiken irti: ne lentävät ennen auringonlaskua korkeille paikoille ja suorastaan imevät laskevan auringon viimeisiä säteitä.

Aurinko lämmittää kevättalven pakkasessa, mutta auringonpalvonta ei ilmeisesti ole pelkkää lämmöstä nauttimista. Auringonpaisteessa on lämpösäteilyn ja näkyvän valon lisäksi myös lyhytaaltoista UV-säteilyä, jota tarvitaan esimerkiksi hormonien ja D-vitamiinin tuottamiseen. Ehkä höyhenten pörhentämisen perimmäinen tarkoitus on altistaa iho UV-säteilylle? Auringonvalo saattaa myös torjua loisia ja ehkäistä tulehduksia.

Lähde: Iides-uutiset

Tässä puhutaan talvipaistattelusta kai siksi, että uutinen on ilmestynyt helmikuussa, mutta eiköhän tuo päde muulloinkin. Tiaiset ovat likeisempää sukua variksille kuin muille pikkulinnuille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #49 : 11.06.15 - klo:16:49 »
Voi vautsi. Kiitos todella. Tämä kesä on herättänut lintuinnostukseni aivan uudella tavalla. Se siis vain otti sonee. Siltä se näyttikin. Toivottavasti ottavat tavaksi.

Tuo kasveille kehitelty ritiläkkö näyttää miellyttävän monenlaista pienempää lintua.

Nyt arvioisin hempon jo ruokkivan jälkikasvua. Tuijan juurelta kuuluu vinkunaa ja sinne kiidätetään pieniä matoja. Oli kriittinen tilanne kun hemppo havaitsi minut, olin jähmettyneenä suolapatsaaksi kunnes se livahti matonen nokassa ruukkuun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #50 : 12.06.15 - klo:18:03 »
Miten lintu ratkaisee hautovan emon ruokahuollon? Toimittaako uros sille ravintoa? Vai pitääkö se paaston? Miten pitkästi kestää munien kuoriutua?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Linnut 25
« Vastaus #51 : 12.06.15 - klo:19:49 »
^Jos niitä hemppoja meinaat, niin Wikipedian mukaan

Lainaus
Tiivis korsipesä katajassa, tiheässä pensaassa tai puupinossa. Munii IV-VIII 2 pesyettä, joissa 4–6 sinertävää munaa. Naaras hautoo 12–14 vrk, ja poikaset lähtevät pesästä pariviikkoisina.

Roomalaiset numero viittaavat munintakuukausiin. Suomen lintuatlas varoittaa, että pesivät mielellään muutaman parin ryhminä, eli yhden pesivän parin lähettyville voi kohta ilmaantua toinenkin.

Eri linnut ratkaisevat tuon hautomisenaikaisen ruokinnan eri tavoin, mutta mitään hemppospesifiä en äkkiä löytänyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #52 : 12.06.15 - klo:20:41 »
Kävimme Oulussa tänään puistossa leikkimässä. Rastaan poikasia oli paljon maassakin räpeltämässä. Tuntui äkkiseltään oudolta se, sillä Kankaalassa rastaat eivät nyt pesi. Saunassa on käyty ja yökyläläiset hiljalleen rauhoittuvat yön lepoon. Meluinenhan minä lapsille esimerkkinä olen, mutta jospa sitten omien vanhempien esimerkki taas rauhoittaa. Kuluu aika, kun jotenkin yritämme toisiamme jekuttaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #53 : 12.06.15 - klo:21:05 »
^Jos niitä hemppoja meinaat, niin Wikipedian mukaan

Roomalaiset numero viittaavat munintakuukausiin. Suomen lintuatlas varoittaa, että pesivät mielellään muutaman parin ryhminä, eli yhden pesivän parin lähettyville voi kohta ilmaantua toinenkin.

Eri linnut ratkaisevat tuon hautomisenaikaisen ruokinnan eri tavoin, mutta mitään hemppospesifiä en äkkiä löytänyt.

Tosi suuri kiitos, jotenkin en omaksu wikipedia. Tuo pesimisen malli soveltuu aivan täsmälleen. Tuija muistuttaa katajaa ja sen alle löytyi kortta kerättäväksi, terassihan oli pitkään talviteloilla. Jonkin lintuparinhan havaitsin hakevan siitä kuormaa kerrakseen. Jäi siivoamatta kanervat sun muut risut, viimevuotisten köynnösten varret sun muut.

Saattaa hyvin olla että niitä on parikin porukkaa. Vähän ne saavat minut varomaan liikkumisiani enkä viitsi kuunnella musiikkia siellä nyt. Mutta juupelin hauska niitä on seurailla. Paraikaa kiidätetään pesälle syötävää. Hemppo pysähtyy hetkeksi ritilälle, ja jos olen paikalla se odottaa. Kun häivyn, se painuu pesälle. Tuo ritilän kautta lentely saattaa edustaa harhautusta. Katson yleensä onko sillä mitä nokassaan, jos on, menen pois. Ellei ole, oleskelen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #54 : 14.06.15 - klo:13:51 »
Minulla on nyt sellainen havainto, että kirjosieppo ei kykene häätämään pikkuvarpusta pesimästään pöntöstä. Ennen tali- ja sinitiaiset menettivät "kriminsä" tappelun jälkeen kirjosiepolle.  Sellainen otti päähän, koska se tuntuu epäreilulta.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Linnut 25
« Vastaus #55 : 14.06.15 - klo:20:45 »
Eilen hain ystäväni mukaan matkalle aamuvarhain autolla, ja siinä lähtiessämme katselimme pihakoivun pöntössä pesivää kirjosieppoa, jota ystäväni ei ollut ennen nähnytkään. Vaikuttaa varmaan se, että tavallisesti hän liikkuu pihassa koiran kanssa, ja nyt katselimme auton ikkunasta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 25
« Vastaus #56 : 15.06.15 - klo:08:12 »
Ruisrääkän ääntelyä kuulin eilen ehkä ensimmäisen kerran. Tunnistin äänen koska olin sattunut kuulemaan netistä ääninäytteen vasta joku aika sitten. Myös ison ukkoteerin näin pyrähtävän karkuun häkellyttävän läheltä. Niitä kuulee useammin kuin näkee. Pihani pääskypesässä ei näy vielä liikettä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 25
« Vastaus #57 : 15.06.15 - klo:09:37 »
Lähdin eilen illalla kävelylenkille ja ulkona oli hirveä mekastus. Äänenmurrostaan potevat teini-ikäiset korpit riekkuivat lähimetsässä.  :icon_confused:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #58 : 15.06.15 - klo:12:50 »
Sisar kertoi että räkättirastas palasi pesälleen, hän oli olettanut niitä kertakäyttöisiksi. Sillä on poikaset ja koko suku paapomassa. Isäntä ja emäntä hautovat vuoroon. Hän juoksi meteliä kuullessaan pihalle hätistämään pois oletettua oravaa linnunpojan kimpusta, mutta tilanne olikin toinen eli räkättiparvi oravan kimpussa.

Täällä on toden totta tai luulen ainakin uusia hemppoja, ne eivät tunne nimittäin minua. Vingahtelua ja säksätystä. Lauantaina se tyynimielinen koiras suvaitsi laulahtaa minulle, kun makasin hyvin hiljaa ja vain seurasin,  kumpi neistä ensin häipyy. Katsoimme  niinikään yhdessä kuninkaalliset häät. Ipadissa on tämä hyöty. Liikuteltava kevyttelevisio.

Yhtä ruusunoksaa olisin siirtänyt. Siinä istuokin hempponaaras. Anteeksi kauheasti en yhtään huomannut minulta lipsahti. Äkkiä ne humanisoi mielessään. Tai sitten se ymmärsi sillä siirtyi vain kymmenen sentin päähän. Ehkä äänensävyjen ja liikkeiden kieli on universaalimpaa kuin luulin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Linnut 25
« Vastaus #59 : 15.06.15 - klo:13:07 »
Näin käen :107: Kotisohvalta. Tuohon se istahti aitatolpalle hetkeksi möllöttelemään. Ei kukahtanut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.