Kirjoittaja Aihe: Linnut 25  (Luettu 27301 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #135 : 29.07.15 - klo:11:23 »
Kyllä se mielestäni oli, joskin lintuinnostukseni on nuorta. Se on tiaisen näköinen mutta totta kyllä vähän suurempi jonka ajattelin johtuvan sen kampaamattomasta kuosista. Mielestäni sama lintu joka kävi ottamassa aurinkoa.

Sen ääni oudoksuttaa. Hyvin voimakas vähän räksyttävä yhdellä tasolla pysyttelevä tri stristristri suunnilleen. Ajaa nähdäkseni oravat pois ja tuntuu riitelevän toisen linnun kanssa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Linnut 25
« Vastaus #136 : 29.07.15 - klo:12:20 »
Tiaisemme ovat koon mukaan järjestyksessä:

Talitiainen 13,5-15 cm
Lapintiainen 12,5-14 cm
Hömötiainen 12-13 cm
Viitatiainen 12-13 cm
Sinitiainen 10,5-12 cm
Töyhtötiainen 10,5-12 cm
Kuusitiainen 10-11,5 cm

Kiinnostukseni vain kasvaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 25
« Vastaus #137 : 29.07.15 - klo:12:58 »
Lisäisin tuohon listaan pyrstötiaisen. Sen pesiä olen löytänyt vuosikymmenien saatossa jopa tällä korkeudella, se on siis etelän lintu. Pesä on kaunis pallomainen luomus jäkälästä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 25
« Vastaus #138 : 29.07.15 - klo:13:07 »
Olemme mökillä ja metsä vilisee hiljaisia lintuja. Ääni on poissa mutta lintuja on todella paljon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #139 : 29.07.15 - klo:13:37 »
Tiaisemme ovat koon mukaan järjestyksessä:

Talitiainen 13,5-15 cm
Lapintiainen 12,5-14 cm
Hömötiainen 12-13 cm
Viitatiainen 12-13 cm
Sinitiainen 10,5-12 cm
Töyhtötiainen 10,5-12 cm
Kuusitiainen 10-11,5 cm

Kiinnostukseni vain kasvaa.

Samoin. Näistä oli tsirlipsvideossa ohjelmaa ja koon perusteella tuo kävijä on tali tai hömö. Viitatiaisesta on ottaminen selvää. Mutta siinä ei ole sinistä. Ihmetyttää se höyhenten pörhistely.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Linnut 25
« Vastaus #140 : 29.07.15 - klo:15:23 »
Ihmetyttää se höyhenten pörhistely.

Oliko silloin satanut? Itsensä kuivaksi ravistanut lintu voinee olla aika 'räjähtäneen' näköinen. Pörhistely voi olla äkäisyyden ilmauskin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 25
« Vastaus #141 : 29.07.15 - klo:15:24 »
Lintuja ne on kanatkin  :117: . Huomenna porukalla kylään kaverille, joka muutti maalle ja hankki kissan ja pari kanaa. Kanoille nyt ruokatuliaista mietitään. Taitavat olla jokseenkin kaikkiruokaisia? Emäntä ehkä ei tykkäisi, jos keräisin viemisiksi ämpärillisen lehtokotiloita  :003:.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 25
« Vastaus #142 : 29.07.15 - klo:15:26 »
Lisäisin tuohon listaan pyrstötiaisen. Sen pesiä olen löytänyt vuosikymmenien saatossa jopa tällä korkeudella, se on siis etelän lintu. Pesä on kaunis pallomainen luomus jäkälästä.

Myös lintu itse on kaunis pallomainen luomus. Muutaman kerran vain tullut metsässä pikku parvi kohdattua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut 25
« Vastaus #143 : 29.07.15 - klo:22:48 »
Oliko silloin satanut? Itsensä kuivaksi ravistanut lintu voinee olla aika 'räjähtäneen' näköinen. Pörhistely voi olla äkäisyyden ilmauskin.

Satanut ei ole mutta jotakin vihaisuutta minun korvani erottaa sen äänekkäässä räksytyksessä. Herään varhain siihen että se istuu ristikolla ja pörhöilee ja käy dialogia toisen linnun kanssa, vuototellen huutelevat.

Mikä lintupari mahtaa tämä olla. Istuivat pitkään ottamassa aurinkoa. Varpusenvärisiä mutta ruskea päälaki ja hyvin huomattavasti kookkaampia, siinä rastaan kokoisia. Vähän varpusta heleämmän väristä yleisvaikutelmalta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 25
« Vastaus #144 : 30.07.15 - klo:08:15 »
Satanut ei ole mutta jotakin vihaisuutta minun korvani erottaa sen äänekkäässä räksytyksessä. Herään varhain siihen että se istuu ristikolla ja pörhöilee ja käy dialogia toisen linnun kanssa, vuototellen huutelevat.

Mikä lintupari mahtaa tämä olla. Istuivat pitkään ottamassa aurinkoa. Varpusenvärisiä mutta ruskea päälaki ja hyvin huomattavasti kookkaampia, siinä rastaan kokoisia. Vähän varpusta heleämmän väristä yleisvaikutelmalta.

Saatko otettua niistä kuvia? Jos, niin näytä niitä jollekin. Kyllä sinun kannattaa liittyä lintuyhdistykseen niin kuin kaikkien oikeasti linnuista kiinnostuneiden. Siellä on vireästi toimiva Helsingin seudun lintutieteellinen yhdistys Tringa ry, joka järjestää paljon retkiä mm. aloittelijoille. Hommaa lintukirja (jo alussa kannattaa ostaa hyvä) ja kiikarithan ne olisivat myös välttämättömät, mutta kyllä alussa pärjää (huonosti  :-\) ilman niitäkin. Retkeillä kannattaa kokeneempien kanssa aina kun on mahdollista. Kaikissa biotoopeissa, kaikkina vuorokaudenaikoina ja kaikkina vuodenaikoina. Jatkuva retkeily (eikä yksin) on kaiken lintutuntemuksen perusta. Tiedän tämän kokemuksesta. Muut aktiviteetit Sinun pitää unohtaman.

Helsingin lähellä on muutamia mainioita retkikohteita kuten Nuuksio, Sipoon uusi kansallispuisto, Viikki, Laajalahti ym. Lisäksi ainakin ennen oli Kallvik ja Mustavuori. Monissa paikoissa olen siellä käynyt. Nuuksion kansallispuisto Espoossa on upea paikka.

Tässä pari s-postiosoitetta. Birdlifen ja Tringan.

http://www.birdlife.fi

http://www.tringa.fi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 25
« Vastaus #145 : 30.07.15 - klo:09:25 »


Tässä pari s-postiosoitetta. Birdlifen ja Tringan.

http://www.birdlife.fi

http://www.tringa.fi

Sähköposti on pikkuisen eri asia eli sinne lähettelet sähköposteja ja saat sieltä. Nämä ovat verkko-osoitteita, joiden takaa yleensä löytyy kyllä sähköpostiosoitteita jopa useita.

Jatketaan osassa 26
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi