Kirjoittaja Aihe: Tänään 5e  (Luettu 27279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tänään
« Vastaus #105 : 11.02.12 - klo:14:24 »

Minä lähen luostariin jos mikä ottaa.   :-\ 

Ja minä    -------- ainakin jos siellä on avanto...
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #106 : 11.02.12 - klo:15:38 »
^^Taannoin oli Alkon Etiketti-lehdessä juttua jostain saksalaisesta luostarista, jossa pantiin myyntiä varten omaa olutta, mutta nyt perinne oli katkeamassa kun ei enää löydetty luostarielämästä kiinnostunutta uutta panimomestaria sitä jatkamaan. Sinne olisin voinut mennä. Mutta kun oli perhettä ja kissoja silloin, ja ehkä vanha äitikin (pääseekö semmoisen luo luostarista kylään, tai saako soitella? Itse en kaipaa, mutta jos se?) Ja sitten semmoinen oppiristiriita, että ne teki pohjahiivaoluita, mutta minä olen enemmän pintahiivaoluen kannalla.

Enkä ole vielä ihan vakuuttunut tuosta selibaattiasiastakaan kohdallani vielä, katsotaan nyt vaikka ne nettitreffit ensin. Pizzantiluun (vrt. sanankuulo) sijasta kaivan jääkaapin perukoilta borssinjämän.

^Ai meitä on jo kolme, no sehän riittää luostariksi. Haluaako joku olla abbedissa, minä en ainakaan.
« Viimeksi muokattu: 11.02.12 - klo:15:43 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #107 : 11.02.12 - klo:17:03 »
Pyydä äitiäsi abbedissaksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään
« Vastaus #108 : 11.02.12 - klo:17:55 »
Ja minä   -------- ainakin jos siellä on avanto...


Kannustan voimakkaasti avannollsia luostareita...   semmoseen, Hippis!  Missä olisi?  Kuka ottaa?  :icon_biggrin:
Joku toinen abbedissaksi... ei onnaa minulta.

Pohjahiivaolutta kandeis kokeilla  Öppis, kyl ne menee...
« Viimeksi muokattu: 11.02.12 - klo:17:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #109 : 11.02.12 - klo:17:55 »
Sitten minun pitäisi totella äitiäni  :-\  Muuten hyvä idea, mutta se taitaa olla siihen hommaan turhan kiltti. Haluan semmoisen tomeran abbedissan joka sanoo suoraan mitä tehdään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #110 : 11.02.12 - klo:18:01 »
Siis Hippis, Öppis ja Teerenpelinpolun Trio.  Ketä vielä lähtee...???  Mikä sen mestan nimi on?

Jos mietitään uusiksi kunkin  köyhyyslupaukset.  Siis se periaate sais olla Tulkaa Kaikki Luostari?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #111 : 12.02.12 - klo:12:42 »
Korjasin auton takaluukun lukon, mutta vasta kirkonmenojen jälkeen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #112 : 12.02.12 - klo:14:55 »
Jos mietitään uusiksi kunkin  köyhyyslupaukset.  Siis se periaate sais olla Tulkaa Kaikki Luostari?

Köyhyys on ihan iisipiisi, mutta ne selibaatti ja etenkin kuuliaisuus... En saanut lupaamiani pakkeja eilen vielä annettua, kun himo vaivaa, lupasin yrittää tänään uudelleen. Katsoo nyt mitä tästä tulee.

Oikeasti kyllä jonkinmoinen yksinkertainen yhteisöelämä kiinnostaisi vielä joskus. Perhekeskeisyys ei tunnu omalta jutulta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #113 : 12.02.12 - klo:15:44 »
Lainaus
  Köyhyys on ihan iisipiisi, mutta ne selibaatti ja etenkin kuuliaisuus...

...samat sanat, voisin sanoa, että kaikki käy, selibaattikaan ei ole ongelma,
mutta
kuuliaisuus-kohdassa tulee kyllä stoppi.

En pysty.

Ja kuuliaisuus on luostarien ykkös-asia  :icon_confused:
Herra armahda.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #114 : 12.02.12 - klo:16:03 »

Ja kuuliaisuus on luostarien ykkös-asia  :icon_confused:

Tehdään omaperäisyyksiä...   äänestys, suljetuin lipuin...   

enemmistön tahto näkyy jo kolmessa, mutta abbedissan täytyy ottaa hallintopuoli muutoin, pelkään pahoin.  Siinä mielessä abbista pitää siis kyllä totella, kun hän vastaa realiteetista eli onko pantu sitä olutta niin että raha riittää laskuihin ja säännöt milloin on hiljaisuus talossa ja  niinkuin taloyhtiöissä nyt on...   huh, minull on h-y:n jäsenmaksu maksamatta...   tänään lähtee...

siis abbis tarvitaan kyllä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #115 : 12.02.12 - klo:16:16 »
Ehkä mä voisin sittenkin olla kuuliainen, paitsi jos käsketään herätä aamukuudelta jo, mutta se selibaatti... eikö me voitais jokainen rikkoa yhtä lupauskohtaa, jottei luultaisi olevamme liian täydellisiä? Ja jos olisi tuo lippuäänestyssysteemi niin ehkä voisin olla toimeenpaneva abbedissa (ja oluen-)? Kyllä se pohjahiivakin hätätapauksessa käy.

Onko luostarin muuten pakko olla yhteisasuttava, vai voisiko olla etäluostari? Eikös vanhoissa perinteisissä luostareissakin jotkut ole vetäytyneet omaan erakkomajaansa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #116 : 12.02.12 - klo:16:21 »
Ehkä mä voisin sittenkin olla kuuliainen, paitsi jos käsketään herätä aamukuudelta jo, mutta se selibaatti... eikö me voitais jokainen rikkoa yhtä lupauskohtaa, jottei luultaisi olevamme liian täydellisiä? Ja jos olisi tuo lippuäänestyssysteemi niin ehkä voisin olla toimeenpaneva abbedissa (ja oluen-)? Kyllä se pohjahiivakin hätätapauksessa käy.

Onko luostarin muuten pakko olla yhteisasuttava, vai voisiko olla etäluostari? Eikös vanhoissa perinteisissä luostareissakin jotkut ole vetäytyneet omaan erakkomajaansa?


Ehdottomasti joustaisimme, en minä usko selibaattiin.

Kaiki asumismuodot taloudellisten mahdollisuuksien puitteissa.  Seuroja äärettömästi. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #117 : 13.02.12 - klo:14:18 »
Ajelin äsken Suhmuran ja Mulon ohitse. Siellä kai ne on elelleet Santra ja Manta...

Suhmuran Santra

http://www.youtube.com/watch?v=kRsjtddMLJ8

...mutta sitten oikeitten immeisten kaapuntiin...Pohjolan Parriisiin...ja eikö tuo liene ihan mualiman napa...

Lentävä kalakukko

http://www.youtube.com/watch?v=YD6zj260sfQ

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #118 : 14.02.12 - klo:10:15 »
Unohdin lukulasit kotiin  >:(

Koetan nyt sitten duunata näillä huonosti toimivilla monitehoilla. Näillä näkee parsia sukkaa tai katsella vastarannalle, mutta etäisyys tietokoneen ruudulta omiin jalkoihin on heikkoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tänään 5e
« Vastaus #119 : 14.02.12 - klo:10:19 »
Mittaan asunnon huoneiden lämpötiloja. Mittaus liittyy patteriremonttiin. Vanhana mittaajana mietin virhelähteitä, ja niitähän löytyy.

- Patsasmittarin tarkkuus (se on tiettävästi kalibroitu) ja lukematarkkuus, kun asteikon jako on 1 aste.
- Asunnon käyttö: viikon tyhjillään (siis ihmisistä).

Asiaa tutkiessani opin, että huoneen optimaalinen operatiivinen lämpötila lasketaan kaavasta, jossa mukana ovat kehon aineenvaihdunnan teho (met) ja vaatetuksen lämmöneristävyys. Perustason met-arvo on 1 ja se saavutetaan rauhallisesti istuen. Nukuttaessa teho on hieman pienempi ja kotioloissa suurimmillaan ruoanlaitossa, 1,8. Jos kotona on kävelymatto, päästään arvoon 2.

Vaatetuksen eristävyysarvo on 1, kun päällä on pitkähihainen paita, housut, takki ja kengät. Kun riisuu takin, eristävyysarvo on enää 0,7.

Kun ihminen seisoo takki päällä, optimaalinen operatiivinen lämpötila on 21 astetta.

Minä en kotioloissa juuri seisoskele, vaan istun. Niinpä asunnon lämpötila onkin 22 astetta. Ilmeisesti olen päätynyt kokemusperäisesti lukemaan, jonka myös J. Luukka, jonka talotekniikan opinnäytetyöstä (Asuinrakennusten lämmitysenergiankulutuksen vähentäminen) edellä oleva viisaus on peräisin, arvioisi asialliseksi.

Luottamukseni suomalaiseen insinööriin vankistui edelleen.

Toivotan kaikille optimaalista operatiivista lämpötilaa. Jos viluttaa, kutsukaa vieraita. Jokainen vieras lämmittää noin 100...150 watin teholla. Vieraat saavat mieluusti osallistua aterian valmistukseen, koska sillä keinoin heidän lämmitysvaikutuksensa kasvaa 1,8-kertaiseksi.

Hm... ruoanlaittohan on trendi... ettei vaan olisi herrojen katala juoni, käärivät sillä tavoin lihavat voitot, kun alamaiset häärivät keittiössä ja taloja pitää lämmittää vähemmän.

Mt