Ikuisuuskysymyksen: 'pitääkö suvaitsemattomuutta suvaita?' rinnalle on näköjään tullut toinen: 'saako tuomitsemisen tuomita?'
Sitä välillä pohdin, että mitä tarkoittaa kysymys "'pitääkö suvaitsemattomuutta suvaita?".
Pitääkö esim. suvaita se, että isä/äiti jättää perheensä, koska löytää uuden kumppanin?
Vai pitääkö suvaita sitä, että toinen aviopuoliso saa uuden elämän uuden kumppaninsa rinnalla?
Väitteeni on, että suvaitsemisen suhteen tulee aina jonkinlainen eturistiriita kahden asian välillä: jos kumarran yhteen suuntaan, pyllistän toiseen suuntaan.
Pitääkö suvaitsemattomuutta suvaita?
Vastaavanlainen kysymys voisi olla se, että "pitääkö samaan aikaan kumartaa kahteen suuntaan siten, että en pyllistä mihinkään suuntaan?"
Todellinen suvaitsevaisuus on sitä, että ymmärtää sen, että maailma on täynnänsä toisuskoisia ja että toisuskoisuus ei ole minulle uhka vaan että haluan
selvittää itselleni sen logiikan, millä toisuskoinen oman uskomusmaailmansa rakentaa.
Kun suvaitsevainen ihminen argumentoi oman uskomusmaailmansa puolesta jotain toista uskomusmaailmaa vastaan, hän keskittyy
argumentaatiossaan tosiasioihin, ei vääristeltyihin "tosiasioihin".
Kun on kyseessä kaksi toisilleen täysin vastakkaista uskomusmaailmaa ja molemmista maailmoista 2 suvaitsevaista ihmistä väittelee keskenään,
tällaista väittelyä on ilo seurata. Se on rakentavaa.
Suvaitsevaiselle ihmiselle toisuskoinen ei ole hullu, mielenvikainen taikka sairas, joka on unhoittanut ottaa lääkkeensä,
vaan toisukoinen on hänelle tasavertainen keskustelukumppani.
Suvaitsevaisuus ei siis ole toisuskoisen uskomusmaailman omaksumista itselleen, vaan se on sivistynyttä käytöstä ja asiallista suhtautumista toisuskoisuuteen.