Kirjoittaja Aihe: Hyvää huomenta taas!  (Luettu 28141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 762
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #75 : 28.09.10 - klo:16:40 »
Herättäjäjuhlat on pari kertaa jänyt pitämättä sodan vuoksi. Mikkelissä ei oo sota, ja minun käsityksen mukaan ei ne peruneet herättäjäjuhlia, vaan siirsivät tuonnemmaksi.

Äiti ja isä järkkäsivät kotiin seuroja silloin tällöin ilman mitään juhlapäivää - kotini juhliin seurat kuuluivat oleellisena osana. Arkihommanaan viljelivät maata, usein vekselivetoisella maatilalla velkojen ja väsymyksen keskellä. Joskus sisarusten kanssa ihmeteltiin murrosiän hurmoksessa, kuinka silloin kun suurimmat velat painaa päälle ja ulosottomies kolkutelee, siinä tilanteessa vielä järkätään seurat ja kahvitetaan suuri porukka isot määrät tuoretta pullaa syöttäen. (Tuli vaan mieleen, kun juhlia siirretään ja rahasta on tiukaa ja Jaakko Eleniuksen muistokirjoiotuksessa sanottiin hänen kutsuneen Siionin virsiä kriisiajan virsiksi.)

myyrä

  • Vieras
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #76 : 28.09.10 - klo:16:59 »
Herättäjäjuhlat on pari kertaa jänyt pitämättä sodan vuoksi. Mikkelissä ei oo sota, ja minun käsityksen mukaan ei ne peruneet herättäjäjuhlia, vaan siirsivät tuonnemmaksi.




Niin, Mikkelissä on kai useamman kirkkoherran vaihdos ja se(kin) ehkä vaikuttaa? En kuitenkaan tiedä sen tarkemmin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #77 : 28.09.10 - klo:17:57 »
---
Äiti ja isä järkkäsivät kotiin seuroja silloin tällöin ilman mitään juhlapäivää - kotini juhliin seurat kuuluivat oleellisena osana. Arkihommanaan viljelivät maata, usein vekselivetoisella maatilalla velkojen ja väsymyksen keskellä. ---

Onpa tutun kuuloista. Semmoistahan se oli meilläkin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #78 : 29.09.10 - klo:05:20 »

Hiphei-huomenta, en ole nukkunut kolmen jälkeen, joten varmasti mielenkiintoinen päivä tulossa...  :icon_eek:

Nyt aamupuurolle (EI -pullalle) ja sitten vesijuoksemaan
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #79 : 29.09.10 - klo:08:45 »
Hiphei-huomenta, en ole nukkunut kolmen jälkeen, joten varmasti mielenkiintoinen päivä tulossa...  :icon_eek:

Nyt aamupuurolle (EI -pullalle) ja sitten vesijuoksemaan

Voi hurja, tylsää, toivottavasti vesijuoksu virkistää.  Minua odottaa Wittgenstein, eikä vois vähempää kiinnostaa. Onko kukaan huomannut että kiinnostuu aina siitä mitä juuri nyt EI ole ohjelmistossa?  Jos täytyy siivota, himoitsee Wittgensteinia. os pitää opiskella Wittgensteinia, vaikka siivoaa vapaaehtoisesti, jos molemmat odottavat niin... aina jotakin keksii. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #80 : 29.09.10 - klo:08:50 »
Just så
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #81 : 29.09.10 - klo:09:02 »
Voi hurja, tylsää, toivottavasti vesijuoksu virkistää.  

Kiitos, kyllä virkisti lisää, tai ei ainakaan vielä nukuta, kun ei ole nukuttanut kolmen jälkeen!  :109:

Saas nähdä milloin putoon; nyt jauhaa pyykit, klo 11 Siioninvirsihetki mummo- ja pappaseurassa, siis lisää pullaa tiedossa  :003: Iltapäivällä pilates ja illalla viikkomessu.

Joopajoo, nyt muistin että vielä klo 20.30 leffaan; itse ehdotin eilen ystävälleni iltanäytöstä; siellä sit viimeistään nukuttaa...
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #82 : 30.09.10 - klo:07:32 »
Huomenta. Parempi aamu valkenee.  Käykö teille koskaan niin että Jumala on sitä mukaa vähän parempi kun teillä menee hyvin ja huonompi jos ollenkaan olemassa kun huonosti?  Se on perin mänttipäinen tila ja käy ainakin minulle.  Niin tunteen armoilla on,  että vaiks jankuttaa että se on se sama, niin ei oikeastaan usko.  Kyllä on idioottia.   :icon_eek:

Anna minulle usko joka kestää... tai kestä Sinä minua, se on realistisempi pyyntö...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33856
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #83 : 30.09.10 - klo:08:33 »
Minulla menee kylläkin toisinpäin, olenhan rapu.   Jos on kivaa, huoletonta ja rauhaisaa, kellottelen siinä omassa onnessani. Tärkeimissä paikoissa ehkä muistan huikata kiitoksen yläkuntiin.

Mutta kun on todella huonosti asiat, sairautta, pelkoa, vihaa, pettymystä, silloin halajan Taivaan Isän syliin. Huudan apuja, rukoilen jos osaan.
Tyynnyn, odotan. Ja asiat alkavat hoitua. Usein apu-enkelinä tulee joku ihminen, on lähellä, mikä on joku lohdutus sinänsä. Joku avaa Sanan joka on just minun tarpeeseeni.
Nämä Pirskan Päivän tekstit ovat siksi hyvin tärkeitä minulle, jokapäiväinen leipäni.

Sitten on päiviä jotka eivät ole sitä eikä tätä. Tavallista arkisen harmaata, aikataulutettua ja aikaansaapaa puurtamista. Silloin yritän olla tyytyväisellä mielellä, silä laaksoa ja kukkulaa on ollut tähän ikään riittämiin.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #84 : 30.09.10 - klo:09:38 »
Usein huonosti menemiseeni liittyy viha Jumalaa kohtaan. Silloin Hän on asettunut mykkänä pilven päälle istumaan, että yletän vetämään Häntä parrasta ja raivon asteesta riippuen nujuutan joskus rajustikin, eikä se aina nujuuttamisenkaan tasolle jää.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #85 : 30.09.10 - klo:16:23 »
Usein huonosti menemiseeni liittyy viha Jumalaa kohtaan. Silloin Hän on asettunut mykkänä pilven päälle istumaan, että yletän vetämään Häntä parrasta ja raivon asteesta riippuen nujuutan joskus rajustikin, eikä se aina nujuuttamisenkaan tasolle jää.

Miksei yleisemminkin, vaikka se kääntyisi psykologisella kielellä introjektioksi, eli paha sijoitetaan itseen jotta hyvä saisi pysyä hyvänä, eli minun pahuuteni on niin suurta ettei sille mahda Jumalakaan mitään, eikä siis armahdakaan mistään, ei nyt eikä tulevassa elämässä. Tästä on millisekunti predestinaatio-oppiin ja siihen ajatukseen että on "luotu vihan astiaksi" tai muuta.  Jo käytännön elämä osoittaa muuta, tässä vain nähdään kokemuksellisuuden merkitys ja ylivalta.

Tai summamutikassa kaikki on ns riittävän hyvää, elämä ja Jumala ovatten ihan riittävän hyviä  :icon_eek:  Minul ei ole koskaan ollut oikein luontevaa nujuutusta, ja siitä on yksi minut hyvin (?) tuntenut pappi kysynytkin että kieltääkö se kotkalaisuus senkin että olisi Jumalalle vihoissaan... enkä minä ymmärtänyt yhtään  :icon_eek: kun olin siellä seurakunnan nuorissakin niin lyhkösen ajan -- oli pakko häipyä.  Ei kai se siellä maaperän laadusta johdu vaikka struumaa endeemisenä olisikin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #86 : 30.09.10 - klo:16:26 »
Just silleen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22131
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #87 : 30.09.10 - klo:16:54 »
kieltääkö se kotkalaisuus senkin että olisi Jumalalle vihoissaan...

Onko tässä takana hokema, ettei Kotkassa päähän potkasta, Jumalaakaan?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #88 : 30.09.10 - klo:19:53 »
Onko tässä takana hokema, ettei Kotkassa päähän potkasta, Jumalaakaan?
Hänen päähänsä oli potkaistu. Ei siis Jumalan tai Hänestä en tiedä ainakaan, mutta sitä prelaattia oli. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvää huomenta taas!
« Vastaus #89 : 01.10.10 - klo:08:35 »
Huomenta kaikki ihmiset. Uskomaton aamu, päivä paistaa pihlajiin, asterit ja pelargoniat kukkivat yhä ja hortensiat ovat ihan tavattomia. Kaunis maailma.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.