Äänestys

Äänestätkö?

Kyllä
21 (65.6%)
En
7 (21.9%)
En vielä tiedä
4 (12.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 29

Äänestys päättynyt: 19.12.06 - klo:21:25

Kirjoittaja Aihe: Seurakuntavaalit 2006  (Luettu 31327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #45 : 31.10.06 - klo:17:32 »
Meillä äänesti eilen ennnakkoon 412 henkeä mikä on 1/6 edellisen vaalin kokonaisäänimäärästä eli ei ollenkaa hassummin. Nyt olemme miehittäneet marketit ja se näyttää toimvan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #46 : 31.10.06 - klo:19:12 »
En aio äänestää. Ensimmäisen kerran elämässäni ratkaisen asian näin. Oikealta kehitykseltä tuntuu se, että äänestyspaikkoja on levitetty kauppakeskuksiin. Sen sijaan en pidä siitä, että täällä äänestyspaikkana on myös kirjasto. Toivoisin, että edes kirjastot olisivat vapaita tiloja, niin kuin ne perustaltaan ovatkin.
Kirjastossa ihmisellä on vielä ollut oikeus olla rauhassa.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #47 : 31.10.06 - klo:21:27 »
Minä puolestani olen iloinen siitä, että kirjasto on äänestyspaikkana. Muutenkin kehitys on ollut oikeaa, kun aika harva lähtee äänestämään seurakunnan tiloihin, mutta monille mahdollisuus äänestää kauppareissulla tai kirjastossa voi olla äänestämiseen johtava pointti. Kirjasto ei häiritse minua yhtään, onhan tuolla muutenkin yhtenään kokouksia ja näyttelyitä ja muita siinä alaaulassa, niin miksei ennakkoäänestystä. Tänään viimeksi kävin, niin äänestyspaikka on sopivasti siinä ala-aulaan jäävässä "kolossa", josta ei muutenkaan kävellä, niin se ei ole kenenkään tiellä.

Minulla on jotenkin mututuntuma, että tänä vuonna äänestysprosentti nousee, vaalit eivät mene ainakaan huomaamatta ohi. Myös nuoria on saatu mukaan. Kehitys on siis todella hyvä.

En ole vielä itse äänestänyt. Pitäisi ottaa selvää ehdokkaista omassa kotiseurakunnassani ja heidän numeronsa niin saisi vaikka yliopistolla äänestää.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Kauhanen T

  • Vieras
Helsingin srk-vaalikone
« Vastaus #48 : 01.11.06 - klo:10:35 »
Sain melko paljon apua Helsingin seurakuntayhtymän seurakuntavaalien seurakuntavaalikoneesta. Pikkuisen liioittelemalla ja avainkysymyksiä (minulle esim. srk:aan kuulumisen syy, tiettyjen toimintamuotojen painottaminen) painottamalla hyvä ehdokas srk-neuvostoon ja kohtuullinen yht. kirkkovaltuustoon löytyi nopeasti.

Tein tietty myös vastakokeen (vrt. tämä aihe) ja ykkösehdokkaani sai heikoimmat prosentit kun vastasin juuri päinvastoin kuin ajattelen!

Pikkuisen kaivelee se, että vaikka käytetään suhteellista vaalitapaa eli käytännössä äänestää listaa eikä ehdokasta, jakautuvat listojen ehdokkaiden mielipiteet ainakin minun virallisessa kotiseurakunnassani kaikissa asioissa. Minun äänelläni voi siis tulla valituksi joku jota en suin surminkaan haluaisi.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Helsingin srk-vaalikone
« Vastaus #49 : 01.11.06 - klo:15:34 »
Lainaus
Suhteellista vaalitapaa eli käytännössä äänestää listaa eikä ehdokasta.


Ei suhteellisessa vaalitavassa äänestetä listaa vaan ehdokasta. Ehdokkaan saamat äänimäärät lasketaan yhteen puolueen ehdokaslistan tai yhteislistan hyväksi.

Listaäänestys tarkoittaa, että äänestetään vain jotakin puoluetta ja puolue määrää ehdokkaiden järjestyksen. Puolueen listan kärjessä olevat ovat henkilöitä, jotka ensimmäiseksi valitaan listalta.
Acta, non verba.

Kauhanen T

  • Vieras
Re: Helsingin srk-vaalikone
« Vastaus #50 : 01.11.06 - klo:15:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Ei suhteellisessa vaalitavassa äänestetä listaa vaan ehdokasta.

No come on! Enköhän tiedä tämän! Kirjoitin: "...käytännössä äänestää listaa..." Listallehan se kokonaisäänimäärä menee, vaikka äänestäjät saavatkin vaikuttaa listalaisten keskinäiseen järjestykseen.

Melko turhauttavaa pilkunviilaamista (kiitos kuitenkin jos se nyt jotakuta valisti).

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #51 : 01.11.06 - klo:15:54 »
Eiks Ruotsissa ole listajärjestelmä, Suomessa suhteellinen?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #52 : 01.11.06 - klo:16:11 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Eiks Ruotsissa ole listajärjestelmä, Suomessa suhteellinen?


Näin on.
Acta, non verba.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Helsingin srk-vaalikone
« Vastaus #53 : 02.11.06 - klo:08:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Pikkuisen kaivelee se, että vaikka käytetään suhteellista vaalitapaa eli käytännössä äänestää listaa eikä ehdokasta, jakautuvat listojen ehdokkaiden mielipiteet ainakin minun virallisessa kotiseurakunnassani kaikissa asioissa. Minun äänelläni voi siis tulla valituksi joku jota en suin surminkaan haluaisi.


Todellakin, Espoon Tuomiokirkkoseurakunnassa sain tämän "laajapohjaisen" listan ehdokkaita useamman sekä listan kärkipäähän että sen pohjalle - eivätkä mielipiteeni kaikilta osin todellakaan ole särmättömiä (esim. naispappeus, parisuhteen siunaaminen jne.) Eli jos äänestäisin jotain kärkipään ehdokasta voisi ääneni pahimmassa tapauksessa ratkaista jonkun äärikonservatiivin läpi pääsyn. Vähän turhan laajapohjaista omaan makuuni... No, onneksi vihreillä on johdonmukaisen liberaali linja, joten sitä listaa on turvallista äänestää.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #54 : 02.11.06 - klo:08:35 »
Minua vähän kummastuttaa, kun srk-vaaleihin merkitsee nyt kaiken maailman asiat. Eikös kirkon kannanotoista päätä kirkkolliskokous tms. Itse en ole ainakaan koskaan kuullut, että valtuustossa päätettäisiin jotain tuommoista. No, minulle on ihan sama, ketä äänestän siltä kantilta. Meinaan äänestää semmoista, joka saisi seurakuntamme talouden jatkossakin pysymään hyvällä pohjalla ja kannattaa erilaisten tapahtumien järjestämistä. Olkoot sitten vaikka erilaiset mielipiteet kanssani joistakin asioista, jos vain ehdokas soveltuu mielestäni päättämään seurakunnan taloudesta ja ajaa toimintaa mahdollisimman monenlaisille ikäryhmille.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #55 : 02.11.06 - klo:08:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Minua vähän kummastuttaa, kun srk-vaaleihin merkitsee nyt kaiken maailman asiat. Eikös kirkon kannanotoista päätä kirkkolliskokous tms. Itse en ole ainakaan koskaan kuullut, että valtuustossa päätettäisiin jotain tuommoista. No, minulle on ihan sama, ketä äänestän siltä kantilta. Meinaan äänestää semmoista, joka saisi seurakuntamme talouden jatkossakin pysymään hyvällä pohjalla ja kannattaa erilaisten tapahtumien järjestämistä. Olkoot sitten vaikka erilaiset mielipiteet kanssani joistakin asioista, jos vain ehdokas soveltuu mielestäni päättämään seurakunnan taloudesta ja ajaa toimintaa mahdollisimman monenlaisille ikäryhmille.


Itse asiassa on sääli, että kirkko on niin äärimmäisen harvainvaltainen laitos. Maallikoiden valtaa pitäisi erittäin paljon lisätä ja poistaa sitä papeilta ja piispoilta. Ei mikään ihme että kirkon työilmapiiriä pidetään huonona: näin patriarkaalista ja diktatorista järjestelmää tuskin löytyy edes armeijasta nykyaikana... Mutta kyllä arkipäivän tilanteissa näillä asioilla on suuri merkitys. Jos hyvä taloudenpitäjä on homojen ja naispappien vihaaja niin tasapainottaessaan seurakunnan taloutta hän todennäköisesti tulee samalla ajaneeksi useita ihmisiä pois kirkon piiristä. Haluan ainakin itse minimoida näiden asenteiden osuuden ja vaikutuksen kirkon ja seurakuntien toiminnassa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #56 : 02.11.06 - klo:10:57 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Itse asiassa on sääli, että kirkko on niin äärimmäisen harvainvaltainen laitos. Maallikoiden valtaa pitäisi erittäin paljon lisätä ja poistaa sitä papeilta ja piispoilta. Ei mikään ihme että kirkon työilmapiiriä pidetään huonona: näin patriarkaalista ja diktatorista järjestelmää tuskin löytyy edes armeijasta nykyaikana... Mutta kyllä arkipäivän tilanteissa näillä asioilla on suuri merkitys. Jos hyvä taloudenpitäjä on homojen ja naispappien vihaaja niin tasapainottaessaan seurakunnan taloutta hän todennäköisesti tulee samalla ajaneeksi useita ihmisiä pois kirkon piiristä. Haluan ainakin itse minimoida näiden asenteiden osuuden ja vaikutuksen kirkon ja seurakuntien toiminnassa.


Luottamusmiehillä on juuri sen verran valtaa kuin he sitä hankkivat. Valitettavasti seurakunnissa luottamusmiehet eivät uskalla ottaa avoimesti kantaa seurakunnan asioihin, koska se tuntuisi korkeakirkollisessa ilmapiirissä liian raalta. Samanlainen "hurskastelu" vaivaa myös kirkon työntekijöiden kokouksia. Ei uskalleta ottaa ongelmia esille, kun ollaan niin hurskaita. Tämä voimattomuus johtuu siis "hurskastelusta" niin kirkkovaltuustoissa, seurakuntaneuvostoissakin ja työntekijöiden piirissä. Ja kun edessä ei voi asioista puhuta, niitä puhutaan ihmisten takana. Mmitä pitempään sellainen jatkuu, sitä enemmän ihmiset turhaantuvat.
Acta, non verba.

Poissa saarushka

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #57 : 02.11.06 - klo:14:06 »
Olen kyllä vakaasti aikonut äänestää, mutta saapa nähdä, saanko aikaiseksi.. Olisihan tässäkin vaikuttamisen mahdollisuus, jota ei ole syytä jättää käyttämättä.

Mutta järjestäisivätpä vain seurakuntavaaliehdokkaatkin kahvittelutilaisuuksia, kuten olen kuullut Arkadianmäelle pyrkivien tekevän. Innolla odotan jo kevättä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #58 : 02.11.06 - klo:17:13 »
Lainaus käyttäjältä: "saarushka"
Olen kyllä vakaasti aikonut äänestää, mutta saapa nähdä, saanko aikaiseksi.. Olisihan tässäkin vaikuttamisen mahdollisuus, jota ei ole syytä jättää käyttämättä.

Mutta järjestäisivätpä vain seurakuntavaaliehdokkaatkin kahvittelutilaisuuksia, kuten olen kuullut Arkadianmäelle pyrkivien tekevän. Innolla odotan jo kevättä.


Lisäksi saat varmaan hernesoppaa ja mehua. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #59 : 02.11.06 - klo:21:25 »
Äänsetin jo maanantaina jo maanantaina ennakkoon.