Kirjoittaja Aihe: Sairauteni II  (Luettu 41291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #60 : 27.07.15 - klo:19:30 »
Se fibromyalgia jäi mietittäväksi. Olin säästänyt yhden lääkärilehden koska siinä oli aamuvirkuista päivävirkuista ja iltavirkuista juttu sisarelle näyttääkseni. Ei kovin hyvä kylläkään.

Siinä oli muistoni mukaan fibromyalgiasta jotakin uutta ja oli, tosin lyhyt mutta kiinnostava. Senkin takia että yhteyttä oli väsymykseen mielialaan ja kaikenlaiseen ja koko kipuaistimuksen kulkemiseen hermosta ja sen reaktiosta aina tietoisuudeksi ja noin.

Kilpirauhanen oli roolissa ja siten, että se toimi hyvin ja sitä säätävä aivojen pohja toimi hyvin mutta soluista puuttui sitä käskyttämisen vastaanottokykyä. Eli elettiin kuin vajaatomiminnassa vaikka toimitettiin normaalisti.

Erittäin hankala tilanne. Sitä ei kai voi mitenkään mitata eikähän se hormonin syöttäminen auta ellei ole vastaanottajaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #61 : 28.07.15 - klo:08:16 »
Ho hoo, se flunssa. Kaaostin kaappini yöllä hakiessani Seretideä sekä Bricanylia koska ne tavallisesti auttavat sen tason yskänpuuskiin. Eihän mikään yöllä löydy  :repee: ja muistin asettaneeni sen muualle johkin helppoon paikkaan. Sitä ei pidä tehdä.

Vettä sitten ja kylkien aukomista ja kyllä sekin auttoi, mutta nuhakuume tulee. Katson jos jäisi nuhaan. Ihmisten vuosilomat alkavat loppua ja he palaavat suurin joukoin koteihinsa kauppoihinsa ja uimahalleihinsa jolloin edustamme hyvää kasvualustaa viruisille.

Seuraava aalto ajoittuu koulun alkuun.

Minulla on varmasti täällä Finrexiniä jossakin. Eihän se muuta kuin aspiriinia vaan maistuu paremmalta. Lienen tunnettu lähiapteekissa outona hamsterina, maleksin siellä kokoilemassa varastoja ilmeisen terveenä  :repee: mutta tulevat hetket ja ovat jo, joina ovat avuksi.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #62 : 28.07.15 - klo:11:08 »
Keskiviikkona kirjoitin tokkuraolosta ja totesin ettei se ole ihan migreenimäistä. Perjantai-iltapäivänä alkoi normaali kohtaus, ja nyt eilen illalla heti perään toinen. Ei niitä yleensä näin tiheään ole, tai en muista että olisi koskaan ollut kahta peräjälkeen.

Taidan tehdä tänään etänä töitä sen mitä pystyn. Ei houkuta lähteä tuonne ulos paisteeseen. Valo tekee pahaa.

Pakko uusissa silmälaseissa olla jotain häikkää  :-\
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #63 : 28.07.15 - klo:18:35 »
On migreenimäisyyksiä jotka eivät ole läheskään migreenimäisyyksiä! Minä huolestuin vakavasti luettuani että niitä oli kaksi noin lähekkäin. Jatkuvatyyppiseen basilaarikohtauseen liittyy erittäin, minä olen tosissani, erittäin korkea aivoinfarktin vaara.

Jos siellä on jokin joka jotakin tahoa ärsyttää se tietysti saattaa olla av- malformaatio eli valtimo- laskimosuonen hitaasti suureneva pollukka joka näkyy vain varjoainetehostetussa magneetissa.

Ne ovat suomalaisilla yleisiä kuin hyttyset.

Mutta minä olen nyt hieman huolissani. Älytöntä rustailla avoimella voorumilla tavallaan mutta jos siitä olisi apua muille joille tulee samaa. Ja jos menee neurologille kannattaa kertaalleen satsata privaattiin ja pyytää toimistoon soitraessaan joku joka tuntee migreenit ja epilepsiat. Neurologia on aika laaja erikoisala ja siinä saattaa umpimähkään vetää jonkun joka sitten ei osaakaan.

Mihinkään "ei täällä mitään näytä olevan" ei kannata tyytyä ennen kuin sen sanoo moni kun on neurologinen oire tai tuntemus kyseessä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #64 : 28.07.15 - klo:18:37 »
Ja vielä valo tekee pahaa!

Minusta se on migreenin variantti.

Kysy itseltäsi:  tuntuvatko aivoni olevan nurinpäin päässä? Tuntuuko jatkuvaa kevyttä huimausta? Ja katseen kanssa haparointia? Tai kaatohuimausta?


Jos johtuu laseista ei ole kohtauksittaista.



« Viimeksi muokattu: 28.07.15 - klo:18:41 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #65 : 28.07.15 - klo:20:21 »
Oliskohan mitään apua äänen käheyteen, jos ottaisit Alvescon illalla?

Jaa-a, olisi varmaan kokeilemisen arvoinen idea. Reseptiin on kirjoitettu että aamuisin, mutta tiedän, että erästä ystävääni on kehotettu ottamaan se iltaisin, joten ajankohta ei liene kovin olennainen lääkkeen tehon kannalta.

Lääkäreiden mukaan Alvesco on uusin lääke ja se aiheuttaa vähemmän käheyttä kuin muut, koska kortisoni on siinä hienojakoisemmassa muodossa kuin muissa. Käytin vuosia kortisonitonta suihketta, jolloin saatoin laulaa, mutta astma ei ollut niin hyvässä tasapainossa ja lääkettä piti ottaa neljästi päivässä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #66 : 28.07.15 - klo:21:11 »
Flixotide on lääkkeeni ja se tänään poikkeavasti aiheuttaa tavallista voimakkaampaa käheyttä, vaikka aamulla kurlasin. Sitä tulee ottaa aamuin ja illoin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #67 : 28.07.15 - klo:22:33 »
Kertaan vielä, että minulla on siis ollut ennenkin migreenikohtauksia. Sellaisia, jotka alkavat oikein klassisella näköhäiriöauralla ja kestävät auran jälkeen kolme päivää, jonka aikana on toispuoleista päänsärkyä fyysisen ponnistelun yhteydessä ja (tavallistakin enemmän) valonarkuutta. Nämä on diagnosoitu migreeniksi ihan vain oirekuvan perusteella. Joskus on pelkkä päänsärky ilman auraa, mutta arvelen että unen aikaan ilmaantunutta auraa en vain ole rekisteröinyt. Huimauksesta en ole kärsinyt. Fyysisellä ponnistelulla tarkoitan vaikka nauramista. Mitä vain missä päänahka kiristyy tai päähän syntyy painetta.

Käyn nyt kuitenkin ensin optikolla (ja ehkä silmälääkärilläkin). Kerrankos sitä on linssit väärin hiottu. Muutenkin ihmettelen, miksi sitä puhdasta yhteenpisteeseenkatsomisnäköä määritetään niin tarkkaan (se vaihe jossa silmille räpsitään erilaisia linssejä ja kysytään, kummalla näkyy paremmin ja mikä rivi vielä näkyy), mutta aika huitaisemalla ohitetaan se, missä asennossa niitä rillejä sitten oikeasti käytetään ja mihin tarkoitukseen. Eli mitä eniten yritetään katsella. Eihän siellä edes ollut mahdollisuutta istua sohvalla jalat rahilla ja läppäri sylissä ja siinä näyttää että tuonne näytölle olisi hvyä nähdä. Tai lukea samaisessa asennossa oikeaa kirjaa, kapean näkötekstipalstan sijasta.

Siis eihän kaltaiseni nopea lukija tekstiä sana kerrallaan tihrusta, vaan pikavilkaisee koko sivun, ikään kuin valokuvaa, ja sen jälkeen zoomaa kohtiin, jotka ehkä jäivät epäselviksi. En tiedä, opetetaanko optikoille miten sitä, miten ihminen oikeasti silmiään käyttää.
« Viimeksi muokattu: 28.07.15 - klo:22:37 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #68 : 29.07.15 - klo:08:46 »
Käy vain. Itselleni osui kerran perusteellinen optikko joka kysyi mihin katsellaan eniten ja toiseksi eniten ja pidänkö laseja tiukasti vai annanko luisua pitkin nenävartta mielellään jne, ja niitten lasien titraaminen kesti niin monia tunteja(!). että halusin jo sanoa että antakaa olla kyllä minä pärjään ei sen niin väliä ole, mutta ne lasit olivat sitten erittäin onnistuneet. Hyvä olikin koska olivat ensimmäiset monitehot. Monin tavoin onneksi usea pääsee myöhemmin palaamaan yksitehoihin, ovat helpommat ja halvemmat.

Niin tuo mitä kuvaat on se mitä kutsutaan migreeniksi, aivan oikein.

Itse kirjoitin variantista jota jokainen neurologi ei osaa muta sitten yllätys yllätys tosi moni sisätautilääkäri ja etupäivystystä tekevä. Se esiintyy samoilla henkilöillä kuin on muuta keskushermoston kohtauksittaista oiretta tai sitten ei ole. Eräällä kaverillani on vain vertebraalioiretta. Hän on ensin kiukkuinen ja sitten nenee toisen vartalopuolen hallinta mikä sekin on harvinaista eikä  sitä mistä kirjoitin...  Minä ajattelin basilaarimigreeniä  eli tyvivaltimospasmia.

Joskus olen ajatellut että tavallisista  varianteista pitäisi käyttääkin toista nimitystä eli puhua koko ajan tyvivaltimospasmista. Mikään ei estä niitä tulemasta yhtä aikaa. Ei kun, samalle henkilölle. Jos tapahtuu sama ilmiö kuin suuressa kaulavaltimossa tapahtuu niskavaltimossa joka vie verta aivan eri paikkaan aivoja ovat oireet ihan erilaiset.

Ellei se lasien oikaisu auta niin minä jatkan olemista huolissani.

« Viimeksi muokattu: 29.07.15 - klo:08:54 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #69 : 29.07.15 - klo:09:00 »
Niinno ja itselläni nyt tietty on tolkuttoman rajuoireinen tai oli vaikeimmillaan, koska oksensin ja meni tajunta. Beetasalpaajaa jota käytetään toisinaan estämään perusmigreeni ei saisi käyttää. Se kaverini jolla on vertebraaliset oireet pärjää kyllä koska oireita on harvakseen ja pysyy tajuissaan.

En tiedä kuka järkiolento on kirjoittanut uuden yleislääkärin käsikirjan  ja väittänyt tähän kuuluvan ankaran päänsäryn! Mitenkä niin. Vain aivokalvot tuntevat kipua eikä nyt ole kyse aivokalvojen verensaannista. Minä hermostuin kun luin. Taas joku tautioppinut!  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #70 : 29.07.15 - klo:09:05 »
Ei tullut tautia minulle  :109: hurraa. Koetin venyttää kylkiluitten välilihaksia ja pitkää ruotomaista syvää selkälihasta siinä samalla venyvää otin bricanylia.

Totesin kyllä etten voi käyttää kirkasvalolamppua sillä eilen tuli basilaarioireet. Noh, en kamalasti yllättynyt. Hän muuttakoon sisaren residenssiin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #71 : 29.07.15 - klo:10:39 »
Yritän elää huimauksesta huolimatta mahdollisimman normaalia elämää. Ei se aina helppoa ole, mutta pakko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #72 : 29.07.15 - klo:11:17 »
Yritän elää huimauksesta huolimatta mahdollisimman normaalia elämää. Ei se aina helppoa ole, mutta pakko.

Huimaus on eräs viheliäisimmistä oireista joita voi saada, joten hatunnosto ja monta ajatusta sinnepäin. Alan aina myllätä kaikkea oppimaani tällaista kuullessani tai lukiessani tai ainakin aivojani. Eli eikö tosiaan, sittenkin, jotenkin mahda jotain ja onko kaikki tehty varmuudella vaikka olisikin...

Tuo oli urhea teksti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #73 : 29.07.15 - klo:11:44 »
Huimaus on eräs viheliäisimmistä oireista joita voi saada, joten hatunnosto ja monta ajatusta sinnepäin. Alan aina myllätä kaikkea oppimaani tällaista kuullessani tai lukiessani tai ainakin aivojani. Eli eikö tosiaan, sittenkin, jotenkin mahda jotain ja onko kaikki tehty varmuudella vaikka olisikin...


Monesti miettinyt, että kärsisin mieluummin kipuja kuin huimausta. Kyllähän kovat kivutkin on tuttuja niiltä ajoilta, kun niveliä vasta alettiin tutkia, eikä sopivaa lääkitystä löytynyt. Kipuihin voi ottaa särkylääkkeitä. Yksi lääkäri, joka on endokrinologi, sanoi kaikkien sydämeen vaikuttavien lääkkeiden aiheuttavan huimausta ja niin se tuntuu olevan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Sairauteni II
« Vastaus #74 : 29.07.15 - klo:11:53 »
Saat vertaistukeni.   Minulla , oletan ite-lääkärinä,  huimauksien johtuvan niska-hartia-jutuista. Nyt kun olen joka aamu ollut tekemättä muita kuin Selkäyhdistyksen neuvomia juttuja, ei huimaa eikä rutise .  Niskassa on ilm. kulumaa, työn, levottoman koneellaistuskelun ja kasvimaiden ja kukkapenkkien kitkemisistä johtuen.

Huimaus, vallankin jos alkaa voida pahoin on kovempaa kestää kuin säryt ja kivut.
Silloin on ' maailmani' entisä sekaisempi. :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)