Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 42156 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #45 : 27.03.10 - klo:16:33 »
Timanttituijani tupsahtivat esille lumen alta, eli sen verran on hanki vähennyt. Vähän ne ovat kärsineen näköisiä, ja kinos on selvästi lytistänyt niitä, luulin ensin jopa että purkki on nurin. Ei ollut. Kyllä ne siitä toipuvat. Toivoa on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #46 : 30.03.10 - klo:18:05 »
Itivät äkkiseltään samettiruusut ja ruiskukat. Hämmästyttävää, niitä piti pussin ohjeiden mukaan odottaa viikko. Nyt kolmantena päivänä ne jo sai ensi kerran harventaa. Kun kesä koittaa, on terassikukat omasta takaa.

 On ne juttu, kasvit. Kohta nähtiin suoriutuivatko ruusupensaat talvesta elävinä.
Phaleopsis- vai mikä tämä menestynyt orkidea oli - olisin ostanut vähän pienemmän, kun meille ei mahdu, oli about 70-senttinen, ruukku iso kuin mikä, ja painava. Ja tyylillisesti sittenkin vähän linjasta poikkeava. Täytyy katsoa, kun saan nuo kesäkukat parvekkeelle. Mieli tekee kokeilla.

Pyryharakka olit oikeassa, kyllä se todella piti pätkäistä, se amppelikello.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: Kasvit
« Vastaus #47 : 01.04.10 - klo:11:08 »
Tiitiäisen kanssa puhuttiin juuri Malawin puulajeista Kotkan Kirkkopuiston bussipysäkillä. En muistanut mopanin nimeä. Pääasiassa keskusteltiin miombosta. Maailma on pieni ja puut kiinnostavia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #48 : 01.04.10 - klo:14:25 »
Tiitiäisen kanssa puhuttiin juuri Malawin puulajeista Kotkan Kirkkopuiston bussipysäkillä. En muistanut mopanin nimeä. Pääasiassa keskusteltiin miombosta. Maailma on pieni ja puut kiinnostavia.
Eikö olekin!  

Hyvänen aika, onko siellä sellaisia!  Syntymäkotikaupungissa!  Tulee vain harvoin käytyä. Tiedän että siellä on erittäin erinomainen puutarhuri, joka kehittää vaikka mitä. Katariinanniemessäkään en ole käynyt sen jälkeen, kun tultiin koko suvun kanssa katsomaan katariinantulia, oliko se 05, kun puisto perustettiin öljysataman paikalle.  Eksyin kaikista, ja olin koko ajan kompastua nuotioihin, mutta hyvä tavaton miten hienoa se oli. Unohtumatonta!  

 En oikein vieläkään hahmota, millä kohtaa koko se uusi puisto on, oli niin pimeää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: Kasvit
« Vastaus #49 : 01.04.10 - klo:17:25 »
Miombot, baobabit ja mopanit kasvavat savannilla. Tiitiäinen on tutustunut niihin Malawissa ja minä Namibiassa. Kotkan puutarhuri pystyy melkein ihmeisiin, mutta ei taida ihan sellaiseen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #50 : 01.04.10 - klo:18:31 »
Miombot, baobabit ja mopanit kasvavat savannilla. Tiitiäinen on tutustunut niihin Malawissa ja minä Namibiassa. Kotkan puutarhuri pystyy melkein ihmeisiin, mutta ei taida ihan sellaiseen.
Jo hämmästytitkin minut. Sinne on kuitenkin pystytetty jotakin näitä muistuttavaa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #51 : 10.04.10 - klo:07:49 »
Onko nyt hetki leikata ruuspensaat?  Kasvatan kahta suuressa ruukussa terassilla. Ne ovat aika uudet, viime kesänä hankitut. Kuinka niitä ylipäätään kohdellaan?

Nyt on minulla Phalaenopsis-orkidea. Kellertävä, kaksivanainen. Mietin kyllä pitkään ennen kin hankin, mutta teki mieleni. Näemme, pysyykö hengissä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #52 : 11.04.10 - klo:16:06 »
Onko nyt hetki leikata ruuspensaat?  Kasvatan kahta suuressa ruukussa terassilla. Ne ovat aika uudet, viime kesänä hankitut. Kuinka niitä ylipäätään kohdellaan?

Nyt on minulla Phalaenopsis-orkidea. Kellertävä, kaksivanainen. Mietin kyllä pitkään ennen kin hankin, mutta teki mieleni. Näemme, pysyykö hengissä.

Mitähän ruusupensaita sinulla on ruukuissa? Minkälaisia ohjeita sait taimimyymälästä?

Minulle sana ruusupensas, tuo mieleen kurttulehti-, juhannus- tai valamonruusun, jotka kaikki ovat isoja, toista metriä korkeita pensaita. Niitä ei yleensä istuteta ruukkuihin. Eivätkä ne uutena tarvitse juurikaan leikkausta. Niitä harvennellaan poistamalla vanhimpia, ränsistyneen näköisiä oksia. Ja kuolleita oksia tietenkin leikellään pois, oli ruusu uusi tai vanha. Tähän leikkuutyöhön voi näitä aikoja käydä. Yleensäkin pensaiden leikkaus ennen lehtien puhkeamista.

Mutta jos tarkoitat niinsanottuja ryhmäruusuja, niin ne leikataan näin keväisin. Nyrkkisääntönä voi pitää, että jätetään noin viisi vahvinta versoa ja leikataan ne 7-8 cm tapille niin, että jokaiseen versoon jää muutama hyvä silmu. Mieluiten viimeinen silmu ulospäin juurakosta.

Mietin vain sitä, miten olet suojannut ruukut pakkasselta terassilla vai onko kyseessä lämmin terassi. Ruusut on herkkiä paleltumaan ja ruukussa paleltuu herkemmin kuin maassa. Maassa olevat ruusun juurakot tulisi syksyllä peittää ensin kuivalla turpeella ja sitten havuilla heti kun sää alkaa pakastua

Toivotaan että ruususi ovat hyvissä voimin. Varret vihreät ja niissä hyviä silmuja.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #53 : 11.04.10 - klo:18:54 »
Voi kun vielä muistaisin, mitä ruusuja ne tarkkaan ottaen olivat. Ne eivät ole niitä hyvin suuria pensaita, vaan sellaisia pienempiä pensaita joita voi kasvattaa varsin suuressa ruukussa, kun tämä terassi on sellainen maantasaterassi. Korvaa parvekkeen ja on suurempi, mutta maavaralle on laitettu betonilaatat jotka on siinä pakko pitää, eli maahan suoraan ei saa istuttaa mitään. Se on hyvin höhlä ratkaisu, sillä ne laatat savisella pohjalla painuvat keskeltä niin että koko terassi on kuopalla. Päällä on vanhat puulaatat, jotka alkaa olla varsin lahot. Nyt ajattelin että viritän siihen niiden pakollisten laattojen päälle jykevää lankkusysteemiä, alle poikittain tukiparrut ja päälle kakkosnelosta, valttikäsittely koko systeemille, ellei jokin putiikki myy painekyllästettyä lankkua...isäni on tehnyt mökille sellaista ja se ei painu kuopalle eikä notku vaikka maapohja on epätasainen...jos joku keksii jotakin älykästä tähänkin, niin kaikki neuvot otetaan vastaan! Sellainen pienistä painekyllästetyistä laatoista tehty viritys on hankala, koska ne kyllä vaatisivat tasaisen alustan. Naapurit kyllä salaa purkaa niitä betonilaattaviritelmiä ja istuttaa pensaansa suoraan maahan, mutta niitä ratsataan... niistä on noussut hirveitä metelöintejä...riitaa ja uhkauskirjelmiä.

Niin, ne ruusut, suojasin ne myyjän ohjeen mukaan, niillä oli peittona kangasta, ja havua, ja kun ruusupapu alkoi kuihtua, irrotin sen kokonaan tukiristikosta ja peittelin ruusut vielä silläkin, siinä pavussa kun oli silloin vielä aivan notkeat pitkät varret ja pehmeät lehdet - olisi voinut vielä olla ristikossakin koristeena mutta tein sen samalla kuin laitoin muuten sen terassin talviasuun. Se on siis ihan täynnä kaikkea, suuret istutukset ovat suurissa ruukuissa, sitten on tavallisia parvekelaatikoita ja erilaisia telineitä, joille saa porrastetusti kaikkea mahdollista.  Neljä tuijaa selvisi hyvin talvesta, tosin kartiotuijat hieman ruskettuivat paikoin mutta niin ne näyttää ruskettuneen muuallakin.  Timanttituijat jäivät vallan lumen alle, ja ne ovat loistokunnossa. Ruusupöntöt  hinasin vielä ihan seinän viereen - olivat suojassa tuulelta ja ajattelin että vähän lämpövuotoa on ehkä aina.

Silti pakkaspäivinä mietin että kuinkahan käy. Nyt purin peitteet pois, ja ne näyttää kyllä hyvin terhakoilta. Ne on ruskeaoksaisia, oksat ovat aivan eläviä, eli ei mitään leikeltävää, arvelen.

Sinä toisessa ruusssa oli vähän jotakin vaaleaa, harmahtavaa, ihan pinnassa, siitä hieman huolestuin. Se lähti pyyhkäisemällä pois, ja  nyt on tainnut olla liian koleaa minkään kasvitaudin vielä iskeä?
Mitähän se on? Toivottavasti ei mitään vakavaa.

Ulkomuratti kyllä kuoli, niin arvelen, sen piti kestää talvi, mutta on talvia ja talvia.
« Viimeksi muokattu: 11.04.10 - klo:18:56 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #54 : 11.04.10 - klo:22:17 »
Minkähän korkuisia ruususi ovat? Ovatko samantapaisia, mitä mm. äitienpäivänä myydään? Ne suosittelen leikkaamaan siihen tapaan kuin ryhmäruusut. Siis niinkuin kämmen ylöspäin ja sormet pystyssä. Toivotaan hyvää kevättä ruusuillesi.   :023: 
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Kasvit
« Vastaus #55 : 12.04.10 - klo:08:24 »
Minä en ole uskaltanut ruusujen sotaan jaloruusuja vastaan, naapureiden tappioista oppia ottaneena.
Kurttulehtiruusuaita on sotamme jo voittanut. Mökille vein pari vuosikymmentä sitten muutaman juuren maanpeittokasveiksi kolukkoihin. Siellä ne rehottaa jokapuolella.
Sadan vuoden päästä koko tontti on niiden peitossa. Tuo aita josta aloitimme kaadetaan joka kolmas vuosi maata myöten ja kahden vuoden kuluttua se on taas neljäkin metriä leveää pehkoa. Ruohonleikkurilla pysyy nurmikon reuna sentään niistä vapaana.

Sen sijaan Norjanvirpiangervoaita on siivo ja viehättävä aina vaan. Sitä on leikattu varovasti(vanhat raakut) vain kaksi kertaa kolmenkymmenen vuoden aikana.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #56 : 12.04.10 - klo:17:09 »
Ne minun ruusuni on semmoisia, olisko nyt 40 cm korkeimpia ne pienemmän oksat ja 70cm lähentelee suurempi. Siinä on juurakosta leikattu monta pätkää pois ja tämä yksi srn jätetty kasvamaan. Tämän ostin torilta, siltä myyjältä joka oli jo tullut tutuksi. Siinä on suuret vaaleanpunaiset kukat, pienemmässä keltaiset ja ne kukatkin ovat suuremmat kuin tyypillisissä äitienpäiväruusuissa, joita kasvatetaan purkissa ikkunalaudalla.  Nämä edustavat oikeita maahan istutettavia pensaita, ja tämä suuriin purkkeihin istuttaminen on nyt tämmöinen järjestely...kun ei maahan saa istuttaa, mutta sanoivat että tämäkin toimii. Kuulemma tällainen rukkuihin istuttelu on jopa joidenkin suosimaa - kivikkopiha ja siihen suuret ruukut, joihin kasvit. Ei tarvitse ajaa nurmikkoa. 

Oikea piha olisi kyllä kivampi, mutta tämä on ollut yllättävän mukava ratkaisu, tämäkin. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #57 : 12.04.10 - klo:22:22 »
Ruukkupuutarha on kyllä monella tapaa fiksu juttu. Siinä selviää paljon helpommalla rikkaruohojen kanssa, varsinkin monivuotisten juurilla leviävien. Toisaalta kasvusto pysyy aina oikeassa koossa. Se ei leviä pitkin pihoja. Siinä vaiheessa kun ruukku alkaa tulla liian täyteen, pitää välillä kipata kasvusto ja jakaa se. Samalla voi uusia mullan. Lannottaminen ja kasteleminenkin on täsmällisempää.
Ruusujesi kohdalla sana pensas minua vielä ihmetyttää. Minä ymmärrän ruusupensaalla vähintään toista metriä korkeaa ja muutaman neliömetrin suuruista puskaa.  :102:  Mutta ei anneta sen haitata.  :icon_cool: 
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #58 : 13.04.10 - klo:15:32 »
Juu, voin hyvin käsittää puskasekaannuksen, kun vielä on olemassa köynnösruusuja, joitakin salkoruusuja ja erilaisisa ruukkuruusuja, ihme että näistä saa näinkin hyvin selvää. Minä perustin ruukkupuutarhan kun taloyhtiön taholta pihatalkoissa kuulin kaikki nuo hirveät riidat mitä on käyty näiden terassiasuntojen asukkaiden kanssa, kun ovat irrottaneet betonilaatat, tuoneet kuorman multaa ja muitta mutkitta istuttaneet kasvinsa siihen. Ajattelin että ei sitten...

Näinkin tämä sujuu, rikkaruohoja ei todella ole, vasta muuten nyt huomasin sen edun. Kamalissa kaatosateissa olen kiskonut ruukkuja katoksen alle suojaan - tämä ei ole kokonaan suojassa, ulkoseinään saakka vain.  Terassilta pääsee pikku portista "oikealle" pihalle, sillä on hyvä käsitellä kasveja, istutella ja vaihdella ruukkuja. Tänä vuonna on kyllä saatava uusittua lattia, tai miksi sitä pitäisi nimittää.  Mutta kyllä se on ahtaanlaista. Siihen mahtuu paljon kaikkea, mutta hyvät ihmiset sitä purkamista ja siivoamista ja järjestelemistä kun vuodenaika vaihtuu.

Päätin todella perustaa vähitellen niin oikean puutarhan kuin olla voi, ja ostin nimen omaan ruusupensaan alut, niinkuin tuijatkin.  Vähän aikaa sain selittää myyjälle että tarvittaisiin oikea pensas, joka sopeutuu ruukkuun...toisen myynyt ymmärsi kun tunsi jo minut ja terassini....
« Viimeksi muokattu: 13.04.10 - klo:15:34 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #59 : 13.04.10 - klo:18:34 »
Tässä onkin tuumattavaa, osaisikohan joku neuvoa. Olen pitkään haaveillut myös mustamarja-aroniasta ruukussa. Onkohan ajatus ihan pilventakainen? Siis, tulisi olemaan hyvin hyvin suuri pitkuliainen ruukku, oikeammin useampi, jotka sijoittuisivat hauskasti reunustamaan terassia. Niissä kasvaisi juuri tämä marja-aronia. Itse terassia rajaa pihaan muuri, joka ei ole kaunis sisältäpäin. Maalasin sen viime keväänä, nyt katson riittääkö kunnon pesu, mutta näin olisi sisäpuolella siis pensasaita. Sehän venyy metrin vuodessa ja sitä saa leikata reippaasti. Kuinkahan hirmuiset juuritilat se tarvitsee?

Sitten pönttöjen suojaksi vaikka lautaristikkoa..on mietittävä mihin laitan tuijat...ehkä portin pieleen ja siitä toinen kukkateline muualle...ja tuijan taakse ritilää pitkin ruusupapua, tai sitä monivuotista, jota reunimmainen naapuri kasvattaa.  Telineet ja laatikot ovat siitä hyvät että niissä voi pitää useita lajeja, ja vaihdellakin pitkin kesää jos jokin ei menesty.

Joillakin on jo orvokkeja ulkona, siis ei maassa vaan juuri ruukuissa ja pöntöissä ja laatikoissa. Jokohan ne pärjäilisi? Työkaverit varoitteli. Onko kenelläkään?

Minul on myös hirmuinen määrä krassin, ruiskukan ja samettikukan taimia, milloin ne saa siirtää ulos?

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.