Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 41883 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Kasvit
« Vastaus #30 : 21.03.10 - klo:22:01 »
Joskus se on tuuristakin kiinni, mitä saa. Plantagenissa en ole paljon käynyt, mutta jotkut parvekekukat
menestyivät ihan mukavasti, vaikka ne olil ostettu sieltä. Ja sitten taas yhdestä tutusta, hyvästä
asiantuntijaliikkeestä sain kammottavan huonot joulukaktukset.  Olemme hankkineet sieltä
onnittelu- ja hautakukkia ja sellaisia, mutta nyt meni vähän luottamus.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kasvit
« Vastaus #31 : 22.03.10 - klo:09:45 »
Joskus se on tuuristakin kiinni, mitä saa. Plantagenissa en ole paljon käynyt, mutta jotkut parvekekukat
menestyivät ihan mukavasti, vaikka ne olil ostettu sieltä. Ja sitten taas yhdestä tutusta, hyvästä
asiantuntijaliikkeestä sain kammottavan huonot joulukaktukset.  Olemme hankkineet sieltä
onnittelu- ja hautakukkia ja sellaisia, mutta nyt meni vähän luottamus.

Mun joulukaktus kukkii jälleen. :)
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit
« Vastaus #32 : 22.03.10 - klo:12:31 »
Mun joulukaktus kukkii jälleen. :)

Raukka luulee, että on pääsiäinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Kasvit
« Vastaus #33 : 22.03.10 - klo:13:44 »
Mun joulukaktus kukkii jälleen. :)


On se niin väärin. Mulla ei kuki vieläkään:003:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #34 : 22.03.10 - klo:16:42 »
Seppos, meneekö laittomuuksiin (mainonnan puolelle) jos joku kertoisi jonkin hyvän puutarha-alan myymälän pk-seudulla? Minä onnistuin niiden Plantagenista ostettujen kanssa, mutta olin kyllä hankkinut varsin helppoa kasvatettavaa sieltä, pelargonioita ja tuijia.  Ruusupapuja sun muita kasvatin siemenestä.

Ruusupapu vallan vitsikäs oli. Sehän suotuisalla ilmalla poksahtelee pintaan niin että sitä voi seurata. Jokin lauantai meni niin että ihan lumoutuneena vain tuijotin kuinka ne taimet ilmestyivät.

Lähitorilta sai mukavasti täydennystä, siellä myi jokin puutarhaviljelijä omia tuotteitaan, ja nekin olivat ok, mutta entäs jos se ei enää tulekaan sinne.  Kovin suuria juttujahan hän ei myynyt, aika paljon amppelivirityksiä, petunioita ja orvokkeja.

Toriltahan oli sikäli helpompaa ostaa, että Plantageniin on yhtäkaikki matkaa, ja on aina kärtettävä joku kaveri kuskiksi. Kyllä ne lähtee, mutta aina sitä vähän tuntee itsensä hyväksikäyttäjäksi vaikka kuin tarjoilisi iltapalaa.
« Viimeksi muokattu: 22.03.10 - klo:16:50 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kasvit
« Vastaus #35 : 22.03.10 - klo:16:50 »
Seppos, meneekö laittomuuksiin (mainonnan puolelle) jos joku kertoisi jonkin hyvän puutarha-alan myymälän pk-seudulla? Minä onnistuin niiden Plantagenista ostettujen kanssa, mutta olin kyllä hankkinut varsin helppoa kasvatettavaa sieltä, pelargonioita ja tuijia. Lähitorilta sai mukavasti täydennystä, siellä myi jokin puutarhaviljelijä omia tuotteitaan, ja nekin olivat ok, mutta entäs jos se ei enää tulekaan sinne.  Häneltä sai lisäksi hyviä ohjeita!

Se pelitti sikälikin paremmin, että Plantageniin on yhtäkaikki matkaa, ja on aina kärtettävä joku kaveri kuskiksi.  Tunnen itseni hyväksikäyttäjäksi vaikka ne näyttivätkin lähtevän aika mielellään...vaikka kuin keitin kahvia ja noin päin pois.

On pari muuta.
 Backasen puutarhamyymälä, joka sijaitsee nykyään Tuusulan Terran yhteydessä Eteläisen kehätien varressa. Siitä kun ajaa muuta sataa metriä eteenpäin tulee Plantagenia parempaan eli Pirilän kukkataloon. Myös Bauhausissa on hyvä myymälä. Terrasta on meille vajaa kilometri, joten voi tulla kahville. Vantaan laita on Terran kohdalla tien toisella puolella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #36 : 22.03.10 - klo:16:53 »
On pari muuta.
 Backasen puutarhamyymälä, joka sijaitsee nykyään Tuusulan Terran yhteydessä Eteläisen kehätien varressa. Siitä kun ajaa muuta sataa metriä eteenpäin tulee Plantagenia parempaan eli Pirilän kukkataloon. Myös Bauhausissa on hyvä myymälä. Terrasta on meille vajaa kilometri, joten voi tulla kahville. Vantaan laita on Terran kohdalla tien toisella puolella.
Kiitos!!!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #37 : 26.03.10 - klo:07:39 »
Sain siemenestä kasvatettua muutamia amppelikellon (?????) taimia. Ne nousivat hyvin esille, puksauttivat pitkän varren, sirkkalehtien jälkeen sellaiset vastakkaiset lehdet jotka hieman mistuttavat pihlajan lehtiä. En mista oikeaa termiä. Sitten tulee taas monta senttiä vartta ja jälleen lehtiä. Varren päähän kasvoi jokin huitula, joka ilmeisesti on tarkoitettu tuenottoa varten.

Kasvi on entuudestaan ihan outo tapaus ja mietinkin nyt pitäisikö se varsi katkaista, jotkin kasvithan alkavat haaratua sillä lailla. Niin, itse asiassa aika useat.
Nykyisellään se on hölmön näköinen.
Siemenpussi en ohjeita anna, lupaa vain sinisiä kellomaisia kukkia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33759
Vs: Kasvit
« Vastaus #38 : 26.03.10 - klo:07:45 »
Sinä olet innokas kokeilija.
 Minä laitan aina niitä samoja. Tulppaaaneita, narsisseja, krookuksia, auringonkukkaa, kehäkukkaa, malvaa, silkkikukkaa ja orvokkeja.
Sisäkukkien kanssa olen yhtä huono kuin tietokoneen kanssa. Yksi kliivia ja muutamia kaktuksia vain meillä on. Amarylliksen sipulit istutan aina suureen ruukkuun Joulun jälkeen. Nekään eivät ole koskaan kukkineet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kasvit
« Vastaus #39 : 26.03.10 - klo:08:44 »
Sinä olet innokas kokeilija.
 Minä laitan aina niitä samoja. Tulppaaaneita, narsisseja, krookuksia, auringonkukkaa, kehäkukkaa, malvaa, silkkikukkaa ja orvokkeja.
Sisäkukkien kanssa olen yhtä huono kuin tietokoneen kanssa. Yksi kliivia ja muutamia kaktuksia vain meillä on. Amarylliksen sipulit istutan aina suureen ruukkuun Joulun jälkeen. Nekään eivät ole koskaan kukkineet.

Minä en istuta amarylliksen sipuleita mihinkään ja saan saman tuloksen kuin Sinäkin.  :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #40 : 26.03.10 - klo:12:00 »
Kasvit on niin i-ha-ni-a...!!!
Ne on lopultakin niin uskomattomia.  Aivan hämmästyttäviä. Siemenpussi ei paljoa maksa ja sitten saa kokea suuria yllätyksiä.

Saa ihmetellä, mikäs tuo on, kun olen heittänyt pussin pois enkä enää muista mikä nimi oli kannessa...tai juuri näin että kuis minä nyt toimin kun tuo tuossa on jotenkin omituinen...

yhteenkin ruukkuun kylvin mielestäni vain krassin siemeniä, jokunen iti, mutta nyt sieltä työntyy pintaan niiden seasta ruusubegonian taimi...hyvin omituista...no, se oli kiireinen ilta kylläkin.

Tosin suurin yllätys oli se että ostin kaksi pussia tarhapetunian siemeniä ja kumpikin pussi oli tyhjä. Juu. Niiden sisällä oli toinen pienempi pussi, johon usein pakataan pienet siemenet. Avasin hyvin varovaisesti, ja se oli täysin tyhjä. Typötyhjä. Ei ketään kotona. Ei jyvän jyvää.

Paha sitä on takaisin kauppaankaan viedä, kuinka minä saan myyjän vakuuttuneeksi siitä että se oli oikeasti tyhjä myös avattaessa?

Tästedes siis kylvö vain todistajain läsnäollessa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33759
Vs: Kasvit
« Vastaus #41 : 26.03.10 - klo:12:50 »
Tuosta viimeisimmästä kertomastasi tuli mieleen minun viimekeväinen valituskäyntini Hong Kongin puutarhaosastolla.
Olin ostanut sieltä edellissyksynä pari pussia tulppaaninsipuleita. Minulla on aina ollut tulppaaneita ja luulin tietäväni miten ne työntyvät mullasta ja edistyvät.
Nämä ko. sipulit tekivät jo komeita lehtiä eikä yhtään nuppua missään. Kävin kysymässä että ovatko muutkin valittaneet "koiras-sipuleista". Ei.
N. viikon kuluttua alkoi vihdoin työntyä kukkavana jonka päässä pieni nuppu. Siitä se sitten kasvoi kasvamistaan ja komeita kukkia niistä aukenikin.
Myöhemmin kuin muut ja aivan erikoinen kasvutapa. Siis tulppaanitkin ovat kuin körtit!

                       
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #42 : 26.03.10 - klo:13:40 »
Ehkä olisi pitänyt istuttaa se siemenpussi. Ne saattoivat olla joitakin mystisiä pussin seinämässä piileskeleviä kryptogeenisia salasiemeniä. Mikään ei enää hämmästytä, nyt kun krassiruukusta puhkesi se ruusubegonia.

Siis minä en, en en istuttanut begoniaa siihen ruukkuun, minä muistan, olkoonkin että oli kiireinen ilta. Krassit kylvettiin pikkuruukkuihin ja begonian mukulat suuriin istutusruukkuihin. Näin se meni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #43 : 26.03.10 - klo:23:07 »
Sain siemenestä kasvatettua muutamia amppelikellon (?????) taimia. Ne nousivat hyvin esille, puksauttivat pitkän varren, sirkkalehtien jälkeen sellaiset vastakkaiset lehdet jotka hieman mistuttavat pihlajan lehtiä. En mista oikeaa termiä. Sitten tulee taas monta senttiä vartta ja jälleen lehtiä. Varren päähän kasvoi jokin huitula, joka ilmeisesti on tarkoitettu tuenottoa varten.

Kasvi on entuudestaan ihan outo tapaus ja mietinkin nyt pitäisikö se varsi katkaista, jotkin kasvithan alkavat haaratua sillä lailla. Niin, itse asiassa aika useat.
Nykyisellään se on hölmön näköinen.
Siemenpussi en ohjeita anna, lupaa vain sinisiä kellomaisia kukkia.

Suosittelen katkomaan. Katkaise vaikkapa ensimmäisten oikeiden lehtien yläpuolelta, niin että jää vähän varrentynkää jäljelle. Sitten jos niistäkin tulee hyvin pitkät versot, joissa on harvassa lehtiä, voi nekin leikata vaikka parin lehden takaa. Piäisi tuuhettua leikkaamalla.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #44 : 27.03.10 - klo:11:11 »
Kiitos Pyryharakka! Juuri niin olin pähkäillyt, mutta tarvitsin kannustusta. Aamukahvia keittäessä taas katselin ja ajattelin ettei se voi kerta kaikkiaan olla noin äärimmäisen typerän näköisenä mikään ilo. Nyt ei kun saksia esille.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.