Kirjoittaja Aihe: Kasvit  (Luettu 41879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Kasvit
« Vastaus #15 : 12.03.10 - klo:19:25 »
  Täällä on varmasti monta parempaa puutarhuria, mutta onko nopeampaa?

Minä koulin esin. krassin taimia näin: Kun olen kylvänyt siemenet esin 20x35 suuruiseen muoviastiaan ihan vieriviereen, niin otan ne erikseen tai 1 kaverin kanssa pieniin ruukkuihin(jotkut käyttävät munakotelon kuppeja)sitten kun ne ovat n. 3-4 cm pitkiä. Kun ne ovat kunnolla juurtuneet
niitä voi viedä välillä vähän jäähtymään ulos,(ei toki pakkaseen), ne karaistuvat.
Vahva multa ja sopiva kosteus tekee niistä kelpo taimia. Älä istuta ulos, ainakaan peittelemättä ennen kuin yöpakkaset loppuvat.

                                    :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #16 : 12.03.10 - klo:19:37 »
Ahaa! Minul on ne aika ryteikkönä, kaikkikin. Taisi enemmin kuin kaatua tuo siemenpussi, jälki on sen näköistä. Niitä nyt sitten siirtelemään, onneksi on kananmunakoteloita vaikka miten.

Kiitos taas! Minusta tulee vielä Riitta-mummin ansiosta loistoemäntä.

Hämmästyin tänään, lämmintähän tuossa terassilla on, on suojaisaa ja aurinko paistaa mutta silti!  Olin ollut ihan varma siitä että minun syksyllä purkkeihin istuttamani narsissin sipulit ovat  piloilla - yksi työkaveri on näissä tosi etevä, ja hän kyllä sanoi ettei ne ole varmaankaan kestäneet pakkasia, ne kuulemma kestävät routivassa maassa paremmin kuin astiassa joka jäätyy.

Ne ovat elossa, lykkäävät pientä lehdenkärkeä pintaan, uskomatonta!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #17 : 12.03.10 - klo:20:55 »
Ne ovat elossa, lykkäävät pientä lehdenkärkeä pintaan, uskomatonta!

Hieno juttu, että ovat menestyneet. Runsas lumi on varmasti ollut apuna. Höttö pakkaslumi on melko hyvä eriste.

Siitä koulimisesta vielä. Silloinkin kun kylvö on tehty harvaan, on hyvä koulia taimet. Jos ne on riittävän harvassa, voi tehdä niinkin, että lisää varovasti multaa taimien juurelle, aina sirkkalehtiin asti.
Normaalisti kyllä kylvetään tiheään ja koulinnassa varovasti irroitellaan pieniä taimia toisistaan ja istutetaan pieniin potteihin tai isompaan laatikkoon harvempaan. Istutettaessa pieniä heiveröisiä taimia, kannattaa olla hellävarainen, että juuret säilyy ehjinä. Kun koulittavat taimet on oikein pieniä, (esim. basilikan) niin apuna voi käyttää koulintapuikkoa tai lyijykynää tai vastaavaa. Sormet tuntuu joskus liian suurilta tarkkaan työhön.
Taimet istutetaan niin, että sirkkalehdet jäävät mullan pinnalle. Kouliminen vahvistaa taimia.

Kiinalainen sananlasku kertoo: Jos haluat olla onnellinen päivän, osta hyvä viinipullo. Jos haluat olla onnellinen viikon, ota vaimo. Jos haluat olla onnellinen lopun elämääsi, ryhdy puutarhuriksi.  :003:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #18 : 13.03.10 - klo:00:32 »
Juuri tuo basilika minua pahiten huolestuttaa, ruohosipulin harvennus sujui aika hyvin, mutta en saanut niitä irti nyhdettyjä kyllä enää uudestaan istutettua. Söin ne.
Pahiten olenkin hukassa tämän uudelleenistuttamisen kanssa. Tuntuu että ne liiskautuvat käsiin vaikka olisi miten varovainen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Kasvit
« Vastaus #19 : 13.03.10 - klo:08:00 »
Minä kylvän krassin ja hajuherneen siemenet vasta tuossa huhtikuun puolivälissä.
Ne itävät aika nopeasti ja kasvattavat huitukoita varsia, joita on todella vaikea käsitellä koulimisvaiheessa jos ovat yli 5 cm.

 Niissä omissa purnukoissaan niitä voi esim. pullapellin päällä kuskailla sisään-ulos-sisään -ulos. Istutan maahan terassin seinälle vasta toukokuun puolivälin jälkeen ja suojaan harsoilla aina jos on tulossa kylmä yö.
Ennenvanhaan ei meheviä kasveja kuten begonioita istutettu hautausmaille kuin 10.6. jälkeen. Sama kesäkurpitsan taimet kompostille. Yöksi aina kaksinkertainen harso päälle.

Basilikaa en ole kasvattanut muuten kuin ostoruukun jämät olen kaivanut maahan seinustalle kukkapenkkiin. Siinä lämmössä se on tehnyt hiukan uutta satoakin.

Kevätkylvöjen odotuksessa olen jo minäkin. Suunnittelukin on hauskaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Kasvit
« Vastaus #20 : 13.03.10 - klo:17:15 »
Tänään on Elävässä planeetassa aiheena kasvit.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kasvit
« Vastaus #21 : 13.03.10 - klo:20:09 »
Ihmeekseni löysin joulukaktuksesta yhden nupun, joka on jo melkein auennut.   

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #22 : 13.03.10 - klo:21:47 »
Juuri tuo basilika minua pahiten huolestuttaa, ruohosipulin harvennus sujui aika hyvin, mutta en saanut niitä irti nyhdettyjä kyllä enää uudestaan istutettua. Söin ne.
Pahiten olenkin hukassa tämän uudelleenistuttamisen kanssa. Tuntuu että ne liiskautuvat käsiin vaikka olisi miten varovainen.

Kun kylvöstaimia alkaa koulia, kannattaa ottaa se multapaakku kasiin ja varovasti hajotella sitä osiin. Jos on oikein tiuhaa, niin siinä erottelussakin jokin puikko tai lyijykynä on oiva apuväline. Ne taimet ja varsinkin juuret on niin mahdottoman hentoja.

Siemeniä kannattaa kylvää reilusti ja koulia vahvimmat taimet. Loput ja heikoimmat voi heittää pois. Koulia kannattaa myös reilummin, kuin mitä aikoo ulos istuttaa, sillä taimikasvatuksessakin osa voi jäädä heikoiksi tai kuolla, niin jääpä sitten vahvimmat ja parhaimmat taimet jäljelle kesää varten.   :023:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kasvit
« Vastaus #23 : 13.03.10 - klo:22:21 »
Siemeniä olisi mukava kylvää ja taimia koulia, kun olisi paikka, missä ne mahtuisivat kunnolla olemaan eikä niitä tarvitsisi kärrätä edestakaisin sisään ja ulos. Niitä tulee ahneuksissaan kylvettyä niin paljon, etteivät ne lopulta mahdu minnekään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #24 : 15.03.10 - klo:22:09 »
Krassien kouliminen onnistui! Kaikki hengissä! Vähän pahalta näytti alkuun.
Ruusubegonia jonka istutin helmikuussa on menestynyt. Istutin nyt niitä lisää. On tosi uskomattoman hienoa katsella kuinka ne kasvavat...jotenkin tajutonta ajatella että jossain ihan kuolleen näköisessä kokkareessa tai ihme jyvässä on se kaikki ponteva ja päättäväinen putkahtelu ja kukoistus.  Odotan innolla saanko kahteen kylvämääni amppelikelloon joskus kukatkin. Ainakin ne nyt menestyvät mainiosti, kasvua ja lehteä tulee, joka päivä ryntään ikkunalle ensimmäiseksi kotiin tultuani.

Santpauliat eivät vaan kuki, kiristys, uhkailu, lahjonta jatkuvat. Puhuin ensin niille kauniisti mutta nyt tulee jo lain saarnaa. Niitä hoidetaan kukkien takia, antaa palaa nyt tai kohta tulee muuten kuumat paikat.Tilaa on niukasti, ja on niitä muitakin kasveja....
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kasvit
« Vastaus #25 : 15.03.10 - klo:22:42 »
Krassien kouliminen onnistui! Kaikki hengissä! Vähän pahalta näytti alkuun.
Ruusubegonia jonka istutin helmikuussa on menestynyt. Istutin nyt niitä lisää. On tosi uskomattoman hienoa katsella kuinka ne kasvavat...jotenkin tajutonta ajatella että jossain ihan kuolleen näköisessä kokkareessa tai ihme jyvässä on se kaikki ponteva ja päättäväinen putkahtelu ja kukoistus.  Odotan innolla saanko kahteen kylvämääni amppelikelloon joskus kukatkin. Ainakin ne nyt menestyvät mainiosti, kasvua ja lehteä tulee, joka päivä ryntään ikkunalle ensimmäiseksi kotiin tultuani.

Santpauliat eivät vaan kuki, kiristys, uhkailu, lahjonta jatkuvat. Puhuin ensin niille kauniisti mutta nyt tulee jo lain saarnaa. Niitä hoidetaan kukkien takia, antaa palaa nyt tai kohta tulee muuten kuumat paikat.Tilaa on niukasti, ja on niitä muitakin kasveja....

Usko pois, ikävöivä, että Saintpauliat ovat todellakin sidottuja paikkaan. Olen asunut elämäni aikana useammassa eri asunnossa ja ihan totta, toisessa asunnossa ne kukkivat melkein vuoden ympäri ja toisessa eivät koskaan. Ihan saman on kokenut äitini. Olemme molemmat hoitaneet niitä aina samalla tavalla, joten jos eivät kuki, niin heitä roskiin tai lahjoita semmoiselle, jolla kukkivat. Kokeeksi voit tuoda kotiisi kukkivan Saintpaulian ja katsoa, kauanko se kukkii.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #26 : 16.03.10 - klo:17:18 »
Usko pois, ikävöivä, että Saintpauliat ovat todellakin sidottuja paikkaan. Olen asunut elämäni aikana useammassa eri asunnossa ja ihan totta, toisessa asunnossa ne kukkivat melkein vuoden ympäri ja toisessa eivät koskaan. Ihan saman on kokenut äitini. Olemme molemmat hoitaneet niitä aina samalla tavalla, joten jos eivät kuki, niin heitä roskiin tai lahjoita semmoiselle, jolla kukkivat. Kokeeksi voit tuoda kotiisi kukkivan Saintpaulian ja katsoa, kauanko se kukkii.
Voi, kyllähän tämä on pakko uskoa, ne ovat kuin kissat. Ei auta kuin siirtää kokeeksi uuteen kotiin. Taidan jaella ne ympäri seutua ja sukukuntaa ja hankkia tilalle pitkään himoitsemiani verenpisaroita, särkyneitä sydämiä, palsameita jos niitä jostakin saa, ja kun näitä muita taas saa vaikka Plantagenista, kuulemma toukokuussa on hyviä toiveita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #27 : 19.03.10 - klo:07:37 »
Tuolla seuratummalla saitilla löytyi havainto menestyneestä orkideasta. Ilmeisesti niille ei edes tehty mitään erityisiä temppuja? Mieleni on tehnyt orkideaa mutta luin kirjallisudesta että ne ovat hyvin vaativia amatöörille, ja luovutin ilman muuta. Niiden väitettiin vaativan jos sun mitkä temput, kylmät ja kuumat ja kasvihuoneet, mutta ei vain. Aion yrittää.

Nuo heitän kyllä huitsin nevadaan nuo minut pettäneet santpauliat. Kaikkeni niille annoin, keitin kahviakin. Ikkunatila loppuu kesken.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kasvit
« Vastaus #28 : 21.03.10 - klo:18:45 »
Onko pk-seudulla jollakulla jotakin näistä vanhoista kasveista: Särkynyt sydän, verenpisara, palsami, tai jokin muu vanha, jota voisi kasvattaa ikkunalla?  Saisinko pistokkaita? Piispankukka kelpaisi myös.  Jotenkin menestyn paremmin näiden kanssa, jotka kehitän aika alusta saakka itse, valmiina ostetut tahtovat kuolla. 

En ole nähnyt näiden siemeniäkään tarjolla missään.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kasvit
« Vastaus #29 : 21.03.10 - klo:20:18 »
Särkynyt sydän on perenna ja kasvatetaan ulkosalla.

Verenpisaraa tapaa täällä periferiassa saada keväällä juurrutettuina pistokkain puutarha-alan liikkeistä. Niistä sitten voi kasvattaa vaikka ikkunalla omia kukkia.
Alan liikkeistä pitäisi löytyä myös palsamin siemeniä. Ne on helppo kasvatta itse ihan alusta pitäen.
Piispankukkaa voi olla vaikeampi löytää.

Alan liikkeillä tarkoitan lähinnä taimimyymälöitä ja laaja-alaisia puutarhamyymälöitä. Plantagen ei kuulu mielestäni näihin. Se tuo paljon valmista tavaraa ja myy sitä kuin mitä hyvänsä krääsää. Siellä ei välttämättä ole myyjillä minkäänlaista asiantuntemusta kasveihin eikä muuhunkaan myymäänsä tavaraan. Olen joskus kysynyt jostain tuotteesta siellä jotain. Ei tiennyt myyjä, eikä heillä ollut mitään tuoteselostetta myymäänsä tuotteeseen, joten ostaja joutui osamaan "sian säkissä" ja itse testaamaan miten tuote toimii.   >:(  Törkeyden huippu on se, että jossain kerrottiin kyseisen ketjun myyneen ensimmäisen vuoden Suomessa tappiolla. Hinnat alhaalla on saatu ihmiset kauppaan. Oikeat, asiantuntevat puutarhamyymälät ovat menettäneet asiakkaitaan. Lappeenrannassakin meni hyvä ja monipuolinen puutarhamyymälä konkurssiin. Sieltä sai aina hyvät ohjeet mukaan, osti mitä hyvänsä.
Pyryharakka