Jos evankeliumia ei saarnata, niin silloin on sitä luettava. Siihen voi UTn lukeminen olla avuksi.
SALIS:
Ulkoiset puitteet eivät ole tärkeitä vaan sisäinen elämä ja hyvät teot.
Sisäinen elämä. Siteeraan Jeeusta: " Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee:"
__kuulijana oli itse paholainen.
Viittaat hyviin töihin: Mitä töitä tarkoitt, joilla on merkitystä.
Jeesus sanoi; "Hedelmistä puu tunnetaan" Jos ihminen on saanut armon tulla uudeksi luomukseksi, niin onhn se mahdollista, että ihminen tekee tekoja ja puhuu sillä tavalla, kuin sisäinen olemus edellyttää.
Katso tarkemmin
2 Kor 5)17 " Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
m
Jeesus sanoo Matteuksen mukaan myös: Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisäpuolelta, muutoin sitä ei saa ulkopuoleltakaan puhtaaksi.
Ei usko kasva ulkoisista tekijöistä, eivätkä ihmisen teot ole uskon mittari. Eräs körtti ajattelija kirjoitti pari vuotta sitten "Publikaanin rukousasennosta". Syntinen mies oli vanhurskaampi kuin omavanhurskas fariseus, joka uskoi olevansa publikaania parempi.
Kuka on uusi ihminen? Julistaako tämä uusi ihminen kääntymystään ja voittoaa vanhasta aatamista? Eikö Jumala synnytä uskon omalla ajallaan?
Lainaus:
Ei usko kasva ulkoisista tekijöistä, eivätkä ihmisen teot ole uskon mittari.
Jumala puhuu eri tavoilla saarnaajan kirjan mukaan. Ulkoiset tapahtunmat voivat auttaa ymmärtämään, missä vaiheessa eletään ja olla kehoituksena parannukseen.
Oma itsetehty usko on kuin saastainen vaate Jumalan edessä. Jumalalle kelpaa uskona vain se usko, joka luetellaan UTssä hengen lahjoina.
Usko joka on vanhurskaalta näyttävää teeskentelyä, on ehkä petollista?
Uskonmittari itseään varten. UTn mukaan:
"Minun henkeni yhdessä Jumalan Hengen kanssa todistaa, että minä olen Jumalanlapsi". Siitä johtuva kuuliaisuus johdattaa uskontekoihin.
Erilaisia rukousasentoja oli jo vanhalla ajalla. Niillä on ihmisten mielestä merkitystä, mutta Jumala ymmärtää rehellisen sydämen asenteen.
Eri seurakunnan tilaisuuksissa voi olla häiritsevää toisten syventymiseen rukoukseen, jos tekee liikaa temppuja rukouksen yhteydessä.
Saman rukouksen esittäminen Jumalalle useaan kertaan on tuskin suositeltavaa. Tämä tapa on pakanauskonnoissa aika yleistä ja jotkut käyttävät rukoushelmiä, jossa helmiä siirtämällä toiselle laitaa joka rukouksen jälkeen saadaan todettua, että on esim. rukoillut "Herran siunauksen 50 kertaa." Näin ei pitäisi tehdä, koska UTssa ei ole tästä esimerkkiä.
Rukous kolme kertaa päivässä oli Danielin tapa. Lue Danielin kirjasta.
Jeesus oli joka ilta vuorilla rukoilemassa.
Eräät uskovaiset rukoilevat pitkiä rukouksia öisin ja järjestetään rukousöitäkin ja rukousketjuja.
Apostolien teoissa näkyy uskovaisten rukouksien merkitystä. Kannatta tutustua.
Tavallinen rukousaihe on lähetystyö omien tarpeiden ja omasisten lisäksi.