Kirjoittaja Aihe: Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?  (Luettu 38594 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #45 : 22.03.06 - klo:11:58 »
Olen tavannut savolaisia, jotka katsovat, että heitä on rangaistu Riekkisellä ja kaupan päälle vielä Spongillakin.

Näillä piispakommenteilla haluan sanoa, ettei kirkkolaivaa pidä arvioida pelkästään keulakuviensa mukaan. Koko laiva kannattaa koluta. Oma paikka saattaa löytyä vaikka peräkannelta pelastusveneen vierestä.

satman1

  • Vieras
Huumorin H-Y -kukka ja viisauden yrttitarhakirkko
« Vastaus #46 : 22.03.06 - klo:12:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Ilmeisesti Kuopion piispaa valittaessa tästä periaatteesta poiketaan: valitaan henkilö, jota halutaan rangaista savolaisilla.


Hyvä Hölkänen!

Huumorin kukka on maailman kaunein kukka.


.......................................................................................................................    :smt039    .........................................................................................................

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #47 : 22.03.06 - klo:13:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Olen tavannut savolaisia, jotka katsovat, että heitä on rangaistu Riekkisellä ja kaupan päälle vielä Spongillakin.

Näillä piispakommenteilla haluan sanoa, ettei kirkkolaivaa pidä arvioida pelkästään keulakuviensa mukaan. Koko laiva kannattaa koluta. Oma paikka saattaa löytyä vaikka peräkannelta pelastusveneen vierestä.


Hölkänen oli tuossa huomannut jo viestini, jonka poistin kun se voi loukata joitakin. Se sisältö oli kuitenkin se, että papit äänestävät usein piispanvaalissa ehdokasta, josta on vähiten harmia heille itselleen, mutta on näennäisesti pätevä. Muitkin kriteereitä, joista ei voi olla ylpeä on nähty, jopa körttipapeilta. No eihän ne ole muita parempia.

Monesti kuitenkin käy, että piispa kasvettuaan tehtävässä osoittautuu tiukemmaksi kuin oli luultu. Valtaa ei anneta se otetaan.

Jos joku loukkaantuu niin sitten niin tapahtuu. Minua on aina kiusannut tämä ainutkertaisuus, että jotkut voivat valita itselleen esimiehen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Hölkänen

  • Vieras
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #48 : 22.03.06 - klo:17:33 »
Kävin kirkkoherranvirastossa, selitin rauhallisesti eroamisen syyn (kuulun seksuaalivähemmistöön ja koen, ettei kirkossa ole tällä hetkellä minulle tilaa) ja täytin lomakkeen. Virkailija suhtautui minuun tosi sydämellisesti, kysyi ystävällisesti olenko sinut itseni kanssa ja toivotti tervetulleeksi takaisin ja kaikkea hyvää.

Tämän enempää huomiota en eroamiselleni hae. Mutta turha luulla, etten enää jatkossa häiriköisi kirkollisilla foorumeilla ajassa elävän uskon, rehellisyyden ja oikeudenmukaisuuden puolesta!

edit. Olen jo liittynyt takaisin kirkkoon.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #49 : 22.03.06 - klo:18:40 »
Vaikka Suomen kirkko onkin tänään liian ahdas, Pyhään Yhteiseen mahtuu. Kummassakin tarvitaan rohkeita keskustelijoita. Ne häiriintyvät, jotka sen ansaitsevat.
Ystävälliset virkailijat ovat joskus arjen enkeleitä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #50 : 22.03.06 - klo:21:29 »
Jännä juttu tämä seksuaalisuusteema. Mietin pitkään, että kirjoitanko vai enkö, kun pelottaa, että loukkaan tällä muita. Mutta sanonpa kuiteskin oman mielipiteeni. Siis antakaa anteeksi, jos loukkaan, (niinkuin varmaan teenkin) mutta kun niin pitkään seurasin tätä keskustelua, niin ei malta olla kirjoittamatta.

Itse olen miettinyt juuri päivastoin. Olen miettinyt, että jos kirkko sallii samaa sukupuolta olevat suhteet, niin siirryn jonkun muun seurakunnan jäseneksi. Alkuun olin vahvasti sitä mieltä, mutta nykyisin olen miettinyt, että ehkä se lopullinen raja menee lapsissa. Kunhan lapsia ei sekoiteta kirkon seksuaalisuusoppiin (samaa sukupuolta...) niin saatanpa pysyä jäsenenä. Itse olen sitä mieltä, että olisi paras, kun kirkko ei pitäisi homoseksuaalisuutta niin pahana syntinä. Parisuhteen laillistamista en itse toivoisi. Ihanteellisin suhde olisi mies-nainen, mutta todellisuus on eri. Itse menisin siihen asti, että toivoisin että kirkko on tukemassa ihmisiä joita asia koskee ja rukoiltaisiin heidän puolestaan ja semmoista. Eli hyväksyttäisiin heidät.  Ei se kuiteskaan minkään valtakunnan rikos ole. Mutta en laillistaisi suhdetta kirkon tasolla. Valtio on taas asia erikseen ja siinä on tehty enemmistön päätös ja kirkon oppeja ei pitäisi siihen sekoittaa ja siten hyväksyn valtion laillistamat suhteet. Jos siihen asti mennään, että kirkko vihkii samaa sukupuolta olevia pareja, niin sitten mietin minäkin luterilaisen kirkon jäsenyyttä.

Ja vielä kerran anteeksi, jos tämä loukkaa jotakuta, erityisesti sinua Hölkänen. Minua ehkä harmittaa jälkikäteen, että kirjoitin ajatukseni tänne, mutta kun aloitin, niin teinpä loppuun asti. Tarkoitukseni ei ole loukata, vaikka tiedän, että niin juuri teen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Hölkänen

  • Vieras
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #51 : 22.03.06 - klo:21:44 »
Ei minua loukkaa, Johannes. Arvostan Herättäjä-Yhdistyksessä sitä, että täällä on ja saa olla erilaisia mielipiteitä eikä niistä tarvitse nostaa mitään opin tasolle. Ja saa minua katsoa oudosti jos tulen poikaystävän kanssa Herättäjäjuhlille. ;)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #52 : 22.03.06 - klo:23:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Ja saa minua katsoa oudosti jos tulen poikaystävän kanssa Herättäjäjuhlille. ;)


No pittääpä yrittää pittee silimät piässä....  :wink:  No ei, en minä semmonen ole. Tiedän itse, miten ällöttävää on, jos kaikki tuijottaa jollekin ihan ei-niin-epätavalliselle asialle. Sen vuoksi olen itse yrittänyt suhtautua normaalisti erilaisiin, ja tahdonvoimalla lopettaa tuijottamisen....  :wink:  :wink:  :wink:

Ps. Näitä tilanteita on tullut vaikkapa, kun maalta kotoisin oleva näki ensimmäistä kertaa tummaihoisia ihmisiä... Omalla kohdallanikin olen kokenut epämiellyttävää tuijottamista, mutta ihan muista syistä, jotka tietysti ovat huomattavasti pienempiä. Sen voi vain kuvitella, miltä se tuntuu, jos kohdalla on isompia asioita.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

satman1

  • Vieras
Voisinko olla kirkon jäsen olematta
« Vastaus #53 : 23.03.06 - klo:04:34 »
Johannes on totinen israeliitta.


...............................................................................................................................    =D>   .....................................................................................................................

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #54 : 23.03.06 - klo:08:48 »
Kyllähän se niin on että juuri tässä joukossa pitää olla avoimia kaikkien tulla. Tunnustan että itselleni tämä seksuaalisten ”vähemmistöjen” kysymys (luen kyllä oikeastaan kaikki, paitsi tietyt väkivaltaiset yksipuoliset taipumukset, yhteen ja samaan valtavaan seksuaaliseen enemmistöön) on tietty sokea piste. En vain millään pysty ymmärtämään sitä, että tämä kysymys nähdään jonkun ihmisen kohdalla merkityksellisenä. Pari rakastaa toisiaan vuosikymmeniä: toinen joutuu sairaalaan, eikä toista osapuolta päästetä katsomaan koska ei ole lähisukulainen. Tälläistä hirvittävää mielivaltaa. Tai kysymykset perimisestä, verotuksesta ja omaisuudesta. Nythän viimein ollaan asia korjattu valtion toimesta – minusta kirkko voisi edes vaieta ellei pysty olemaan sivistynyt ja järkevä. En ole erityisen kiinnostunut ystävieni suuntautumisista, konkreettisista henkilöistä joihin se suuntautuminen tapahtuu toki, enkä vain ole havainnut mitään merkittävää korrelaatiota minkään asian kanssa. No, asenteeni tässä ei ole körttiläinen, ei joukkoon rakastava. Pitäisi pystyä asettumaan toisen asemaan ja näkemään maailma toisen ihmisen silmin. Itsestäni vain tämän syrjinnän ja suoranaisen vainon jatkuminen (lähinnä muissa maailmankolkissa, mutta jopa Suomessakin) on yksi suurimpia ja pitkäaikaisimpia eettisiä romahduksiamme, ja tietysti täydellisesti kristinuskon vastaista.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

satman1

  • Vieras
Nainen!
« Vastaus #55 : 23.03.06 - klo:09:01 »
Hölkänen! Luulin sinua naiseksi. Huh-huh! Hiki tulee ajatellessa, että olisin ensi kesänä Herättäjäjuhlilla rakastunut sinuun!

...................................................................................................................    :smt101    .................................................................................................................

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Voisinko olla kirkon jäsen olematta
« Vastaus #56 : 23.03.06 - klo:10:24 »
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
Johannes on totinen israeliitta.



Mitä tuo sana meinaa? Ei yllä sivistys sinne asti... :-?
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

satman1

  • Vieras
Re: Voisinko olla kirkon jäsen olematta
« Vastaus #57 : 23.03.06 - klo:11:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
Johannes on totinen israeliitta.



Mitä tuo sana meinaa? Ei yllä sivistys sinne asti... :-?


Totinen Israeliitta on vilpitön Herran palvelija. Olen saanut po. sanat perintönä isältäni. Hän käytti niitä jostakin ystävästään.

..................................................................................................................    :)    ..................................................................................................................

Kauhanen T

  • Vieras
Re: Voisinko olla kirkon jäsen olematta
« Vastaus #58 : 23.03.06 - klo:13:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "satman1"
Johannes on totinen israeliitta.

Mitä tuo sana meinaa? Ei yllä sivistys sinne asti... :-?

Vahvasti pois-aihe... Joh. 1:47: Kun Jeesus näki Natanaelin tulevan, hän sanoi: "Siinä on oikea israelilainen, mies vailla vilppiä!"

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Voisiko olla Herättäjä-Yhdistyksen, mutta ei kirkon jäsen?
« Vastaus #59 : 23.03.06 - klo:14:30 »
Enpäs ollut kuullutkaan tuota sanaa ja ihan Raamatusta lähtöisin.  No olkoot niin, minä totinen israeliitta...  8-[     Lempinimiä on, mutta ainahan nyt yksi uusi mahtuu...  :wink:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."