Kirjoittaja Aihe: Yleinen urputustopic vol.3  (Luettu 52092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Yleinen urputustopic vol.3
« Vastaus #135 : 05.04.08 - klo:10:34 »
Suomen systeemihän on siinä mielessä aika sekopäinen, että oikeastaan ns. keskiverto tuloksilla on melko vähän merkitystä suurempaan osaan yliopistoainesta. Taitanee olla vielä jotain aloja, jonne suoraan papereilla pääsisi, mutta omaa kiinnostuksen kohdettani ei mikään näistä ole ikinä edustanut. Hyvät arvosanat voivat auttaa yliopistoon pääsemisessä kyllä, mutta ratkaisevia ne harvoin ovat. Pääsykoe vaikuttaa eniten, koska sen on ajateltu mittaavan parhaiten motivaatiota opiskella yliopistossa...

Typerää on myös se, että käytännönläheisimmille aloille ammattikorkeakouluun päästötodistuksen arvosanoilla on ratkaiseva merkitys. Minusta tässä ei ole mitään logiikkaa.

Ja uudet ylioppilaat eivät saa enää lisäpisteitä yliopistoon hakiessa. Vihdoinkin ymmärrettiin, että se asettaa hakijat epätasa-arvoiseen asemaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Yleinen urputustopic vol.3
« Vastaus #136 : 05.04.08 - klo:11:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Typerää on myös se, että käytännönläheisimmille aloille ammattikorkeakouluun päästötodistuksen arvosanoilla on ratkaiseva merkitys. Minusta tässä ei ole mitään logiikkaa.


Riippuu tietysti koulutusalasta. Esimerkiksi musiikin ja musiikkiteknologian koulutukseen pääsee enemmänkin suoritusten ja ammatillisen kokemuksen pohjalta.
Acta, non verba.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Yleinen urputustopic vol.3
« Vastaus #137 : 05.04.08 - klo:14:26 »
No hyvä, että jonnekin edes noin. Itse olen nimittäin saanut sellaisen vaikutelman että suurimpaan osaan ammattikorkeista ei pääse edes pääsykokeeseen, jos on huono todistus, viis kiinnostuksesta ja muista taidoista.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Yleinen urputustopic vol.3
« Vastaus #138 : 06.04.08 - klo:18:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
No hyvä, että jonnekin edes noin. Itse olen nimittäin saanut sellaisen vaikutelman että suurimpaan osaan ammattikorkeista ei pääse edes pääsykokeeseen, jos on huono todistus, viis kiinnostuksesta ja muista taidoista.


Niin se taitaa olla. Olen kuullut esim. monen sairaanhoitajaksi haluavan jännittävän sen kanssa, että pääsevätkö pääsykokeisiin eli saavatko edes mahdollisuuden päästä sisään.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Kiitos joka asiasta
« Vastaus #139 : 06.04.08 - klo:21:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
No hyvä, että jonnekin edes noin. Itse olen nimittäin saanut sellaisen vaikutelman että suurimpaan osaan ammattikorkeista ei pääse edes pääsykokeeseen, jos on huono todistus, viis kiinnostuksesta ja muista taidoista.


Niin se taitaa olla. Olen kuullut esim. monen sairaanhoitajaksi haluavan jännittävän sen kanssa, että pääsevätkö pääsykokeisiin eli saavatko edes mahdollisuuden päästä sisään.


Kokeista ja muista nyt en tiiä sanoa, mutta olen huomannut kun lopettaa liian yrittämisen ja ottaa asenteen: Kyllä kaikki vielä parhaaksi kääntyy, niin elämässä selvii pienemmällä stressillä.

Jotenkin tuntuu, että joillekkin on ylioppilaskirjoitukset ja muut kuin ,iso asia.
 Ei mailma kuitenkaan siihen kaadu jos ei aina onnistu.
 Lisäksi lähimmäiset tykkää enempi kun ei ole pinna niin tiukalla.

No vastoinkäymiset ei tietenkään ole helppoja nekään.
 Pitäis oppia itsenikin antamaan anteeksi itelleni kaikki mokat joita on tullut tehtyä ja luottaa, että kaikki kääntyy parhaaksi, minusta huolimatta.
Tik toc.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Yleinen urputustopic vol.3
« Vastaus #140 : 07.04.08 - klo:15:10 »
Joo, itsekin olen rennomman elämänasenteen kannalla, mutta tämä ammattikorkeakoulujen oppilaidenvalintasysteemi on selvän epälooginen ja epäoikeudenmukainen.

Itseäni se ei sinänsä niinkään kosketa, omat paperini ovat sen verran hyvät että pääsisin niillä mihin tahansa pääsykokeisiin käymään, mutta koska olen lukijatyyppiä, en ammattikorkeaan edes haluakaan vaan yliopistoon, jonne taas menneillä lukion suorituksilla ei ole juuri minkäänlaista merkitystä. Yksinkertaisesti vain niin typerää.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Yleinen urputustopic vol.3
« Vastaus #141 : 07.04.08 - klo:20:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Joo, itsekin olen rennomman elämänasenteen kannalla, mutta tämä ammattikorkeakoulujen oppilaidenvalintasysteemi on selvän epälooginen ja epäoikeudenmukainen.

Itseäni se ei sinänsä niinkään kosketa, omat paperini ovat sen verran hyvät että pääsisin niillä mihin tahansa pääsykokeisiin käymään, mutta koska olen lukijatyyppiä, en ammattikorkeaan edes haluakaan vaan yliopistoon, jonne taas menneillä lukion suorituksilla ei ole juuri minkäänlaista merkitystä. Yksinkertaisesti vain niin typerää.


Kun olet niin hyvä oppimaan ei pääsykoekkaan ole ongelma. Siis sinulla ei huolia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Yleinen urputustopic vol.3
« Vastaus #142 : 07.04.08 - klo:21:23 »
Kiire, stressi, väsymys, ärsytys, aikapula. Tästä viikosta jos selviän tavoitteiden mukaan, voin huokaista syvään helpotuksesta.

Urputetaan lisää urputustopicissa nro 4. Heti kun joku sen avaa.
(Eli pätkäistiin tämä taas 10:nnen sivun täytyttyä.)