Kirjoittaja Aihe: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)  (Luettu 20247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #15 : 19.08.19 - klo:22:58 »
 Minun kohtaamani kaatumistapahtumat ovat olleet hyvinkin rauhallisia tilaisuuksia.    Itse en ole kaatunut, rukoiltavana olen ollut.  Yli-Vainion aikaan 1979 helluntaipastori, 1994?  Seppo Juntunen tökkäsi suoraan sydämeen todeten, Täällä on jotain vikaa.....Muutaman Markku Koiviston muualla kuin Nokialla olen seurannut....Ideaparkin juttujakin kuun alussa.    Sukumuisti ja dokumentit ulottuvat vuoteen 1884  Tampereen Vapaakirkkoon..... En suuremmin tunnista kielteisiä ilmiöitä ja suggestioita. Keskimäärin 4 kristillistä tilaisuutta viikossa osallistun eri ryhmien kokoontumisiin. :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #16 : 29.08.19 - klo:22:03 »
Miten maailmassa tänne kertyy näitä toistakymmentä vuotta vanhoja juttuja?

Luterilainen ja sitten vasara tais vastata kun teksti siinä oli. 

Kai näistä on useimmat jotain nähneet tai vähintään kuulleet. Mikä siinä jos nämä niin kiinnostaa.  Suggestiivinen toiminta ja ryhmäilmiöt paremmin kuuluis tuonne psykologian pariin... ja surullisen usein lopuksi psykiatrille.

« Viimeksi muokattu: 29.08.19 - klo:22:09 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #17 : 30.08.19 - klo:09:43 »
Miten maailmassa tänne kertyy näitä toistakymmentä vuotta vanhoja juttuja?

Luterilainen ja sitten vasara tais vastata kun teksti siinä oli. 

Kai näistä on useimmat jotain nähneet tai vähintään kuulleet. Mikä siinä jos nämä niin kiinnostaa.  Suggestiivinen toiminta ja ryhmäilmiöt paremmin kuuluis tuonne psykologian pariin... ja surullisen usein lopuksi psykiatrille.

Miksi aloittaa aina uutta ketjua aiheesta, jota käsittelevä ketju on jo olemassa?

Mielestäni luterilaisen kirkkomme oppi-isä Martti Luther oli todellinen karismaatikko, joka myös varoitti hurmahengistä, jotka yksinomaan korostivat Pyhän Hengen suoraa toimintaa ilman armonvälineitä Jumalan sanaa ja sakramentteja.

Lähde

https://www.tunnustuskirjat.fi/s/kolmas.html

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #18 : 01.09.19 - klo:21:34 »
  Kiitos vaan taas tölväisystä.  "luterilainen" enpä ole ennen teksteihisi törmännyt.   Suosittelen lukemaan Martti Lutherista muutakin, kuin tunnustuskirjat.    Aika ristiriitainen persoona oli hänkin ja rauhallisten   toisin asioita käsittävien kanssa riidoissa.   Luther ei riippunut ristillä, eikä sovittanut kenenkään syntejä.... :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #19 : 02.09.19 - klo:07:45 »
Tunnustuskirjoja tuskin voi pitää Lutherin teoksina. Eiköhän niitä sorvattu porukalla, jossa oli monenlaisia persoonallisuuksia toisistaan poikkeavine näkemyksilleen. Melanchtonin osuus työstä on suuri. Lisäksi tekstit kirjoitettiin huomioiden Rooman kirkon opin senaikaiset painotukset. Yksimielisyyden ohje lienee syntynyt vasta Lutherin ja Melanchtonin kuoltua.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuu
« Vastaus #20 : 02.09.19 - klo:22:32 »
Miten maailmassa tänne kertyy näitä toistakymmentä vuotta vanhoja juttuja?

Luterilainen ja sitten vasara tais vastata kun teksti siinä oli. 

Kai näistä on useimmat jotain nähneet tai vähintään kuulleet. Mikä siinä jos nämä niin kiinnostaa.  Suggestiivinen toiminta ja ryhmäilmiöt paremmin kuuluis tuonne psykologian pariin... ja surullisen usein lopuksi psykiatrille.

Totta ne saa käynnistää.  Tunnustan, että ilkeä luuloni kohdistui ylläpitoon, jonka kuvittelin etsiskelevän vaihtelua näihin tänään, nyt, kumpi, ynnä muihin ketjuihin.  Kun enhän itsekään keksinyt tuon pölähtävää,  mistä keskustella.

Eli ennen kaikkea minä pyydän anteeksi Sepposilta, joka luotsaa tätä taidolla ja kärsivällisyydellä.  Ja miksen muiltakin joita se jäi hatuttamaan. 

Mutta siis ylläpito: tunnustan epäluulon puuskani ja vilpittömästi, Anteeksi!  Kiitos hyvästä työstä ja kärsivällisyydestä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuu
« Vastaus #21 : 02.09.19 - klo:22:58 »
Totta ne saa käynnistää.  Tunnustan, että ilkeä luuloni kohdistui ylläpitoon, jonka kuvittelin etsiskelevän vaihtelua näihin tänään, nyt, kumpi, ynnä muihin ketjuihin.  Kun enhän itsekään keksinyt tuon pölähtävää,  mistä keskustella.

Eli ennen kaikkea minä pyydän anteeksi Sepposilta, joka luotsaa tätä taidolla ja kärsivällisyydellä.  Ja miksen muiltakin joita se jäi hatuttamaan. 

Mutta siis ylläpito: tunnustan epäluulon puuskani ja vilpittömästi, Anteeksi!  Kiitos hyvästä työstä ja kärsivällisyydestä.

Ei tarvetta pyytää anteeksi sillä en pienestä hermostu. Toisekseen olen liian laiska etsiäkseni kaipaamasi vaihtelua.

Sen kunniaksi toinen suomenkielinen levytys vuodelta 1901 
https://www.youtube.com/watch?v=UNB0eRsFasY
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #22 : 02.09.19 - klo:23:08 »
Hyvä näin, sillä en oikein tiennyt millä rahkeilla edes kaivata vaihtelua... tai en kaivannut.  Tulin pitkältä tauolta ja siksi ihmettelin. Mutta homma ihan OK.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #23 : 06.09.19 - klo:11:16 »
Kiitos vaan taas tölväisystä.
Tarkoitukseni ei ollut tölväistä, anteeksi, jos pahoitin mielesi. Sitähän minä vaan halusin kysyä, kun meillä on täällä hyviä ketjuja aiheista kuin aiheista, niin kannaako aloittaa uutta ketjua, koska hakutoiminnalla löytää todella laadukkaita keskusteluita. 

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #24 : 06.09.19 - klo:19:12 »
Tarkoitukseni ei ollut tölväistä, anteeksi, jos pahoitin mielesi. Sitähän minä vaan halusin kysyä, kun meillä on täällä hyviä ketjuja aiheista kuin aiheista, niin kannaako aloittaa uutta ketjua, koska hakutoiminnalla löytää todella laadukkaita keskusteluita.

En kuulu tuohon ylläpitoon ja tosiaan, olin välillä pitkään poissa tai siten poissa että kävin kerran puoleen vuoteen lueskelemassa.

Mutta mielessä käy, jos aivan samasta aloittaisi niin eiköpä ole yhtä hyvin kun kaivaa vanhan ketjun.  En tiedä mitä toiset miettii.  Eikä se nyt ollut sen väärti asia, että olisin tullut tölväistyksi edes.


Lähinnä niissä vanhoissa ketjuissa tuli mieleen että joskus tämä aihe on koettu täällä ehkä hyvin aktuellina, siitä on keskusteltu kenties miten monta sivua—— se on saattanut ottaa kimmokkeen jostain tapahtumasta, kirjasta, usean kuulemasta seurapuheesta tai lehtijutusta.  Tai sitten ei. Ne ovat joko täysin vieraita, jolloin miettii että koskahan tämmöistä, missä mie olin vai enkö vaan tätä ketjua seurannut. Mitä maailmas tapahtui, mihin tää liittyi jne.

Oikeastaan juuri tuo että mihin tää taas liittyikään, saa tuntuman, että mikäs tää ketju oli. Joihinkin on itse kirjoitellut, ja silloin ehkä muistaa, mutta miettii että mikä täs oli minusta näin tärkeää? 


Ehkä olen vallan väärässä, ja on väkeä joka aloittaa keskustelua ajattomasta aiheesta,  mutta näitä selaillessa huomaa ettemme elä täällä irrallamme mistään.  Oikeastaan se tuntui mukavalta. Karismaattisuus esimerkiksi oli varsin puhuttu joskus Jalovaaran aikaan.  Ei erityisen mustamaalaushengessä, vaan onko- siinä- kaikki- jos- johonkin- ei- voi- luottaa. 


Siitä oli kysymys tai se oli kokemukseni. Eihän se mitenkään pahoin ole tehty jos juttua riittää. Tuore on tuoretta,  mutta eihän semmoinenkaan aina kiinnosta. Tarvitseeko edes, ei oteta niin tärkeästi itseämme.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #25 : 06.09.19 - klo:19:18 »
En kuulu tuohon ylläpitoon ja tosiaan, olin välillä pitkään poissa tai siten poissa että kävin kerran puoleen vuoteen lueskelemassa.

Mutta mielessä käy, jos aivan samasta aloittaisi niin eiköpä ole yhtä hyvin kun kaivaa vanhan ketjun.  En tiedä mitä toiset miettii.  Eikä se nyt ollut sen väärti asia, että olisin tullut tölväistyksi edes.


Lähinnä niissä vanhoissa ketjuissa tuli mieleen että joskus tämä aihe on koettu täällä ehkä hyvin aktuellina, siitä on keskusteltu kenties miten monta sivua—— se on saattanut ottaa kimmokkeen jostain tapahtumasta, kirjasta, usean kuulemasta seurapuheesta tai lehtijutusta.  Tai sitten ei. Ne ovat joko täysin vieraita, jolloin miettii että koskahan tämmöistä, missä mie olin vai enkö vaan tätä ketjua seurannut. Mitä maailmas tapahtui, mihin tää liittyi jne.

Oikeastaan juuri tuo että mihin tää taas liittyikään, saa tuntuman, että mikäs tää ketju oli. Joihinkin on itse kirjoitellut, ja silloin ehkä muistaa, mutta miettii että mikä täs oli minusta näin tärkeää? 


Ehkä olen vallan väärässä, ja on väkeä joka aloittaa keskustelua ajattomasta aiheesta,  mutta näitä selaillessa huomaa ettemme elä täällä irrallamme mistään.  Oikeastaan se tuntui mukavalta. Karismaattisuus esimerkiksi oli varsin puhuttu joskus Jalovaaran aikaan.  Ei erityisen mustamaalaushengessä, vaan onko- siinä- kaikki- jos- johonkin- ei- voi- luottaa. 


Siitä oli kysymys tai se oli kokemukseni. Eihän se mitenkään pahoin ole tehty jos juttua riittää. Tuore on tuoretta,  mutta eihän semmoinenkaan aina kiinnosta. Tarvitseeko edes, ei oteta niin tärkeästi itseämme.

Useat asiat muuttuvat 15 vuodessa niin paljon, että täytyy tarkistaa onko asia edelleen relevantti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #26 : 10.09.19 - klo:11:37 »
En jaksanut lukea koko ketjua. Ehkä kuitenkin saan kertoa kokemuksiani. Aikoinaan (70-luvulla) kävin Yli-Vainion käsien alla kaatumassa. En kuitenkaan kokenut mitään erikoista. Sitten kävin Pirkko Jalovaaran käsien alla kaatumassa. Se oli erikoinen kokemus. Tunsin valtavan voiman jo siinä vaiheessa, kun Pirkko nosti kätensä. Ja taas kaaduin. Ei kuitenkaan tullut mitään kokemuksia sen jälkeen.

Mutta nämä kokemukset saivat minut kriittiseksi. Aloin tutkimaan, mistä tässä on kysymys. Pohdin sitä, että milloin Jumala on alkanut ystäviään kaatamaan (taaksepäin), en kuitenkaan ole löytänyt Raamatusta sellaista. Ja jostain kirjoituksesta luin, että Telppäsniitylläkin kaatuivat ne, jotka vastustivat Jumalan työtä (joku voisi tutkia tätä paremmin).

Nuorena kohtasin ilmiön, jossa paha henki tekeytyi Jumalan Hengeksi ja tapahtui ihmeellisiä asioita. Tästä opin sen, että ihmeetkään kielilläpuhumisineen eivät vielä todista, että kysymys on Jumalan toiminnasta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #27 : 10.09.19 - klo:11:47 »
Pitää kai osallistua tähänkin ketjuun kun on ollut muutama kokemus minullakin.

Seppo Juntusen kaatamaksi en ' päässyt' vaikka hän selvästi työnsi otsasta.
Helluntaikirkossa  hengen voima pauhasi ihmisten suista profetioita joita kukaan ei selittänyt.

Lapin matkalla helluntaisisko vei minut syrjemmälle ja alkoi kielilläpuhumisen. Lopetettuaan ja katsoi minuun ja kysyi miksi näytän kauhistuneelta.

Eräässä karismaattisessa rukouspiirissä rukoiltiin lähes pimeässä huoneessa pöydän ympärillä istuen ja toisiamme käsistä pitäen. Sitten tietäjät selittivät mitä kieltä kukakin puhui.  Minua pelotti.

Jumala puhuu minulle rukouksessa kun suljen oven ja olen yksin. Jeesuksen kohtaan ehtoollispöydässä ja P.H. toimii silloin kun haluaa, osoittaen tietä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #28 : 10.09.19 - klo:20:07 »
Kyllähän tämä taas kiinnostaa kun kiinnostuu, ja ihmisten kokemuksia ja erityisesti ajatuksia niistä kokemuksista on aina kiinnostava lukea.

Jotenkin eksyin siinä 16-17-vuotiaana Kansanlähetyksen Lappi- aktioon.  Mukana olivat sisarukset, joiden isä oli mainitun putiikin työntekijä. Koska kaikki toiset olivat meitä paljon vanhempia, viihdyimme kolmisin. Tytöt olivat hyviä kaikessa urheilussa ja kun muut hermostuivat meidän käsilläseisontaan  ja karrynpyöriin, tai heidän, ja minun harjoitteluun, ne yksinkertaisesti sanoivat menkää muualle siitä.

Mennään rukoileen, jompi kumpi sanoi.  No miksei. Heillä oli, he kertoi, armolahjoja, toisella enemmän toisella. vähemmän.  Kumpikin puhui kielillä ja toinen osasi selittää kieliä jonka lisäksi jompi kumpi profetoi.  Minuun meni juttu kuin torilta ostettu tomaatti eli syödään sitte. Kielet kuulostivat aidoilta vierailta kieliltä, olin utelias mutten erityisesti kaipaillut samaa.  Sitä olen myöhemmin ihmetellyt, miksi en muista niitä juttuja selitetyn. 


Silloin iski jarruminulla kun nuorempi ilmoitti, se oli hän jolla sitä profetointia oli, että Leena sai juuri henkien erottamisen lahjan.  Ei kai sentään, pelästyin, en minä osaa, ja kun ne isommat kuulivat ne yrittivät puhua, että tuota niin no, yleensäsemmoinen seurakunnan vanhimmisto siinä pyytää jollekulle, ettei nuorimmisto tai ihan alaikäiset suorastaan.  Ja tuskin sitä sille toiseksi nuorimmalle.... Minä olin lujasti samaa mieltä, mutta on minulla ollut muutama hupihetki kun muistan sen koko jutun.....  Ja kun sanoin sille profetoineelle kun en tahtonut loukata,  että se oli  väärä profetia, hän oli tyytyväinen:  Se toimii! 


Minulla on paljon maallisempi selitys.  Meillä oli kolmisin kivaa, heillä lahjoja ja minä olin ihan ilman.  Hän oli takuulla tosissaan ja tahtoi että Leenalle kanssa.  He oli monilapsisessa perheessä oppineet jakamaan, ja.... Voi, missä olette, Seija ja Tarja?  Vieläkö löytyisitte ja mistä? 

Eli ei minua pelottanut, mutta saa kai vakavalle asialle nauraa? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miehiä kaatuu! (hurmoshenkinen uskonnollisuus)
« Vastaus #29 : 10.09.19 - klo:22:13 »
Eli ei minua pelottanut, mutta saa kai vakavalle asialle nauraa?

Aikoinaan seurakunnissa kierteli laulajatar, joka esitti Hengeltä saamiaan sanoja ja säveliä. Näin hän laulujensa synnystä kertoi. Musiikista jotain tietävä kuulija arvioi, että Pyhä Henki on jokseenkin keskinkertainen runoilija eikä säveltäjänäkään kovin kummoinen. Toinen sanoi, ettei noita kukaan kuuntelisi, jos taiteilija kehtaisi tunnustaa tehneensä laulut ihan itse.

Huijariksi en tohdi laulajatarta nimittää. Jotain epäaitoa tällaisessa Hengen lahjoittamassa taiteessa kuitenkin mielestäni on.