Kirjoittaja Aihe: Saanko minä olla minä?  (Luettu 32169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Saanko minä olla minä?
« : 13.01.10 - klo:22:47 »
Saanko minä olla minä?
Joka ei ole minä sen on mahdotonta olla me. Se ei voi kiintyä toiseen kun se ei ole kiintynyt itseensä…
Se toistelee nimeään ja innostuu siitä. Sen pitää saada tottua olemaan joku.
Ei se muuten opi näkemään joitakin ja muita.

(Arja Tiainen. Palava susi. WSOY, 1977)

Miksi  siis en saa olla joku ja miksi en saa oppia näkemään muita tai joitakin, vaikka en Teitä mielyttäisikään olemalla mielyttävä ja nöyrä rinnalla kulkija.

”En halua leimata ketään enkä mitään. Jokaisen kristityn olisi syytä olla kiinnostunut enemmän omasta uskostaan ja ajattelustaan kuin toisen kristillisyydestä. Kaikkihan me kuitenkin olemme eksyksissä ja pallo hukassa näiden asioiden kanssa.
Ei ehkä kannata uppoutua eikä varsinkaan takertua liiaksi opillisiin kysymyksiin. Opit ja ajatukset ovat ihmisen aikaansaannoksia. Elämässä kannattaa keskittyä enemmän kaikkeen siihen, mikä on Jumalan luomaa”.

Haastateltavana pastori Antti Kylliäinen 09.06.2007 - 22:53
http://leegio.vuodatus.net/blog/634308

Välillä tulee että en hyväksy ympäristöäni ja leimaan ihmiset tietyillä leimasimmilla. Se kyllä aiheuttaa minussa tuskaa sielussani, sillä tiedän aivan varmasti milloin teen pahaa muita ihmisiä kohtaa. Aina ei kyllä sitäkään huomaa, sillä onhan pahuus minussa  silti. vaikka kuinka yrittäisin sitä pistää omaan lokeroon.

"Opit ja ajatukset ovat ihmisen aikaan saannoksia."  sanoo Antti Kylliäinen.

Minun mielipiteeni on,että niin kuuluu ollakin. Sillä muuten en itse olisi koskaan huomannut tätä ihmisen mahdottomuutta, ellei Kristus olisi silmiäni avannut ja näyttänyt mikä minä oikein olen. Siksi minun on helppo hyväksyä itseni sellaisena ”ryövärinä” , Hänen omana luomuksena. Eikä minun tarvitse mielyttää Teitä tai kysellä olenko nyt ollut hyvä ihminen.

"Saanko minä olla minä"?
"Saat olla  :icon_cool: ".
 

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #1 : 13.01.10 - klo:23:12 »
Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Tätä juttua on pitänyt paljon pohtia ja opetella vuosien varrella. On ollut vaikea tajuta, etten osaa rakastaa lämimmäisiäni, jos en osaa rakastaa itseäni. Sitä vain ajatteli, että itserakkaus on viheliäinen juttu. Oikealla lailla itsensä rakastaminen on tervettä. Siitä seuraakin sitten toinen vaikeampi kysymys, mitä kaikkea rakkaus on?

Joka tapauksessa: Ole sinä Benkku juuri sellainen kuin olet. Ihan oma viheliäinen ja ihana itsesi.  :039:
Pyryharakka

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #2 : 14.01.10 - klo:00:14 »
Tätä juttua on pitänyt paljon pohtia ja opetella vuosien varrella. On ollut vaikea tajuta, etten osaa rakastaa lämimmäisiäni, jos en osaa rakastaa itseäni. Sitä vain ajatteli, että itserakkaus on viheliäinen juttu. Oikealla lailla itsensä rakastaminen on tervettä. Siitä seuraakin sitten toinen vaikeampi kysymys, mitä kaikkea rakkaus on?
"Joen nymfi Lirope synnytti pojan, joka sai nimekseen Narkissos."

Hyvää ja tasapainoista narsismia ihminen ei saa syntymälahjana. Se on ominaisuus , joka rakentuu ihmisen kasvaessa ja kehittyessä. Siksi minä rakastan itseäni,lähimmäisiäni,työtäni,ystäviäni kaikkea jopa  teitäkin , miksi? Koska minä opin elämään Hänessä niin hyvässä kuin pahassakin, lapsena jota rakastetaan ja ohjataan .

ps. Näin se minun opiskelu jatkuu Ristin juurella, tänäänkin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #3 : 14.01.10 - klo:07:27 »
"Joen nymfi Lirope synnytti pojan, joka sai nimekseen Narkissos."

Hyvää ja tasapainoista narsismia ihminen ei saa syntymälahjana. Se on ominaisuus , joka rakentuu ihmisen kasvaessa ja kehittyessä. Siksi minä rakastan itseäni,lähimmäisiäni,työtäni,ystäviäni kaikkea jopa  teitäkin , miksi? Koska minä opin elämään Hänessä niin hyvässä kuin pahassakin, lapsena jota rakastetaan ja ohjataan .

ps. Näin se minun opiskelu jatkuu Ristin juurella, tänäänkin.


Olisiko narsismi kuitenkin eri asia kuin itsensä ja vihamiehen rakastaminen?
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #4 : 14.01.10 - klo:07:46 »
Olisiko narsismi kuitenkin eri asia kuin itsensä ja vihamiehen rakastaminen?

Ei ole. Tiedän kyllä mitä Te haette.
Siksi usein ymmärrystä narsismista käytetään väärin. Se on henkinen lyömäase, jolla laitetaan leima ihmiseen.: "Olet narsisti ja tuo on sitä narsistisuutta".
Silloin narsisimin koskeva tieto ei ole ihmisen ymmärtämisen ja auttamisen palveluksessa, eli rakkaudessa itseään ja ympäristöään kohtaan tai voisiko sanoa koko tätä koko meidän luomakuntaa kohtaan.
Mikä ei kyllä toteudu ainakaan minulla, aina, mutta ehkä kohta tai sitten ei.

Mutta saanhan minä olla minä, nimittäin Hän ainakin hyväksyy minut tällaisena kun olen, niin myös Sinut(ikävä kyllä :icon_wink:).
 
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:07:58 kirjoittanut Benkku »

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #5 : 14.01.10 - klo:09:08 »
Ei ole. Tiedän kyllä mitä Te haette.
Siksi usein ymmärrystä narsismista käytetään väärin. Se on henkinen lyömäase, jolla laitetaan leima ihmiseen.: "Olet narsisti ja tuo on sitä narsistisuutta".

Voihan joku tietysti käyttää narsisti-nimitystä väärinkin. Narsismi tarkoittaa persoonallisuushäiriötä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus

Lainaus
Mutta saanhan minä olla minä, nimittäin Hän ainakin hyväksyy minut tällaisena kun olen, niin myös Sinut(ikävä kyllä.

Vapaa maa. Täällä saa olla sellainen kuin haluaa. Herra ei hylkää vaan hyväksyy. Ja niin valitettavaa kuin se onkin, niin hyväksyy myös minut.  :102:
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #6 : 14.01.10 - klo:10:10 »
Narsismi tarkoittaa persoonallisuushäiriötä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus
Tiedän  :icon_wink:
Ja niin valitettavaa kuin se onkin, niin hyväksyy myös minut.

Kyllä minä hyväksyn Sinut Salis ja toivottavasti Sinä hyväksyt itse itsesi sellaisena ihmisenä kuin olet.
Pahoittelen Sinulle omaa huumoriani, mikä voi tuntua vähän” sairaalta”,... mutta sitä hän se on, vai kuinka? :icon_wink:
Toivoisin että keskustelu ei johtaisi käsitteeseen narsismi persoonallisuushäiriöistä. Vaikka, sitä nyt tyrkytetään julkisuudessa aivan samoin kuin esimerkiksi itsetunto. Muuten saadaan toinen  ”karjalaisenkyösti”  foorumille tai olisiko ”Jampe” parempi. :icon_wink:

Ei, kyllä Minä olen Minä  :icon_cool: ja säilytän minuuteni, saahan säilyttää Salis.

Näin toivon että niin saa myös ”karjalaisenkyösti” ja ”Jampekin”.

ps. On helppo hengittää kun monen vuoden palapeli alkaa loksahtaa paikoilleen, omassa elämässä. Mutta  älkää vain kuvitelko että jättäisin ”piikittelyn” pois.
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:10:12 kirjoittanut Benkku »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #7 : 14.01.10 - klo:11:36 »
Benkku!

Et kysynyt kyllä lupaa minulta, mutta annan sen silti.
Tiedän itsestäni mitä on olla yhteisöissä, työpaikalla, suvussa, erilainen. Suoranaisin vaatimuksinkin pyydettiin olemaan erilainen. Yritin ja yritin. Tuli tosi paha olo.

Seurakunatpiireissä se oli erilaista. Piti ikäänkuin matkia toisia. Oli kaava.

Nyt ei ole. Olen mikä olen, Tamara Lundin (vai kuka sen nyt renkuttikaan) laulun sanoin.
Jokin ihme on kyllä täytynyt tapahtua, kun jo kotona hyväksytään. Olisiko tämän foorumin "vika", olen tänne pulissut pulinani, että ei tarvitse ajatuksiaan aina kotona laukoa.


 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #8 : 14.01.10 - klo:11:41 »
Irina Milan
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #9 : 14.01.10 - klo:12:32 »
Benkku!
 Olen mikä olen, Tamara Lundin (vai kuka sen nyt renkuttikaan) laulun sanoin.
 :039:

Hyvä periaate! Samaa noudatan, sittenkin.  :039:
(Muuten se oli Tamara Lund, oikein muistit. Laulu on jokin euroviisukappale 60-luvulta. Muistaakseni
sitä paheksuttiin liian rohkeutensa vuoksi. )
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #11 : 14.01.10 - klo:12:53 »
 :038: :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #12 : 14.01.10 - klo:13:02 »
Et kysynyt kyllä lupaa minulta, mutta annan sen silti.
Hmmm.. :eusa_think:

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #13 : 14.01.10 - klo:13:03 »
Kiitos, Satman!   
Kylläpä muuten tyttärellä on samanoloinen ääni kuin äidillään nuorena!
Ja olemukseltaan voisi kuvassa olla kumpi vain.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #14 : 14.01.10 - klo:13:05 »
Kyllä Benkku on oikeassa narsismi-termin käytössä. Sanalla on kaksi merkitystä, toinen liittyy persoonallisuuden normaaliin kehitykseen, kun taas ylikehittynyt narsismi on persoonallisuushäiriö. Nykyisin yleiskielessä narsismi-sanalla viitataan lähes yksinomaan persoonallisuushäiriöön, mutta esim. psykoterapeuttisessa kielenkäytössä myös freudilainen merkitys lienee edelleen käytössä. Siinäkin Benkku on oikeassa, että narsismi- ja narsisti-sanoja käytetään helposti yleisluontoisina haukkumasanoina vähän hankalista ihmisistä. Jokohan peruskoulujen pihoilla homo-huutelut ovat vaihtuneet narsisti/narsku-huudoiksi...

Mt