Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 19  (Luettu 37056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #105 : 29.04.14 - klo:17:11 »
Ruotsalaisen tekstin armo (förskoning) puuttuu suomalaisesta. Siinä taas on pyynnön määreeksi lisätty harras. Näitä käännösten erojahan tässä on ihmetelty.

Hyvin huomattu. On aihetta ihmetellä vaikka kuinka. Vaimoni ihmettelee tässä vieressä joka päivä, kun hän vertailee kirkkoraamattua versio vulgataan. Kun olen joskus kääntänyt Raamatun (ja Koraanin) englanniksi runomuotoon, niin en ihmettele enää mitään. Tai ihmettelen, että Raamattu on ylipäätään niin hyvin käännetty eri kieliin.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #106 : 30.04.14 - klo:08:57 »
                                                                    Hänet te kielsitte, pyhän ja vanhurskaan,
                                                                    ja pyysitte vapaaksi murhamiehen.
                                                                    Te surmasitte elämän ruhtinaan! 
                                                                    Mutta Jumala herätti hänet kuolleista;
                                                                    me olemme sen todistajia.
                                                  Ap. t. 3:14-15
Ni förnekade honom som var helig och rättfärdig
och begärde att få en mördare frigiven,
och vägvisaren till livet dödade ni.
Men Gud har uppväckt honom från de döda,
det kan vi vittna om.
                                                         
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #107 : 30.04.14 - klo:08:59 »
Tämänkertainen huomio eri käännöksistä: ruhtinas / vägvisaren.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #108 : 01.05.14 - klo:08:57 »
Kuoleman köydet kiertyivät ympärilleni, tuonelan kauhut ahdistivat minua,
minut valtasi tuska ja murhe. Silloin minä huusin Herran nimeä:
"Herra! Pelasta minut!"
                                                                                                              Ps. 116:3-4
Dödens snaror omgav mig dödsrikets fasor nådde mig,
jag var i nöd och förtvivlan.Jag åkallade Herren:
Herre, rädda mitt liv!
                                                    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Lothar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 44
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #109 : 01.05.14 - klo:09:21 »
Raamatusta löytyy joka sivulta mahtavaa viisautta.

Se ei ole kuitenkaan Jumalan kirjoittama kirja vaan ihmisten käsialaa. Useamman vuosisadan aikana sattumanvaraisesti kerätty ja osittain luovasti käännetty eri kielille. Jotain on jätetty pois ja jotain ehkä myös lisätty kulloisenkin ajan valtapoliittiseen tarkoituksenmukaisuuteen soveltaen. Ihminen on vaillinainen ja siksi Raamatun lauseisiin on suhtauduttava tarvittaessa varauksin.

Siksi yksittäisillä Ramatun lauseilla argumentointi saati Raamatulla päähän lyömällä erilaisten ryhmien syrjiminen, naisten, homojen yms., on perustavan väärin.

Sen sijaan Jumala on totta. Ja armon sanoma Jeesuksen kuoleman kautta on varmuudella totta ja meidän vaillinaisten ihmisten pelastus. Jumala on vaan niin suuri asia, ettei sitä ihminen pysty ymmärtämään. Kukaan ei voi sanoa että oma tulkinta Jumalan tahdosta on oikeampi kuin jonkin toisen tulkinta.

Siksi itse keskityn Jumalan palvelemiseen rukoilemalla ja palvelemalla päivittäin lähimmäisiäni  (kanssaihmisiä) hyvillä teoilla. :kahvi:  
« Viimeksi muokattu: 01.05.14 - klo:09:27 kirjoittanut Lothar »

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #110 : 01.05.14 - klo:09:47 »
Raamatusta löytyy joka sivulta mahtavaa viisautta.

Se ei ole kuitenkaan Jumalan kirjoittama kirja vaan ihmisten käsialaa. Useamman vuosisadan aikana sattumanvaraisesti kerätty ja osittain luovasti käännetty eri kielille. Jotain on jätetty pois ja jotain ehkä myös lisätty kulloisenkin ajan valtapoliittiseen tarkoituksenmukaisuuteen soveltaen. Ihminen on vaillinainen ja siksi Raamatun lauseisiin on suhtauduttava tarvittaessa varauksin.

Siksi yksittäisillä Ramatun lauseilla argumentointi saati Raamatulla päähän lyömällä erilaisten ryhmien syrjiminen, naisten, homojen yms., on perustavan väärin.

Sen sijaan Jumala on totta. Ja armon sanoma Jeesuksen kuoleman kautta on varmuudella totta ja meidän vaillinaisten ihmisten pelastus. Jumala on vaan niin suuri asia, ettei sitä ihminen pysty ymmärtämään. Kukaan ei voi sanoa että oma tulkinta Jumalan tahdosta on oikeampi kuin jonkin toisen tulkinta.

Siksi itse keskityn Jumalan palvelemiseen rukoilemalla ja palvelemalla päivittäin lähimmäisiäni  (kanssaihmisiä) hyvillä teoilla. :kahvi:  

...ja vihollisiakin (ainakin Lutteeruksen mielestä).
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #111 : 01.05.14 - klo:16:21 »
Kaikista vaikein sana minusta on ollut vanhurskas.    Joka tietää mistä hän Acricola sen keksi voisiko kertoa. Ruotsiksi se on rättfärdig, joka on sangen ilmaiseva ja tarkoittaakin jotakin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #112 : 01.05.14 - klo:23:15 »
Minulle on väitetty, että se olisi alunperin joko vakaanhurskas tai vaa'anhurskas. Ihan en ole vielä kumpaakaan nielaissut totena.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #113 : 02.05.14 - klo:21:00 »
Herra on avuttomien suojelija.
Kun voimani uupuivat, hän tuli avukseni.
Nyt olen saanut rauhan, Herra piti minusta huolen.
                          Ps. 116:6-7
Herren bevarar de oskyldiga,
jag var hjälplös, och han räddade mig.
Kom till ro, min själ, Herren har varit god mot mig.
                                          
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #114 : 03.05.14 - klo:13:37 »
                 2. sunnuntai pääsiäisestä (Misericordia Domini)

Hyvä paimen

Tätä pyhäpäivää sanotaan Hyvän paimenen sunnuntaiksi. Päivän latinalainen nimi misericordia Domini (= Herran laupeus, uskollisuus) tulee päivän antifonin alusta (Ps. 33: 5).

Jeesus on hyvä paimen, joka pitää huolen lampaistaan. Ylimpänä paimenena hän lähettää opetuslapsensa huolehtimaan Jumalan laumasta.

Ensimmäinen lukukappale

Jer. 23: 1-4

”Voi paimenia, jotka hävittävät ja hajottavat minun laitumeni lampaat!” sanoo Herra. Sen tähden Herra, Israelin Jumala, sanoo minun kansani paimenille:
    ”Te olette hajottaneet laumani, päästäneet lampaani omille teilleen ettekä ole pitäneet niistä huolta! Mutta minä kyllä pidän huolen teistä: minä vaadin teidät tilille pahoista teoistanne.
    ”Sitten minä itse kokoan laumani rippeet kaikista maista, joihin olen lampaani karkottanut. Minä tuon lampaani takaisin laitumelleen, siellä ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät. Minä annan niille paimenia, jotka huolehtivat niistä. Enää ne eivät pelkää eivätkä säiky eikä yksikään niistä joudu hukkaan, sanoo Herra.”

Toinen lukukappale

1. Piet. 5: 1-4

Seuraavan kehotuksen minä osoitan niille, jotka teidän joukossanne ovat vanhimman asemassa - minä, joka itsekin olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja sekä myös osallinen siitä kirkkaudesta, joka on ilmestyvä: Kaitkaa sitä laumaa, jonka Jumala on teille uskonut, älkää pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, älkää myöskään alhaisesta voitonhimosta, vaan sydämenne halusta. Älkää herroina vallitko niitä, jotka teidän osallenne ovat tulleet, vaan olkaa laumanne esikuvana. Silloin te ylimmän paimenen ilmestyessä saatte kirkkauden seppeleen, joka ei kuihdu.

Evankeliumi

Joh. 21: 15-19

Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: ”Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?” ”Rakastan, Herra”, Pietari vastasi, ”sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Jeesus sanoi: ”Ruoki minun karitsoitani.” Sitten hän kysyi toistamiseen: ”Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?” ”Rakastan, Herra”, Pietari vastasi, ”sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Jeesus sanoi: ”Kaitse minun lampaitani.” Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: ”Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?” Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: ”Olenko minä sinulle rakas?”, ja hän vastasi: ”Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Jeesus sanoi: ”Ruoki minun lampaitani. Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo.”
    Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: ”Seuraa minua.”
                                   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #115 : 05.05.14 - klo:08:30 »
Herra on minun paimeneni,                        Herren är min herde,
ei minulta mitään puutu.                           ingenting skall fattas mig.
                                        Ps. 23:1
                                           

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #116 : 07.05.14 - klo:08:15 »
"Voi paimenia,
      jotka hävittävät
             ja hajottavat
                   minun laitumeni lampaat!"
                         sanoo Herra.
Jer. 23:1

                                 Ve de herdar
                                          som låter fåren
                                                    i min hjord gå vilse
                                                             och skingras,
                                                                      säger Herren.

                                                                                         
                                                                                                     
                                                                                                                   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #117 : 07.05.14 - klo:11:10 »
Kaikista vaikein sana minusta on ollut vanhurskas.    Joka tietää mistä hän Acricola sen keksi voisiko kertoa. Ruotsiksi se on rättfärdig, joka on sangen ilmaiseva ja tarkoittaakin jotakin.

Eihän luonnollisesta ihmisestä tule vanhurskasta. Jumppu tekee autuaan vaihtokaupan kautta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #118 : 07.05.14 - klo:11:17 »
Lahja  -   vanhurskaus  = lahjavanhurskaus.   Olen kuullut sellaistakin opetusta että vanhurskas on hyvä Jumalan taloudenhoitaja. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #119 : 07.05.14 - klo:23:16 »
se on hyvä...
wilhelmi niskasen jäljillä