Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 19  (Luettu 36955 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #90 : 26.04.14 - klo:08:32 »
Jostakin syystä huomioni kiinnittyi evankeliumin sanaan 'kaikki yksitoista'. Sehän oli tavallaan vajaa lukumäärä verrattuna alkuperäiseen kahteentoista, jolla on vahva yhteys Israelin sukukuntienkin määrään. Yksitoistakin siis on 'kaikki'.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #91 : 26.04.14 - klo:08:34 »
Jostakin syystä huomioni kiinnittyi evankeliumin sanaan 'kaikki yksitoista'. Sehän oli tavallaan vajaa lukumäärä verrattuna alkuperäiseen kahteentoista, jolla on vahva yhteys Israelin sukukuntienkin määrään. Yksitoistakin siis on 'kaikki'.

Niinpä niin, Juudas Iskariot oli pois laskuista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #92 : 26.04.14 - klo:08:44 »
Niinpä niin, Juudas Iskariot oli pois laskuista.

Opetuslapset täydensivät arpaa heittämällä luvun myöhemmin taas kahdeksitoista. Oliko se turhaa, kun yksitoistakin riitti Jeesukselle, kun hän ylösnousseena antoi kastekäskynsä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #93 : 26.04.14 - klo:13:50 »
                 1. sunnuntai pääsiäisestä (Quasimodogeniti)

Ylösnousseen todistajia

Päivän latinalainen nimi quasi modo geniti (= niin kuin vastasyntyneet) on päivän antifonin (1. Piet. 2: 2) alkusanoista ja viittaa pääsiäisenä kastettuihin. Kun pääsiäisen jälkeisen viikon vietto ajan mittaan rajoittui pääsiäisen jälkeiseen sunnuntaihin, myös kasteeseen liittyvä velvoitus elää ”uutena ihmisenä” tuli jumalanpalveluksessa esille erityisesti silloin.

Kasteen ja tämän sunnuntain yhteys ilmenee myös päivän toisessa latinalaisessa nimessä dominica in albis (= valkoisten vaatteiden sunnuntai, alkuaan pitempi muoto dominica in albis depositis (= pois riisuttujen valkoisten vaatteiden sunnuntai). Kannettuaan koko ”valkoisen viikon” kasteessa saamaansa valkoista vaatetta kastetut pukeutuivat nyt jälleen tavalliseen arkiasuun. Heidän tehtävänsä oli tästä lähtien todistaa jokapäiväisessä elämässään ylösnousseesta Vapahtajasta ja hänessä täyttyneestä Jumalan lupauksesta. Tämä lupaus pysyy lujana silloinkin, kun ihminen heikkoudessaan epäilee sitä.

Päivän raamatuntekstit kertovat siitä, että ylösnoussut Jeesus ilmestyi epäileville opetuslapsilleen ja vakuutti heidät ylösnousemuksestaan. Ilo valtasi opetuslapset, kun he kohtasivat Jeesuksen elävänä.

Ensimmäinen lukukappale

Sak. 8: 6-8

Näin sanoo Herra Sebaot:
- Jos tämä kaikki onkin uskomatonta niiden silmissä,
jotka noina päivinä ovat jäljellä tästä kansasta,
tarvitseeko sen olla uskomatonta minun silmissäni?
kysyy Herra Sebaot.
Näin sanoo Herra Sebaot:
- Vielä minä pelastan oman kansani
auringonnousun ja auringonlaskun maista.
Jerusalemiin minä tuon heidät asumaan.
He ovat minun kansani,
ja minä olen heidän Jumalansa,
uskollinen ja vanhurskas.

Toinen lukukappale

Ap. t. 3: 12-20

Pietari alkoi puhua kansalle:
    ”Israelilaiset, miksi te tätä ihmettelette? Miksi te tuijotatte meitä, aivan kuin me omalla voimallamme tai hurskaudellamme olisimme saaneet tämän miehen kävelemään? Ei - Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen, hänet, jonka te luovutitte tuomittavaksi ja kielsitte Pilatuksen edessä, vaikka Pilatus oli päättänyt vapauttaa hänet. Hänet te kielsitte, pyhän ja vanhurskaan, ja pyysitte vapaaksi murhamiehen. Te surmasitte elämän ruhtinaan! Mutta Jumala herätti hänet kuolleista; me olemme sen todistajia. Jeesuksen nimi ja usko siihen antoi voimaa tälle miehelle, jonka te näette ja tunnette. Usko, jonka Jeesus antaa, on tehnyt tästä miehestä terveen, niin kuin te kaikki näette.
    Minä kyllä tiedän, veljet, että te niin kuin hallitusmiehennekin teitte tietämättömyyttänne sen, minkä teitte. Mutta sillä tavoin Jumala pani täytäntöön sen, minkä hän ennalta oli ilmoittanut kaikkien profeettojen suulla: hänen Voideltunsa tuli kärsiä ja kuolla. Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois, kääntykää, jotta Herra antaisi tulla virvoituksen ajan ja lähettäisi Jeesuksen, teille ennalta valitsemansa Voidellun.”

Evankeliumi

Joh. 21: 1-14

Jeesus ilmestyi taas opetuslapsilleen, nyt Tiberiaanjärvellä. Se tapahtui näin:
    Siellä olivat yhdessä Simon Pietari, Tuomas eli Didymos, Natanael Galilean Kaanasta, Sebedeuksen pojat ja kaksi muuta Jeesuksen opetuslasta. Simon Pietari sanoi: ”Minä lähden kalaan.” ”Me tulemme mukaan”, sanoivat toiset. He nousivat veneeseen ja lähtivät järvelle, mutta eivät saaneet sinä yönä mitään.
    Aamun koittaessa Jeesus seisoi rannalla, mutta opetuslapset eivät tunteneet häntä. Jeesus huusi heille: ”Kuulkaa, miehet! Onko teillä mitään syötävää?” ”Ei ole”, he vastasivat. Jeesus sanoi: ”Heittäkää verkko veneen oikealle puolelle, niin saatte.” He heittivät verkon, ja kalaa tuli niin paljon, etteivät he jaksaneet vetää verkkoa ylös. Silloin se opetuslapsi, joka oli Jeesukselle rakkain, sanoi Pietarille: ”Se on Herra!” Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, hän kietaisi ylleen viittansa, jonka oli riisunut, ja hyppäsi veteen. Muut opetuslapset tulivat veneellä ja vetivät kalojen täyttämää verkkoa perässään, sillä rantaan ei ollut paljonkaan matkaa, vain parisataa kyynärää.
    Rannalle noustessaan opetuslapset näkivät, että siellä oli hiilloksella paistumassa kalaa sekä leipää. Jeesus sanoi heille: ”Tuokaa tänne niitä kaloja, joita äsken saitte.” Simon Pietari meni veneeseen ja veti verkon maihin. Se oli täynnä isoja kaloja, mutta vaikka kaloja oli paljon - kaikkiaan sataviisikymmentäkolme - verkko ei revennyt.
    Jeesus sanoi: ”Tulkaa syömään.” Kukaan opetuslapsista ei rohjennut kysyä: ”Kuka sinä olet?”, sillä he tiesivät, että se oli Herra. Jeesus tuli, otti leivän ja antoi heille, samoin hän antoi kalaa. Tämä oli jo kolmas kerta, kun Jeesus kuolleista noustuaan ilmestyi opetuslapsilleen.
                            
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #94 : 27.04.14 - klo:00:59 »
Quasimondosunnuntaina Dosentti piti viimeisen saarnansa, silloin oli 8.4.1945, ja tekstinä "Hänen haavojensa hinnalla te olette parannetut"  (saksalainen versio).  Koolla oli joukko eri suuruusluokan Kolmannen Valtakunnan kiusankappaleita, heitä kuljetettiin hopusti puna-armeijan tieltä kohti länttä.  Pyysivät jumalanpalvelusta mutta Dosentti epäröi, sillä joukossa oli katolilaisia ja tuorein ystävä Kokorin Buchenwaldista oli peräti ateisti.  Seurakunta lähetti Kokorinin pyytämään ja sitten Dosentti suostui ja se oli hyvä saarna minkä hän piti. 
Sitten ovi riuhtaistiin auki.  Kaksi siviilipukuista herrahenkilöä ilmoitti:  Vanki Bonhoeffer, valmistautukaa.  Sellainen tarkoitti vain yhtä asiaa.  Nämä poimivat mukaan vielä Kokorinin, joka oli sikäli kiinnostava että oli Molotovin sisarenpoika.  Maailma on pieni minä totean.

  Viimeiset sanansa Dosentti sanoi brittiläiselle sotavangille Payne Bestille.  "Viekää terveiseni piispa Bellille. Tämä on loppu - minulle uuden elämän alku".  Sitten hän keräili kiireesti kamppeensa mitä heitä oli, jätti tarkoituksella niteen Goethea jossa oli nimi kansilehdellä jotta hänen jäljilleen päästäisiin, sieppasi vielä veljeltään perityn Raamatun ja lähti.

Hyvää quasimondosunnuntaita nyt, 69 vuotta myöhemmin eläville, tässä maailmassa joka ei näköjään suuremmin ole muuttunut toivottaa Teerenpelinpolun Trio. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #95 : 27.04.14 - klo:09:58 »
Quasimondosunnuntaina Dosentti piti viimeisen saarnansa, silloin oli 8.4.1945, ja tekstinä "Hänen haavojensa hinnalla te olette parannetut"  (saksalainen versio).  Koolla oli joukko eri suuruusluokan Kolmannen Valtakunnan kiusankappaleita, heitä kuljetettiin hopusti puna-armeijan tieltä kohti länttä.  Pyysivät jumalanpalvelusta mutta Dosentti epäröi, sillä joukossa oli katolilaisia ja tuorein ystävä Kokorin Buchenwaldista oli peräti ateisti.  Seurakunta lähetti Kokorinin pyytämään ja sitten Dosentti suostui ja se oli hyvä saarna minkä hän piti. 
Sitten ovi riuhtaistiin auki.  Kaksi siviilipukuista herrahenkilöä ilmoitti:  Vanki Bonhoeffer, valmistautukaa.  Sellainen tarkoitti vain yhtä asiaa.  Nämä poimivat mukaan vielä Kokorinin, joka oli sikäli kiinnostava että oli Molotovin sisarenpoika.  Maailma on pieni minä totean.

  Viimeiset sanansa Dosentti sanoi brittiläiselle sotavangille Payne Bestille.  "Viekää terveiseni piispa Bellille. Tämä on loppu - minulle uuden elämän alku".  Sitten hän keräili kiireesti kamppeensa mitä heitä oli, jätti tarkoituksella niteen Goethea jossa oli nimi kansilehdellä jotta hänen jäljilleen päästäisiin, sieppasi vielä veljeltään perityn Raamatun ja lähti.

Hyvää quasimondosunnuntaita nyt, 69 vuotta myöhemmin eläville, tässä maailmassa joka ei näköjään suuremmin ole muuttunut toivottaa Teerenpelinpolun Trio. 

Kiitos Leena! Olipa mielenkiintoista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #96 : 27.04.14 - klo:12:33 »
Niinpä niin, Juudas Iskariot oli pois laskuista.

Jumppu huolehtii Juudaksesta, Stalinista ja Aadolfista. Mutta Hän ei kerro meille ihmisille mitään tästä. Me elämme tässä maailmassa rakastaen ja rakentaen. Joitakin puolijumalaksi itse itseään korottaen voivat laukoa siitä jotakin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #97 : 27.04.14 - klo:13:53 »
Kiitos Leena! Olipa mielenkiintoista.

Kiitos, niin minustakin.  Dosentti lähti, päivän matkan päässä odotti nukkeoikeudenkäynti jonka tuomio oli ennalta päätetty.  Ensimmäisenä kuulustelijoilta päästetty amiraali Canaris morsetti naapuriselliin kirjaimet T-O-D, jotta epäselvyyksiä ei jäisi.  Bonhoeffer ei koskaan ollut "Legenda jo eläessään", ja pyysi vaatimattomasti vankilassa ystäviltään etteivät nämä ihan heti unohtaisi häntä.  Hän jäi kysymyksineen täydellisesti Jumalan armon varaan.  Oliko hän sittenkin erehtynyt?  Veikö hän kirkkoa kohti lankeemusta, hänhän johti "Pappien hätäliittoa"  eli ns Tunnustuskirkkoa.  Salaliittoon yhtyminen merkitsi suurta uhrausta.  Mikä' olisi historian tuomio, mikä olisi Jumalan tuomio?   Ei jäänyt muuta kuin armo.

Seuraavana aamuna leirin lääkäri kohtasi Bonhoefferin polvillaan, rukoilemasta.  Kutsuttaessa hän nousi nopeasti, kulki kohti hirttolavaa ja pysähtyi - jatkoi sitten matkaa, kuoli hyvin nopeasti, viimeksi maailmassa ajatellen itsestään,. että olisi edes neljäsosajumala.  Hän ei ollut pitkään aikaan enää mitään - vain ihminen, joka ehkä erehtyi täysin kaikissa toimissaan, mutta vielä Buchenwaldissa jaksoi opiskella uutta, venäjän kieltä. Epäilemättä jumalanpalvelusta pyytänyt "venäjän opettaja" Kokorin oli oppinut yhtä ja toista kristinuskosta, ja saattoi olla kaikkea muuta kuin ateisti.  

Runo "Kuka minä olen"  kertoo, kuinka tämä kristuksen seuraaja alkoi vankilassa jo olla ymmällään omasta persoonallisuudestaankin.  "Olinpa kuka olinkin, sinun minä olen, Jumalani!".  

Käsitän nyt, miksi Bonhoeffer on itselleni niin tärkeä.  Kyllä se johtuu Vuorisaarnasta.  Hän lähti siinä kohdin omille teilleen perinteisestä luterilaisesta tulkinnasta, jonka mukaan sen tarkoituksena on vain osoittaa ettemme me pysty elämään sen ohjeiden mukaisesti -- että Jeesus jekutti seuraajansa toteamaan syntisyytensä, ja siinä kaikki.  Minun äitiparkani kun luki sen ja luuli samoin.  Minun kodissani elettiin Vuorisaarnan ohjeiden mukaan.  Vanhemmat eivät juuri sivulle vilkuilleet, vaikka olisi ollut vientiäkin...  ja meillä sovittiin riidat ennen kuin aurinko laski... kukaan ei saanut mennä nukkumaan sopimatta riitaansa, se oli mahdottomampaa kuin laiminlyödä iltapesu.    :kahvi:  Siinä oli helppo kasvaa.  Kaikki tämä siksi, että äiti luuli Vuorisaarnan saarnatun tositarkoituksella...   
« Viimeksi muokattu: 27.04.14 - klo:14:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #98 : 27.04.14 - klo:14:03 »
Poikkesin Puksussa kun hyvin kerkisin.  Saarnasi nuorisotyöntekijä, mutta minulla oli muuta ajateltavaa.  Joku sijaispappi oli liturgina sekä kanttori lainassa Puistolasta.  Puksun kirkolliset toimittajat lienevät jossakin opiskelemassa järkiään, mutta ihan siisti messu.  Kokonainen perhe kuului kastetun kristityiksi, nimestä päättelisin että maahanmuuttajataustaisia. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #99 : 27.04.14 - klo:15:32 »
Kaikki tämä siksi, että äiti luuli Vuorisaarnan saarnatun tositarkoituksella...   

Minun äitini otti tosissaan Roomalaiskirjeen 12. luvun. Varsinkin 'jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa' oli hänen tunnuslauseensa. Koetan itsekin tukeutua samaan kivijalkaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #100 : 27.04.14 - klo:17:57 »
Jumppu huolehtii Juudaksesta, Stalinista ja Aadolfista. Mutta Hän ei kerro meille ihmisille mitään tästä. Me elämme tässä maailmassa rakastaen ja rakentaen. Joitakin puolijumalaksi itse itseään korottaen voivat laukoa siitä jotakin.

Hei puolijumala, minä tarkoitin yksinkertaisesti sitä, että niistä kahdestatoista opetuslapsesta puuttui Juudas Iskariot, koska hän oli kuollut. Mitään muuta en tarkoittanut, joten älä sinä tulkitse rivien välejä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #101 : 28.04.14 - klo:08:11 »
Niin kuin vastasyntyneet lapset
 tavoitelkaa puhdasta sanan maitoa,
jotta sen ravitsemina kasvaisitte
pelastukseen.
                                                1 Piet. 2:2
   
                                                                                         Som nyfödda barn skall ni längta
                                                                                         efter den rena, andliga mjölken,
                                                                                         för att växa genom den och bli
                                                                                         räddade.
                                         
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #102 : 28.04.14 - klo:09:44 »
Kiitos quasi modo -tekstistä!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #103 : 29.04.14 - klo:11:42 »
                                                                                                                      Minä rakastan Herraa. Hän kuulee
                                                                                                                      minua, hän kuulee hartaan pyyntöni.
                                                                                                                      Kun huudan häntä avuksi, hän kuuntelee.
                                                                                     Ps. 116:1-2
Jag älskar Herren, ty han har hört
min bön om förskoning. Han
lyssnade till mig när jag ropade.
                                                                                       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #104 : 29.04.14 - klo:13:28 »
Ruotsalaisen tekstin armo (förskoning) puuttuu suomalaisesta. Siinä taas on pyynnön määreeksi lisätty harras. Näitä käännösten erojahan tässä on ihmetelty.