Kirjoittaja Aihe: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )  (Luettu 41405 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #90 : 12.08.13 - klo:19:50 »

En ota viestissäni kantaa homoseksuaalisen  tai naispappeuden ongelmiin, vaan haluan ilmaista että jokaisella ihmisellä on oikeus olla erimieltä ja myös oikeus vastustaa.

Totta kai on oikeus vastustaa, ainakin laillisuuden rajoissa. Silloin kuitenkin ottaa vastuun seurauksista. Työnantajalla on esimerkiksi oikeus irtisanoa työntekijä, joka vastustaa jotain työpaikalla arvostettua asiaa.
Tässä se raja menee käsittääkseni naisten pappeuden paheksumisessakin. Saa olla avoimesti sitä mieltä ja toimia kirkon palveluksessa. Kannasta ei kuitenkaan saa koitua mitään käytännön hankaluuksia seurakunnan työhön. Jos vaatii itselleen vakaumuksensa vuoksi erityisjärjestelyjä, joutuu hakemaan työtä muualta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #91 : 12.08.13 - klo:21:05 »
Näin, naulankantaan Pena.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #92 : 12.08.13 - klo:21:28 »
Totta kai on oikeus vastustaa, ainakin laillisuuden rajoissa. Silloin kuitenkin ottaa vastuun seurauksista. Työnantajalla on esimerkiksi oikeus irtisanoa työntekijä, joka vastustaa jotain työpaikalla arvostettua asiaa.
Tässä se raja menee käsittääkseni naisten pappeuden paheksumisessakin. Saa olla avoimesti sitä mieltä ja toimia kirkon palveluksessa. Kannasta ei kuitenkaan saa koitua mitään käytännön hankaluuksia seurakunnan työhön. Jos vaatii itselleen vakaumuksensa vuoksi erityisjärjestelyjä, joutuu hakemaan työtä muualta.

Kirkko työnantajana on käyttänyt oikeuttaan irtisanoa pappeja, jotka eivät suostu yhteistyöhön naispappien* kanssa. Kirkolla olisi oikeus irtisanoa myös pappeja, jotka opettavat kirkon tunnustuskirjojen vastaisesti. Katson, että olisi oikeudenmukaista, että heidänkin kohdallaan kirkko käyttäisi samaa oikeutta.

*Haluan huomauttaa, että minä en vastusta naispappeja.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Benkku

  • Vieras
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #93 : 12.08.13 - klo:22:23 »
Mielestäni on hieman eri tasoiset tilanteet "olla eri mieltä" tai "vastustaa".

Eri mieltä...tarkoittanee sitä että kerromme erilaisia näkökantoja ja mielipiteitä.
Vastustaa...tarkoittanee sitä että hyökätään eri mieltä olevan/olevien kimppuun ja vaaditaan heitä
                 muuttamaan kantansa tai tapansa jotta homma voisi olla taas reilassa.

Foorumilla on ensinmainittua.


Anteeksi, mutta kun olen eri mieltä ja vastustan, mutta silti en hyökkää kenenkään kimppuun enkä vaadi ketään muuttamaan kantaansa.

Toiseksi asiat eivät tule koskaan olemaan reilassa, ei sinulla eikä minulla eikä myöskään kirkolla. Aina tulee olemaan vuotoa ties mistä  :icon_wink:, mutta olisi ehkä syytä harkita milloin alkaa kaivaa verta nenästänsä  :icon_cool:.

Anteeksi että olen olemassa.  :icon_wink:








Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #94 : 13.08.13 - klo:05:44 »

   Saat. Anteeksi.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Benkku

  • Vieras
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #95 : 13.08.13 - klo:07:28 »
Saat. Anteeksi.

Mistä? Siitäkö, että olen olemassa.  :icon_wink:

Jumala on minut luonut, joten jos joltain meidän pitäisi pyytää anteeksi, niin eiköhän se kohde ole Kristus.

Terv. Pikku perkele  :icon_cool:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #96 : 13.08.13 - klo:08:03 »

   Anteeksi, että olen olemassa.

terv. Iso perkele

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #97 : 13.08.13 - klo:09:25 »
Totta kai on oikeus vastustaa, ainakin laillisuuden rajoissa. Silloin kuitenkin ottaa vastuun seurauksista. Työnantajalla on esimerkiksi oikeus irtisanoa työntekijä, joka vastustaa jotain työpaikalla arvostettua asiaa.

Niin. Ei työpaikalla voi sanoa, että "Matin kanssa teen töitä, mutta en Liisan", jos Liisa ei ole toiminut työnantajan määräyksiä vastaaan. Jos on, esimiehen tahi -naisen tehtävä on keskustella rikkomuksista hänen kanssaan, ohjata oikeaan suuntaan tai sanoa hänet irti. Jos Liisa on työnantajan valitsema naispappi, häntä lienee aika vaikea eheyttää miespapiksi  :)

Jos pitää työnantajan toimintaa epäeettisenä, ainoa ratkaisu lienee irtisanoutuminen.

--

Olemassaolon anteeksipyytelyä en ymmärrä etenkään tässä yhteydessä lainkaan. Lienee taas jotakin sisäpiirikuittailua. Mut ei se mitään.

Benkku

  • Vieras
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #98 : 13.08.13 - klo:09:38 »
Olemassaolon anteeksipyytelyä en ymmärrä etenkään tässä yhteydessä lainkaan. Lienee taas jotakin sisäpiirikuittailua. Mut ei se mitään.

Mikä sisäpiiri?

Mutta ei se mitään jos ei bonjaa. Ei se kaksi vuotiaskaan aina snaijaa, että sillä on lörähtänyt.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #99 : 13.08.13 - klo:10:35 »

   Minä olen sisäpiirissä, Benkku ei.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Benkku

  • Vieras
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #100 : 13.08.13 - klo:10:45 »
   Minä olen sisäpiirissä, Benkku ei.

Ja että mä olen kade sulle PekkV.  :icon_wink:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #101 : 15.08.13 - klo:19:03 »
Vienan Kemissä kertoivat, että joitakin vanhoja ortodokseja käy luterilaisessa kirkossa, kun siellä on penkit ja saa istua. He eivät enää jaksa seista koko messua.

Täyttyisköhän kirkko, jos olis säädettävät nojatuolit kuulijoilla?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #102 : 15.08.13 - klo:20:16 »
Täyttyisköhän kirkko, jos olis säädettävät nojatuolit kuulijoilla?

Suntio saisi sitten herätellä seurakunnan, kun tulisi kotiin lähdön aika.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkko vuotaa (2., eli vieläkin. )
« Vastaus #104 : 16.08.13 - klo:12:58 »
Hyviä oivalluksia Jussi Halla-Aholta
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/politiikka/12216-halla-aho-blogissaan-miksi-kirkko-propagoi-islamin-puolesta


Hyviä ajatuksia tosiaan, mutta pelkään, ettei moni nössö uskalla kompata, koska kysymyksessä on persu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.