Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku  (Luettu 12736 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #1 : 08.11.16 - klo:05:29 »
Epäjumalille uhrattu liha.
Minun nuoruudessani asia ei ollut ajankohtainen Suomessa, joten ei tuohon tarvinnut paneutua.
Nyt tilanne on toinen.

Kun syvennyt tarkemmin johonkin UT:n tekstikappaleeseen käytän suomenkielistä kommentaaria, Novumia.
Siinä UT:n tekstiä selitetään jae jakeelta. On siinä myös kreikkalainen "alkutekstikin" mukana sekä verrataan ainakin paria eri vanhaa tekstilaitosta keskenään.
Minun tiedosani ei ole mitään toista suomenkielistä kommentaaria. Englannin kielellä näitä kommentaareja taitaa sitten olla valtava määrä.

Taustana tässä on se, että korintossa oli vaikea olla syömättä epäjumalille uhrattua lihaa. Julkiset tilaisuudet Novumin mukaan pidettiin monesti epäjumalan temppeleissä ja niiden yhteydessä tarjottiin ruokaa. Kun kristitty kävi kylässä ei-kristityn luona, jälleen oltiin tilanteessa, että joutui epäjumalille uhratun lihan kanssa tekemisiin.
Lihakaupasta ostetun lihan kanssa jouduttiin saman asian eteen.

Paavali puhuu muuallakin epäjumalille uhratusta lihasta. Näyttää siltä, että Paavali opettaa, että tätä voi syödä, paitsi jos se herättää pahennusta ja aiheuttaa ongelmia jollekulle, tällöin on hyvä jättää syömättä.
Jeesus jossain kohtaa "julisti kaikki ruuat puhtaiksi."

Ilm. 2:14. "Mutta minulla on vähän sinua vastaan: sinulla on siellä niitä, jotka pitävät kiinni Bileamin opista, hänen, joka opetti Baalakia virittämään Israelin lapsille sen viettelyksen, että söisivät epäjumalille uhrattua ja haureutta harjoittaisivat. "
2:15. "

Tuo teksti on minulle herättänyt kysymyksiä, että ottaako se kielteisen kannan epäjumalille uhrattuun lihaan.
Novum ei kyseisen jakeen selityksen kohdalla ota tuohon liha-asiaan mitään kantaa.

Koska olen tässä asiassa se heikko veli, niin olen sitten jollakin tasolla yrittänyt välttää epäjumalille uhrattua lihaa/ruokaa ja näinollen välttänyt tilanteita, joissa voi olla sitä tarjolla. Kaupasta toki voi välillä pakatun lihan tuoteselosteen yhteydestä tietoja siitä, että onko kyseessä epäjumalille uhrattua lihaa.
Luultavasti teen väärin, kun tuollaiseen asiaan keskityn, vaan ehkä joskus tässä vahvistun ja voin suhtauta asiaan, kuten Paavali.

Novum on siinä mielessä hyvä opus, että jos saa valoa siihen, millaisiin historiallisiin tilanteisiin ja olosuhteisiin teksti liittyy, aukeaa se monesti aivan ymmärrettävällä tavalla. Ilman Novumia (tai mitä opusta tahansa) tämä luku jäisi varmaankin varsin suljetuksi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #2 : 08.11.16 - klo:05:44 »
tekstissä puhutaan "tiedosta". Tieto voi olla täysin oikeaa, mutta kun oikeaa tietoa käyttää rakkaudettomasti, voi saada suurtakin vahinkoa aikaan.

Tässä piilee jotain syviä salaisuuksia:
"Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".

"mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee"
Jumalan rakkauden etsiminen lienee se oleellinen asia, tieto on siinä tärkeänä pikku lisäkkeenä, kunhan sitä käytetään Jumalan rakkauden kanssa yhtenevästi.
Jumalallisella rakkaudella en tässä tarkoita toimintaa, jossa rakkauden nimissä ikäänkuin pyritään toimimaan Jumalan tahtoa vastaan. Mitä sitten Jumalan tahto missäkin asiassa on, voi olla välillä äärimmäisen vaikeaa selvittää.

Tekstissä puhutaan "heikosta veljestä".
Taitaa olla niin, että heikko veli ei omantunnollisista tai muista syistä siedä toisella tavalla ajattelevaa.
Ja jos tällainen veli on vielä äänekäs ehdottomuudessaan, saattaa ympäristöön tulla sellainen kuva, että onpas-tuossa-vahva-veli-kun-uskaltaa-sanoa-asiat-suoraan.
Tällaista heikkoa metelöivää veljeä pitää pyrkiä sietämään, eikä lyömään sanoilla päähän - mikäli siis itse on sen verran vahva, että siihen pystyy.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #3 : 08.11.16 - klo:08:52 »
Epäjumalille uhrattu liha.
Minun nuoruudessani asia ei ollut ajankohtainen Suomessa, joten ei tuohon tarvinnut paneutua.
Nyt tilanne on toinen.

Viittaatko halal- vai kosher-lihaan? KIrjan uskonnot palvovat samaa Kaikkivaltiasta, vaikka erilaisen ymmärryksen kautta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #4 : 08.11.16 - klo:09:07 »
Muistan Raamatusta kohdan jossa Paavalille annettiin näky jossa jostakin laskeutui kori tms jossa oli monenlaista syötävää. Kaikki oli sallittua ruokaa.

 Samasta asiasta Jeesus sanoi; Mikään mikä menee suustanne vatsaan, ei saastuta, mutta se mikä tulee suustanne ulos kertoo sydämenne tilasta ja pahoista ajatuksistanne. Jotenkin näin se muistaakseni meni.

Matt 15; 17-18
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #5 : 08.11.16 - klo:10:51 »
Viittaatko halal- vai kosher-lihaan? KIrjan uskonnot palvovat samaa Kaikkivaltiasta, vaikka erilaisen ymmärryksen kautta.

Viittaan halal-lihaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #6 : 08.11.16 - klo:18:35 »
Muistan Raamatusta kohdan jossa Paavalille annettiin näky jossa jostakin laskeutui kori tms jossa oli monenlaista syötävää. Kaikki oli sallittua ruokaa.

Tuo tapahtui nahkuri Simonin talossa Pietarille, joka oli rukoilemassa ja odotti ruoan valmistamista.
Pietari on varmasti kokenut tuon näyn varsin kummalliseksi ja hämmentäväksi, koska siinä ikään kuin sodittiin sitä näkökantaa vastaan, johon Pietari oli opetettu. Se taisi olla kovinkin vastoin Pietarin raamatuntulkintaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #7 : 08.11.16 - klo:18:48 »
KIrjan uskonnot palvovat samaa Kaikkivaltiasta, vaikka erilaisen ymmärryksen kautta.

Vastakkaista käsitystä tuolle voisi hakea esim. tästä:
1. Joh 2:
22. Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

"Jumalalla ei ole poikaa", julistaa Islam.
Raamatun mukaan sellaisella, joka kieltää Pojan, ei ole Isääkään.
Jos silti uskoo tuntevansa Jumalan, niin onko se sitten kuitenkin oikea?

Joh 8:19. Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni".

Ei tunne  oikeaa Jumalaa, joka ei tunne Jeesusta.

Raamattu puhuu myös antikristuksesta, joka varmasti muistuttaa monessa suhteessa oikeaa niin paljon, että moni eksyy.
Antikristuyksia palvovat eivät palvo oikeaa Kristusta, eivätkä näinollen siis oikeaa Jumalaa, vaikka miten Raamattuun vetoaisivat.

Minulla on voimakkaita epäilyksiä sen suhteen, että Islamissa palvonnan kohde olisi sama, kuin kristinuskossa.
Raamatun Kristus on kuollut ristillä, antikristus ei ole kuolllut ristillä. Islamin Jeesus ei ole kuollut ristillä.
Joka uskoo antikristukseen ei usko Raamatun Jumalaan.
Moni on toki eri mieltä kanssani, mutta sehän on sallittua.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #8 : 08.11.16 - klo:19:04 »
"Kun kiertelin kaupungilla ja katselin teidän pyhiä paikkojanne, löysin sellaisenkin alttarin, jossa oli kirjoitus: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Juuri sitä, mitä te tuntemattanne palvotte, minä teille julistan." Se, että muslimit eivät tunne Jumalaa, ei merkitse, että he palvoisivat jotain muuta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #9 : 09.11.16 - klo:23:57 »
Tässä luvussa minua puhuttelee erityisesti "heikko veli", varmaan siksi että
itse koen olevani sellainen.
Tekstissä puhutaan lähinnä syömisestä.
Kyösti kertoi muusta, aika jännä tuo että heikkous tulee näkyviin "metelöimällä".
Mielestäni ymmärsin asian jotenkin.
Oman heikkouteni koen lähinnä hiljaisuutena, arkuutena, riittämättömyytenä,
pinnallisuutena, epäonnistumisena.
Vaikka ajoittain koen kyllä "voimavaikutuksia" saadessani elää Jeesusta lähellä,
siunauksia kokien.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #10 : 10.11.16 - klo:07:04 »
Kyösti kertoi muusta, aika jännä tuo että heikkous tulee näkyviin "metelöimällä".

Joku väkevän tuntuinen veli suurella varmuudella saattaa saarnata lakia sanomalla, että vain tietynlaista lihaa saa syödä.
Hän myös noudattaa itsekin tuota sääntöä ja hän pahentuu suuresti, jos joku uskoo toisin.
Maallisessa mielessähän tällainen veli tuntuu vahvalta: hän on määrätietoinen, väkevä ja jopa itsekin pystyy noudattamaan sitä, mitä saarnaa.
Jos tällainen veli on olemassa, niin hänhän on selkeästi Raamatun mukaan heikko veli.
Jokainen heikko veli voi vahvistua. Raamattu kehoittaa vahvistamaan heikkoa.
Tuollaista heikkoa veljeä ei siis pidä nujertaa, vaan tukea ja auttaa häntä vahvistumaan.
Vaan, minkäs teemme, kun itsekin olemme heikkoja: suutumme ja nujerramme tuon toisen, joka mahdollisesti on meitäkin heikompi ja tarvitsisi jotain muuta, kuin meidän lyöntejämme.
Eiköhän eräs heikkouden merkki ole juuri se, että lyö heikkoa.

Vahvaksi tekeytyminen lienee mahdollisesti olevan eräs heikkouden merkki.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #11 : 10.11.16 - klo:08:27 »
Usein erehdytään pitämään julmuutta vahvuutena ja lempeyttä heikkoutena vaikka asia on juuri päinvastoin. Puhutaan kovista ja pehmeistä arvoista. Kova murtuu ja pehmeä joustaa ja kasvaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #12 : 11.11.16 - klo:20:35 »
Usein erehdytään pitämään julmuutta vahvuutena ja lempeyttä heikkoutena vaikka asia on juuri päinvastoin. Puhutaan kovista ja pehmeistä arvoista. Kova murtuu ja pehmeä joustaa ja kasvaa.

Aika fiksuu.

Piti tulla tänne vilkaisemaan kuinka ahdistavaa täällä Raamatun piirissä olevien parissa on ja kieltämättä alkaa surettamaan.

Itte tekstiin 8 luku Paavakin kirje äärikarismaatikoille.
meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa..
En sit tiiä, muuta enemmän on hyötyä siivoojasta kuin professorista, kun vaan mumisee partaansa,
Tik toc.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #13 : 12.11.16 - klo:11:13 »

En sit tiiä, muuta enemmän on hyötyä siivoojasta kuin professorista, kun vaan mumisee partaansa,

Tämähän on Lutteerusta!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 8. luku
« Vastaus #14 : 12.11.16 - klo:13:17 »
Piti tulla tänne vilkaisemaan kuinka ahdistavaa täällä Raamatun piirissä olevien parissa on ja kieltämättä alkaa surettamaan.

Joo, pyydän omalta osaltani anteeksi, liian negatiivinen kirjoittaja täällä foorumilla olen ollut.
Olen heikko veli, ja nykyisin monenlaista vaikeutta, liikaa olen täällä purkanut.
« Viimeksi muokattu: 12.11.16 - klo:13:24 kirjoittanut vn »