Kirjoittaja Aihe: Päiväkirjani  (Luettu 18359 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #60 : 01.05.23 - klo:20:39 »
Joskus on tarpeen mietiskellä omaa minäänsä, että mikä mättää? :017:

Tunnelukot ovat pahimpia, kun ne estävät antamasta anteeksi itselleen ja lähimmäisilleen. Jos on kokenut vääryyttä jonkun taholta, niin tunnelukko aukeaa antamalla vaikka mielessään anteeksi. Armoon ja anteeksiantoon kehoittaa meitä myös evankeliumi:  ”Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.”

Testasin omat tunnelukkoni: Kaikkiaan testistä voi saada 0–324 pistettä. Mitä suurempi kokonaispistemääräsi on, sitä enemmän tunnelukot hallitsevat elämääsi.
Sinun yhteispistemääräsi on 74/324 pistettä

https://www.evermind.fi/tunnelukkotesti/
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #61 : 02.05.23 - klo:06:32 »
Sen sijaan, että selittelette, miten suunsoittokultuurit ovat erilaisia, teidän pitäisi reagoida tähän asiaan näin. "Olemme pahoillamme, että käännökseesi on reagoitu niin ikävästi körttifoorumilla."
On liian myöhää korjata vahinko, mutta se olisi oikea asenne.

Noin on reagoitu ties kuinka monta kertaa. Käännökseesi on useasti reagoitu myös hyvin kiinnostuneesti ja kiittäen. Mikä estää sinua ottamasta tällaista palautetta todesta? Piikikkään sanailun kuvaaminen ei ole sen puolustamista, korkeintaan yritys ymmärtää. On tetysti yritettävä valita aina sanansa kohteliaasti ja ystävällisesti. Tyhjä imartelun ei ole ystävällistä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #62 : 02.05.23 - klo:09:21 »
Vanhat virret ovat historiallinen kuriostiteetti, joita olen käsitellyt humanistina, runoilijana, ja jossain määrin uskonnollisessa mielessä, vaikka eivät edusta omaa teologiaani. Alkureagointi oli oikea: ne sai olla esillä niille, jotka olivat kiinnostuneita ja muuten tekemättä suurta numeroa. Niin kävi viisi vuotta. Mutta te pilasitte asian.

Tämä on jo tuttua. Kysyn edelleen: miksi teet ’asian pilaamisesta’ niin suuren ongelman? Mistä pitkävihaisuutesi kumpuaa?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #63 : 02.05.23 - klo:10:50 »
Joskus on tarpeen mietiskellä omaa minäänsä, että mikä mättää? :017:

Tunnelukot ovat pahimpia, kun ne estävät antamasta anteeksi itselleen ja lähimmäisilleen. Jos on kokenut vääryyttä jonkun taholta, niin tunnelukko aukeaa antamalla vaikka mielessään anteeksi. Armoon ja anteeksiantoon kehoittaa meitä myös evankeliumi:  ”Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.”

Testasin omat tunnelukkoni: Kaikkiaan testistä voi saada 0–324 pistettä. Mitä suurempi kokonaispistemääräsi on, sitä enemmän tunnelukot hallitsevat elämääsi.
Sinun yhteispistemääräsi on 74/324 pistettä

https://www.evermind.fi/tunnelukkotesti/

Kiitos tästä linkistä, täytyypä käydä läpi.
Aiheeseen liittyviä kirjoja minulla on, kaikkeen innostun ja suunnittelen, usein toteutus jää uupumaan...

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #64 : 02.05.23 - klo:11:48 »
“Kärsimyksen kautta löysin anteeksiannon”
Jippu , laulaja-evankelista

https://seloytyi.fi/stoorit/karsimyksen-kautta-loysin-anteeksiannon/
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #65 : 02.05.23 - klo:12:04 »
Olen kuullut juuri opeuksen samasta.

Kristityksi tullaan kärsimyksen kautta.

Ken Follet, Taivaan pilarit
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #66 : 02.05.23 - klo:17:58 »
Tämä on jo tuttua. Kysyn edelleen: miksi teet ’asian pilaamisesta’ niin suuren ongelman? Mistä pitkävihaisuutesi kumpuaa?

Jos olisit realistinen, kysyisit mistä kärsivällisyyteni kumpuaa.
Olisit joskus aikoinasi kysynyt mistä sivullisen vihamielisyys kumpuaa. Ai niin, minua voi jokainen ihmitellä ja neuvoa, mutta pyhiä lehmiä ei.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #67 : 02.05.23 - klo:18:51 »
Tämä on jo tuttua. Kysyn edelleen: miksi teet ’asian pilaamisesta’ niin suuren ongelman? Mistä pitkävihaisuutesi kumpuaa?

Asia, jota pilasitte, on käsittääkseni Jumalan asia, jos uskotaan, että Malmivaara oli Jumalan mies ja toimi Jumalan asialla julkaisemalla vanhat SV. Niin se on sllloin suuri ongelma, teinpä minä mitä tahansa siitä.

Mistä "vihani" kumpuaa? Se kumpuaa raamatullisesta uskosta, kun Jumalan lapsi kohtaa Saatanan työtä, ne, jotka tekevät sitä, ja ne, jotka tukevat jumalattomia teoillaan, sanoillaan tai hiljaisuudellaan.

Ps. 139:19 Jumala, jospa tappaisit jumalattomat, ja verikoirat minusta poikkeisivat.
20 Sillä he puhuvat sinusta häpiällisesti, ja sinun vihollises turhaan lausuvat (sinun nimes).
21 Herra, minä tosin vihaan niitä, jotka sinua vihaavat, ja minä närkästyn heistä, jotka karkaavat sinua vastaan.
22 Täydestä todesta minä heitä vihaan; sentähden ovat he minulle viholliset.

Silloin kun käänsin virret, luulin, että körttien parissa on Jumalan lapsia. Nyt tiedän, ettei ole. Jumalattomia pitää vihata.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #68 : 02.05.23 - klo:20:17 »
Pitääs kohta ruveta kottaraaspönttöjä tekemähän. :eusa_think:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #69 : 02.05.23 - klo:20:46 »
Asia, jota pilasitte, on käsittääkseni Jumalan asia, jos uskotaan, että Malmivaara oli Jumalan mies ja toimi Jumalan asialla julkaisemalla vanhat SV. Niin se on sllloin suuri ongelma, teinpä minä mitä tahansa siitä.

Mistä "vihani" kumpuaa? Se kumpuaa raamatullisesta uskosta, kun Jumalan lapsi kohtaa Saatanan työtä, ne, jotka tekevät sitä, ja ne, jotka tukevat jumalattomia teoillaan, sanoillaan tai hiljaisuudellaan.

Ps. 139:19 Jumala, jospa tappaisit jumalattomat, ja verikoirat minusta poikkeisivat.
20 Sillä he puhuvat sinusta häpiällisesti, ja sinun vihollises turhaan lausuvat (sinun nimes).
21 Herra, minä tosin vihaan niitä, jotka sinua vihaavat, ja minä närkästyn heistä, jotka karkaavat sinua vastaan.
22 Täydestä todesta minä heitä vihaan; sentähden ovat he minulle viholliset.

Silloin kun käänsin virret, luulin, että körttien parissa on Jumalan lapsia. Nyt tiedän, ettei ole. Jumalattomia pitää vihata.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #70 : 02.05.23 - klo:20:59 »
Raamatussa sanotaan: Vihatukaa, mutta älkää vihatko. Eikö vihastumisesi ole kestänyt pian kaksi vuotta. :017:

Olet myös ilmaissut vihaavasi. Me uskomme sen. Miksi jaksat sitä aina vaan toistaa ?
Kaikki sen tietävät ja ihmettelevät mikä usko tällainen usko on .

Vihaatko myös itseäsi ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #71 : 02.05.23 - klo:21:21 »
Noin on reagoitu ties kuinka monta kertaa. Käännökseesi on useasti reagoitu myös hyvin kiinnostuneesti ja kiittäen. Mikä estää sinua ottamasta tällaista palautetta todesta? Piikikkään sanailun kuvaaminen ei ole sen puolustamista, korkeintaan yritys ymmärtää. On tetysti yritettävä valita aina sanansa kohteliaasti ja ystävällisesti. Tyhjä imartelun ei ole ystävällistä.

On reagoitu ties kuinka monta kertaa ja ongelma on ollut sama nyt neljättä vuotta. Te ette mitenkään voi uskoa, etten ole ylpeydestä kääntänyt virsiä ja ajattelette, että sen takia miestä täytyy solvata, että ylpeys lähtisi. Herännäisyydessä on taipumus luulla, että tekonöyryys on pyhyyden merkki. Oikeastaan se on ylpeyden rumimpia muotoja. Näin kauan on mennyt ja vielä luulette, että kääntämällä etsin asemaa, mainetta, rahaa ja kunniaa eikä mikään muuta mieltänne, ja vielä ajattelette, että minun pitäisi olla teille ystävä. Asenne on loukkaava myös siksi, että se antaa ajatella, että olen äärettömän typerä kaiken lisäksi. Jos olisin ajatellut tavoittaa sellaista kääntäessäni aleviittivirsiä jo yli 30 vuotta sitten, olisin äärettömän typerä, jos luulisin saada sellaista huomiota nyt SVn tiimalta. En muista, että aleviittikäännökset olisi kertaakaan ylistetty enkä ole edes ajatellut sitä ennen kuin nyt, kun huomaan, että te ilmeisesti ette tee mitään tavoittelematta mainetta, asemaa, rahaa, ja kunniaa, niin ette voi kuvitella jonkun muun elävän toisella tavalla. Aleviittivirsien takia sain pari kutsua luennoida Turkissa joskus. Ei kukaan ylistänyt niitä eikä tullut mieleenikään, että pitäisi niitä ylistää. Joku tutkija huomautti, että käytin 60-luvun ekologista menetelmää, joka oli hänen mielestään vanhentunutta. Se oli pätevä huomautus, joka ei loukannut ylpeyttäni pienissäkään määrin. Olin pikemmin onnellinen, että hän viitsi vaivautua ajattelemaan tutkimustyötäni. Joku ei-akateeminen ajatteli, että tilaisuutta, jota kuvailin ei ollut uskonnollinen, vaan pelkkä huviretki. Muut tutkijat törmäsi asian. Ei sekään loukannut ylpeyttäni. Luennoin vielä turkinkielellä eikä kukaan sanonut siitäkään juuta eikä jaata enkä odottanutkaan ylistystä. Minulla on pitkä kokemus, mutten ole missään tavannut niin perin pohjin pahoja ihmisiä, kuin körttifoorumilla. Yliopistossa olemme tottuneet kritiikkiin ja odotamme sitä. Emme ole tottuneet kuulemaan sanoja kuten kamala, kuvottava, tai narsisti, jotka eivät sisällä mitään kritiikkia, vaan ovat puhtaasti vain ilkeitä. Sen lisäksi, Riitta-mummo on vielä valehtelija ja sen valehtelu johti siihen, että körteillä ei ole enää sivuillaan vanhoja virsiä, ei englanniksi eikä suomeksikaan, koska te yritätte keksiä itsellenne valheellisen historian ja vanhat virret eivät sovi teidän valhenarratiiviinne. Tästä kumpuaa teidän itsepäinen vihanne.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #72 : 02.05.23 - klo:23:15 »
Miten täällä pystyisi olemaan ettei joutuisi koko ajan syytettyjen penkille, siitäkin huolimatta että en ole mielestäni puhunut kuvottavuudesta mitään.
Minun syntini onkin kai hiljaa oleminen. Jumala antaa anteeksi katuvalle ja anteeksipyytävälle ihmiselle, ihmisten on paljon vaikeampaa antaa toisilleen anteeksi.
Avioerotilanteissa on unohdettu että vastoinkäymisten keskellä pitäisi pystyä elämään, ja nähty vain toisen heikkoudet, erotetulla on aina vaikeampaa kuin erottajalla.
Syyttäjällä on helpompaa kuin syytetyllä, siihen asti kunnes syyttäjä ja erottaja huomaa myös oman syyllisyytensä, se joskus kestää.

Pystyn täällä foorumilla jatkamaan kirjoittelua kyynisenä, loukkaantumatta, katkeruutta en koe, meitä on moneen junaan, olemme erilaisia vaatimustemme kanssa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #73 : 03.05.23 - klo:03:53 »
Miten täällä pystyisi olemaan ettei joutuisi koko ajan syytettyjen penkille, siitäkin huolimatta että en ole mielestäni puhunut kuvottavuudesta mitään.
Minun syntini onkin kai hiljaa oleminen. Jumala antaa anteeksi katuvalle ja anteeksipyytävälle ihmiselle, ihmisten on paljon vaikeampaa antaa toisilleen anteeksi.
Avioerotilanteissa on unohdettu että vastoinkäymisten keskellä pitäisi pystyä elämään, ja nähty vain toisen heikkoudet, erotetulla on aina vaikeampaa kuin erottajalla.
Syyttäjällä on helpompaa kuin syytetyllä, siihen asti kunnes syyttäjä ja erottaja huomaa myös oman syyllisyytensä, se joskus kestää.

Pystyn täällä foorumilla jatkamaan kirjoittelua kyynisenä, loukkaantumatta, katkeruutta en koe, meitä on moneen junaan, olemme erilaisia vaatimustemme kanssa.

"Olemme erilaisia vaatimustemme kanssa." Totta. Sen jälkeen kun käänsin virret, meni viisi vuotta, kun harvoin kävin täällä ja vielä harvemmin kirjoitin. Sitten ruvettiin harrastamaan sitä ajatusta täällä, että virret eivät saisi olla näkyvissä, koska olin maine-, asema-, raha- ja kultajalusta-ahne. Se ei tullut siitä, mitä kirjoitin täällä, koska olin ollut vaisu ja seurasin hiljaa sitä kampanjaa poistaa virret näkyvistä. Se tuli yksinomaan siitä, että olin kääntänyt virret. Se riitti körteille todistakseen, että oli ylpeä, ja siksi ne pitää poistaa. Teillä oli vaatimus, että kääntäjä ei saa olla ylpeä ja se pitää painaa alas, muuten virret ei saa olla.
Minulla oli vaatimus, että sellaista alaspainokampanjaa ei saa olla, niin kauan kuin virret ovat näkyvissä. Vaadin, että kampanja lakkautetaan tai virret poistetaan. Ette ole suostuneet suhtautumaan eri tavalla, joten virret lopulta poistettiin.
Ei ole kysymys anteeksiantamisen vaikeudesta. On tosi kysymys siitä, että meillä on eri vaatimukset. Vaaditte kiven kovaa, että kääntäjä on kestettävä tietynmäärää kritiikkiä, seppoksen sanoin, johon kuuluu myös sanat kamala, kuvottava, ja narsisti. Toisten ei tarvitse kestää sellaista, koska he eivät ole kääntäneet ca. 10.000 riimitettyä riviä eivätkä siis olekaan ylpeitä.
Niin viisveisaaja, seppos, pena, riita-mummo, ja HYn herra Hiltunen päättivät poistaa virret suostumatta vaatimuksiini. Viisveisaaja oikein julisti miten paha hän kuvittelee olevansa ja körttitapaan julkisesti ylpeili siitä.
Olette valinneet mitä halusitte. Olisi voinut nauttia asiallisesta käännöksestä körttien historiallisesta tekstistä tai saada minulta lisää tulta körttihengellisyyteen, joka palvelee kuvitellussa pahuudessa vellomista. Ei ihme, että viisveisaaja julisti omat postit tänne tärkeämmäksi kuin vanhat käännökset. Hänhän edustaa nykykörtteyden ihanteet: haukkua toisia ylpeydestä, jos nostavat päätään tekonöyryydestä tekemään jotakin ja ylpeillä itse omasta keksitystä pahuudesta. Se on tietysti yksi vaihtoehto, kun jumalattomat yrittävät keksiä itselleen pelastuksen tien. Armo muka tulee niille, jotka vellovat tekonöyryydessä, ja pelastus tai ainakin hengellisyys tulee kärsimyksen kautta, ja jos toinen ei kärsi toisen mielestä tarpeeksi, niin rakastava teko on panna hänet kärsimään.
Täällä körtit kirjoittelevat niin kuin kuuluisivat sikalaumaan, johon Jeesus ajoi demonit. Sika kuorossa valhe-evankeliuminne vinkuu. Luulette tarvitsevanne herätystä, muttette nuku. Olette sikaraatoja rannalla.
Ainoa körtti täällä, joka on vanhanaikainen körtti, jolla on herkkä omatunto ja joka ei ole pilattu v. 1972 virsikirjan uudistuksella on 1944, joka on Jumalan lapsi sikalauman keskellä. On Jumalalla omansa joka kansassa, heimossa, ja kielessä. Luterilainen on oma tapaus, kun ei ole körtti. Hänessä on se vika, ettei tarpeeksi ankarasti tuomitse körttien jumalattomuutta, vaikka tuomitseekin.

"Jumala antaa anteeksi katuvalle ja anteeksipyytävälle ihmiselle, ihmisten on paljon vaikeampaa antaa toisilleen anteeksi."

Tässä on tämä harha pähkinäkuoressa. Jumala ei anna anteeksi ihmiselle, joka päättää katua ja etsii anteeksiantoa kyyneleillä, niin kuin Eesau, jota Jumala vihasi. Päin vastoin, ihminen, jonka Jumala suvereenissa armossaan ennen maailman luomista on ennaltamäärännyt Jumalan lapseksi, katuu ja pyytää anteeksi, silloin kun Pyhä Henki koskettaa häntä.
Ei ole kenellekään ihmiselle vaikea antaa anteeksi. Joko on mahdotonta antaa anteeksi tai on mahdotonta olla antamatta, riippuen siitä, onko ihminen valittujen parissa tai ei.
Te ette anna minulle anteeksi siitä, että teidän mielestänne paljastin ylpeyttäni kääntämällä SV. Vaikka teidän logikkanne tuntuu järjettömältä, se on teille aivan selvä. Uskotte vielä lähes 10 vuoden jälkeen, että tavoittelen mainetta, asemaa, rahaa, ja kultajalustaa virsien kääntämisen kautta ja uskotte, että pelastuisin, jos katuisin sitä ylpeyttä. Siksi ette voi antaa minulle anteeksi. Minä taas olen lopulta käsittänyt, ettette kuulu Jumalan valittuun joukkoon, ja siksi ette pysty näkemään syntiänne julistamalla minut kamalaksi, kuvottavaksi, ja narsistiksi siksi, että käänsin virret. Ette pysty antamaan minulle tämän hyvän työn anteeksi, koska olette Eesaun laumassa ettekä Jaakobin. Siksi me vihaamme toisiamme. Se kuuluu asiaan. Olemme eri puolta.
« Viimeksi muokattu: 03.05.23 - klo:04:02 kirjoittanut Thomas McElwain »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päiväkirjani
« Vastaus #74 : 03.05.23 - klo:09:11 »
Luin pitkän kirjoituksesi.
On sinulla paljon mielipiteitä, ajatuksia, kokemuksia, tietoa, olettamuksia.
En ota siihen enempää kantaa, itse olen huomattavasti yksinkertaisempi ihminen, en pohdi ollenkaan noin paljon asioita, puolisoni pohtii, häntä yritän kuunnella.
Olen pyrkinyt ja edelleen pyrin siihen että kun asiat menee "yli hilseen", menköön, nostan hattua ja menen ohitse.
Jumala antaa minulle viisautta ja ymmärrystä siihen mitä minä tarvitsen elääkseni päivän kerrallaan niissä haasteissa mitä eteen tulee, rukoilen siihen apua.

Ymmärrän niin että Jumala puhuu meille ja ohjaa askeleitamme Raamatun kautta, omassa tunnossamme, toisten ihmisten kautta, olosuhteiden kautta.

Thomas, sinäkin saat uskoa Jeesuksen pelastustekoon sinunkin puolestasi, Jeesus antaa sinulle ilon, levon ja rauhan.

Tuomiovalta kuuluu yksin Jumalalle, ei ihmisille.

Olemme erilaisia, Jumalan luomia ainutlaatuisia ja ainutkertaisia persoonia.

Joh. 3:16

Toisiamme emme voi muuttaa, itseämmekin varsin huonosti, minä ainakin olen aika lailla kaavoihin kangistunut, iloa, räväkkyyttä, vaihtelua, uudistusta kaipaan, yhä edelleen....

Täällä foorumilla on vapaus kirjoitella, pyritään hyväksyvään ja rakentavaan mielenlaatuun.

Se mistä täällä yhtä lukuunottamatta kaikkia syytät, on pahasti liioiteltua, olen ymmärtänyt että jokainen täällä ketä syytät, on asiasta pahoillaan, mutta mielestäsi
ei riittävällä tavalla, älä vaadi meiltä muilta liikaa.