Kirjoittaja Aihe: Tämän luin/tätä luen, osa 8  (Luettu 33790 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #120 : 20.10.14 - klo:13:39 »
Elämäni toistaiseksi eräs liikuttavimmista lukukokemuksista oli tänään. Ulla-Lena Lundberg kirjoitti Petter Kummelin katselevan ja tutkiskelevan nuoremman tyttärensä Lilluksen, 1-vuotiaan ihmistaimen olemusta.

Lillus samaistuu porsaaseen ja antaa pelokkaalle possuparalle lohdutusta ja lämpöä, ja saa sitä itsekin.
Äiti on järjestyksen ja osaamisen merkkihenkilö, johon pieni Lillus ei koe ihmisenä kaltaisuutta. Isosisko, Sanna saa tenttimällä pienen ymmärtämään että ihmisiä on erilaisia. Esimerkiksi isä.

Kysymyksessä on edelleen kirja Jää, joka parantaa nyt kulkuaan loppua kohden. Kirjan hengellinen opetus on vertaansa vailla, vaikka mihin vertaisin. Siitä on ulkokultaisuus kaukana.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #121 : 21.10.14 - klo:11:35 »
Panin nyt Jää-kirjan kannet kiinni ja elämyksien täydellistyttämiseksi laitan soimaan hengellisen laulun sävelet. Tämän kökarilaiset ,  luotolaiset,  lauloivat aina erotessaan. Pastorskan lähtöhetkenä laulusta ei tullut nyyhkeeltä mitään.

https://www.youtube.com/watch?v=NRp1m6gWHUw

Iltapäivällä haen tilaamiani Pauli Annalan toimittamia kirjoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #122 : 21.10.14 - klo:11:52 »
Googlaillessani Ulla-Lena Lundbergin kirjaa, löysin hienon lukukokemuksen netistä. Turun arkkihiippakunta on julkaissut viime vuonna lehden Tuore öljypuun lehti. Samanniminen kirja Jaakko Ripatilta on meidän seudun herännäisyydestä .

Sivulla 30, lehdessä, kerrotaan Lundbergin kirjan maisemista. Muutoinkin lehdessä on paljon hyvää luomakunnan arvoista lukemista. Kaarlo Kalliala ja Jaakko Heinimäki ovat eräitä kirjoittajista.

http://arkkihiippakunta-fi-bin.aldone.fi/@Bin/6b98e0f5724817b40e91a44e207ccac4/1413881351/application/pdf/123371/Tuore%20oliivipuun%20lehti%202_2013.pdf
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #123 : 21.10.14 - klo:14:00 »
Tänään lueskellut Jörn Zinkin Rukouksen tie kirjaa.
Ja  Hyvän elämän sanat jonka toimittanut Arno Kotro ja kuvittanut Jarkko Martikainen...paljon puhuvia kuvia ja ajtelmia eri henkilöiltä.  :eusa_angel: :kahvi:

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #124 : 21.10.14 - klo:21:02 »
Kevensin välillä lukemalla Alan Bradleyn (toivottavasti muistin oikein) dekkarin Piiraan maku makea. Niitä kirjoja, jotka ovat aluksi jotenkin pitkäveteisiä kaikkine yksityiskohtineen, mutta siitä yli päästyä kertomus soljuu eteenpäin sujuvasti, ja eipä aikaakaan, kun kirja on lopussa. Viehättävä ajankuvaus joutilaasta yläluokasta, voihan sitä uransa tehdä vaikkapa postimerkkejä tutkien.

Tänään olen lukenut Marja Björkin Mustalaisäidin kehtolaulua, Taivaslauluun verattavissa oleva kuvaus romanielämästä.

Tänään olen kuunnellut äänikirjana loput Siri Kolun viimeisestä Me Rosvolat-sarjan kirjasta. Lasten kanssa pitkät automatkat sujuvat vähemmällä nahistelulla, kun kaikki keskittyvät kuuntelemaan tarinaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #125 : 22.10.14 - klo:10:08 »
Äänikirja olisi hyvä. Menossa on koinoon kreikan supistuma- ja myy-verbit kuinka he taipuvat. En taida viitsiä välitenttiin, rupean haalimaan eksegetiikan kirjoja mutta vähän on pakko hengähtää. Tuutori lukee puolestaan minun paisunutta oppariani mitä hänelle pitäisi siis nyt tehdä. Kohta tulee lukea opponoitava työ, mitä en oikein millään jaksaisi.

Rentoudun perehtymällä Leif Hamren teokseen Hyppää, Petter. Minkä tähden Petter huusi ennen kuin hyppäsi lentokoneesta?  Kun hän kärsi hapenpuutteesta jonka Geir huomasikin, oliko kyseessä kauhistus vai rusentuivatko kylkiluut? Silloin pääsee ääni. Kaipaan kyllä vähän syvällisempää.  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #126 : 22.10.14 - klo:11:20 »
Minä olen varmaan joskus nuoruudessani lukenut Hamren Valmis lentoon. Se ei tosin jättänyt mitään pysyvää mielikuvaa. Kuukkelilla haettuna kansikuva näytti tutulta. Nuortenkirjoissa on paljon yhdentekevää, jos on merkittävääkin kirjallisuutta. Huckleberry Finnin seikkailut ja Kim ovat minulle tärkeitä, molemmat kulttuurin kuvauksina.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #127 : 22.10.14 - klo:11:27 »
Tähän on tieni johtanut:

http://tulkaakaikki.net/mita-on-hengellinen-ohjaus/

Olen vasta aivan alkulehdilla. Munkki Serafimin erämaaisistä selveni hiukan luostarilaitoksen kehitys.
Ihmeelliseltä tuntui lukea, että tällainen töksäytettelu, johon olen aina syyllistynyt, onkin jotakin parempaa. Ehkä.

Kiitos Maunon,  PekkaV:n , Penan,  juhanin,  Pauli Annalan ja  Vesa Hirvosen, tunnen olevani kotona.
Myös moni muu on sanonut ohjaavan sanan olematta " opettajia ".
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #128 : 22.10.14 - klo:20:18 »

   Ole hyvä!


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #129 : 22.10.14 - klo:20:24 »
Kiitos !   Se vasta on ohjausta kun ei tarvita edes sanoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #130 : 22.10.14 - klo:23:56 »
Minä olen varmaan joskus nuoruudessani lukenut Hamren Valmis lentoon. Se ei tosin jättänyt mitään pysyvää mielikuvaa. Kuukkelilla haettuna kansikuva näytti tutulta. Nuortenkirjoissa on paljon yhdentekevää, jos on merkittävääkin kirjallisuutta. Huckleberry Finnin seikkailut ja Kim ovat minulle tärkeitä, molemmat kulttuurin kuvauksina.

Ovat. Hamret keräsin saatuani sisarenpojan joka sitten ei kiinnostunut. Pakkolasku lönsijäötikölle on paras. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #131 : 23.10.14 - klo:10:08 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #132 : 23.10.14 - klo:11:04 »
Tyrmistyksekseni löytyivät eksegetiikan tenttikirjat yhtä Veijolaa lukuunottamatta hyllystä sellainenkin jota en tiennyt omistavani, mikä ilahdutti minut. 

Menossa on nyt tuo Aejmelaeuksen Kristinuskon synty, josta Lapsi num. 1 sanoi ettei tykkää. Hänellä on vakaa kirjamaku. Itselläni on sivunlaidat täynnä kommentteja mitenkäniin ja entäs jos ja missä Dosentti joka loistaa poissaolollaan. Hän näki luulen Bultmannin haamun ja vetäytyi hyllyyn murjottamaan, jotta ei tule  :021: tappelus aavemaailmassa. Hän ei tullut oikein toimeen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tämän luin/tätä luen, osa 8
« Vastaus #134 : 23.10.14 - klo:19:23 »
Niin on.
Tuli kyyneleet kun luin.
Toivon heidän elämäänsä kaikkinaista hyvyyttä ja Taivaan Isän siunausta elämässä eteenpäin.