Kirjoittaja Aihe: Raamattunäkemystä etsimässä  (Luettu 39550 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kauhanen T

  • Vieras
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #30 : 05.01.06 - klo:10:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kun kirjoitin. että Jeesus piti Joonan kirjaa keskeisenä Jumalan ilmoituksena, en tarkoittanut, että Joonan kirja on keskeinen Jeesuksen sanomassa.

En sitä arvellutkaan, kiinnitin huomioni vain arvioosi jonkin VT:n osan keskeisyydestä Jeesuksen käsityksissä.

Kirjoitit: "Jeesus piti sitä hyvinkin keskeisenä Jumalan ilmoituksena." Et tarkemmin määrittele mitä on "hyvinkin keskeinen", mutta minulle tuli mieleen että "keskeisempänä kuin jotain muuta VT:n kirjaa tai jopa VT:a keskimäärin". Sellaiselle väitteelle en löydä tukea evankeliumeista.

Mutta Jeesus piti Vanhaa testamenttia hyvinkin keskeisenä Jumalan ilmoituksena, sitä myöten myös Joonan kirjaa!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #31 : 05.01.06 - klo:21:34 »
Minusta kuulostaa aika voimakkaasti sanotulta: "Ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki. Niin kuin Joona oli merkki niniveläisille, niin on Ihmisen Poika oleva merkkinä tälle sukupolvelle."

Kauhanen T

  • Vieras
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #32 : 09.01.06 - klo:17:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
...sanotaan, että tällaiset mielipiteet [naispappeuden vastustus] aiheuttavat pahaa oloa, mutta onko kyse pohjimmiltaan siitä, että Paavalin kirjoitukset koetaan sellaisina, eli epätasa-arvoa lietsovilta ja sovinistisilta, ja näin ollen jätetään suuri osa UT:sta omaan arvoonsa (se oli sitä aikaa ja sitä kulttuuria, ja sitä rataa). Jos jokainen jättää Raamatusta lukematta kohdat, joita on vaikea sulattaa tai jotka ovat peräti loukkaavia, mitä jää jäljelle, ja kuinka eheä tai Jumalan tarkoittama tällainen kokoelma sitten olisi? On helppo sortua postmoderniin käsitykseen Raamatusta, ja näinhän monet papit ja piispat tänä päivänä tekevätkin. Kielletään tai nollataan milloin mitäkin kohtaa Raamatusta, ettei vain itse tai kukaan muu loukkaantuisi. Minun mielestä näin opettava tekee hengellisesti vain karhunpalveluksen itselleen ja muille.

Oikein fiksua tekstiä Soopelilta!

Raamatuntulkinnassa ei pääse pakoon aika- ja kulttuurisidonnaisuutta, sillä se on läsnä
1) kirjoitusprosessissa: Raamattu on inhimilliseltä puoleltaan oman aikansa kulttuurin tuote.
2) modernin lukijan lähtökohdissa: näemme kaikki eteemme tulevat asiat modernista länsimaisesta kulttuurista käsin.
3) Raamatun tekstille annetussa tulkinnassa: kaikki jaottelut "keskeiseen" ja "kehälliseen", "opilliseen" ja "eettiseen", "juutalaiseen" ja "hellenistiseen", "patriarkaaliseen" ja "sukupuolieroista riippumattomaan" ainekseen teemme meidän kulttuurimme näkökulmasta käsin.

Siksi on aina tulkitsijan henkilökohtainen mielipidekysymys, onko jokin asia, raamatunkohta tai kokonainen kirja pätevää Jumalan ilmoitusta vain oman aikansa ja kulttuurinsa puitteissa, vai velvoittaako se vielä modernia länsimaista tulkitsijaa. Ehdotan siksi että kun halutaan perustella jonkin kohdan, asian tms. velvoittavuus tai velvoittamattomuus vetoamalla sen sidonnaisuuteen tai riippumattomuuteen suhteessa kirjoitusaikansa kulttuuriin, perustelija ilmoittaisi

1) Mihin hän tarvitsee sitä tulkintaa, jonka puolesta haluaa tähän asiaan vedota.

2) Millä tavalla kyseinen kohta, asia tms. on hänen mielestään välttämätön Jumalan ilmoituksen keskeisen sisällön kannalta / ristiriidassa sen kanssa.

3) Onko tämä aikasidonnaisuuden / yleispätevyyden tyyppi sovellettavissa vain tähän kohtaan vai kaikkiin vastaaviin kohtiin (esimerkiksi tuleeko kaikki sukupuolten välisiä eroja koskevat raamatunkohdat sivuuttaa).

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #33 : 09.01.06 - klo:22:28 »
Huhuh, tiukaksi menee. Ja työlääksi. Eikö voisi vaan sanoa että minusta on näin ja mieluummin näkisin että kaikki myöntävät minun olevan oikeassa!

 8-[

Oikesti, arvostan Kauhasen sitkeyttä hakea kestäviä perusteita. Se ei välttämättä johda "lopulliseen ratkaisuun" , mutta jospa kuitenkin veisi keskustelijoita lähemmäs toistensa ymmärtämistä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #34 : 09.01.06 - klo:23:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"

Raamatuntulkinnassa ei pääse pakoon aika- ja kulttuurisidonnaisuutta, sillä se on läsnä
---
2) modernin lukijan lähtökohdissa: näemme kaikki eteemme tulevat asiat modernista länsimaisesta kulttuurista käsin.


Ehkä tarpeetonta täsmenystä yksityiskohtaan, mutta kestäkää...
Sanat moderni ja länsimaisuus voisi luettaessa korvata jollain yleisemmällä ilmauksella ja ainakin muistaa, että moderni (lat. modernus, nykyhetkeen liittyvä tms.) viittaa ja on koko sanahistoriansa ajan viitannut mihin tahansa nykyaikaan. Moderneja emme ole vain me, vaan myös Augustinukset, Akvinolaiset, Anselmit, Lutherit ja muut ilmoituksen tulkitsijat.

Sen takia on joskus terveellistä perehtyä varhaisten vuosisatojen teologiseen työhön. Viiden ensimmäisen vuosisadan jälkeen ei ole kovin paljon perustavasti uutta kehitetty, ei ainakaan harhaoppeja...

Itse asiasta luulen olevani T Kauhasen siteeratun viestin kanssa samaa mieltä...mikäli olen sen jotenkin ymmärtänyt...

Sen sijaan kannanmääritysten perustelujen suhteen lyön suosiolla hanskat tiskiin, ei onnistu meikämannelta...

mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #35 : 10.01.06 - klo:16:30 »
Kertaus on opintojen äiti tai ainakin täti:

Jesajan kirjan kirjoittaja oli omana aikanaan nykyaikainen. Uuden testamentin kirjoittaja, joka lainasi Jesajan sanoja oli omana aikanaan nykyaikainen ja tulkitsi oman aikansa näkökulmasta. Luther oli omana aikanaan nykyaikainen ja tulkitsi Jesajaa lainannutta oman aikansa näkökulmasta. Tänään Suomessa Lutherin selityksiä tutkiva nykyaikainen lukija tulkitsee kaikkea oman aikansa näkökulmasta. Onko sanoma saanut lisää syvällistä sisältöä vai onko siitä kulunut matkan varrella pois jotain olennaista?

Kauhanen T

  • Vieras
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #36 : 10.01.06 - klo:16:56 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
näemme kaikki eteemme tulevat asiat modernista länsimaisesta kulttuurista käsin.

Sanat moderni ja länsimaisuus voisi luettaessa korvata jollain yleisemmällä ilmauksella... Moderneja emme ole vain me, vaan myös Augustinukset, Akvinolaiset, Anselmit, Lutherit ja muut ilmoituksen tulkitsijat.

Sanalla "moderni" viittaan tässä yhteydessä tietenkin kulttuuri- ja aatehistorian aikakausien jaotteluun, siis suurinpiirtein 1. maailmansodasta eteenpäin. Mutta jos "moderni" tai "länsimainen" tuntuvat arvolautautuneilta käsitteiltä, niin muotoilenpa: "näemme kaikki eteemme tulevat asiat 2000-luvun jälkiteollisen demokraattisen yhteiskunnan asukkaan näkökulmasta käsin."

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #37 : 10.01.06 - klo:21:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"

Jesajan kirjan kirjoittaja oli omana aikanaan nykyaikainen. Uuden testamentin kirjoittaja, joka lainasi Jesajan sanoja oli omana aikanaan nykyaikainen ja tulkitsi oman aikansa näkökulmasta. Luther oli omana aikanaan nykyaikainen ja tulkitsi Jesajaa lainannutta oman aikansa näkökulmasta. Tänään Suomessa Lutherin selityksiä tutkiva nykyaikainen lukija tulkitsee kaikkea oman aikansa näkökulmasta. Onko sanoma saanut lisää syvällistä sisältöä vai onko siitä kulunut matkan varrella pois jotain olennaista?


Tässä olisi mahdollisuus raamatullisen tosi-tv sarjan rakennuspuiksi - joukko moderneja ihmisiä heitetään karuun Lähi-itään varusteinaan ihokas, viitta ja sandaalit, ja sitten näytetään heille...

Anteeksi. Kun on liian väsynyt oikeaan ajatustyöhön, tulee tällaista... :-'

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #38 : 10.01.06 - klo:21:24 »
Lainaus käyttäjältä: "osmo"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"

Jesajan kirjan kirjoittaja oli omana aikanaan nykyaikainen. Uuden testamentin kirjoittaja, joka lainasi Jesajan sanoja oli omana aikanaan nykyaikainen ja tulkitsi oman aikansa näkökulmasta. Luther oli omana aikanaan nykyaikainen ja tulkitsi Jesajaa lainannutta oman aikansa näkökulmasta. Tänään Suomessa Lutherin selityksiä tutkiva nykyaikainen lukija tulkitsee kaikkea oman aikansa näkökulmasta. Onko sanoma saanut lisää syvällistä sisältöä vai onko siitä kulunut matkan varrella pois jotain olennaista?


Tässä olisi mahdollisuus raamatullisen tosi-tv sarjan rakennuspuiksi - joukko moderneja ihmisiä heitetään karuun Lähi-itään varusteinaan ihokas, viitta ja sandaalit, ja sitten näytetään heille...

Anteeksi. Kun on liian väsynyt oikeaan ajatustyöhön, tulee tällaista... :-'


Huomaa heti ettei tuo Osmo ole oikein business miehiä. Tuollaiset hyvät ideat tulee myydä isolla rahalla eikä jakaa täällä ilmaiseksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Kauhanen T

  • Vieras
Saarnaajasta
« Vastaus #39 : 07.02.06 - klo:19:02 »
Vanha testamentti sisältää monia osia, jotka ovat ongelmallisia kristillisen teologian kannalta. Yksi vaikeimmista on Saarnaajan kirja. Perinteisesti sitä on pidetty kuningas Salomon eläkepäivien ”tunnustuksina” (vrt. myöhemmin laadittu päällekirjoitus, Saarn. 1:1), ja ainakin osittain sen pääsy Raamatun kaanoniin johtuu tästä oletuksesta. Tosiasiassa se lienee laadittu vasta vuoden 200 eKr. tienoilla.

Kirjoittajan voi olettaa olleen ammattimainen viisauden opettaja (12:9-10) – tähän saattaa viitata myös kirjoittajan nimi Qohelet, jossa on takana heprean kansankokousta tai seurakuntaa tarkoittava sanajuuri qhl. Saarnaajan opetuksia on kevyellä kädellä toimitettu ja vähän lievennetty (ainakin jakeita 1:1 ja 12:9-14 pidetään myöhempinä, samoin hurskaita pikku lisäyksiä siellä täällä), mutta kokonaisuutena kirjan runkoa voidaan pitää yhtenäisenä yhden ihmisen luomuksena.

Virittelen keskustelua aiheesta, sillä olen itse kirjaa lukiessani turhautunut ja suorastaan masentunut. Tutustuin tänään aiheesta käytyyn suomalaiseen teologiseen keskusteluun, josta löysin tarttumapintaa omille ongelmilleni ko. kirjan ääressä. Esittelen ensin tätä keskustelua ja sitten omia ajatuksiani.

Suomessa Saarnaaja nousi hetkeksi teologiseen keskusteluun 70-80 –lukujen taitteessa, kun piispa Aarre Lauha julkaisi kirjan kommentaarin kansainvälisesti arvostetussa kommentaarisarjassa (Kohelet. Biblischer Kommentar, Altes Testament 19. Neukirchener Verlag, Neukirchen-Vluyn 1978.). Tätä seurasi professori Heikki Räisäsen lyhyt artikkeli ”Mietteitä Saarnaajan kirjan äärellä” (Teologinen aikakauskirja 85:4 (1980), 313-321.), jossa hän esitteli Lauhan teologisia tulkintoja Saarnaajasta ja esitti omiaan.

”Saarnaajan päätavoitteena on osoittaa, että Israelin vallitseva elämänkäsitys rakentuu pettäville perusteille.” (Räisänen, s. 315) Koska hurskaan ei aina käy hyvin eikä paha aina saa palkkaansa, hän päätyy siihen että ”kaikki on turhuutta”. Lauha esitti, että Saarnaaja on katkeroitunut ja perimmäinen syy siihen on hänen jumalakuvansa. Saarnaajalle Jumala ei ole mitään, minkä kanssa voisi olla persoonallisessa suhteessa. Hän tietää vain, että Jumala on kylmä ja etäinen despootti jonka luomistyötä ja muita tekoja ei voi kuin ihmetellä. Toisin kuin Job, joka löytää kärsimyksen ongelmaan lohtua persoonallisesta jumalasuhteesta, siis uskosta, Saarnaaja jää filosofis-maailmankatsomukselliselle tasolle. Ainoa mitä Saarnaajalla on tarjota maailmankuvan rakennukseksi, on ihmisen pienistä iloista nauttiminen (5:17, 9:9).

Räisänen haluaa kuitenkin kuulla Saarnaajan äänessä haikeaa melankoliaa katkeran nihilismin sijaan. Räisänen arvelee, että Saarnaaja on elämänkokemustensa myötä joutunut tarkistamaan asenteitaan ja myös jumalakuvaansa. Saarnaaja ei ole katkera epäraamatullisen jumalakuvansa takia, vaan hänen käsityksensä Jumalasta etäisenä ja piittaamattomana johtuu hänen elämänkokemuksestaan. Elämän realiteettien myöntäminen on siis johtanut kyseenalaistamattoman jumalakuvan murtumiseen – ikään kuin lapsenusko olisi mennyt.

Räisäsen mielestä kristikunta, odotettuaan turhaan kaksituhatta vuotta Jeesuksen paluuta, on samanlaisessa tilanteessa kuin Saarnaaja aikanaan. Meidän on enää vaikea ymmärtää Uutta testamenttia, koska sen ratkaisut vaikkapa hurskaan kokemaan kärsimykseen perustuvan pikaisen lopun odotukseen. ”Olisi väärin selittää tällaisen ’illuusioiden menetyksen’ johtuvan suoraviivaisesti väärästä jumalakuvasta, epäuskoisesta filosofiasta tms. Luulen, että meitä on aika monta, jotka ajattelemme jotenkin näin: ei minulla olisi mitään sitä vastaan, että asiat todella olisivat niin kuin hurskaat perinnäisesti uskovat. Elämässä vain on tullut vastaan niin paljon asioita, kokemuksia ja havaintoja, jotka painavat vaakaa toiseen suuntaan. ... ’Nuoruuden ihanteiden’ haihtuminen ei kuitenkaan merkitse katastrofia. Jos elämä on kenties riistänyt meiltä taivaan, se on samalla vapauttanut meidät helvetistä.” (s. 320)

Lauha vastasi Räisäsen huomioihin (”Saarnaajan kirjan tulkinnasta”. Teologinen aikakauskirja 86:1 (1981), 48-51.) toteamalla että heidän tulkinnoissaan on ”mentaliteettiluonteinen” ja teologinen ero. Lauha korosti sitä että perimmäisiä ongelmia eli epäoikeudenmukaisuutta ja elämän katoavaisuutta pohtiessaan Saarnaaja kulkeutuu lohduttomuuteen ja katkeruuteen (esimerkkejä 2:17, 20, 3:19, 4:2 ym.). Valoisimmissakin lausumissaan Saarnaaja on ”lohduton pessimisti”. ”’Pienet ilot’ ovat vain puudutuskeino sitä varten, että ihmisellä olisi jotakin, mikä auttaisi unohtamaan ratkaisemattomat arvoitukset ja kestämään elämän turhuuden (5:19). Voi olla mentaliteettikysymys, että minä en tällaisesta asenteesta löydä tulevaisuuden ja toivon näköaloja.” (s. 49)

Teologinen tulkintaero on Lauhan mielestä kysymyksessä nihilistisen elämänasenteen ja persoonallisen jumalasuhteen puuttumisen syy-seuraus –suhteesta. Lauhan mielestä vertailu Jobiin valaisee asiaa ratkaisevalla tavalla. Molemmat lähtevät samasta tilanteesta: ”lapsenusko” murtuu, kun havaitaan ettei hurskaalle aina käykään hyvin. Mutta ”Job tarrautuu kiinni Jumalaan – kapinoiden, syyttäen, syntymäänsä kiroten, mutta hän ei hellitä. Saarnaajan Jumala-suhde ei tunne tällaista asennetta, jossa kaiken pimeyden uhallakin jäädään huutamaan käsittämättömän Jumalan puoleen. ... Persoonallinen usko kykenee viemään ihmisen läpi vastaamattomien kysymysten ja kiduttavien epäilysten, eikä kysymyksessä ole sacrificium intellectus [lat. järjen uhraaminen]: eihän probleemeja tapeta, mutta nekään eivät vuorostaan tapa uskoa. Juuri sinä-minä –suhdetta jään kaipaamaan Saarnaajalta. Hän ei koskaan rukoile, ei kiitä, ei ylistä, ei riitele, ei syytä. ... Tässä elävän Jumala-todellisuuden puuttumisessa rohkenen nähdä syyn Saarnaajan elämänkatsomukselliseen umpikujaan.” (s. 50)

Tähän keskusteluun pohjautuen esittäisin että tulkintavaihtoehtoja on kolme.

1. Ensimmäinen jako näiden tulkintavaihtoehtojen välillä tehdään sen mukaan, millaisena Saarnaajan todellista elämänasennetta pidetään. Juutalaisuuden ja kristinuskon historiassa hänen ajatteluaan on koetettu monin tavoin valkopestä. Nihilismi on vain ironiaa, tai elämänkielteiset lausumat on sitaatteja oletetuilta keskustelukumppaneilta. Tosiasiassa Saarnaaja siis vain korostaisi maallisten asioiden merkityksettömyyttä. On jopa esitetty, että hän odottaisi hurskaan palkkion, ”hyödyn” (vrt. esim. 1:3, 2:22, 3:9 ym.) odottavan vasta kuoleman jälkeen!

2. ”Negatiiviset” tulkintavaihtoehdot ottavat Saarnaajan pessimismin todesta, mutta eroavat siten, että ”negatiivis-positiivinen” tulkinta pitää kirjaa hyvänä takaporttina agnostiselle asenteelle. Koska jokainen joskus tulee samoihin tuntemuksiin kuin Saarnaaja, voi myös lapsenuskonsa menettänyt löytää hänen kauttaan jotain tarttumapintaa Raamatusta. Tässä tulkinnassa Saarnaaja nousee usein VT:n, jopa koko Raamatun keskukseen (ei tosin Räisäsellä, joka muuten on lähellä tätä tulkintaa).

3. Itse edustan ”negatiivis-negatiivista” tulkintaa jokseenkin Lauhan edellä kuvatulla tavalla. Saarnaaja on maailmantuskaansa purkava nihilistinen filosofi, jolla ei ole minkäänlaista persoonallista jumalasuhdetta. Kirjan teologinen mielekkyys (sen muutamia viisaita elämänohjeita lukuunottamatta) perustuu täysin siihen, että se toimii antiteesinä UT:lle. Elämän mielekkyys ei löydy elämän rikkinäisyyttä hautomalla, vaan ainoastaan luottamuksessa elämän Luojaan ja häneen, joka on lunastanut synniltä.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Saarnaajasta
« Vastaus #40 : 07.02.06 - klo:19:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
3. Itse edustan ”negatiivis-negatiivista” tulkintaa jokseenkin Lauhan edellä kuvatulla tavalla. Saarnaaja on maailmantuskaansa purkava nihilistinen filosofi, jolla ei ole minkäänlaista persoonallista jumalasuhdetta. Kirjan teologinen mielekkyys (sen muutamia viisaita elämänohjeita lukuunottamatta) perustuu täysin siihen, että se toimii antiteesinä UT:lle. Elämän mielekkyys ei löydy elämän rikkinäisyyttä hautomalla, vaan ainoastaan luottamuksessa elämän Luojaan ja häneen, joka on lunastanut synniltä.


Hienoa ja mielenkiintoista analyysiä koko teksti! Minä muutenkin heikkona kristittynä olen aina pitänyt Saarnaajaa yhtenä Raamatun puhuttelevimmista kohdista. Ehkä tekstissä jää asia lausumatta mikä johtaa epäselvyyteen: teologiassa kaiken lausuminen lienee usein olennaista, koska rivien välit eivät ehkä ole jumalallisesti inspiroituneita, tai helposti siksi tulkittavissa, mutta olen jotenkin luontaisesti ajatellut että lohduttomuus on luonnollisin, suorin polku lohtuun. Vaikka kova ja vaikea. Saarnaaja jättää ehkä jotain sanomatta, mutta tarkoittaako sanomatta jättäminen sitä, että asia kiistetään? Minusta toivon kohta näkyy tekstissä suorastaan äärimmäisen kirkkaana. Jumalauskon puutetta en muuten osaa pitää automaattisesti nihilismiin johtavana, joskin tietynlainen perusteeton oikopolku se on salattuihin asioihin. Vaikka lienee tämä vaikeneminen liian avara suhtautumistapa, fundamentiton.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #41 : 08.02.06 - klo:00:50 »
Minusta - kun puhutaan Saarnaajan kirjasta, on mielestäni varsin hyödyllistä sanoa 'minusta' - Saarnaajan kirja on silta Vanhasta testamentista Uuteen testamenttiin. Tienviitta, joka ohjaa ensin ristin juurelle ja sieltä edelleen ylösnousseen Kristuksen luo.

Saarnaaja asettaa asiat paikalleen, osoittaa ihmiselle ihmisen paikan. On hyvä tehdä hyvin se, mitä on saanut tehtäväkseen, mutta ei kannata kuvitella, että sillä loppujen lopuksi olisi suurtakaan merkitystä. On oikein nauttia siitä hyvästä, mitä kohdalleen saa, mutta sekään ei sitten lopulta ole niin tärkeää.  

Itse asiassa Saarnaajan teksti on minusta varsin vapauttavaa – ei lainkaan maailmantuskaista tai nihilististä, vaikka se ei vapautakaan ihmistä Jumalan edessä. Saarnaaja julistaa armoa vaikkapa sille heikon uskonkaipuun omaavalle ihmiselle, jonka arkinen aika kuluu jokapäiväisen leivän ja leivän päällyksen hankkimisen parissa askaroimiseen ja noiden askareiden tuotoksista nauttimiseen. ”..., sillä jo kauan sitten Jumala on hyväksynyt nuo tekosi.” (9:7)

Saarnaaja antaa meille tavallisille Taaveille luvan puuhailla arkipäiväisyyksiämme, mutta muistuttaa samalla, etteivät askareemme kaikkeuden mittakaavassa merkityksellisiä ole. Minusta kyllä tämä on jo lähes evankeliumia, ei lainkaan lohdutonta vaan lohdullista. Vain yksi Saarnaajalta puuttuu ja se on Kristus, mutta Kristus onkin vasta Uudessa testamentissa. Silti tavallaan Saarnaaja jo lähettää ihmisen Kristuksen luokse.

Elämän mielekkyys löytyy ymmärtämällä ja hyväksymällä, että lankeemuksen jälkeinen elämä on luonnostaan rikkinäistä; olen syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa.

”Tässä on lopputulos
kaikesta, mitä nyt on kuultu:
pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä.
Tämä koskee jokaista ihmistä.” (12:13)

Kauhanen T

  • Vieras
Re: Saarnaajasta
« Vastaus #42 : 08.02.06 - klo:15:21 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Saarnaaja jättää ehkä jotain sanomatta, mutta tarkoittaako sanomatta jättäminen sitä, että asia kiistetään? Minusta toivon kohta näkyy tekstissä suorastaan äärimmäisen kirkkaana.


Lainaus käyttäjältä: "Satunnainen Etsijä"
Itse asiassa Saarnaajan teksti on minusta varsin vapauttavaa – ei lainkaan maailmantuskaista tai nihilististä, vaikka se ei vapautakaan ihmistä Jumalan edessä.

Arvelinkin että "positivisteja" löytyisi tästä porukasta! Kiitos kun tartuitte aiheeseen. Mutta kertokaapa, miten ymmärrätte Saarnaajan kirjan luonteen Jumalan ilmoituksena? Satunnainen Etsijä tuntuu lukevan sitä suoraan insipiroituna julistuksena:

Lainaus käyttäjältä: "Satunnainen Etsijä"
Saarnaaja julistaa armoa vaikkapa sille heikon uskonkaipuun omaavalle ihmiselle, jonka arkinen aika kuluu jokapäiväisen leivän ja leivän päällyksen hankkimisen parissa askaroimiseen ja noiden askareiden tuotoksista nauttimiseen. ”..., sillä jo kauan sitten Jumala on hyväksynyt nuo tekosi.”

Minä (Saarnaajan suhteen negatiivisista negativisteista negatiivisimpana) pidän kirjassa inspiroituna sen pääsanomaa siten kuin olen sen omasta näkökulmastani tulkinnut (pidän toki edellä esittämiäni muita tulkintoja ymmärrettävinä ja hyväksyttävinä vaikken niihin uskokaan), eli ikään kuin Jumala haluaisi tällä kirjalla sanoa:

"Ilman persoonallista suhdetta minuun teidän elämänne on vain 'turhuutta ja tuulen tavoittelua'. Maailmaa tarkkailemalla ja uskonnofilosofisilla pohdinnoilla joudutte samaan umpikujaan kuin Qohelet-parka."

Saarnaajan ilmoitus ei siis toimi siten, että sieltä otetaan ajatus ja oletetaan sen olevan jotain, mitä Jumala haluaa nyt meille sanoa. Hän ei halua sanoa: "Silloin minä ylistin vainajia, jotka ovat kuolleet -- ylistin onnellisemmiksi kuin ovat ne, jotka vielä elävät; ja näitä kumpiakin onnellisemmaksi ylistin sitä, joka ei ole syntynytkään ja jonka ei ole tarvinnut nähdä sitä pahaa, mitä auringon alla tapahtuu (Saarn. 4:2-3)" sen enempää kuin hän haluaa sanoa: "Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, härät ja lampaat, kamelit ja aasit." (1. Sam. 15:3)

Jos jokin elämänohje (esim. 7:2) tuntuu fiksulta ja puhuttelevalta, ei se tarvitse tuekseen Jumalan arvovaltaa. Hyvät huomiot ja sattuvat sanonnat saa sieltä poimia pitämättä niitä inspiroituina. Varmasti Saarnaaja puhuttelee profaania ihmistä ja vannoutunutta ateistiakin, mutta enpä usko että uskoa voi syntyä Saarnaajan kuulemisesta. Erinomaisesti se kyllä valmistaa tietä evankeliumille, mutta on sellaisenaan hengellisesti täysin tyhjä.

Päästän vielä Aarre Lauhan ääneen (Teologinen aikakauskirja 86:1 (1981), 48-51.):

Saarnaajan kirjan merkitys ja arvo Raamatun ilmoituksen kokonaisuudessa on meidän aikanamme entistä paremmin ymmärrettävissä. Kommentaarissani sanotaan siitä näin (s. 23): "Saarnaajan kirjan aktuaalisuus on kasvamassa, sillä sen problematiikka on lähellä nykyihmistä. Kun aikamme ihminen tarkastelee maailmantapahtumista ja yksityisen ihmisen kohtaloita, hän joutuu helposti samanlaisiin ajatuksiin kuin Kohelet. Kysymys kaiken tarkoituksesta ja kokemus maailmanjärjestyksen epävanhurskaudesta ahdistavat myös häntä. -- Saarnaajan kirjassa hän kuulee kohtalotoverin puhuvan, ihmisen, joka on ajautunut samantapaisiin maailmankatsomuksellisiin kriiseihin. Se yllättävä havainto, että myös Raamatun kirjoittajien joukosta on löydettävissä radikaalinen etsijä ja epäilijä, voi saada aikaan sen, että hän pysähtyy kuuntelemaan tällaista sanaa paremmin kuin sovinnaista julistusta." --

...yhdistettynä ilmoituksen kokonaisuuteen myös Kohelet omalla tavallaan auttaa lukijaansa ymmärtämään Kristuksen merkitystä, t.s. se "ajaa Kristusta". Sen sijaan en voi ajatella Saarnaajan "realistisen" tien olevan käyttökelpoinen siinä, että ihminen itse omien karvaiden havaintojensa ja skeptisten johtopäätöstensä pohjalla olisi oikeutettu muovaamaan Jumala-kuvansa ja Jumala-uskonsa. Se ihmisperäinen tie ei vie ketään raamatulliseen Jumala-uskoon pyrkivää perille.
(s. 50-51)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #43 : 08.02.06 - klo:20:00 »
Miksi pitäisi määritellä jokin Raamatun kirja tai sen osa inspiroituneemmaksi kuin toinen? Minusta se on sukua kristittyjen luokittelulle uskovaisemmiksi kuin muut. Tärkeämpää on ottaa selvää, milloin mikin teksti on syntynyt, mihin tarkoitukseen se on silloin kirjoitettu ja mitä se voi tämän päivän ihmisille merkitä. Henki voi puhua jollekin hyvin syvällisesti sellaisen jakeen kautta, joka on useimmille lähes yhdentekevä.

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
Raamattunäkemystä etsimässä
« Vastaus #44 : 08.02.06 - klo:23:33 »
Tuosta inspiraatiosta osaa oikein muuta sanoa, kuin että suhtaudun Saarnaajan kirjaan ihan samoin kuin muihinkin Vanhan testamentin kirjoihin, eräänlaisena johdatuksena Uuteen testamenttiin.

Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Jos jokin elämänohje (esim. 7:2) tuntuu fiksulta ja puhuttelevalta, ei se tarvitse tuekseen Jumalan arvovaltaa. Hyvät huomiot ja sattuvat sanonnat saa sieltä poimia pitämättä niitä inspiroituina.

Minusta Saarnaajan kirjassa on paljonkin ajatuksia, jotka vaikuttavat olevan jotakin, mitä Jumala haluaa minulle sanoa. Miksi sellainen, joka ilmankin ”Jumalan arvovaltaa” saattaisi tuntua fiksulta ja puhuttelevalta, ei voisi olla Jumalan erityistä ilmoitusta minulle? Enkö tavoittanut ajatustasi, vai enkö muuten vaan lainkaan ymmärrä koko kysymystä? Ei minulle synny ongelmaa siitä, että Saarnaajan kirjan yhden perusvireen tavoittaa myös toteamus, jota on minulle joskus esitelty vanhana kiinalaisena ajatelmana: ”Tärkeää on vain puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.”

Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
... ikään kuin Jumala haluaisi tällä kirjalla sanoa: "Ilman persoonallista suhdetta minuun teidän elämänne on vain 'turhuutta ja tuulen tavoittelua'. Maailmaa tarkkailemalla ja uskonnonfilosofisilla pohdinnoilla joudutte samaan umpikujaan kuin Qohelet-parka."

Olisikohan liian uskaliasta kirjoittaa, että Saarnaajan yksi sanoma on, että lankeemuksen jälkeinen elämämme on ikuisuuden näkökulmasta 'turhuutta ja tuulen tavoittelua' joka tapauksessa, Jumala-suhteen ”laadusta” riippumatta, ja silti, tai juuri siksi, tämä elämä on Jumalan antama arvokas lahja?

Saarnaajan kirja kertoo, että Vanhan testamentinkin Jumala syvästi ymmärtää inhimillisen osan ja tulee sitä kautta ihmistä lähelle. Siinä mielessä Kristuskin on tavallaan tekstissä läsnä, toisin kuin edellisessä viestissäni tavallaan liian yksioikoisesti kirjoitin. Minussa tämä on omiaan herättämään uskoa, ohjaa turvautumaan Jumalaan. Ehdottomasti en koe Saarnaajan tekstiä hengellisesti tyhjäksi. Hieman provosoituneena uskaltaudun kirjoittamaan, että minusta Saarnaaja on kokonaisuutena yksi Vanhan testamentin hengellisesti antoisimmista kirjoista.