Kirjoittaja Aihe: Körtti sanoma !!!  (Luettu 65063 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #75 : 09.12.16 - klo:10:06 »
Internetissä on paljon minun kirjoittamiani tekstejä.
Voin kyllä tarvittaessa perustella kantani antamalla lähdeviitteitä niihin sekä joitain sitaattejakin niistä teksteistä kopioida tänne, niin tuleepahan jotain pohjaa ja uskottavuutta sanomisilleni Körttifoorumilla näiden lähdeviitteiden ja sitaattien kautta.

Jos viitteet ovat omiin kirjoituksiin, niin ne eivät lisää uskottavuutta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #76 : 09.12.16 - klo:10:14 »
Körttiveljen sanomaa Siionin virsistä Kotimaa24 blogissa;

https://www.kotimaa24.fi/blogit/siionin-virsien-teologia-minulle/

Hauskasti juhani puhuu samasta kuin Lahden seuroissa Jorma Kaarna. Puheet eivät ole seuroissa tärkeintä. Tärkeintä on hyvin valittu virsi puheen jatkoksi, se täydentää sanotun.
Jumalan sana koskettaa minua veisattuna enemmän kuin Raamatun teksti kirjoitettuna, poislukien Jeesuksen sanat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #77 : 18.12.16 - klo:19:57 »
Körttiveljen sanomaa Siionin virsistä Kotimaa24 blogissa;

https://www.kotimaa24.fi/blogit/siionin-virsien-teologia-minulle/

Hauskasti juhani puhuu samasta kuin Lahden seuroissa Jorma Kaarna. Puheet eivät ole seuroissa tärkeintä. Tärkeintä on hyvin valittu virsi puheen jatkoksi, se täydentää sanotun.
Jumalan sana koskettaa minua veisattuna enemmän kuin Raamatun teksti kirjoitettuna, poislukien Jeesuksen sanat.

Se varmaan viehättääkin körttiseuroissa, kun huononkin puheen voi pelastaa seuraava siikkari :)

No en nyt tarkoita Juhanin, siis jouhanin puheita, kun en niistä paljoakaan tajua.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #78 : 05.02.17 - klo:17:53 »
Tuoreet terveiset Lahden helmi-seuroista. Koin johdatuksen makua vahvasti kun yksi puhujista oli päätoimittaja evp. Heikki Hakala jonka ehdotus oli ollut se Armon Aamu 7.7.2007 jolloin minuta syntyi körtti.
Se että Heikin yleensä kohtasin, oli ns. viimetipassa, hän on nimittäin eilisetä alkain tamperelaistunut.
Esittäytyessään hän käytti huumoria, tyyliin; Minä olen huono körttiläinen, niin huono etten ole ollenkaan körtti. Näin hän kuvasi alatieläisyyttään.

Reetta Luoma edusti papistoa, Maunon kuvaamaa 'nuorten herättäjää'.
Mauno itse joutui myös ' puikkoihin' yhden varatun puhujan ollessa sairaana.

Körtti-ystävyyttä sain kokea, kun kyytiläis-Raili kutsui kylään luokseen. Kyllä kiitos, keväämmällä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #79 : 09.02.17 - klo:17:05 »

Esittäytyessään hän käytti huumoria, tyyliin; Minä olen huono körttiläinen, niin huono etten ole ollenkaan körtti. Näin hän kuvasi alatieläisyyttään.

No niin huono ei voi olla :)

Ehkä toi oli piikki tai siis piikitys, et älkää nyt liikaa korostako alatietä.

En tiedä alatiestä, mutta Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä.
Ihmetyttää, kun joiden oppi antaa tilaa puhua vihapuheita erilailla uskovia kohtaan?
Jumala rakastaa jopa muslimeja ja jopa ehkä Budhaa.
Se että meillä omasta mielestämme on oikein opetus tai vaikka pielessä oleminen olisi meistä parasta, niin minusta ihmisen ei edes körtin tulisi pelastaa ketään.
Se on minusta Jumalan työ ja toivottavasti ihmiset pelastuvat Jumalalle, siis Jeesukselle.

En tahtoisi pelastua körtiksi tai helluntailaiseksi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #80 : 09.02.17 - klo:17:57 »
Tässä tämä nyt taas nähtiin !  Luetun voi käsittää aivan väärin jos siihen ei selittele taustaa.

H H laski leikkiä. Se jatkuin meidän pöytäpuheen jälkeen kun hän aloitti seurapuheen esittelemällä itsensä. Seuraväki hyrisi naurua hyväntuulisesti, tietäen hyvin , että hänellä on ollut näkyviä sijoja kirkossa ja eri järjestöisä, mm Kansan Raamattuseurassa. Nyt hän kumminkin on körtti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #81 : 09.02.17 - klo:23:25 »
Mitä tarkoittaa Jeesuksen antama lähetyskäsky Matteuksen evankeliumin lopussa?
Eikö Jeesus antanut tämän tehtävän kaikille ihmisille, myös meille, meidän aikanamme!
Miten se tapahtuu?
Ihmiset kertovat ja vievät evankeliumin sanomaa eteenpäin.
Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.
Raamattu on Jumalan Sanaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #82 : 18.02.17 - klo:15:04 »
Ihana Körtti-Sami puhuu viisaasti. " Körtti saa olla Jumalan silmissä omaa mieltä asioista "

Pisara;   http://areena.yle.fi/1-3794804?autoplay=true
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #83 : 12.03.17 - klo:18:37 »
Körttiveljen sanomaa Siionin virsistä Kotimaa24 blogissa;

https://www.kotimaa24.fi/blogit/siionin-virsien-teologia-minulle/

Hauskasti juhani puhuu samasta kuin Lahden seuroissa Jorma Kaarna. Puheet eivät ole seuroissa tärkeintä. Tärkeintä on hyvin valittu virsi puheen jatkoksi, se täydentää sanotun.
Jumalan sana koskettaa minua veisattuna enemmän kuin Raamatun teksti kirjoitettuna, poislukien Jeesuksen sanat.

Nyt kun oli mulla tyhmemmäkin aikaa lukea Juhanin kirjoitusta niin pikkasen mietitytti tämä ja aika osuvasti mies niistä totesi:
____
 Raamatun tulkinta-avain näissä uusissa virsissä on Kristus. Armo ja rauha ovat näissä teksteissä läsnä.
Kutsumusajattelua pidetään vielä voimissaan ja oikeastaan se ajattelu onkin enemmän kuin näissä aikaisemmissa laitoksissa. Kutsumusajattelu onkin näiltä osin näkökulmaltaan sosiaalieettistä tuumailua. Voi olla, että tässäkin on palattu aiemmin olleeseen ”me”-henkeen.
_______
Toi kutsumus uusissa veisuissa, kuten espoolaisten virsi, niin pitänee paikkaansa.
Sosiaali mikä nyt olikin toi sivistyssana, niin on aika totta.
Samoja juttuja on minusta sillä pohjanmaalaisella isolla miehellä.
Oliko Löytty, niin se on kyllä tullut kivasti körteille veisuihin.

Sosiaalieettisyys, se kai se sivistyssana paholainen oli. Ravantin veisu, et kiire, stressi ja vaiva sen keskellä armo ja rauha, siis ajatus, mun sanoitus tai mieti siitä virrstä, niin on just tota sosiaalipoliittista tai mikä se sana oli.

Musta samoin kuin Löytllä on hänen Afrikasta tullutta ja sitten meiltä city körteiltä tullutta, niin virret on näissä uusissa jotain just tota kutsumuspainotteista, että ottakaa kantaa muuhunkin, kuin seuroissa veisaamiseen. Isompi kuva on väkisinkin tullut tähän körttiporukkaan.
Vaikka mua nyt ei jengiin voikkaan laskea, kun taidan kulkea omia polkuja. Väärään pari kertaa oikeaan ehkä joskus :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #84 : 22.03.17 - klo:21:25 »
Aamuhartaus 22.3. kuraattori Eeva Hurskainen, Helsinki

http://areena.yle.fi/1-3958398
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #85 : 24.03.17 - klo:00:21 »
Mietteitä herännäisyydestä -- noin vuoden olen mietiskellyt viimeksi kuulemiani kirkkopyhien saarnoja ja seurapuheita.

Jos todella pitää paikkaansa, että me olemme täällä sattuman viskeltävinä, en ymmärrä mistä syystä kuulua kirkkoon ja ottaa osaa sen koommin H_Y:n kuin kirkonkaan toimintaanb. Agnostinen ajattelu - Jumala saattaa ollakin olemassa muttei ole kiinnostunut ihmiskohtaloista - onnistuu peräti ilmanm kirkon jäsenyyttä.

Me emme tiedä mistä syystä yksi sairastuu influenssaan, toinen ei. Kausaliteetin näkeminen "Jumalan rangaistuksena" vaikuttaa varsin lapselliselta. Toisaalta, niin tarkkaan selvitetty kuin onkin, viruksen esittely ei sanonut Jumalasta sitä eikä tätä.

Yhtäläisesti voisin pitää puheen leukemian puhkeamisesta. Ei suinkaan Jumalalla ole mitään tekoa siinä jos yksi valkosolu saa harmillisen mutaation, alkaa sitten tuottaa epäkypsiä soluja jotka tuhoavat luuydintä ja vievät tilaa terveiltä soluilta, sillä lailla se nyt vain käy.

Vai onko?  Jaammeko me tapahtumat suuriin ja pieniin, ja millä kohdin sitten näemme Jumalan puuhailleen jotakin, millä kohdalla se mutaatio nyt vain tapahtui tai flunssa tarttui?  Flunssaan sairastunut perusterve aikuinen tuskin pysähtyy mietiskelemään Jumalan osuutta -- Leukemiaan sairastuneen kohdalla kysymys saattaa käydä mielessä.

...................................

Joskus luin viisaasta kirjasta kuinka ihminen tietäessään voivansa ottaa rankatkin vastoinkäymiset Jumalan kädestä, jaksavat ne myös kantaa, koska "Jumala kantaa heidät sekä ristin, jonka laski hartioille".  Tällaisesta ajattelusta tuntuu varsin moni herännäispappi vieraantuneen.

Tietenkin he saattavat olla oikeassa. Miksi Jumala lopulta meistä piittaisi?

Olen kuukausimääriä mietiskellyt vetäytyäkö kirkosta, voin siitä huolimatta nähdä Jeesukses loistavana etiikan opettajana. Tarvitsenko uskontulkintaa, joka jakaa tapahtumat pieniin ja suuriin?  Eettisesti epäilemättä osaamme toimia oikein ilman uskontojakin. "Lähimmäisenrakkaus ulkoon meirän ainoa johoraatus" on erinomainen ohje ateistille, agnostikolle siinä kuin muslimille tai körtillekin.

Tai aivan vain kristitylle.

..............................

Tunnustan kaipaavani jotakin sellaista kuin jumalasuhde. Herännäisyyden opetuksesta en oikein tahdo siitä puhumista tavoittaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #86 : 24.03.17 - klo:08:44 »
Yksinkertaistus on toki valhe, mutta yksinkertaistan silti: Ymmärrän Vanhan testamentin näkökulman kausaliteettia korostavaksi ja Uuden testamentin finaliteettia korostavaksi. Toisin sanoen 'laki ja profeetat' opettavat, mitä seurauksia mistäkin teoistamme ja tekemättä jättämisistämme koituu. Evankeliumi kääntää katseen siihen, mihin meidän pitäisi toimillamme pyrkiä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #87 : 24.03.17 - klo:18:14 »
Miksiköhän Jeesus otti lapsen esikuvaksi?
Osoittaakseen että yksinkertainen ja ymmärtämätön ja väsynyt ihminen saa tulla
Hänen luokseen odottaen ja luottaen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #88 : 25.03.17 - klo:06:52 »
Luottamus on lapsen olemus.

Kyllä Herramme rakastaa myös sairasta, pelokasta, ahdistunutta , pakenevaa sekä epäuskoista aikuista karitsaansa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #89 : 28.03.17 - klo:21:05 »
Lapset osaavat olla myös pahankurisia ja kysellä sellaista mitä ei sovi, sekä kyseenalaistaa.

En tainnut olla niitä luottavaisimpia lapsukaisia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.