Kirjoittaja Aihe: Körtti sanoma !!!  (Luettu 64977 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #105 : 07.11.20 - klo:21:07 »
:)
Jotenkin tulee aina huonoomatunto, kun tänne kirjoittelen ja en niin ota osaa, että pitäämunkin jotakin, ninyt sit uuden alustuksen.

Körteistä itteni varmaan Aku ei ankkaan, mut Rätyyn itteni identifioisin kait.

Kuitenkin, niin mikäs on se painotus körteillä?
Armo nyt ainakin isolla Aalla..

Armo ilman vaatimuksia..
Pois sellaset omilla tikkailla taivaaseen opetukset :)

Jos nyt itse Paavoa ajattelen, siis oppi Isääni, niin hänellä oli huumoria, kuten Jeesuksella, sellaista tilanne komediaa, kuten Einsteinilla, Leinardin Vinssillä ja joillakin neroilla :)
Aku Rätyllä myös, mut ei tasan Malmbergilla ja monella nykykörtillä :)

Qoe vadis körtti?
Missä menet herännäinen?
Onko joku oppi, opetus, painotus?
Meillä alatietä rakastavilla?

Itse olen aina mieltänyt Jumalan suureksi ja itseni pieneksi.
On oikeasti joskus peloittanut nämä julistajat suurine puheineen, NÄIN sanoo Herra !!!
Itse ihan kyselevällä paikalla, monen vuoden jälkeenkin jotan toivottavasti alatietäkin kulkiessani.

Rakastan aina jokaista körttiä kun tapaan,. Tulee kumma hengenyhteys, kun ei olla kuin vierellä ja kanssakulkijoita ..
Armon kerjäläisen paikka on alatiellä kyselevällä paikalla murhehuoneessa körttisanoman satuttamana! :109:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #106 : 09.11.20 - klo:12:19 »
Jos minä uskaltaisin jonkun nimetä, niin hän on Jaakko Heinimäki.
Jos minä uskaltaisin jonkun nimetä, niin hän on kylähullun mainessa ollut alkoholisti Löyhkä-Paavo Ruotsalainen, joka muistaakseni potkaisi voimakkaasti kielillä puhuneita eukkoja takapuoleen käskien heitä lopettamaan itsensä korottamisen tarpeen muiden edessä. Toki on myös raitista profetoimista, tiedon sanoja ja kielillä puhumista sekä myös epäraitista. Löyhkä-Paavo kuunteli raittiita, mutta itsensä korottavia esiintymisen kipeitä hän ei sietänyt. Löyhkä-Paavo osasi myös johdattaa aikansa papiston armon vilahdukseen ja Kristuksen sisäiseen tuntemiseen.  :109:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #107 : 09.11.20 - klo:12:32 »
Jos minä uskaltaisin jonkun nimetä, niin hän on kylähullun mainessa ollut alkoholisti Löyhkä-Paavo Ruotsalainen,

Jos olen ymmärtänyt oikein, kiista alkoholikysymyksestä Rehnqvistin ja Paavo Ruotsalaisen välillä oli armosta ja pelastuksen ehdoista. Ruotsalainen painotti puhtaasti armoa. Pelastuksen kannalta on yhden tekevä onko ihminen raitis vai juoppo. Moni nytkin luulee itsensä pönkittämisen hienostuneilla saavutuksilla varmistavan pelastuksen. Se on jatkuva vaara.
Olen itse tässä kysymyksessä voimakkaasti Paavo Ruotsalaisen kannalla. Kuitenkin, en juo ja ajattelen, että kieltolain kumoaminen oli virhe. Hyvä laki ja pelastuksen ehdot ovat aivan eri asiat. Toinen perustuu järkeen ja järjestykseen ja toinen armoon.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #108 : 09.11.20 - klo:13:40 »
Löyhkä-Paavo osasi myös johdattaa aikansa papiston armon vilahdukseen ja Kristuksen sisäiseen tuntemiseen.

Ovatko nuo asioita, joihin ihminen voisi toisen johdattaa? Armon kaipaavaan odottamiseen kenties voi, mutta sen kokeminen on yksin Jumalan työtä. Mitä tulee lauseeseen: "Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, Jeesuksen Kristuksen sisällinen tunteminen", Kristuksen tunteminen ei ymmärrykseni mukaan ole se 'yksi' vaan se 'kaikki', joka puuttuu. Seppä Högman viittasi varmaankin tähän Jeesuksen sanaan: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua."

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #109 : 09.11.20 - klo:14:05 »
Luterilainen, lainauksesi minulta vuodelta 2016 jäi aivan torsoksi, itsekään en ymmärtänyt mihin tuolla yhdella rivillä mentiin.

Tässä on enemmän:

Viisveisaajan aloituksessa oli ajatus itsensä idenfitioinnista körtiksi. Moni muukin on eri yhteyksissä maininnut Aku Rädyn. Hänessä ilm. kansanomainen ja leppoisa ja leikkimielinen vetoaa.

Jos minä uskaltaisin jonkun nimetä, niin hän on Jaakko Heinimäki. Ei vähiten siksi että se oli hän joka sytytti minussa vihdoin rakkauden sitoutua johonkin hengelliseen yhteisöön. Painolastia eivät ole myöskään hänen kiinnostuksensa kirjoittamiseen, historiaan, mystiikkaan ja ymmärtänen hänen pitävän taiteestakin. Ainakin ukuleletaiteesta ! :002:


Keskusteluna oli mikä kullekin on 'körtti-henki'.

Kuvasin ensirakkauden heränneisiin syttyneen Lahden Juhlilla 7.7.2007 Armon aamussa jossa Jaakko Heinimäen aamuhartaus, tekstinä Tuhlaajapoika, teki murtavan vaikutuksen hapuilevaan sydämeeni.

Hän puhui niin, että ymmärsin. Tätä kieltä en ollut kuullu viidesläisyydessä 25 vuoteen.

Ihmeelliset ovat Herramme tiet. Minut, nyt kirjoittavista ehkä vanhimman, muutti
nykykielinen rakkauden-sanoma !
En palvo Jaakko Heinimäkeä, ihailen kyllä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #110 : 09.11.20 - klo:15:41 »
Jaakko Heinimäki on mandoliinimies, muuten olen Riitta-mummin kanssa samaa mieltä.

Tässä näkyy banjokin pysyvän Jaakon näpeissä: https://www.youtube.com/watch?v=vIgSCctdHzU

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #111 : 09.11.20 - klo:15:53 »
Niinpä, sinähän se ukulemies oletkin !  Yhtä erinomaisia ihmisiä kumpikin.  :052:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #112 : 10.11.20 - klo:22:12 »
Körtti sanoma?
Onko sellaista nykyisin, ei taida olla vaikka Kampissa on seuratupa?

Terv. Bengt   :icon_cool:


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #113 : 10.11.20 - klo:22:22 »
Jos olen ymmärtänyt oikein, kiista alkoholikysymyksestä Rehnqvistin ja Paavo Ruotsalaisen välillä oli armosta ja pelastuksen ehdoista. Ruotsalainen painotti puhtaasti armoa. Pelastuksen kannalta on yhden tekevä onko ihminen raitis vai juoppo. Moni nytkin luulee itsensä pönkittämisen hienostuneilla saavutuksilla varmistavan pelastuksen. Se on jatkuva vaara.

Olen itse tässä kysymyksessä voimakkaasti Paavo Ruotsalaisen kannalla. Kuitenkin, en juo ja ajattelen, että kieltolain kumoaminen oli virhe. Hyvä laki ja pelastuksen ehdot ovat aivan eri asiat. Toinen perustuu järkeen ja järjestykseen ja toinen armoon.
Ovatko körttiläiset vielä Löyhkä-Paavon viitoittamalla tiellä vai onko körttisanoma hiipunut humanistiseksi ja liberaaliksi?  :017:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #114 : 10.11.20 - klo:22:37 »
Kuvasin ensirakkauden heränneisiin syttyneen Lahden Juhlilla 7.7.2007 Armon aamussa jossa Jaakko Heinimäen aamuhartaus, tekstinä Tuhlaajapoika, teki murtavan vaikutuksen hapuilevaan sydämeeni.

Hän puhui niin, että ymmärsin. Tätä kieltä en ollut kuullu viidesläisyydessä 25 vuoteen.
Ihmeelliset ovat Herramme tiet. Minut, nyt kirjoittavista ehkä vanhimman, muutti
nykykielinen rakkauden-sanoma !
En palvo Jaakko Heinimäkeä, ihailen kyllä.

Se on hienoa että olet saanut tuntea Sanan voiman hänen sanomasta Lahden Juhlilla 7.7.2007.
Taas on kumminkin on todettava  että en Jaakko Heinimäkeä arvosta erikoisemmin vaikka hän onkin Kirkko ja Kaupunki lehden päätoimittaja, kirjailija ja pappi.
Lehden sisältökin muutu enemmänkin "taitelijoiden lehdeksi" kun hän tuli päätoimittajaksi.

Niin viidelläisyydessä kuin körttiläisyydessä on piirteitä mitkä ei miellytä kaikkia.

Itse olen yrittänyt etsiä jo monta vuotta körttiläisyydestä sitä punaista lankaa, välillä olin jo siinä uskossa että löysin sen.

Nyt on myönnettävä että minä petin itseäni ja muita uskomalla että olen körtti.

Minun hengellinen koti on todellisuudessa pietismissä ja viidennessä herätysliikkeessä, SRO.

"Viidesläisyys on sekä opillisesti että organisatorisesti monikantainen, eikä sillä ole yhteistä keskusjohtoa. Se koostuu eri järjestöistä, joista merkittävimmät ovat Suomen Raamattuopisto (SRO), Suomen Raamattuopiston säätiö (SROS), Kansan Raamattuseura (KRS) ja Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys (SEKL), joka on suurin ja laajin viidesläisistä liikkeistä".

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_her%C3%A4tysliike

Terv, Bengt  :icon_cool:
 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #115 : 11.11.20 - klo:07:15 »
Ovatko körttiläiset vielä Löyhkä-Paavon viitoittamalla tiellä vai onko körttisanoma hiipunut humanistiseksi ja liberaaliksi?  :017:

Viitoittiko Paavo Ruotsalainen jonkin tien? Onko humanistiseksi ja liberaaliksi kehittyminen välttämättä hiipumista? Nuo sanat voisi kääntää ihmiskeskeiseksi ja vapaamieliseksi. Pidätkö Paavo Rotsalaista ihmisvastaiseen ahdasmielisyyteen kehoittajana? Minä ainakin kuulen Jeesuksen opetuksessa sekä ihmisläheisyyden että vapautuksen äänen: "Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran riemuvuotta."

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #116 : 11.11.20 - klo:07:39 »
VK 140


https://www.youtube.com/watch?v=FzJLPJOhDrE

1.
Autuaita kaikki
hengessänsä köyhät,
autuaita Herran köyhät!
Kristus itse syntyi
kaikkein köyhimmäksi,
ihmisistä pienimmäksi.
Neuvoton, suojaton
puutteeseen ja vaivaan
lahjaksi saa taivaan.

2.
Autuaita kaikki
murheen kuorman alla,
autuaita murheen alla!
Kristus itse kulkee
heidän rinnallansa,
siunaa lohdutuksellansa.
Kuollessaan murhettaan
Kristus yksin kantoi,
Isälleen sen antoi.

3.
Autuaita kaikki,
jotka täällä hiljaa
odottavat Herraa hiljaa!
Kristus käsin tyhjin
luo jo uutta heissä,
tiensä ahneen hyljänneissä.
Sydämiin luottaviin
Isän valta luodaan,
arpa kaunein suodaan.

4.
Autuaita kaikki,
joita nälkä kalvaa,
oikeuden nälkä kalvaa!
Kristus nääntyneiden
tuskan tuntee kyllä,
pitää heissä toivon yllä.
Ruokanaan päällä maan
Isän tahdon täytti,
meille tien hän näytti.

5.
Autuaita kaikki,
jotka armahtavat,
toinen toistaan armahtavat!
Kristus heitä saartaa
rakkaudellansa,
suojaa laupeudellansa.
Tuomion alta on
heidät pelastettu,
iloon armahdettu.

6.
Autuaita kaikki
sydämeltään puhtaat,
kaikki sydämeltään puhtaat!
Kristus itse heidän
valonansa loistaa,
valo valheen kätköt poistaa.
Paljasta, Jumala,
meille hyvyytesi,
kasvot pyhyytesi.

7.
Autuaita kaikki
rakentajat rauhan,
luojat sovinnon ja rauhan!
Kristus kuolemallaan
toi jo sovituksen,
vihaa vastaan luottamuksen.
Lapsinaan maailmaan
Isä kutsuu meitä
luomaan rauhan teitä.

8.
Autuaita kaikki,
joita Herran tähden
vainotaan nyt Herran tähden!
Kristus teissä kärsii,
hyvyys kunnes voittaa,
oikeus ja lepo koittaa.
Elämään täyttyvään
teidät viedään kerran
juhlariemuun Herran.




Anna-Maija Raittila Matt. 5:1–12 pohjalta 1984. Virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Joachim Neander 1680.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #117 : 11.11.20 - klo:11:04 »
Olet saanut verhot vaihdettua Manskun ikkunaan, Karjalaisenkyösti ?

Terv. Bengt  :icon_cool:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #118 : 11.11.20 - klo:20:23 »
Viitoittiko Paavo Ruotsalainen jonkin tien? Onko humanistiseksi ja liberaaliksi kehittyminen välttämättä hiipumista? Nuo sanat voisi kääntää ihmiskeskeiseksi ja vapaamieliseksi. Pidätkö Paavo Rotsalaista ihmisvastaiseen ahdasmielisyyteen kehoittajana? Minä ainakin kuulen Jeesuksen opetuksessa sekä ihmisläheisyyden että vapautuksen äänen: "Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran riemuvuotta."
Mutta missä ovat tämän päivän löyhkä-paavot, jotka julistavat körttisanomaa syntisille odottavaan ja ikävöivään uskoon ilman pelastusvarmuutta, jolla pyritään olemaan nöyriä?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Körtti sanoma !!!
« Vastaus #119 : 11.11.20 - klo:22:16 »
Mutta missä ovat tämän päivän löyhkä-paavot, jotka julistavat körttisanomaa?

Siellähän heitä on rivissä Hengellisen kuukausilehden sivulla, jonka otsikkona on Yhteystiedot. Paavoa ei taida joukossa olla, mahtaako ketään järin löyhkääkään.