Kirjoittaja Aihe: Ymmärrys  (Luettu 46820 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #120 : 23.08.17 - klo:14:34 »
Luulen tajuavani, ainakin osittain mitä Riitta edellä sanoo.
Ns hengelliset keskustelut ja syvällisempi pohdinta on ainakin minulle helpompaa vaikka kahden kesken kuin isossa porukassa.
Ja sellainen "small talk" on ihan hyvää juttelua vaikka siellä kahvipöydässä.
Kaurapuuro on terveellistä ja kahvi piristää.
Ja jos sieluaan / henkeään haluaa "hoidettavan", niin olisiko se niin, että mies ymmärtää miestä paremmin ja nainen paremmin naista ?
En tiedä, mietin vain.
En kyllä ihan joka hepun anna sisimpääni, sinne sielun syvyyksiini kurkistaa, se on tavallaan yksityisaluettani.

Kuuntelemalla voi oppia.
Aina ei itse tarvitse olla äänessä.
(Eikä näppäimistölläkään....kuten minä nyt taas olen ja käytän useamman sanan kuin yksi tai kaksi.)

No, ihan haja-ajatelmina tuli tälläistä mieleeni.

Raamattukin avautuu sitä mukaa kuin avautuu, ei se "pakkomätöllä" ainakaan aina osu ja uppoa.
Eli itse lukemalla...ja ajan oloon.
Ja kai se Vapahtajan tunteminen ja enemmän tunteminen on sitä, että pitäisi itsessään kasvaa hiukan pienemmäksi.
Suuri Jumala, pieni ja hauras ihminen.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #121 : 23.08.17 - klo:14:35 »
…Ns. ' hengellisiä keskusteluja' ei käydä muiden kuullen, kuten saattoi tapahtua viidesläisissä seuroissa. Sitä pidettiin jopa asiaankuuluvana siellä….
 
   

Kuuntelemalla eri ihmisten näkemyksiä kuin pelkästään yhden ihmisen näkemystä ei minusta tarjoa mahdollisuutta oppia erilaisia näkemyksiä ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Isomassa joukossa ihmisiä on myös mahdollisuus saada vertaistukea, sekä oppia toisten kokemuksista.  Siitähän jo kertoo miksi yleensä kouluissa on luokat eikä yksilö opetusta, muuta kuin aivan erityistapauksessa.
Muistathan myös opetuslapset? Taisivat olla aika paljon yhdessä alku aikoina

…Ehkä mukavuus tulee juuri siitä että osataan small talk körttiläisittin…
 

Taas uusi käsite?
Tekeekö jotenkin erikoiseksi small talkiksi sen kun se on körttiläinen ja mikä siitä tekee niin mukavan?

Nyt taitaa mennä aito- körttiläisyyden kehumiseksi? 
Vai onko se sitten tyypilistä tänä päivänä jopa seuratuvassa?

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #122 : 23.08.17 - klo:14:38 »
Luulen tajuavani, ainakin osittain mitä Riitta edellä sanoo...


Olisin uskonnut että sinä nyt ymmärtäisit mitä ...

ps. nyt menee small talkiks, letun paistamiseksi.


Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #123 : 23.08.17 - klo:14:50 »
Kyllä se kaurapuuro ja marjat ovat aamulla todella terveellisiä.
Ja hyvä kahvi...on piristävää.

Hengellisiä voidaan keskustella, mutta ei "pakottamalla ja irtikiskomalla"
ne tulee ajankohtaisiksi kun tulevat...ei pakottaen eikä mättäen eikä kiskoen.

Kasvu "pienemmäksi itsessään" vaattii aikaa ja se, että Kristus saa kasvaa, vaatii oikeastaan tietyssä mielessä "itselleen kuolemista"...mutta itse ajattelen, että muita ihmisiä palvelemalla kukin sillä lahjalla, jonka on saanut, palvelkoon.
Pyyteettömästi.

"En enää elä minä vaan Kristus minussa"

"Elämä on minulle Kristus ja kuolema voitto"

-Pietarikaan ei ymmärtänyt kun kyseli kuka heistä oli suurin...Jeesus otti liinaisen vaatteen ja alkoi pestä opetuslastensa jalkoja...Pietari, tuo sangviinikko puuskahti ettet suinkaan sinä Herra nyt mun jalkojani pese...

-Ja toisessa kohtaa Jeesus sanoi, että joka ei teistä nöyrry tämän pienen lapsen kaltaiseksi, ei ole näkevä Jumalan, eli taivasten valtakuntaa.

Ei herroina halliten vaan rakkaudessa palvellen.
Vaikka omaishoitajana sen vanhalle äidilleen tai isälleen aamupuuron mukisematta keittäen ja huolehtien, että hän tulee ajallaan aina suihkutetuksi.
Ym ym yms.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #124 : 23.08.17 - klo:14:57 »
Vai oletko Bengt jo niin hengellinen, ettet ajallista ravintoa arvosta ?

Minä arvostan joka ateriaa jonka saan syödä, joka puolella maailmaa ei näin ole.
Eikä ole edes puhdasta vettä kahvinkeittoa varten, ei edes lettupannua kaikilla maailman ihmsillä.
Me vaan ollaan aika hyväosaisia täällä Suomen kamaralla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #125 : 23.08.17 - klo:14:59 »
Taitaa Bengt meidän olla vaikeahkoa ymmärtää toistemme  kirjoitettua kieltä.

En aina jaksa kirjoittaa monia sivulauseita asiaa selventämään. Se on mielestäni ' rautalangasta vääntämistä' lukutaitoisille ihmisille.  Oletan että useimmat ymmärtävät tyylini ja tarkoitukseni.

Olen istunut monien herätysliikeiden ja vapaakirkollisten tilaisuuksissa, ja olen ollut havaitsevinani eron seurustelukulttuurissa ja tavoissa puhua.

Vapaakirkon ja helluntailaisuudenkin ihmiset poikkeavat toisistaan. Puhumattakaan lestadiolaisista tai kansanlähetysläisistä.
Heidän hurskas puheensa vieroitti minua, mutta körttien agraarin tyylinen elämäntapa oli kotoista ja rauhallista, kuten kerroin.

Se ei toki ole ' pääasia' vaan se on armollinen, e i   omia tikapuita pitkin taivaaseen'-usko.

No, nyt tuli taas sinulle, ruotsinkieliselle, vaikea vertaus.   :icon_lol:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #126 : 23.08.17 - klo:15:07 »
Pietari siinäkin kukkoili, kun sanoi, ettei suinkaan hän kieltäsi Mestariaan...johon Vapahtaja lausuu, että ennen kuin kukko kolmasti kiekaisee, niin sinä minut kiellät.
Jopa piikatytön edessä kielsi yhden kerran...en ole koskaan sitä miestä tuntenut, jopa sadatellen...luulen niin ja siihen vastasi, että jo sinun kielimurteesi paljastaa että olet ollut hänen seurassaan.

Aikanaan Pietarista tuli kallio, kuten Jeesus oli sanonut ja sille kalliolle perustettiin seurakunta.
Mutta Pietarin luonne oli kuohahtava, mutta aika pian aina tekeentyi...ja muisti Mestarinsa sanat...itkien katui kun kukko kolmasti kiekaisi.
Ja sai anteeksi.

Ihmisluonteet erilaisia.

Opetuslapsi Johannes puhui paljon rakkaudesta.
Ja nojasi viimeoisellä ehtoollisella MNestarinsa rintaa vasten.

Juudas meni ja kavalsi 30 hopearahasta, mutta ei katunut sitä tai mitään ja hän meni osaansa.

Meni omaan osaansa....niin kuin menee meistäkin jokaikinen siihen osaan mikä on osamme.
Herra tietää.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #127 : 23.08.17 - klo:15:08 »
Tuo edellä oleva vaan juolahti mieleeni.
Teemalla erilaiset ihmisluonteet.
Suppea valikoima.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #128 : 23.08.17 - klo:15:21 »
.


« Viimeksi muokattu: 23.08.17 - klo:15:30 kirjoittanut Bengt Sandberg »

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #129 : 23.08.17 - klo:15:25 »
Eivät kai jääneet.
Vaan mistä aika ja taito kirjoittaa kaikista opetuslapsista ?
Ja jos ei muuta nurisemista löydy, niin joo, en jaksa jatkaa.
Kerro sinä lisää.
Vaikka eletystä elämästäsi ja kuinka olet palvellut Herraasi siellä arjen keskellä ?
Kerro sitoutuneisuudestasi eläviä esimerkkejä.
Minä tyttö syön nyt metukkavoikkaria ja erittäin hyvää kahvia juon sen kanssa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #130 : 23.08.17 - klo:15:26 »
Mutta miksi alan vääntämään ollenkaan ?
Ei tämä ole minun lajini.
Ei kertakaikkiaan ole.

Hyvää iltapäivän jatkoa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #131 : 23.08.17 - klo:15:29 »
Kyllä nyt pitää muutama hyvä musakipale kuunnella.
Tasaa hyvin kuohahtamistani.
Ja en ole Pietari.
Olen ihan tavallinen tallaaja, malla mallukkainen. :icon_redface:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #132 : 23.08.17 - klo:15:30 »
…No, nyt tuli taas sinulle, ruotsinkieliselle, vaikea vertaus... 

Mikäli kommentoin Teidän viestiinne niin kuin haluisain niin minulle tulisi kyllä reklamaatiota.

Toiseksi en oikeasti koskaan ole ymmärtänyt Teidän viestejä, syynkin tiedämme molemmat.

Olettehan samaa mieltä ?


Pietari siinäkin kukkoili, kun sanoi, ettei suinkaan hän kieltäsi Mestariaan...johon Vapahtaja lausuu, että ennen kuin kukko kolmasti kiekaisee, niin sinä minut kiellät.
Jopa piikatytön edessä kielsi yhden kerran...en ole koskaan sitä miestä tuntenut, jopa sadatellen...luulen niin ja siihen vastasi, että jo sinun kielimurteesi paljastaa että olet ollut hänen seurassaan.
Aikanaan Pietarista tuli kallio, kuten Jeesus oli sanonut ja sille kalliolle perustettiin seurakunta.
Mutta Pietarin luonne oli kuohahtava, mutta aika pian aina tekeentyi...ja muisti Mestarinsa sanat...itkien katui kun kukko kolmasti kiekaisi.
Ja sai anteeksi.
Ihmisluonteet erilaisia.
Opetuslapsi Johannes puhui paljon rakkaudesta.
Ja nojasi viimeoisellä ehtoollisella MNestarinsa rintaa vasten.
Juudas meni ja kavalsi 30 hopearahasta, mutta ei katunut sitä tai mitään ja hän meni osaansa.
Meni omaan osaansa....niin kuin menee meistäkin jokaikinen siihen osaan mikä on osamme.
Herra tietää.

Pietari, Juudas, Johannes…

Oletko unohtanut että heitä oli kaikkiaan kaksitoista eli missä on yhdeksän muuta opetuslasta?

Jäivätkö he luokalle?

En ymmärrä että suljet heidät pois, sillä yhtä merkittäviä he olivat Jeesuksen opetuslapsina omana merkityksellään.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #133 : 23.08.17 - klo:15:33 »
Sulla on kumma tapa poistella omia viestejäsi ja sitten tuoda hiukan eri valossa uudelleen.
Piste-keskustelusi jälkeen...eli kertaus on opintojen mamma:

"Eivät kai jääneet.
Vaan mistä aika ja taito kirjoittaa kaikista opetuslapsista ?
Ja jos ei muuta nurisemista löydy, niin joo, en jaksa jatkaa.
Kerro sinä lisää.
Vaikka eletystä elämästäsi ja kuinka olet palvellut Herraasi siellä arjen keskellä ?
Kerro sitoutuneisuudestasi eläviä esimerkkejä.
Minä tyttö syön nyt metukkavoikkaria ja erittäin hyvää kahvia juon sen kanssa."

---

Nyt alkaa kuulostaa tyyliin: "Jankuti, Jankuti, Jank, Jank..."

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #134 : 23.08.17 - klo:15:40 »
Mihin sinua koskee, niin koitan ymmärtää.

Esitän kysymyksiä kun haluan asioista selvää. En ymmärrä niin hyvin kuin kaikki muut tällä foorumilla.

Käytän pistettä sen takia koska jos viestini on väärin kirjoitettu tai se on huonosti ilmastu ja sitä kun ei sitten aina ehdi korjata määrätyssä ajassa.

Piste.