Kirjoittaja Aihe: PAAVI II  (Luettu 48393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: PAAVI II
« Vastaus #30 : 12.08.14 - klo:21:59 »
Kyllä kai EU-lipun Maria-symboliikka on ihan tietoista. "Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä. (Ilm. 12:1)" Onkohan haluttu kuvata Euroopan kristillisyyttä ärsyttämättä kuitenkaan eriuskoisia sillä voimakkaimmalla tunnuksella, ristillä?

Olen kuullut kait radiosta, että Eu symbolin nainen olisi se suuri portto joka seisoo jollain rannalla?

Pitänee nyt kehua, vaikka se taitaa olla suurin synti körttien parissa, mutta kun Leenakin kehui tuota jotain paavia, että olen kerran ollut kokouksessa jossa oli joku mies. Pappi tai joku voipi olla kardinaali tai mikä nyt sitten, niin hän tapaa viikottain paavin. Siis hän oli titteliltään katolisen kirkon virallinen evankelista :)
Hän oli kovasti yhteiskristilinen ja siksi tuli Suomeen johki tapahtumaan.

Niin vaan siihen Leenan kirjoitukseen sivuten, hänkin tuntui kovasti fiksulta ja akateemiselta ukolta, puhui sellaisia melkein poikkitieteellisiä.

Taitaa katolisessa kirkossa siellä johdossa olla viisaita miehiä enempikin?
Tämä kun teki ristinmerkin mun otsaan, niin empä siitä hullua hurskaammaksi ole tullut, mutta vaikutuksen teki se akateeminen puhe jota hän jakoi, kun olen pitänyt katolisen kirkon miehiä enempi yksinkertaisia kansan miehinä jotka puhuu tavallisen kansan kielellä, mutta ilmeisesti ei ihan niin ole ainakaan paavin hovissa?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI II
« Vastaus #31 : 13.08.14 - klo:07:59 »
Mm. jesuiitat opiskelevat neljä vuotta filosofiaa ja sen jälkeen teologiaa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: PAAVI II
« Vastaus #32 : 13.08.14 - klo:13:05 »
Enon kautta tutuksi tullut sveitsiläistynyt suomalaispianisti kertoi saaneensa avata pankkitilinkin vain miehensä kirjallisella suostumuksella, ynnä paljon naimattomien omistautumisesta hyväntekeväisyydelle.

Olimme 80-luvulla vaimon kanssa Saksassa. Pieneen hotelliin saavuttuamme täytin matkustajalomakkeen. Pyysin lomaketta myös vaimolle, mutta sitä ei tarvittu, totesi virkailija ja kirjoitti lomakkeeseeni nimeni perään "mit Frau".

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI II
« Vastaus #33 : 14.08.14 - klo:07:18 »
Mielestäni "mit Frau" on tänäkin päivänä germaaniassa se olennaisin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #34 : 14.08.14 - klo:21:39 »
Olen kuullut kait radiosta, että Eu symbolin nainen olisi se suuri portto joka seisoo jollain rannalla?

Pitänee nyt kehua, vaikka se taitaa olla suurin synti körttien parissa, mutta kun Leenakin kehui tuota jotain paavia, että olen kerran ollut kokouksessa jossa oli joku mies. Pappi tai joku voipi olla kardinaali tai mikä nyt sitten, niin hän tapaa viikottain paavin. Siis hän oli titteliltään katolisen kirkon virallinen evankelista :)
Hän oli kovasti yhteiskristilinen ja siksi tuli Suomeen johki tapahtumaan.

Niin vaan siihen Leenan kirjoitukseen sivuten, hänkin tuntui kovasti fiksulta ja akateemiselta ukolta, puhui sellaisia melkein poikkitieteellisiä.

Taitaa katolisessa kirkossa siellä johdossa olla viisaita miehiä enempikin?
Tämä kun teki ristinmerkin mun otsaan, niin empä siitä hullua hurskaammaksi ole tullut, mutta vaikutuksen teki se akateeminen puhe jota hän jakoi, kun olen pitänyt katolisen kirkon miehiä enempi yksinkertaisia kansan miehinä jotka puhuu tavallisen kansan kielellä, mutta ilmeisesti ei ihan niin ole ainakaan paavin hovissa?

On, opiskelevat muutakin kuin teologiaa, väittelevät tohtoreiksi ja pysyvät vain joinakin isä Wilfrideinä. On rk-opeissa juttuja joista en saanut otetta enkä vakuuttunut niinkuin oli tämä kiirastuli, johon uskovat jonkinlaisena pesukoneena yhä, on kuulemma tarpeen ennenkuin astumme Pyhän Jumalan eteen.  Isä Teemu Sippo jota sinänsä arvostan on sanoissaan hyvin varovainen.  Kai siinä jotakin kidutusmentaliteettia väistämättä on, en vakuuttunut muusta. En liioin Mariaa koskevista tarinoista, mutta heillähän on osittain eri Raamattu käytössä, eli apokryfikirjat, ja Marian tarina kerrotaan jossakin UT:n apokryfievankeliumissa, viisaammat tietävät varmaan missä. Muistaakseni jossakin jossa on tarinaa Jeesuksen lapsuudesta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: PAAVI II
« Vastaus #35 : 15.08.14 - klo:05:08 »

   Scorseselta jesuiitta-aiheinen elokuva

Martin Scorsese ohjaa uskonnollisia teemoja käsittelevän elokuvan. Yhdysvaltalaisen ohjaajan seuraava elokuva Silence kertoo 1700-luvulle sijoittuvan tarinan lähetystyötä Japanissa tekevistä jesuiitoista.

Asiasta kertoivat muun muassa Religion News Service (RNS) ja Variety .

Scorsese tunnetaan erityisesti elokuvista Taksikuski, Mafiaveljet ja Nikos Kazantzakisin romaaniin perustuvasta Kristuksen viimeisistä kiusauksista....


http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/scorseselta-jesuiitta-aiheinen-elokuva/





Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: PAAVI II
« Vastaus #36 : 20.08.14 - klo:10:38 »
Paavi Franciscus on tehnyt hienon liikkeen eli kumonnut katolisen kirkon kiellon julistaa Salvadorin murhattu arkkipiispa Oscar Romero autuaaksi. Tämä on välivaihe ja välttämätön edellytys sille, että henkilö voidaan julistaa pyhimykseksi. "Minulle Romero oli Jumalan mies" sanoo paavi. Romero oli vapautuksen teologian tunnetuimpia edustajia, joka yhdisti uskonnon ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden.

(Lähde: Kansan Uutiset)

Eipä silti että pyhimyksistä pätkääkään piittaisin mutta on kai hän tuon tulevan julistamisen ansainnut...


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: PAAVI II
« Vastaus #37 : 20.08.14 - klo:16:42 »
Paavi Franciscus on tehnyt hienon liikkeen eli kumonnut katolisen kirkon kiellon julistaa Salvadorin murhattu arkkipiispa Oscar Romero autuaaksi. Tämä on välivaihe ja välttämätön edellytys sille, että henkilö voidaan julistaa pyhimykseksi. "Minulle Romero oli Jumalan mies" sanoo paavi. Romero oli vapautuksen teologian tunnetuimpia edustajia, joka yhdisti uskonnon ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden.

(Lähde: Kansan Uutiset)

Eipä silti että pyhimyksistä pätkääkään piittaisin mutta on kai hän tuon tulevan julistamisen ansainnut...



No nyt hurraata Franciscukselle. Harva piittaa, siinä merkityksessä etenkään kuin rk-kirkko opettaa, mutta moni on ollut hyvä opettaja ja  oikeamielinen ihminen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33742
Vs: PAAVI II
« Vastaus #38 : 20.08.14 - klo:17:32 »
SV 74.  Köyhyytesi tuntien.  Lars Nyberg  /  Raumalta

http://www.h-y.fi/507-virret-71-80

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33742
Vs: PAAVI II
« Vastaus #39 : 20.08.14 - klo:17:41 »
SV tuli väärään saittiin. Köyhyytesi tuntien ei ole pilaa paavin rikkauksista. Virsi kuuluu Iltahartauksiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI II
« Vastaus #40 : 21.08.14 - klo:08:04 »
SV tuli väärään saittiin. Köyhyytesi tuntien ei ole pilaa paavin rikkauksista. Virsi kuuluu Iltahartauksiin.

Tämähän oli upea saitti. Vaikka minä pidänkin katolisesta mystiikasta ja autonomisesta moraaliteogiasta niin italialainen mafia on paljon yhteyksissä Pietarin kirkon johtoon.
« Viimeksi muokattu: 21.08.14 - klo:08:08 kirjoittanut juhani »
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: PAAVI II
« Vastaus #41 : 21.08.14 - klo:09:02 »
Tämähän oli upea saitti. Vaikka minä pidänkin katolisesta mystiikasta ja autonomisesta moraaliteologiasta niin italialainen mafia on paljon yhteyksissä Pietarin kirkon johtoon.

Hip-hei paavi tai Rooman kirkon piispa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: PAAVI II
« Vastaus #42 : 21.08.14 - klo:18:43 »
Paavi Franciscus on tehnyt hienon liikkeen eli kumonnut katolisen kirkon kiellon julistaa Salvadorin murhattu arkkipiispa Oscar Romero autuaaksi. Tämä on välivaihe ja välttämätön edellytys sille, että henkilö voidaan julistaa pyhimykseksi. "Minulle Romero oli Jumalan mies" sanoo paavi. Romero oli vapautuksen teologian tunnetuimpia edustajia, joka yhdisti uskonnon ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden.

(Lähde: Kansan Uutiset)

Eipä silti että pyhimyksistä pätkääkään piittaisin mutta on kai hän tuon tulevan julistamisen ansainnut...



Tälle mäkin taputaan kätösiä  :eusa_clap:

Vapaudenteologia alkoi oleen juuri silloin, kun mulla oli yksi radikaaleimmista ajoista elämässäni :)

Suomessa muuten kirkko ja varsinkin ns, vapaat suunnat pitivät tätä vapautuksen teologiaa tosi pahana kommunismi aatteena jolla ei pitäisi olla mitään tekemistä evankeliumin sanoman kanssa.
Se taas johtui sen aikaisesta Neuvostoliiton kristittyihin kohdistamasta terrorista.

Näin jossain jonkun alakulttuurin pippaloissa filmiä tästä vapaudenaatteesta filmin ja se kovasti tuntui.
Jostain nunnasta joka kiersi kyliä ja auttoi liikettä sen aikaisen sen valtion valtakoneiston alla.
En muista, mutta minusta hänestä tuli myös marttyyri.

Luterilainen kirkkomme aina on ollut niin oikeistolainen. Se vaan on aika syvältä. On tietysti ollut punapappeja ja muita, mutta aika oikeistolainen laitos kaikenkaikkiaan, vaikka en ihan aivan vasemmalla olekkaan tämän totean :9
Mulla ei ole oikeistoa vastaan sinänsä, kun olen kauppamies ja uskon siihen, että vaikka tasa arvo voi toteuta, niin talouden kohdalla ei tasajako tule koskaan onnistumaan ja se vääristää asioita.
Niin se vaan on, että tulee olla mahdollisuus rikastumiseen ja onnistumiseen elämässä, mutta ei kenenkään selkänahalla, vaan omalla työllä ja yrittämisellä.
Rikkaat on aivan yhtä rakkaat kuin köyhät, mutta ei riistäjät ja ei sosiaalietuisuuden nauttijat jotka saivat työtä, mutta eivät sitä ota, kun ovat liian ylpeitä likaisiin töihin.
Niitä kieltäytyjiäkin on, mutta työpaikallani tapaan siivoojia useastikkin joilla on useampi tutkinto takanaan ja korkeaa koulutusta.
Eivät he kulmat rutussa valittaen tee työtään, vaan sitkeästi odottaen samalla, että ovi parempaankin työhön aukeaa. :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: PAAVI II
« Vastaus #43 : 21.08.14 - klo:19:55 »
 :)

Kovasti olemme käsitelleet katolilaista kirkkoa ja hyvä niin.
Oikein kun ajattelee, mitä harvemmin teen, mut siis niinku.
Onhan toi katolilainen kirkko
ISO
[/b].

Luterilainen kirkko on aika pieni. Meitä ei ole kuin suomessa edustettuina näin paljon, mutta esimerkiksi helluntalaisiin verrattuna olemme kuin pieni lahko jäsenmäärältämme :) Katolilaisista puhumattakaan.
Sitten on isompia anglikaanit ja babtistit ja ties vaikka adventistit, mutta siis katolilaiset on iso poppoo.
Iso, erikoinen ja mielenkiintoinen kaikkine mystisine sisäpiiriporukoineen.
Onhan meilläkin kirkonsisäisiä liikkeitä ja aika erikoisia vaikka kuinka.

Juhani tossa totesi, että jopa Italian mafiaan he ovat yhteydessä. Se mua viehättä, kun sieltä nousee milloin millaisia porukoita ja persoonia ajamaan ties millaisia asioita ja nunnat ja kerjäläismunkit ja vaikka mitä ritarikuntia.

Eli tälläisiä pointteja, kun usein Suomessa kuulee, et ne on vain jotain kuvien kumartajia ja Marian palvojia ja ties mitä moskaa heitetään heidän päälle, mikä ei ole kuin pisara heidän kirkkoaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: PAAVI II
« Vastaus #44 : 21.08.14 - klo:20:26 »

Suomessa monella on ihan mieletön itsetunto.
Niin uskonnollisella kuin poliittisella taholla.

Kuvitellaan, että tämä on maailman napa :)
Kaikki valta tekoälylle!