Kirjoittaja Aihe: Islam on rakkautta !  (Luettu 53564 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #90 : 05.03.16 - klo:10:37 »
Niin, mitähän se olisi? Olen miettinyt ja tullut näkökulmiltaan ihan merkilliseen kuvaan.

Olisikohan se tuttua jos näkisin?  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #91 : 06.03.16 - klo:19:46 »
Minulla ei ole tietoja Islamista eikä Isisitä. Nyt olen ymmällä kun YouTube-palvelin
Tuottaa katsottavaksi ja luettavaksi jos minkäkinlaista  totuutta.

Nämä suuret, Google ja Youtube, kai keräävät  lukemieni asioiden pohjalta , mitä  syöttävät minulle hyödyllisenä' materiaalina.

Yhtä lailla kuin katsomieni elokuvien jälkeen tulee roomalaiskatolisen kirkon pyhimystarinoita, ja ihmeistä kertovia videoita, tulee amerikkaisten lataamia profetioita maailmanlopusta ja videoita antikristuksen ilmaantumisesta. On jopa nimetty kuka antikristus on. On nähty hassun, lintujen muodostaman pilven kuviossa olevan kuva Turkin nyk.presidentistä. Hän on antikristus. Myös presidentti Obamaa epäillään.

Toinen video kertoo uskottavanoloisen miehen suulla, mustasta lipusta, tarkoittaen kai Isisiä. Englantini ei riitä näiden puheiden ymmärtämiseen juurikaan. Sen ymmärsin, että hän puhuu kahdesta Jeesuksesta, valje-Jeesuksesta ja oikeasta. Ja mikä on Mardi ?

Ilmeisesti olen sen oikean Jeesuksen siipien suojassa, sillä pelkoa ei herätä edes se että maailmanlopun pitäisi tulla täsmälleen 13.4.2016.

Pitäydin Raamatun sanoissa; Kukaan ei tiedä päivää eikä hetkeä. Isä yksin tietää.

Kovin paljon on kuitenkin nyt pelottelevia spekulaatioita liikkeellä. Ja ovathan ihmisetkin liikkeellä. Tietävätkö nämä mullistuksia ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #92 : 06.03.16 - klo:20:07 »
Ja mikä on Mardi?

Mardi on tiistai, mardi gras eli rasvatiistai tarkoittaa laskiaista.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #93 : 07.03.16 - klo:03:28 »
Minulla ei ole tietoja Islamista eikä Isisitä. Nyt olen ymmällä kun YouTube-palvelin
Tuottaa katsottavaksi ja luettavaksi jos minkäkinlaista  totuutta.

Nämä suuret, Google ja Youtube, kai keräävät  lukemieni asioiden pohjalta , mitä  syöttävät minulle hyödyllisenä' materiaalina.


Kovin paljon on kuitenkin nyt pelottelevia spekulaatioita liikkeellä. Ja ovathan ihmisetkin liikkeellä. Tietävätkö nämä mullistuksia ?

Googlen ja Youtuben spekulaatio on niitä varten, jotka harrastavat mielikuvituksellista ajanviettoa. Oikea tieto Islamista tulee Koraanista. On olemassa neljä suomenkielistä versiota siitä. Oikea tieto Jeesuksesta tulee Uudesta Testamentista. Olisi ehkä aika jättää tietokone rauhaan ja tarttua oikeaan kirjaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #94 : 07.03.16 - klo:08:25 »
En aio aloittaa Koraanin lukemista, kuten en hindujen tai buddhalaisten uskontojen kirjoja. Eri uskontoa harjoittavat ihmiset puhuvat puolestaan. Tunnen vain muutamia, olenhan jo nyt vanhuudessa kotona enimmäkseen.
Raamattu on ollut esillä, auki tai yöpöydällä yli 33 vuotta. Siitä ja jumalanpalveluksista olen löytänyt uskoni eväät. Ja nimenomaan Uudesta testamentista, Psalmeista , sekä Jesajalta ja Jobilta.

Ihmettelin tuossa kirjoitusessani nykyisen läppärini tarjoamia videoita. Muutaman olen vain avannut koskien maailmanlopun ennusteita ja islamia.Niiden perusteella ei  mielipidettäni muokata. Ne ovat, kuten sanoit, ajankulua uteliaalle.
 Katolisen kirkon ihmeetkään eivät ole minua varten. Musiikkitarjonta on asia erikseen. Niistä voi myös poistaa haluamansa lajityypit. Nämä provosoivat videot kuolettaa vain aika.

Enhän osta lääkkeitäkään nettimainosten mukaan, vaan lääkärin ohjeita noudattaen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #95 : 07.03.16 - klo:09:14 »
Eri uskontoihin tutustuttaessa suosittelen pyhien tekstien lisäksi asiantuntijoiden kirjoittamaa tietokirjallisuutta. Islamistakin sitä on tarjolla runsaasti, omasta hyllytstä poimittuina esimerkkeinä vaikkapa
Juusola, Huuhtanen: Uskonto ja politiikka lähi-idässä
Konzelman: Die Islamische Herausforderung
Bassam Tibi: Im Schatten Allahs
Hukari: Islam, ilmoitus, historia.

Näistä viimeksi mainittu on systemaattista teologiaa, muut käsittelevät enemmän mm. sellaisia kulttuurin ilmiöitä, jotka ovat eurooppalaisesta näkökulmasta ongelmallisia.

Edellä olevat ovat siis vain esimerkkejä. Tutkijoiden ja muiden asiantuntijoiden teoksia löytyy eri kielillä erittäin runsaasti.

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #96 : 07.03.16 - klo:09:47 »
Islam on myös runoutta. Minulla on Jaakko Hämeen-Anttilan suomentama kokoelma Mawlana Rumin runoja Rakkaus on musta leijona.

Kun olen kanssasi
en voi nukkua
     rakkaudesta.
Kun olet poissa
en voi nukkua
     itkultani.

Jumala,
minä valvon
kaikkina öinä.
Mutta millainen ero
on valvoa niin tai näin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #97 : 07.03.16 - klo:15:49 »
Islamin voisi nähdä myös taiteellisena mestariteoksena kaikkine kuvioineen, suurineen ( runoineen ) aamurukouksineen, minareettihuutamisineen ja muuna.

Jos sen näkisi silleen kauniina tapana harjoittaa hartautta, niin se voisi olla aika taidetta, mutta sehän on kyllä nykyään tuhottu vihapuheilla ja teoilla.

Niin ja vaikka meillä on yhtäläisyyksiä, niin perustavaa laatua oleva ero on Jeesuksen Jumaluus.
Vaikeaa tää on, kun katolilaisille Maria on Jumalan äiti, niin sehän on aivan hullua muslimista, mutta särähtäähän se vähän tälläiseen körttiinkin.

En tiiä, oli joku ohjelma telkussa, jossa väännettiin vapaa ajattelijan ja papin kanssa peistä.
Siinä pappi ja vapaa ajattelija, siis ei kovin vapaasti musta silti ajatellut,vaan ihan kiinni ajatuskuvituksissaan, siis niinku, että tulisi olla vuoropuhelua.
Vuoropuhelu oli heistä se avain jolla saataisiin yhteiskuntarauha säilymään ja uskonnot voisivat lähentyä.

En tiedä olisiko sekään ratkaisu.

Äh, kun sekos aiheesta.
Siis, Islam on musta aika taiteellisesti kiehtova.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #98 : 07.03.16 - klo:18:31 »
Komppaan Penaa tässä asiassa. Ei siitä mitään tule muuta kuin harhaoppeja, jos alkaa kylmiltään kirjaa lukea, oli se kirja sitten Raamattu tai Koraani.

Tässä olen siis vanhempien kirkkokuntien linjalla. Kirkko on Raamatun koonnut, valinnut sekalaisista kiertelevistä kirjoituksista sinne kyllin arvokkaana pitämänsä (no tässä olen kyllä ihan tieteellisen tutkimuksenkin linjoilla), ja selittää, miksi siellä on juuri ne. Luther ei niistä kaikkia tunnetusti ihan yhtä lailla arvostanut.

En tiedä, onko islamin puolella sama systeemi. Toivottavasti.

Ruumiita  :icon_biggrin: (Wikipediassa suomeksi Rūmī; pitkällä uulla ja iillä tuo persiassa kirjoitetaan) luettiin aikoinaan persian luennoilla. Sitä taisi luennoida Henri Broms, kun muut hoiteli Hämeen-Anttila. No, minä en ymmärrä runoutta. -Tuon wikipedia-artikkelin suomenkieliset linkit kandee tsekata.

Kaikki kuivakkaan oikeaoppineet muslimit eivät noita mystikkoja ole oikein suvainneet, eikä kaikki kristityt oikeaoppineet omia mystikkojaan. Osasyynä kai tuo, että mystiikka niin helposti johtaa ekumeniaan. Toisaalta se on vähän epäselvää, että mikä tässä nyt on sitä jumalallista rakkautta ja mikä ihan maallista. Kyllä myös Rūmīn runot monet ovat ihan rakkausrunoja, mutta ketä siinä rakastetaan?

Tuo viimeinen kysymys minua on kiinnostanut sitten taas musiikin yhteydessä. Kun on ihan gospelin oloista musaa, jossa kiitetään tms., mutta ei käy ilmi, kuka on kohteena, niin kumpaan yleiskeskustelupuolen musaketjuun se kuuluu. Ja entäs kun esittäjä tietääkseni sattuu olemaan muslimi?
« Viimeksi muokattu: 07.03.16 - klo:18:38 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #99 : 07.03.16 - klo:19:07 »
Lievästi kannatan mahdollisuutta, ettei uskontoja olekaan kristinusko, islam, buddhalaisuus, hindulaisuus jne., vaan oikeaoppisuus (dogmatiikka), käskyjen ja kieltojen noudattaminen, mystiikka, perinneriittien harjoittaminen jne.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #100 : 07.03.16 - klo:20:05 »
Lievästi kannatan mahdollisuutta, ettei uskontoja olekaan kristinusko, islam, buddhalaisuus, hindulaisuus jne., vaan oikeaoppisuus (dogmatiikka), käskyjen ja kieltojen noudattaminen, mystiikka, perinneriittien harjoittaminen jne.

Öppis on viisas mies / nainen, en tiedä kumpi, mut ei kai väliä.

Jotain samaa mietin itsekkin ja tota hänen ajatustaan voisi laajentaa polittisiin ,,Oliko se dokmatiikkoihin,,
Uskontona voi olla vaikka mikä, urheilu, politiikka, islam, kristinusko tai joku.

Kuten nämä uskonnolliset viisaat siellä telkussa jutteli, niin vuoropuhelu olisi kaikille hyväksi.
Itse mietin oisko kuitenkaan?

Maailmamme on sekaisempi kuin koskaan ja rauhaa ei tule lähi itään, ei Aasiaan, ei Afrikkaan.

Kauheeta, ihan peloittaa, oisko se mun nuorena ollut kapina kaikkea vääräksi omaksumaani vastaan oikea tie?

Onneksi ei. Kun on tullut usko isompaan jolle heittää vastuuta.

Varmaan naivia ja heikkoa on kristinusko kaikkien mielestä, mutta jos Jumala on, niin miksi taistella niin kovasti hyvien asioiden puolesta?
Eikö tärkeintä olisi tehdä kuten tämä suurempi ISO vaikuttaa ja huolehtia siitä?

Levätä armossa ja huolehtia vain suhteesta Isoon?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #101 : 08.03.16 - klo:08:29 »
Eri uskontoihin tutustuttaessa suosittelen pyhien tekstien lisäksi asiantuntijoiden kirjoittamaa tietokirjallisuutta. Islamistakin sitä on tarjolla runsaasti, omasta hyllytstä poimittuina esimerkkeinä vaikkapa
Juusola, Huuhtanen: Uskonto ja politiikka lähi-idässä
Konzelman: Die Islamische Herausforderung
Bassam Tibi: Im Schatten Allahs
Hukari: Islam, ilmoitus, historia.

Näistä viimeksi mainittu on systemaattista teologiaa, muut käsittelevät enemmän mm. sellaisia kulttuurin ilmiöitä, jotka ovat eurooppalaisesta näkökulmasta ongelmallisia.

Edellä olevat ovat siis vain esimerkkejä. Tutkijoiden ja muiden asiantuntijoiden teoksia löytyy eri kielillä erittäin runsaasti.

Mt

Täytyy allekirjoittaa mtn huomautus. Asiantuntijoiden teokset ovat myöskin eritasoisia, jotkut hyviä, jotkut heikompia. Maineikkaammissakin on virheitä. On syytä myös erottaa propagandaa asiantuntijoiden teoksista. Vanhentunut mutta eritäin hyvä suomenkielinen kirja on Fadhlallah Haerin Islam (kust. Tammi), joka on nyt vaikea löytää. Suosittelen sitä myös siksi, että olisi hyvä tutustua siihen Islamiin, joka oli olemassa ennen kuin mediakuohunta alkoi ja virheellisen tiedon tulva pilasi markkinan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #102 : 09.03.16 - klo:19:20 »

Onko kukaan koettanut keskustella muslimin kanssa, joka on ihan tosissaan uskonsa kanssa?

Jotenkin tulee toivoton olo, kun toinen on fanaattisesti mieltänsä ja puollustelee välillä ihan tyhmiäkin järjen vastaisia asioita ilman että edes ajattelee mitä toinen sanoo.

Joskus jonkun karismaatikko uskovan kanssa tulee sama fiilis

Kukaan ei tiedä kuinka iloinen oon körteistä.
Ajattelin aina, että uskonnolliset ihmiset ei osaa olla joskus väärässäkin ja antaa tilaa hulluudelle ja antaa tilaa tulla toisiin ajatuksiin ilman pakkoa.

Oisin varmaan varhaiskörtti isien kanssa tullut hyvin toimeen.
Tuun kyllä nykyistenkin körttien.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #103 : 09.03.16 - klo:22:18 »
Onko kukaan koettanut keskustella muslimin kanssa, joka on ihan tosissaan uskonsa kanssa?


Hyvä ystävä minulla on. Sudanista hurskas sunnimuslimi. Hän pitää jääkaapin ovessa viisi kertaa rukousajat tarkasti kellon mukaan. Minä kunnioitan häntä. Hän on paljon körttiläisempi kuin minä. Olemme keskustelleet moraalista ja hän pitää kultaista sääntöä parhaimpana lahjana lähimmäisilleen Allahilta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Islam on rakkautta !
« Vastaus #104 : 09.03.16 - klo:23:28 »
Kyllä Fadhlallah Haerin kirjaa Islam saa varsin helposti antikvariaateista ja kirjastoista.

Suomalaisen islamin kuva ei ole täydellinen, ellei perehdy tataariyhteisön uskonnolliseen elämään. Tataarit ovat erinomainen todiste siitä, että islam sinänsä ei estä suomalaiseen yhteiskuntaan kotoutumista - joka tataarien kohdalla oli sataprosenttista viimeistään siinä vaiheessa, kun ensimmäiset Suomen-tataarit laskettiin sankarihautaan muiden suomalaissoturien rinnalla.

Mt