Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 9  (Luettu 28792 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #135 : 22.10.12 - klo:11:18 »
Kirkossa oli aika paljon väkeä, koska oli lähetyspyhä ja Hongkongin lähetti saarnaamassa. Lisäksi oli Candomino-kuoro laulamassa. Ehtoollisvirret loppuivat väenpaljouden vuoksi kesken, ja kanttori kuulutti, että veisataan 231 Maan sato elon aikaan... Sehän on körttivirsi, joten hän jätti säestyksenkin pois. Veisasin keuhkojen pohjasta.  :023: On se jännä, miten muutamassa vuodessa Siionin virret ovat tulleet ns. sydämen kieleksi ja säveleksi.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #136 : 22.10.12 - klo:11:32 »
Messussa kävin, oli maatalousväen kirkkopyhä ja ensi viikolla onki Herättäjän kirkkopyhä ja Siioninvirsiseurat (olen siellä eräs seurapuhuja).

Onko tämä tapahtuma Jäkessä eli Järvenpäässä, vai missä?

Laita vaan rohkeasti missä on, laitan tänne vain positiivista palautetta sitten, jos pääsen kuulemaan.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #137 : 22.10.12 - klo:12:19 »
Jumalanpalveluksen ( jota he nykyään sanovat messuksi ) jälkeen kirkkokahvit

Minusta siinä on merkitysero: messussa on ehtoollinen, mutta jumalanpalvelus voi olla ilmankin. Vain osa jumalanpalveluksista on messuja. (Sen kerran, kun messuksi nimetyssä tilaisuudessa ei ollutkaan ehtoollista, olin aika tuohtunut.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #138 : 22.10.12 - klo:16:27 »
Messu viittaa oikeastaan lopun toivotukseen: Lähtekää rauhassa ja palvelkaa toisianne iloiten!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #139 : 22.10.12 - klo:17:11 »
Mulle sanasta messu tulee mieleen liirumia ja laarumia, eli oopiumia kansalle.
Siis sellaista messuamista.
Taas ne mesoo siellä sanotaan, kun juopot baarissa pitävät keskustelua, vähän joku samanlainen mielleyhtymä tulee messu sanasta. :kahvi:
Tik toc.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #140 : 22.10.12 - klo:17:52 »

   Messu on sääntö, jumalanpalvelus poikkeus seurakunnassamme. Jos ei ole messua, on "sanajumalanpalvelus". Ymmärtääkseni messun ja jumalanpalveluksen ero on, että vain edellisessä on ehtoollinen.

Aikoinaan, joitakin vuosikymmeniä sitten oli vain jumalanpalvelus. En muista, kuinka usein oli ehtoollinen. Ehtoolliselle mentiin silloin arastellen, kyseltiin itseltä ja Jumalalta, onko kelvollinen. Ehtoolliselle menoa edellytti anteeksipyytäminen niiltä, joita vastaan oli rikkonut. Sääntö oli enemmän tai vähemmän kirjoittamaton.

Nykyään tiedostetaan, että jumalanpalvelus- ja messukaavaan sisältyy synnintunnustus ja synninpäästö, josta seuraa kelvollisuus Pyhälle aterialle.
Minusta nykykäytäntö on sopiva, ts. että ehtoollinen on syntisille ja pyhille.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #141 : 22.10.12 - klo:19:03 »
Jumalanpalvelus on parempi ilmoitus.
Jättä auki myös kumpi tekee palveluksen ja kummalla tai kammalle.
« Viimeksi muokattu: 22.10.12 - klo:19:11 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #142 : 22.10.12 - klo:22:45 »
Kyllä sitä näköjään vielä vanhanakin jotain uutta oppii, vaikka tyhmä onkin....
Olenkin joskus ihmetellyt miksi nykyään aina puhutaan messusta eikä jumalanpalveluksesta.
Eli siis tuo ehtoollisen säännöllinen mukanaolo tekee messun.
Tuntuu ihan hyvältä tämä nykyinen systeemi, muutoinkin on jotenkin seurakuntalaisten osuutta
aktivoitu...nyt paukahti mieleen takavuosikymmeniltä termi "jumalanpalveluksen uudistus",
nykymessu tietysti juontaa tästä alkunsa.
Muistan ajat kun ehtoollisia oli vain jokunen kerta vuodessa, suurten juhlapyhien yhteydessä.
Taisi olla myös siten että ehtoollinen kerran kuukaudessa.
Nyt tosiaan joka sunnuntai ja joissain muissakin tilaisuuksissa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #143 : 23.10.12 - klo:11:02 »
Taisi olla myös siten että ehtoollinen kerran kuukaudessa.

Kerran kuussa tai vähän harvemmin on se, minkä minä muistan. Ja ne kerrat piti äkätä kirkollisten ilmoitusten koodisanasta HPE. Ja silloinkin osa kirkkokansaa livisti ulos kun ehtoollisliturgia alkoi, tai sitkeästi istui penkissä paikoilaan (mikä toki heille sallittakoon).

Minulle sopii nykykäytäntö, kun (vastauksena otsikon kysymykseen) en oikein muuten välitä käydä kuin tuon HPE:n takia, mutta olen kyllä kuullut joittenkin itseäni vanhempien haikailevan aikoja, jolloin ei tarvinnut aina käydä ehtoollisella. Vähän mietin, että se ehtoollinenko ihmisiä kirkosta pois pelottaa?

Mutta kertokaapa tietävämmät, miten yleensä pääsi aikoinaan muodostumaan käytäntö, että "normaali" jumalanpalvelus oli ilman ehtoollista?

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #144 : 23.10.12 - klo:11:16 »
 Öppiäisen kysymykseen sanajumalanpalveluksista... Liekö käytäntö tullut yksipappisista seurakunnista, kun avustajia ei vielä saanut käyttää.... Ehtoollisen jako yksin pöydittäin täydelle kirkolle vei aikaa...Eipä taida olla 40 vuottakaan, kun lehtorit saivat avustaa piispan luvalla, sitten seurakuntaneuvoston jäsenet piispan luvalla ja nyt kirkkoherran luvalla kuka tahansa seurakuntalainen....

  Naapurikirkoissa rajojen takana diakonit(papistoa) voivat pitää sanajumalanpalveluksen, mutta eivät messua..mikä suuresti rajoittaa jumalanpalveluselämää.

 Missa armulauaga on hyvä nimitys, jonka ehkä suomalainenkin ymmärtää.
 Venäjällä olen saanut osallistua jopa kolmesti samana päivänä, kun kuljimme eri seurakunnissa, runsaan sadan kilometrin päässä aamupalveluksen pitopaikasta...   Tuntea kuuluvansa samaan Kristusruumiiseen kulloisenkin paikkakunnan uskovien kanssa, toi siunauksen. :icon_lol:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #145 : 23.10.12 - klo:11:54 »
Nyt on käyty kirkossa kiitettävän ahkerasti ja siirrymme osaan 10
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi