Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 9  (Luettu 29308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #105 : 01.10.12 - klo:05:34 »

   Mie olin viimeksi torstaina arki-illan messussa. Se oli Taize. 80 -luvulla, kun Ala-Kapee oli Vantaan pomo, Tikkurilan kirkossa oli Taize-aamuhartaus. Siellä tutustuin niihin sävelmiin. Nyt torstaina Samuli-pappi (ei Korkalainen) edessäni seurakuntalaisena veti toista ääntä välillä. En ole koskaan oppinut kuorolaulua. Äänen ja sosiaalistumisen kannalta olisi hyvä oppia, mutta en enää kehtoo. Olen vetänyt aina kun olen jaksanut yksillä nuoteilla.
Taizet on ihan ok, ja ovathan ne nuorten ja nykyisin myös ikinuorten. Kirjoitti. Nääs. Tampereella olin toissayön seutuna, nääs. Mustaamakkaraa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #106 : 01.10.12 - klo:06:35 »
Ehkä tuo Taize ilmiö kuvastaa katolilaisuuden muotisuuntausta joka on nyt meneillään; olen ollut messuissa joissa on liturgisoitu melkein kaikki. Sitten on rukoushelmiä, suitsukkeita, ikoneita ja sellaista messuhengellisyyttä. Taizelaisuus tuntuu lisääntyneen hartausohjelmissa rutkasti, myös tänä aamuna. En oikein myöskään saa mitään irti sentyyppisestä hengellisyydestä, kaipaan hieman enemmän sisältöpuolta. Nättejähän ne laulut on ja hyvin paljon muistuttaa sisällöltään vapaiden suuntien ylistysmusiikkia; ei kerrota mitään pitkiä tarinoita (niinkuin rukoilevaisten hengellisissä lauluissa) vaan otetaan esille yksi asia jota toistetaan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #107 : 01.10.12 - klo:23:01 »
 Eiköhän tuo luterilainen liturgia-laulukin pohjaudu katolisen ajan sävelmiin. Ainakin on osilla latinalaiset nimet.

 Yksi tykkää ärsyttämättömästä hiljaisesta rukouslaulusta, toinen siionin virsistä ja kolmas rytmistä ja tahdin naputuksesta ja liikehdinnästä....
Kaikenkuuloista ja näköistä seurakuntamusiikkia olen kuullut. Rokki, räppi ja räminä karkottavat, muita siedän.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6327
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #108 : 03.10.12 - klo:12:23 »
Soitan kohta seurakuntasihteerille ja kysyn, käynkö. Eli onko torstaina ehtoollishartaus kuten tavallisesti, vaikkei sitä seurakuntien tapahtumasivulla ole ilmoitettu. Sihteerillä ei näköjään ole sähköpostia edes  :icon_eek:.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33709
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #109 : 07.10.12 - klo:08:04 »
Tänään emme mene kirkkoon. Seuroihin menen, muutoin pidämme perheulkoilupäivän.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #110 : 07.10.12 - klo:12:14 »
 :109:  Olipa suurenmoinen messu käydäkseni.  Saarnakaan ei niin piinannut, sillä löysin hurmaavan herrahenkilön jonka´kanssa konttasimme pitkin käytävää. Tällä oli matkassa julma isä joka ei päästänyt nuorukaista testaamaan urkuja eikä ehtoollismaljojen kimppuun, joten tyydyimme sitten erilaisiin vauhtikisoihin. Totesin, että kirkossa on hyvin harrasta, kun lapsia on paljon.  Sain paljon anteeksi ja ehkä sen vähitellen uskonkin, ja oli mukavaa kun se oli messu eikä sanajumalanpalvelus.  Se päättyi meidän Lapsi n:o !:n  mielivirteen noin 15v sitten, nykyistä en ole tullut tiedustelleeksi. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #111 : 07.10.12 - klo:12:55 »
Meillä oli sanajumalanpalvelus tänään, Marttojen kirkkopyhä ja vanhusten viikon aloitus. Kirkkokahveillekin tuli niin paljon väkeä, että hyvä kun paikkoja riitti kaikille.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #112 : 07.10.12 - klo:13:40 »
Tulipa minullakin käytyä kirkossa tänään. Kyllä kannatti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33709
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #113 : 07.10.12 - klo:18:14 »
Kirkossa en ollut, mutta seuroissa oli kolme loistavaa puhujaa ja heidän puhumansa olivat ei-saarnamaisuudessaan koskettavia ja opettavia.

Hyvin valitut Siionin virret päälle nostivat ja ylensivät mielen, hengen ja toivon tulevaisuuteen .

"Herra suothan minulle sen kunnian ettet kulje ohi." Tästä Genesiksen 18 luvun 1.jakeesta Pauli Annala piti upen puheen, luennon.
Myös kirkkoherrojen Maarala ja Keisanen anti oli ajatuksia innoittavaa kuultavaa.
Väkeä oli salin täysi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #114 : 07.10.12 - klo:19:17 »
Olin samoissa seuroissa Riitta-mummin kanssa ja kokemukset samansuuntaiset. Loppuvirttä oli aluksi vaikea veisata kun itketti.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #115 : 07.10.12 - klo:19:27 »
Myös minä löysin itseni samoihin seuroihin pitkästä, pitkästä aikaa; Kiitos puhujille!

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #116 : 10.10.12 - klo:11:14 »
Nyt näyttää menevän niin, että perjantait ovat vapaat. Muina päivinä on menoa joissain seurakunnallisissa tilaisuuksissa. Nyt kone kiinni ja kohti vanhusten viikon olopäivää srk.saliin kolmanneksi lähimmälle kirkolle. :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #117 : 12.10.12 - klo:22:05 »
Kirkossa en ollut, mutta seuroissa oli kolme loistavaa puhujaa ja heidän puhumansa olivat ei-saarnamaisuudessaan koskettavia ja opettavia.

Hyvin valitut Siionin virret päälle nostivat ja ylensivät mielen, hengen ja toivon tulevaisuuteen .

"Herra suothan minulle sen kunnian ettet kulje ohi." Tästä Genesiksen 18 luvun 1.jakeesta Pauli Annala piti upen puheen, luennon.
Myös kirkkoherrojen Maarala ja Keisanen anti oli ajatuksia innoittavaa kuultavaa.
Väkeä oli salin täysi.

Voi sentään voi sentään...   Kun sais tuonkin äänitteenä tai lukeakseen.  Että hatuttaa kun Lahti ei ole Helsingissä.  Miksi ei Lahti voi olla Helsingissä, minä kysyn vaan, minä, minäminäminä...     >:(     mieluiten Malmilla kun ei ole nyt akuuttia bussilippurahaa, kun  krhm!

Leena on merkkipäivänään matkoilla.    


Silloin te ryökäleet kokoonnutte juuri ja kun olen kotoutumassa - ellen jää sinne kuten saattaa tapahtua... Minä melkein jäin Italiaankin...   ja viisausmies Karttunen tulee pitämään takuulla huippupuheen kun planet landas...     Nauhoittakaa olkaakilttejä 28.10.
« Viimeksi muokattu: 12.10.12 - klo:22:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #118 : 14.10.12 - klo:19:21 »
Tänään pääsin aamulla ajoissa jalkeille ja olin kotikirkon messussa muutaman viikon tauon jälkeen.
Hyvä oli olla mukana.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #119 : 14.10.12 - klo:22:16 »
 Kävin kirkossa, ex-kirkkoherra ja ruustinna tulivat samaan penkkiin ja veisasivat komiasti.....olivat olleet puolivuotta tavoittamattomissa, naapurikaupungissa mökillään. :039: