Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, Psalmit 71-80  (Luettu 18179 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« : 22.11.16 - klo:07:04 »
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.71.html
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ps.71.html

Olkoon Herra meille armollinen ja antakoon meille intoa Raamatun lukuun!
Tämä raamattupiiri on eräs tapa, joka jollekin voi sopia.
Toiselle tämä raamattupiiri ei ollenkaan sovi, vaan hänellä on jokin muu apuväline, joka vie hänet Raamatun äärelle.
Ei tavalla väliä, lopputuloksella on väliä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #1 : 23.11.16 - klo:23:05 »
Psalmi 71.
"sinä, joka olet säätänyt minulle pelastuksen"
"Sinä olet minun tukeni syntymästäni saakka"

Mahtaakohan siinä olla viitteitä Jumalan ennen maailman perustamista tekemään valintaan?

Alkaa olla monelle meistä ajankohtainen rukous:
"Älä heitä minua pois minun vanhalla iälläni, älä hylkää minua, kun voimani loppuu."
"Älä, Jumala, minua hylkää vanhaksi ja harmaaksi tultuani"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #2 : 23.11.16 - klo:23:14 »
Psalmi 72.
"Daavidin, Iisain pojan, rukoukset päättyvät."
Samalla päättyy Psalmien 2. kirja ja seuraavasta psalmista alkaa 3. kirja.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #3 : 25.11.16 - klo:21:36 »
Psalmi 72.
"Sillä hän pelastaa köyhän, joka apua huutaa, kurjan ja sen, jolla ei auttajaa ole.
 Hän armahtaa vaivaista ja köyhää ja pelastaa köyhäin sielun.
 Hän lunastaa heidän sielunsa sorrosta ja väkivallasta, ja heidän verensä on hänen silmissään kallis. "

Eiköhän tässä puhuta juuri hengellisesti köyhästä, joka saattaa olla maallisestikin köyhä( tai miksei rikaskin).


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #4 : 25.11.16 - klo:21:42 »
Psalmi 73.
"Minä mietin päästäkseni tästä selvyyteen; mutta se oli minulle ylen vaikeata, kunnes minä pääsin sisälle Jumalan pyhiin salaisuuksiin ja käsitin..."

"Kun minun sydämeni katkeroitui ja minun munaskuihini pisti, silloin minä olin järjetön enkä mitään älynnyt,..."

"Ja kun sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli."

Tätä taidetaan siteeerata usein:  "Mutta minun onneni on olla Jumalaa lähellä"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #5 : 25.11.16 - klo:21:58 »
Psalmi 74.
"ei ole enää profeettaa"
Liekö nykyäänkään enää?
Onko tämä huolestuttavaa?
Olen ymmärtänyt, että profeetan tehtävä on paljon laajempi, kuin vain tulevaisuuden ennustaminen. Tuo tulevaisuuden ennustaminen luultavasti ei ole edes se päätehtävä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #6 : 25.11.16 - klo:22:59 »
Psalmi 76.
"Ihmisten vihakin koituu sinulle ylistykseksi, ..."

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #7 : 25.11.16 - klo:23:23 »
Psalmi 77.
Jälleen psalmi, jossa koetaan, että Jumala on kaukana eikä tunnu kuulevan.

Psalmi 78.
"vaan me kerromme tulevalle polvelle Herran ylistettävistä teoista, hänen voimastansa ja ihmeistänsä, jotka hän on tehnyt"
Jos tämä ketju katkeaa, ei ole hyvää tulevaisuutta. Jos ei katkea, tulevaisuus on hyvä.
Toki maallisessa mielessä saattaa hyvinkin tulla valtavia menestymisiä, vaikka ketju olisikin katkennut, mutta kuoleman jälkeen menestykset voivat olla vähissä.

Minun mielestäni tämä ketju (=Jumalan tuntemisen vieminen seuraaville sukupolville) on paljolti katkennut.
Jos vanhemmat eivät ole Raamattua lukevia ihmisiä, heidän lapsensa eivät enää tiedä mitään tai juuri mitään Raamatusta.
Jos vanhemmat uskovat olevansa uskovaisia, eivät hekään pääsääntöisesti enää lue kovinkaan paljoa Raamattua lapsilleen.
Pikkiriikkisen enemmän olen näitä asioita seurannut, koska itselläni on ekaluokkalainen poika.
Toki en tiedä, mitä kaikkea nämä tuttavaperheeni kotiolissa minulta salassa tekevät, mutta tällainen mielikuva minulle on tullut.
Minua ei yhtään haittaa, jos mielikuvani osoittautuu vääräksi. Se olisi vain hyvä asia.

Tänään poika nukahti Johanneksen evankeliumin äärellä. Tapoihin kuuluu, että Raamatun äärellä nukahdetaan (poika nukahtaa) iltaisin.

Täällä vielä viitteitä tuohon ed. mainitsemaani "ketjuun":
"hän sääti Israeliin lain ja käski meidän isiemme julistaa ne lapsillensa"
"että jälkipolvi saisi ne tietää, saisivat tietää vastedes syntyvät lapset, ja nekin nousisivat ja kertoisivat niistä lapsillensa"

Pyhäkoulutoiminta ja muu vastaava lapsille suunnattu toiminta on tärkeää.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #8 : 25.11.16 - klo:23:28 »
Psalmi 79.
"Jumala, pakanat ovat tunkeutuneet sinun perintöosaasi, he ovat saastuttaneet sinun pyhän temppelisi, ovat tehneet Jerusalemista kiviraunion"

Voiko tätä soveltaa nykyaikaan?
Voiko sanan "perintöosa" ja "temppeli" korvata sanalla "kirkko"?

Puhutteleva jae:
"Tulkoon vankien huokaus sinun kasvojesi eteen"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #9 : 25.11.16 - klo:23:34 »
Psalmi 80:
"Herra, Jumala Sebaot, kuinka kauan sinä annat vihasi suitsuta, kun sinun kansasi rukoilee?
 Sinä olet syöttänyt heille kyynelten leipää, olet juottanut heille maljoittain kyyneleitä; olet pannut meidät riidaksi   naapureillemme, meidän vihollisemme pilkkaavat meitä. "

Tämä tietty kärsimyksen teema toistuu usein psalmeissa, eli että Jumala kurittaa omiaan joskus kovallakin kädellä.
Muuallakin Raamatussa sama teema on esillä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #10 : 26.11.16 - klo:02:24 »

Psalmi 81:
" 'Minä nostin taakan hänen hartioiltansa, hänen kätensä pääsivät kantokorin kuormasta.
Hädässäsi sinä huusit, ja minä vapautin sinut; ukkospilven peitosta minä vastasin sinulle, minä koettelin sinua Meriban veden luona.' Sela."

Hän... hänen hartioiltaan, hänen kätensä vapautui.
Hädässän hän huusi, ja hän vapautti hänet, sillä hän koetteli häntä siellä, missä vesi virtaa.


 
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #11 : 26.11.16 - klo:07:51 »
Kiitos Kaikkivaltias !

Kaikki kantokorin ikeen hiertymät helpottuvat vähitellen kun kori otetaan hartialta.

 :056:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #12 : 26.11.16 - klo:11:07 »
Psalmi 72.
"Sillä hän pelastaa köyhän, joka apua huutaa, kurjan ja sen, jolla ei auttajaa ole.
 Hän armahtaa vaivaista ja köyhää ja pelastaa köyhäin sielun.
 Hän lunastaa heidän sielunsa sorrosta ja väkivallasta, ja heidän verensä on hänen silmissään kallis. "

Eiköhän tässä puhuta juuri hengellisesti köyhästä, joka saattaa olla maallisestikin köyhä( tai miksei rikaskin).

Kuinka niin? Miksei tekstiä tässä voi ottaa ihan kuten se on?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #13 : 26.11.16 - klo:11:24 »
Hän pelastaa Nainin lesken, verenvuototautia sairastavan naisen. Hän pelastaa myös
syöpää sairastavan. Miten pelastaa onkin se kysymys.

Synnistä ei sanota tuossa psalmissa.


Pelasta Herra myös Aleppon ja Mosulin viattomat ja kärsivät ihmiset, etenkin lapset.
 :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Psalmit 71-80
« Vastaus #14 : 27.11.16 - klo:16:23 »
Kuinka niin? Miksei tekstiä tässä voi ottaa ihan kuten se on?

Ei kait siinä mitään estettä ole, että tekstin ottaa siten, että tuossa puhutaan Salomosta, jolla on halu armahtaa kurjaa ja köyhää.
Jos taasen haluaa etsiä siitä jotain nykypäivään sopivaa, niin voinee myös lukea tekstiä siten, että siitä löytyy Jumalan armahtava mieli hengellisesti kurjaa ja köytää ihmistä kohtaan, varsinkin, kun tuosta aiheesta puhutaan useassa muussakin paikassa Raamatussa.

Ei minun esiin tuomaa tulkintaa ole ollenkaan pakko itselleen omaksua, tekstin voi aivan hyvin ottaa vain kirjaimellisena osoituksena Salomon halusta olla armahtava sen ajan alamaisiaan kohtaan. Sitä en sitten tiedä, jääkö tuosta kirjaimellisesta  tulkinnasta mitään omaan käteen. Ehkä jää jotain.

Tuota tekemääni tulkintaa kirjoittaessa en tainnut huomata, että kyseessä on Salomon toive olla oikeudenmukainen. Joka tapauksessa löytäköön kukin tuosta itselleen sopivat tulkinnat.
« Viimeksi muokattu: 27.11.16 - klo:16:29 kirjoittanut karjalaisenkyösti »