Kirjoittaja Aihe: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys  (Luettu 34855 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Nuorempana metsästin ja siinä 70-80-lukujen vaiheessa alkoi kiinnostaa myös Raamatun lukeminen. Silloin alussa yritin painaa mieleen kohtia, missä mainittiin metsästyksestä. Ei siitä pitemmän päälle tietenkään tuotosta syntynyt, mutta jonkinlainen halu tehdä "lopputulema" jäi.
Pyhä maa on tietysti Israel ja aika alkaa suunnilleen siitä vaiheesta, kun erämaavaellus oli takanapäin ja perheillä oli pysyvämpi paikka asumiseensa.
Israelin mies ei ole metsästyshenkinen, mieluummin hän viihtyy kotipuunsa alla. Pääasiallisen elinkeinon ollessa karjanhoito, oli erityisen tärketä voida pitää pedot poissa karjan kimpusta. Vanhimmat metsästäjät olivat Ismael, 1.Moos. 16 ja 21 ja Eesau, 1.Moos. 25:27. Tämä siksi, että heidät karkoitettiin arolle pois yhteisöstään ja yhtenä elannon hankkimiskeinona oli riistan metsästys. Heidät voi määritellä kulkureiksikin. Niin oli muinaisilla suomalaisillakin metsästys kalastuksen ohella elinkeinona. Mitä on ollut ennen, sitä on myöhemminkin, Saarnaajan kirjan viisaus 1:9. Simson ja Daavid ainakin kuvataan karjalaumojen suojelijoina villipedoilta 1.Sam. 17:34-37. Simsonista on kertomus, kun hän löytää satunnaisilla retkillään arolta kuolleen leijonan nahkan ja luut. Näiden sisään mehiläiset olivat rustanneet pesänsä ja tehneet hunajaa. Siitä Simson sai aiheen arvoitukseensa"Lähti syötävä syömäristä, lähti väkevästä makea". Daavidilla oli monenlaisia apureita omana aikanaan: lain suojattomia ja mainitaan yksi metsästäjäkin Benaja, 2.Sam. 23:20.
Vapaana luonnossa kuljeskelevia petoja olivat ainakin leijon, karhu, susi, pantteri ja pienempi leopardi. Leijona on ärjynyt Jordanin rantapusikoissa Jer. 49:19. Edellä on Samuelin kirjan kuvaus kuinka karhua voidaan parrastakin nykiä.
Erikseen pitää kirjoittaa villisiasta. Kesy sika oli juutalisille inhotus, niin kai villisikakin oli sitä myös. Villisikaa ei mainita Vanhassa Testamentissa. Mutta villisika on yleinen sellaisilla alueilla, missä elämisen ehdot vain täyttyvät. Pohjoisessa ennen Hule-järven soisessa ympäristössä ja Jordanin varsilla eteläänpäinkin on villisioille suotuisia paikkoja elellä. Sikaa täytyi vainota, sillä se aiheutti kaikenlaista tuhoa asujamistolle. Aapeli Saarisalo kuvaa kirjassaan villisikojen hävittävän viinitarhoja syömällä ensin rypäleet, sitten lehdet ja lopuksi tonkivat kärsällään juuretkin maasta. Olen nähnyt televisiossa pätkän filmiä, missä villisikaemo johdattaa poikasensa aika haipakkaa pakoon suurten kaivureitten välistä. Siis tämän nyky-Israelin aikana.
Mooseksen lain mukaan sika on saastainen eikä sen lihaa voi syödä.
Gaselli ja vuorikauris, peura olivat metsästettäviä ja syötäviä isoja riistaeläimiä. Niistä pitää ennen syömistä laskea veri pois ja peittää se maahan, 3.Moos. 17:13. Isommat linnut sopivat myös riistalinnuiksi.
Villieläimiä ja riistaa ei saanut vainota sukupuuttoon asti, tämän ymmärrän kohdasta 3.Moos. 25:7. Jos villieläinten määrä jotenkin nousi korkeaksi, niin se ymmärrettiin siten, että kansa oli rikkonut Jahvea vastaan Jer.5:6.
Metsästystavat olivat verraten yksinkertaiset. Käytössä olivat jouset ja nuolet, linko, heittokeihäät, oli verkkoja ja monenlaisia ansoja, pahoja pauloja. Isot villieläimet pyrittiin houkuttelemaan syviin kuoppiin ja vahvoihin verkkoihin Ps. 9:16.
Haluan vielä mainita aiheeseen kuuluvasta kesyllä haukalla tapahtuvasta kanien ja riistalintujen metsästyksestä. Se on ollut aina erityisesti beduiinimiesten täysi harrastus. Voitte yrittää löytää YouTubesta juutalaispuolalaisen laulelman 30-luvulta "Abdul Bey", yksinkertaisesti Abdul-herra. Ko videon mukana on aika karuja kuvia omalta ajaltaan, mutta yhtenä kuvana on ylpeänoloinen haukalla metsästävä mies.
Vanhassa Testamentissa on muutama kohta, missä naisella on iso osa. Yksi on Sananlaskujen kirjan viimeinen luku, minulle se on "Kelpo vaimon ylistys". Siinä kuvataan mm kuinka kelpo vaimon mieheltä ei riistaa puutu. Kyllähän se tarkoittaa, että isännällä on aina ruokaa, silloin kuin muullakin väellä oli. Joskus nähtiin nälkää, erityisesti sodassa, jos oltiin piiritettynä linnoitettuun kaupunkiin. Tällainen aluehan oli vain 3-7 ha. Että tällainen lopputulema.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #1 : 13.07.16 - klo:14:03 »
Raamatun eläimistä tamaani oli minulle pitkään vieras. Sitten pääsin seuraamaan sen touhuja aikuisten lasteni kanssa tekemälläni Namibian-matkalla. Tyttäreni nimitti sen hauskan ja hyvinvoivan oloisen hahmonsa vuoksi Jope Ruonansuuksi. Sitä pitää helposti jyrsijänä vaikka taitaa olla enemmän sukua norsuille.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tamaanit

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #2 : 13.07.16 - klo:15:04 »
Kiitos viestistä. Israelissa olen tavannut tamaaneja Suolamereen laskevassa Wadi Arugotissa. Saimme seurata puussa ja kallion koloissa olevaa populaatiota vähän pidempään, kun wadissa oli sattumoisin niin paljon kävijöitä, että jono jumitti vähän väliä. Jos joku on lisää kiinnostunut em wadista, niin kartassa näkyy Ein Gedin iso kibbutsialue, siinä lähellä ja toisena wadina on Nahal David, Daavidin puro.
Puutamaani vissiin kiljuu hirveästi. En nyt osaa arvioida, että miten Jope osaa laulaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #3 : 14.07.16 - klo:07:59 »
Namibialaisen 'Jopen' laulua en kuullut. Se piti mölyt mahassaan. Ruonansuun lauluista pidän lähinnä sanoituksina. Raamatun eläimistä olen joskus miettinyt kettujen osuutta Laulujen laulussa: Auttakaa meitä, ottakaa kiinni ketut, ketunpojat, jotka turmelevat viinitarhat! Köynnöksemme ovat juuri nupullaan! Maistuvatko viiniköynnöksen nuput ketunpojille? Mieleen tulee eläinsadun marjojen happamuutta mariseva kettu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #4 : 14.07.16 - klo:10:26 »
Voisiko se tarkoittaa anoppia joka puuttuu nuorenparin onneen.   :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #5 : 14.07.16 - klo:10:27 »
Ymmärrän, että kettujen piti syödä "pettuleipää". Oli nälkä, eikä rypäleaikaa voinut odottaa. Luontokappale jotenkin pienenkin ravintohipun löytää. Tälle keväälle katselin pihani oravanpoikasia, kun ne tuoreet kuusenkävyt söivät. Pihkaista hommaa, arvelen, mutta kuusi on käpyynsä isot ravintovarat tallettanut. Oravat, nuoretkin, jotenkin tietävät, missä on haitta-aineetonta evästä.
Raamatussa Saarnaajan kirjassa selvästi todetaan, että kapriisinnuppu on tehoton "erääseen" vaivaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #6 : 14.07.16 - klo:11:38 »
En ole koskaan käynyt Israelissa.
Saattaisi olla mielenkiintoista siellä.
Mutta enhän ole muutenkaan matkustanut kuin kotimaassa.
Mutta rukoilen Israelin puolesta, ajatuksissani.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #7 : 14.07.16 - klo:13:52 »
Voisiko se tarkoittaa anoppia joka puuttuu nuorenparin onneen.   :003:

Tuskin. Ketunpojat kuulostavat keskenkasvuisilta pojanklopeilta, joille ei vielä ole kertynyt säädyllisyyden tajua.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #8 : 14.07.16 - klo:13:59 »
Kyllä retevä anoppi aina muutaman pojanklopin pestaa, jos ei omia teinejä enää ole.
 :003:
Ja eiku hommiin vahtaamaan rakastuneita !

...
Tämän idean sain egl.tv-sarjasta Naapureita ja ystäviä. Siinä  i s ä, asemapäälikkö Wilf  ei jaksa jättää tytärtään silmistään vaikka Jeanilla on puoliso.
...
Olen nimittäin saanut Radio Deistä kuulla, että Korkeaveisu, paitsi että on Jumalan ja Israelin suhteen kuva,  v o i s i  olla ihan tavallinen rakkausjuttu.

Thomas muistaakseni puhui itämaisesta runoelmasta.  :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #9 : 14.07.16 - klo:14:00 »
Minulla ensireissu oli valtion puolesta. Olen niistä ajoista kiitollinen. Tuli kaikenlaista mietittävää, Israelin ystävät, körtit ja kyllä lisään tämän fooruminkin, vaikka täällä olen sellainen vitsaus, että niin helposti "menöö riirooksi". Viime talvena oli hyvä päästä matkalle pakoon, niinkin saa ajatella.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #10 : 14.07.16 - klo:18:56 »
En minä ole havainnut, että olisit vitsaus tai että "menöö riirooksi"
Mukava sinun kirjoituksiasi on lukea, olen paljon oppinut niistä ja mielenkiinnolla luen.
Ja sinulla on paljon laajempi kokemus asioista ja matkoistakin kuin minulla.
Niistä matkoistakin luen mielelläni kuin myös arjestasi.


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #11 : 14.07.16 - klo:20:02 »
Minulla ensireissu oli valtion puolesta. Olen niistä ajoista kiitollinen. Tuli kaikenlaista mietittävää, Israelin ystävät, körtit ja kyllä lisään tämän fooruminkin, vaikka täällä olen sellainen vitsaus, että niin helposti "menöö riirooksi". Viime talvena oli hyvä päästä matkalle pakoon, niinkin saa ajatella.

Ole huoleti, et ole vitsaus tai riitapukari
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #12 : 15.07.16 - klo:07:30 »
^
^
Olipas mukava herätä uuteen aamuun.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #13 : 16.07.16 - klo:11:36 »

Yksi ystäväni joka on biologi kertoi, että Raamatun vanhantestamentit syömisiä koskevat lait ja neuvot olivat kuin biologin oppikirjasta.
Ne ovat ihmisen terveyttä varjelevia opetuksia.

Siassa oli jotain bakteereja ja jäniksessä ja ties missä mitä vanhatestamentti kieltää.
Ikävä että nyt kun osataan jo käsitellä eläimiä, niin että esimerkiksi sikaa voi syödä ilman, että se olisi terveydelle vaarallista, niin juutalaiset eivät ole päässeet yli noista säännöistä.

No juutalaisuudessa on monta muutakin hassua sääntöä tuolta ajalta, kuten mustiin pukeutuminen ja ihmehattuihin siellä kuumassa Lähi idässä.
Jotkut säännöt on säilyneet, mutta toiset ei, kuten eläinten uhraamiset.

Metsästys voisi olla hienokokemus ja jonkun kerran olen ollut mukana lintuja, siis sorsia ampumassa, mutta eläimiä ei ole tultu, mutta olisin avoin siihen.
Mun filosofian mukaan, jos jotain syö, niin pitää olla valmis katsomaan koko prosessi tappamisesta ja nylkemisestä lähtien, jos sitä kauhistelee, niin parempi alkaa kasvissyöjäksi.
Tik toc.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pikku juttu Pyhältä maalta - aasinsiltana metsästys
« Vastaus #14 : 17.07.16 - klo:10:07 »
Siassa oli jotain bakteereja ja jäniksessä ja ties missä mitä vanhatestamentti kieltää

Siassa on trikiinejä. Neuvo oli sinänsä viisas, kun ei ollut pakastimia, jääkaappeja eikä sähköliesiä. Trikiini on sukkulamato, joka voi loisia kaikissa lihaa syövissä eläimissä, myös ihmisessä. Loinen leviää eläimestä toiseen, kun loisen toukkia sisältävää puutteellisesti käsiteltyä lihaa syödään. Trikinoosi on tauti, jolla on leimallista voimakas suolistotulehdus, kuume, oksennus sekä usein myös ihottuma.
Acta, non verba.