Kirjoittaja Aihe: kirkko vuotaa  (Luettu 38600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
kirkko vuotaa
« : 17.06.13 - klo:15:20 »
Mielenkiintoista, radiosta kuultua: Kirkosta eroamisissa uusi piikki. Nyt lähtijät ovat "konservatiiveja", edelliset piikittelijät olivat "liberaaleja". "Kirkko vuotaa nyt molemmista päistä."
Kuulostaa pahalta taudilta, mutta jospa se menee ohi ja jäljelle jäävät keskitien harhailijat?


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #1 : 17.06.13 - klo:15:22 »
Mielenkiintoista, radiosta kuultua: Kirkosta eroamisissa uusi piikki. Nyt lähtijät ovat "konservatiiveja", edelliset piikittelijät olivat "liberaaleja". "Kirkko vuotaa nyt molemmista päistä."
Kuulostaa pahalta taudilta, mutta jospa se menee ohi ja jäljelle jäävät keskitien harhailijat?



Piikki oli alle sata jäsentä, joten mistään isosta ei ollut kysymys, mutta toimittajat nautiskelevat niillä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #2 : 17.06.13 - klo:15:32 »
Piikki oli alle sata jäsentä, joten mistään isosta ei ollut kysymys, mutta toimittajat nautiskelevat niillä
Eroa kirkosta -sivuston mukaan eilen  -- siis yhtenä päivänä  ja pahimman kohun jälkeen -- erosi 121 jäsentä. Ehkä tilasto on harhaanjohtava ja tarkoitushakuinen, mutta kertoo jotakin.
Lähde:
https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #3 : 17.06.13 - klo:15:47 »
Miksi harmitella eroajia, jos he kuitenkin löytävät itselleen hengellisen kodin jostakin muualta? Ei kai yhden nimenomaisen kirkkokunnan olemassaolo itsetarkoitus ole?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #4 : 17.06.13 - klo:16:06 »
Miksi harmitella eroajia, jos he kuitenkin löytävät itselleen hengellisen kodin jostakin muualta? Ei kai yhden nimenomaisen kirkkokunnan olemassaolo itsetarkoitus ole?

No vaikka siksi, että monet kauniit kirkkorakennukset (jollekuille pyhät tai muuten tärkeät paikat) ovat kaupan. Toivottavasti ne päätyvät hyviin, helliin, arvostaviin käsiin. Talousongelmissa kamppaileva Museovirastokaan ei pysty pelastamaan kaikkia rakennuksia.

Tai vaikka siksi, että monet hyvää työtä tehneet jäävät työttömiksi. (Villi veikkaukseni on, että ensin lähtöpassin saavat rividuunarit. Diakoniatyötä, lapsityötä sun muuta puuhastelevat arjen sankarit.)
Kyse ei ole pelkästään kirkkokunnista vaan kulttuurista.

Mikään ei tietenkään ole itsetarkoitus. Ilmiö on kuitenkin mielenkiintoinen. 
 
 

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #5 : 17.06.13 - klo:18:00 »
Eroa kirkosta -sivuston mukaan eilen  -- siis yhtenä päivänä  ja pahimman kohun jälkeen -- erosi 121 jäsentä. Ehkä tilasto on harhaanjohtava ja tarkoitushakuinen, mutta kertoo jotakin.
Lähde:
https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/

Poistin luvusta päivittäisen vakion <50, jolloin sain piikin esille. Informointi oli harhauttavaa ja liioittelevaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #6 : 17.06.13 - klo:18:05 »
Missä kaksi tai kolme... :eusa_angel:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #7 : 17.06.13 - klo:19:44 »
Luterilainen kirkko on ok niin kauan, kun se sakramentit jakaa, antaa kaste- ja konfirmaatio-opetuksen ja ylläpitää tärkeimmät kirkkorakennukset.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #8 : 17.06.13 - klo:20:53 »
Luterilainen kirkko on ok niin kauan, kun se sakramentit jakaa, antaa kaste- ja konfirmaatio-opetuksen ja ylläpitää tärkeimmät kirkkorakennukset.

Mitä on kasteopetus? Ainakin minun lapseni on kastettu ilman opetuksia. Aika varattiin, piltti kastettiin. Konfirmaatio-opetus? Onko joku jäänyt konfirmoimatta siksi, että ei ole opetusta sisäistänyt tai edes ulkoa oppinut?
Mitä ovat tärkeimmät kirkkorakennukset? Tuomiokirkko, Kampin uusi kansankappeli, Perä-Öllölän pieni puukirkko kauniine hautuumaineen?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #9 : 17.06.13 - klo:21:09 »
Kirkon päätehtäviä on julistaa evankeliumia.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #10 : 17.06.13 - klo:21:43 »
Kirkon päätehtäviä on julistaa evankeliumia.

Lukuataito? Mihin julistusta tarvitaan nykyään maissa, joissa ihmiset osaavat lukea? Jokainen tulkitsija on vain yksi tulkitsija, joka tulkisee omalla tavallaan. (Ja niin hemmetin huonoja saarnoja olen kuullut, että toivoisin  joidenkuiden jättäneen tulkisematta ja tyytymään vain lukemaan ääneen kauniisti ja huolella suomennettua Sanaa.)

 

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #11 : 17.06.13 - klo:22:21 »
Mitä on kasteopetus? Ainakin minun lapseni on kastettu ilman opetuksia.---
Tietenkin vauva kastetaan ilman opetuksia, mutta myöhemmin annetaan kasteopetusta. Pyhäkoulussa ja seurakunnan päiväkerhoissa annetaan kasteopetusta. Annetaan sitä kouluissakin vielä sikäli, kun joku taliaivo ei tule kieltämään sitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #12 : 17.06.13 - klo:22:22 »
Lukuataito? Mihin julistusta tarvitaan nykyään maissa, joissa ihmiset osaavat lukea? Jokainen tulkitsija on vain yksi tulkitsija, joka tulkisee omalla tavallaan. (Ja niin hemmetin huonoja saarnoja olen kuullut, että toivoisin  joidenkuiden jättäneen tulkisematta ja tyytymään vain lukemaan ääneen kauniisti ja huolella suomennettua Sanaa.)

 

Olen minä kuullut tosi hyviäkin saarnoja, esim. Juntusen Simolta ja monelta muultakin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #13 : 17.06.13 - klo:22:31 »
Mitä on kasteopetus? Ainakin minun lapseni on kastettu ilman opetuksia. Aika varattiin, piltti kastettiin. Konfirmaatio-opetus? Onko joku jäänyt konfirmoimatta siksi, että ei ole opetusta sisäistänyt tai edes ulkoa oppinut?

Kyllähän kasteopetusta aikuisena kastettaville annetaan. Konfirmaatio-opetuskin on oikeastaan jälkikäteen annettavaa kasteopetusta. Perillemenosta ei ole takeita, joo; minullekin moni asia jäänyt epäselväksi.

Kirkkorakennuksista tärkeimmät voisi ottaa hoitaakseen vaikka Museovirasto. Minulle riittäisivät vähemmänkin päheät pyhäköt, tai tilapäisemmät kokoustilat, joiden ylläpito olisi halvempaa.

Lainaus käyttäjältä: Liina
Mihin julistusta tarvitaan nykyään maissa, joissa ihmiset osaavat lukea?

Jossain muualla taisinkin kysyä, mitä se semmoinen julistus on. Oletan, että voi sitä kirjallisessakin muodossa julistaa, ja minulle ainakin asiat yleensä paremmin sillä lailla selviävät. Sitä en myöskään tiedä, missä menee julistuksen ja sielunhoidon raja, vai menevätkö ne limittäin tai ovat samaa asiaa eri tavoin toteutettuna vai toinen toisen osa. Eli kun chattailin nettipapin kanssa täyttä asiaa niin julistiko hän, vai julistinko ehkä minä hänelle (onhan kirkko muutakin kuin papit sun muut palkkaduunarinsa). Niin juu ja julistetaankos sitä teoillakin?

Ehkä julistaminen onkin sanana ihan harhaanjohtava, tuo mieleen lähinnä jonkin paasaamisen tai sitten määrämuotoisen puheaktin, tyyliin  "julistan tämän-ja-tämän tilaisuuden alkaneeksi". Ja ehkei sitä sanaa kukaan (paitsi me) kyseenalaista, kun "sehän on suoraan Raamatusta" ja kuulostaa tutulta.

« Viimeksi muokattu: 17.06.13 - klo:22:38 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #14 : 17.06.13 - klo:22:35 »
Kirkkorakennuksista tärkeimmät voisi ottaa hoitaakseen vaikka Museovirasto.

Ei voi, kertoo siellä työskentelevä tuttu. Määrärahat hupenevat koko ajan, kiihtyvällä vauhdilla.