Kirjoittaja Aihe: Uskoontulo  (Luettu 48406 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Uskoontulo
« : 18.03.11 - klo:22:19 »
Kun tuo edellinen meni lukkoon, niin voidaanko tehdä tästä se osa 2?


Siis: jos kuvitellaan, että on joku Antti Ateisti, jota ei mikään uskontoihin liittyvä voisi vähempää kiinnostaa. Eräänä päivänä Antti Ateisti kuitenkin saattaisi esimerkiksi kulkea Mannerheimintiellä ja huomata eräässä ikkunassa jonkin lauseen, joka tuntuu kovin puhuttelevalta. Tarkemmin katsottuaan Antti Ateisti huomaa, että lause on Raamatusta. Asia jää mietityttämään Antti Ateistia. (Tässä vaiheessa Jumala on siis johdattanut Antin raamattuikkunalle ja päästänyt sanansa vaikuttamaan Antin sydämessä.) Sunnuntaina Antin kämppää lähellä olevassa kirkossa on jumalanpalvelus. Antille tulee sellainen olo, että siellä voisi olla kiva käydä katsomassa, löytyykö sieltä jotain muutakin näin mukavaa ja rauhoittavaa, kuin tuo ikkunan teksti, vaikka nyt kristinusko pehvasta onkin yms. Toisaalta Antti oli ajatellut menevänsä lauantai-iltana kavereiden kanssa viihteelle, ja siinä tapauksessa hän ei kyllä todellakaan jaksaisi herätä sunnuntaiaamuna aikaisin mihinkään kirkkoon. Saa nähdä, miten Antti päättää. Kyllä se on minusta Antti ihan ite, joka tässä puolensa valitsee...

Sallittanee, että kerron hieman taustastani. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikilla muilla tulisi mennä samoin, tai ylipäätään kenelläkään toisella tai että jollakin pitäisi olla vastaava kokemus. Tärkeintä on se, että tässä ja nyt on uskonsuhde Herraamme Jeesukseen.

Kun joku mainitsi edellä vuoden 1957, niin muistui tämä asia mieleen. Kävin siihen aikaa pelaamassa lentopalloa paikallisen ev.lut seurakunnan kesäkodilla. Sääntöihin kuului vielä silloin, että pelit keskeytettiin iltahartauden ajaksi ja kaikkien tuli osallistua hartauteen ainakin läsnäolollaan.

Joukossa oli ns. uskovia nuoria, jotka eivät pitäneet kynttiläänsä vakan alla. He puhuivat uskonasiasta ja sanoinkin heille aika tylysti uskon "tyrkyttämisestä". Jotenkin kuitenkin vaistosin, että heillä oli jotain sellaista, mitä minulla ei ollut.

Eräänä iltana yksi näistä nuorista kysyi minulta: "Onko sinulla Jumalan rauha?" Vastasin: "Ei ole, mikä se semmoinen on?" Hän kysyi: "Tahdotko saada sen?" Sen pitempään pohtimatta vastasin: "Tahdon". Olisinhan voinut vastata toisinkin. En vielä lainkaan tajunnut, mitä vastaukseni tulisi merkitsemään. Ei minulla ollut mitään erityisempää tunnollani eikä siten mitään synnintuntoa. No, siitä mentiin rukoukseen ja joku nuorista luki minulle synninpäästösanat. Koin tuon tilanteen niin, "etten kokenut mitään". Ei tullut mitään "humahdusta", ei siinä, eikä myöhemminkään.

Menin siitä sitten kotiin kämppääni nukkumaan, mutta uni ei tullut sinä yönä silmään. Minusta taisteltiin, ikäänkuin kaksi väkevää voimaa olisi repinyt minua vastakkaisiin suuntiin. En kuullut korvillani mitään ääntä, kuitenkin sisimmässäni tajusin, että joku "sanoi", että "mitä kaveritkin sanovat". Se toinen "äänetön ääni" oli rauhallinen, lempeä ja kutsuva. Mutta rauhaa en sinä yönä saanut. Aamulla päätin kertoa tapahtuneesta uskoville vanhemmilleni ja siitä kaikki lähti. Se sisäinen repiminen päättyi siihen – ja rauha tuli.

Sitten alkoi tapahtua kummia. Sain kovan halun lukea Raamattua, se puhui juuri minulle. Olin ostanut tanssikengätkin siinä mielessä, että lähden syksyllä tanssikurssille, mutta en muistanut asiaa enää lainkaan. Tuli halu käydä hengellisissä tilaisuuksissa. Jälkeenpäin ajattelen, että se tapahtumasarja merkitsi minulle uudestisyntymistä. Isäntä vaihtui "talossa" ja tuli uudet tavat taloon.

Mutta entä synti, pääsinkö synnistä eroon? En päässyt, olen vain todennut, että olen tehnyt kaikki merkittävimmät syntini uskossaoloaikana. Ennen tätä uskoontuloa en tiettävästi kokenut synnintuntoa, mutta sen jälkeen sitä on ollut "yli tarpeenkin".

Noista ajoista tulee kuluneeksi 54 vuotta ja monta mutkaa on ollut matkassa. En kuinkaan ole voinut pitää sitä "tahdonilmaisuani" minkäänlaisena ansiona. Missähän olisin nyt, jos olisin silloin vastannut kieltävästi?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #1 : 18.03.11 - klo:22:31 »
Sydän kun auki on
sinne Jeesus tekee asunnon
 :020:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #2 : 19.03.11 - klo:08:27 »
Noista ajoista tulee kuluneeksi 54 vuotta ja monta mutkaa on ollut matkassa. En kuinkaan ole voinut pitää sitä "tahdonilmaisuani" minkäänlaisena ansiona. Missähän olisin nyt, jos olisin silloin vastannut kieltävästi?

Uskosi kannalta ratkaisevaa olis tietty hetki, tietty aika. Ajattelet, että jos et olisi miettinyt asioita ja lukenut Raamattua, olisit joutunut väärälle tielle. Koko ajatus uskoon tulosta yöllä tai päivällä tai klo 12.11 menettää merkityksensä, kun toteamme, ettei uskosi ole yhtään sen parempi kuin ennen uskoon tuloa. Mikään uskon määrä ei ole riittävä. Sen takia pidän aiheettomana kysymystä, missä olisit nyt, jos olisit vastannut kieltävästi.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #3 : 19.03.11 - klo:10:31 »
Mikään uskon määrä ei ole riittävä.

Mää ymmärsin, että ennen tuota tapahtumaa onesimus ei uskonut ollenkaan. Sillä ei ole väliä, onko uskon vahvuus 1 vai 100, mutta jos se on 0 (=ei usko), silloin sillä ON väliä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #4 : 19.03.11 - klo:11:36 »
Uskosi kannalta ratkaisevaa olis tietty hetki, tietty aika. Ajattelet, että jos et olisi miettinyt asioita ja lukenut Raamattua, olisit joutunut väärälle tielle. Koko ajatus uskoon tulosta yöllä tai päivällä tai klo 12.11 menettää merkityksensä, kun toteamme, ettei uskosi ole yhtään sen parempi kuin ennen uskoon tuloa. Mikään uskon määrä ei ole riittävä. Sen takia pidän aiheettomana kysymystä, missä olisit nyt, jos olisit vastannut kieltävästi.

Niin, oli aika ennen ja jälkeen uskoontulon. Eipä kiinnostanut Raamattu aikana ennen. Usko ei syntynyt halusta lukea Raamattua, vaan halu lukea syntyi uskosta. Kun luemme esim. Apostolien tekoja, niin sieltä näkyy tämä sama asioitten kulku, siis ennen ja jälkeen. Minusta sillä ei ole merkitystä, onko usko parempi vai huonompi, vaan sillä, onko sitä tai eikö ole. Mikä uskon määrä olisi riittävä? Minusta se usko on riittävä, mikä saadaan Jumalan lahjana.

Kysymys siitä, missä olisin, jos uskoontuloa ei olisi tapahtunut, on mitä merkittävin kysymys. Näen nimittäin kaikkialla ihmisiä, joilla uskon lahjaa ei jostain syystä ole. Sen seuraukset näkyvät liiankin räikeästi tässä maailmassa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #5 : 19.03.11 - klo:11:46 »
Mää ymmärsin, että ennen tuota tapahtumaa onesimus ei uskonut ollenkaan. Sillä ei ole väliä, onko uskon vahvuus 1 vai 100, mutta jos se on 0 (=ei usko), silloin sillä ON väliä.

Itseasiassa minulla oli tietopuolinen "usko", semmoinen usko joka on melkein kaikilla muillakin. Luther sanoo muistaakseni, että "perkeleilläkin" on semmoinen usko. Ja Jaakob sanoo, että riivaajillakin on samanlainen usko. Mutta olet, Sanneli, täysin oikeassa siinä, ettei minulla ollut ollenkaan sitä uskoa, mikä on Jumalan lahjoittamaa ja jonka kautta pelastutaan. Uskoa siihen, että minunkin syntini on sovitettu ja että Toinen on tehnyt minut kelpaavaksi.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #6 : 19.03.11 - klo:15:05 »
Kysymys siitä, missä olisin, jos uskoontuloa ei olisi tapahtunut, on mitä merkittävin kysymys. Näen nimittäin kaikkialla ihmisiä, joilla uskon lahjaa ei jostain syystä ole. Sen seuraukset näkyvät liiankin räikeästi tässä maailmassa.

En ole tullut uskoon. Olen vain tavallinen rivikristitty. Olen kyllä tavannut ihmisiä, jotka ovat tulleet uskoon. He ovat yhtä pahoja tai hyviä kuin minäkin. Ei uskosta ole apua, kun ihminen on mäntti.
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #7 : 19.03.11 - klo:15:15 »
Minulle on jotenkin vieras käsite tuo "tulla uskoon" - en tiedä mitä se tarkoittaa
tapahtuuko jokin salanmaniskumainen kaiken totuuden näkeminen vai mitä?
Paavalimainen ymmärrys?

Omalta kohdalta voin vain sanoa, että jotakin tapahtuu koko ajan - olen prosessissa,
oivallan ja ymmärrän (ainakin siltä tuntuu) koko ajan enemmän asioita.
Mielenkiinnolla odotan missä on "maali",  onko sitä, ehtiikö vai onko kuolema juuri se maali?
 
Lainaus
Ei uskosta ole apua, kun ihminen on mäntti.
  :icon_lol:

Ja tämä on taivaan tosi!
Herra armahda.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #8 : 19.03.11 - klo:15:15 »
Olen vain tavallinen rivikristitty. Olen kyllä tavannut ihmisiä, jotka ovat tulleet uskoon. He ovat yhtä pahoja tai hyviä kuin minäkin. Ei uskosta ole apua, kun ihminen on mäntti.

Mikä on "rivikristitty"? Ei uskossa ole kysymys siitä, että oltaisiin hyviä tai pahoja, vaan siitä, että ollaan uskon kautta pahoinakin osalliset sovituksesta. Vaikka kaikki ovat sovitettuja, kaikki eivät ole siitä osallisia, jos olisivat, niin kaikki pelastuisivat. Näinkin ajatellaan, mutta tätä oppia sanotaan universalismiksi, jota on kristikunnassa pidetty yleisesti harhaoppina ja niinhän se näyttää Raamatunkin mukaan olevan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #9 : 19.03.11 - klo:15:25 »
Minulle on jotenkin vieras käsite tuo "tulla uskoon" - en tiedä mitä se tarkoittaa
tapahtuuko jokin salanmaniskumainen kaiken totuuden näkeminen vai mitä?
Paavalimainen ymmärrys?

Käsite "tulla uskoon" tai "olla uskossa" on ihmisen elämän tärkein kysymys. Kun siihen saa omakohtaisen vastauksen, tietää, mitä se on. Ei ennen. Sen myötä monet elämän palaset löytävät usein oman paikkansa. Joskus Jumala on niin armollinen, että antaa ihmisen "langeta" johonkin "rökälesyntiin", josta aiheutuu hirvittävä sisäinen ahdistus. Siihen auttaa ymmärrys siitä, mitä ehtoollisellakin sanotaan: "Sinun edestäsi annettu".

Mutta joissakin tapauksissa Jumalan hyvyys vetää ihmisen uskon tielle. Ei ole olemassa yhtä kaavaa siitä, miten se itse kunkin kohdalla tapahtuu. Mutta kun on uskossa, sen tavallisesti tietää. Eikä se tieto perustu useinkaan tunteeseen, vaan sen ymmärtämiseen, että evankeliumi on minuakin varten.
« Viimeksi muokattu: 19.03.11 - klo:15:30 kirjoittanut onesimus »

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #10 : 19.03.11 - klo:15:31 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Atanasia - tänään kello 15:15
Minulle on jotenkin vieras käsite tuo "tulla uskoon" - en tiedä mitä se tarkoittaa
tapahtuuko jokin salanmaniskumainen kaiken totuuden näkeminen vai mitä?
Paavalimainen ymmärrys?

Käsite "tulla uskoon" tai "olla uskossa" on ihmisen elämän tärkein kysymys. Kun siihen saa omakohtaisen vastauksen, tietää, mitä se on. Ei ennen. Sen myötä monet elämän palaset löytävät usein oman paikkansa. Joskus Jumala on niin armollinen, että antaa ihmisen "langeta" johonkin "rökälesyntiin", josta aiheutuu hirvittävä sisäinen ahdistus. Siihen auttaa ymmärrys siitä, mitä ehtoollisellakin sanotaan: "Sinun edestäsi annettu".

Mutta joissakin tapauksissa Jumalan hyvyys vetää ihmisen uskon tielle. Ei ole mitään yhtä kaavaa siitä, miten se itse kunkin kohdalla tapahtuu. Mutta kun on uskossa, sen tavallisesti tietää. Eikä se tieto perustu useinkaan tunteeseen, vaan sen ymmärtämiseen, että evankeliumi on minuakin varten. 

Niin. Tai sitten me vain ilmaisemme asian eri tavoin.
Herra armahda.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #11 : 19.03.11 - klo:15:53 »
 :-\ Onesimuksella taitaa olla joku suorituskrillisyys puuska tai trauma asiasta?

Jonkunlainen uskoon tulo minusta tapahtuu jo kasteessa.
Se on Jumalan teko ei ihmisen ja yksin armosta.

Itselleni usko tuli lähemmäksi itseäni tossa armeja aikoina.
Silloin aloin miettimään kuultuani jonkun herättäjäsaarnaajan saarnan. Ihmettelin, että miten toi nyt noin tohkeisaan tosta asiasta.
Sen jälkeen on nämä uskonnolliset asiat olleet arkea enempi ja vähempi.

Kenenkään en silti koe tarvitsevan mitään uskoontuloa, sillä se on lahja ihmiselle.
Enemmän häiritsee nämä sielujen voittajat kun käy päälle milloin missäkin ja joilla on joku pakko pelastaa jokainen vastaantuleva ja jotka eivät muusta mitään tiedäkkään tai välitä.
Evankeliumi on heillä jotenkin vääristynyttä.
Lähimmäisen rakastaminen on kääntynyt moralisoinniksi ja omia näkemyksiä vastaan olevia asioita ja ihmisiä tuomitaan ja sitten on kauhea taistelu jonkun esimerkiksi homoutta vastaan.

Mutta saarnatkoon ja käännytelköön, ihan sama mulle, mutta uskoontulemiset ei oikein kuulu mun sanavarastoon. Mielummin painottaisin muuten järkevää suhtautumista kristitillisiin asioihin.
 Uskonnolliset asiat on pikkasen laajempiakin, kuin uskoontulemiset.
Mutta jos ne on joillekin joku pakko, niin sitten niin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #12 : 19.03.11 - klo:16:16 »
:-\ Onesimuksella taitaa olla joku suorituskrillisyys puuska tai trauma asiasta?

Päinvastoin, olen hiljattain vapautunut suoristuskristillisyydestä, jossa olin enemmän tai vähemmän lähes 40 vuotta. Mutta jotain samanlaista "traumaa" oli veli Paavalilla, kun hän kirjoitti: "Sillä vaikka olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin (1. Kor. 9:19).

Jonkunlainen uskoon tulo minusta tapahtuu jo kasteessa.
Se on Jumalan teko ei ihmisen ja yksin armosta.

Tuo tarkoittaisi sitä, että lähes 80% suomalaista olisivat tulleet uskoon. Mutta mitä me niille 20 prosentille teemme? Pitäisikö heidät kastaa, vai saarnata evankeliumia? Ehkä ensin saarnata ja sitten kastaa, kun tulevat uskoon, siis juuri siten, kuinka esim. ev.lut. lähetyskentillä tapahtuu.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #13 : 19.03.11 - klo:16:33 »
Siellä missä kasvoin tuota käsitettä käytettiin, milloin subjektiivinen käsitys uskon merkityksestä itselle muuttui nopeasti, yleensä nopeasti annetun, runsaan tiedon ja elämyksellisyyden kokemisen jälkeen tai aikana. Raamattu (jota tosin ei oltu kenties ennen aukaistukaan) havaittiin mielenkiintoiseksi, samoin seurakunnan nuorille tarjoama toiminta, joka oli ihan kivaa useinkin. Se saattaa tapahtua noin nopeasti kuin Onesimuksella, tai kuten  itselläni kahden vuoden raivokkaan vastaantappelemisen jälkeen. Silloin ei toimittu kuin yhdessä porukassa kerrallaan ja minulla oli jo omani. Menin rippikoululeirille siis jokseenkin kuin teloitettavaksi. Lähtö oli dramaattinen; kouluneuvostoseminaareihin sun muihin pakkasin itse kamppeeni, mutta nyt koko perhe hössötti ympärilläni.  

Raamattuun tutustuminen tuotti ensimmäisen järkytyksen:  En ollut muuttunut kuin enintään pahemmaksi ja minunhan piti "syntyä uudesti".  

Olen kyllä miettinyt miten paljon riippuu siitä, millaiseen ohjaukseen tuon kelkan kääntämisen jälkeen sitten ajautuu. Minulle puolestaan käsite "uskossa pysyminen" oli pysyvä stressin aihe. Miten pysytään jossakin, jonne on tultukin niin ettei koko juttua oikein  käsitä?  Rippi oli kestokulutushyödyke, pakosta, sillä saamamme ohjaus kiinnitti huomion itseemme ja pahuuteemme.  Minä olen kyllä eräät kerrat ripittäytynyt hämärätiloistakin, sillä muistan sen väsymyksen ja silloin olen saattanut kieltäytyä kotitöistä tai ärtymyksen joka nyt oli syntiä ilman epäilystä.  Joskus heitetty "lue kuule Lemin Enskan kirjoja" (en miestä tunne, en lukenut)  tai "katso Kristukseen" eivät auttaneet sillä minä en ymmärtänyt tuota kauniisti muotoiltua kehoitusta. Koko opetus olisi saanut levätä tuolla pohjalla. Mutta Raamattu siellä käteen annettiin, ei paha, ja senaikaisiin ystäviin syhde on erityisen tiivis. Olemme välillä pelänneet toistemme kohtaamista, ja huojentuneet, kun olemme huomanneet voivamme myös keskenämme käsitellä sitä, mikä niissä vuosissa teki elämästä minun uskoni mukaan taakoitetumman kuin Jumala olisi tahtonut.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #14 : 19.03.11 - klo:16:44 »
Minulle on jotenkin vieras käsite tuo "tulla uskoon" - en tiedä mitä se tarkoittaa


Paavali puhuu uskossa olemisesta.

Roomalaiskirje:
13:11 Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.

Asia selviää, jos lukee hänen muuta tuotantoaa Raamatusta.
Raamatussa puhutaan uskosta hyvin paljon eri yhteyksissä ja temillä "usko" ymmärretään milloin mitäkin eri tekstiyhteyksissä.