Kirjoittaja Aihe: Ehdoton pelastusvarmuus?  (Luettu 50923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mettiintynyt

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 97
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #135 : 18.05.10 - klo:23:37 »
Askarruttaa, liittyykö ennaltamääräämiseen se, mitä kerrotaan Paavalin ja Barnabaan saarnan jälkeen (Ap.t. 13:48): "Tämän kuullessaan pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa, ja kaikki ne, jotka oli säädetty iankaikkiseen elämään, tulivat uskoon."

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #136 : 19.05.10 - klo:05:31 »
Pari ajatusta:

---En tiedä käykö irrallisista, samaan suuntaan puhuvilta vaikttavista raamatunjakeista sittenkään vielä kaikkea selville. Joku saattaisi googlettaa listan vaikkapa siitä mitä Jumala on halunnut ja saada noita Köpin Kauppalehden keskustelun surkuhupaisia "Tappakaa kaikki, katsomatta onko sukulainen" määräyksiä.  Mielenkiintoinen Jumala - ja nythän me tiedämme Hänestä koko lailla, eikö?  
---Toisekseen: En ihan pohjille halveksi myöskään nykyaikaista raamattututkimusta eli eksegetiikkaa - joskin jotkin sen edustajat ovat saaneet minut vähän voivottelemaan. He yks kaikki yrittävät selvittää, keille nämä tekstit aikanaan kirjoitettiin ja kuinka siinä ajassa ja paikassa yleensä ajateltiin ja yrittävät parhaimmillaan auttaa meitä käsittämään Sanan sanoman. Se ei ehkä aina ole ihan niin kuin me sanatarkasti luemme - muten olisi jo pitänyt surmata kaikki sun muuta --- mekin ymmärrämme rajallisesti --- oman aikamme ja paikkamme tavalla. Mutta myönnän: Raskasta se kahlaaminen selitysteoksen kanssa on...mieluummin lukee Raamattuaan ilman - joskin se sattaisi joskus olla hyvä.  Mitä sanovat palstan teologit? - Tiedän, että saattaa tulla niskaan sitä ihtiään mtta ei valehdellakaan voi...kun yritin kommentoida sitä mitä ne adoptio-oippineet jotka tahtovat nähdä Jeesuksen syntyneen kahdesti (kuten viittaa kylläkin Joh 3 ihmisestä) kun nyt muutaman sellaisen tunsin, sai lähinnä kuittailua tyyliin vissiin koeputkilapset on messiaita, vaikkei se ollut edes oma ajatukseni...täällä ei ehkä ole viisasta puha teologeista...Eikö voisi kunnioittaa vähän...no, nöyremmin niitäkin jotka eivät ole ihan just niinkun minä?  Vaikka sellainen olisi hyväntahtoistakin, siitä kulkaa kiusaantuu!

Kolmanneksi mietin mitä eroa on ennaltamääräämisellä ja ennaltatietämisellä.  Jumala joka ei asu ajan vankina, ei kai - tai mistä minä tiedän --ole sidottu mihinkään  "päätetääs etukäteen" sen ihmeemmin kuin "saas nähdä sitten kuin ne tän ottaa (???) ja voisko jonkin armahtaa."  ME emme tiedä - ja jostakin syystä alkaa fiilikset olla kuin siinä lopunaika-keskustelussa.  Jos ei liikoja käsiteltäisi tulta - jos ei sitten osatakaan - ainakaan me kaikki.
« Viimeksi muokattu: 19.05.10 - klo:05:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #137 : 19.05.10 - klo:05:39 »
Mutta tämä yrittää vain olla - nöyrä - ehdotus. Me löydämme Raamatusta kyllä vaikka mitä, sen verran ihmeellinen kirja se on.

Mutta miten kansa haluaa - tietysti - ei vain enää...no. Ja myönnän subjektiivisuuteni tässä. Olikohan se Kati sitten predestinoitu Helvettiin...jaa jaa?  Onkohan minut?  No - sitten on. Mitäs tässä enää edes pyytämään armoa - kun se nyt on niin perin turhaa puuhaa. Taidan vetäistä lohduksi oikein perseet. Karkeaa kieltä naiselta, mutta...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #138 : 19.05.10 - klo:06:02 »
Kolmanneksi mietin mitä eroa on ennaltamääräämisellä ja ennaltatietämisellä.  Jumala joka ei asu ajan vankina, ei kai - tai mistä minä tiedän --ole sidottu mihinkään  "päätetääs etukäteen" sen ihmeemmin kuin "saas nähdä sitten kuin ne tän ottaa (???) ja voisko jonkin armahtaa."  ME emme tiedä - ja jostakin syystä alkaa fiilikset olla kuin siinä lopunaika-keskustelussa.  Jos ei liikoja käsiteltäisi tulta - jos ei sitten osatakaan - ainakaan me kaikki.

Olisiko sanoma tässä, että se on Jumalan kädessä? Aivan yksinkertaisesti. Ei ihmisen temppujen varassa. Ja siinä kaikki.

Annamme Isän käteen elämämme - jos ei jo vaikka siellä ole? Ihan jopa tietämättämme - niinkuin silloin kun meidät kastettiin. Kun teimme väärin. Kn pyysimme anteeksi. Saimme ihmisiltä tai emme. Kun teimme taas "väärin" emmekö yhtään tajnneetkaan edes mitä väärää...
Kysyin iäkkäältä äidiltäni, mikä tai kuka Jumala on. Hän mietti hetken ja sanoi: Jumala on varmaan suuri ymmärrys...ja suuri rakkaus.  Miten Köpi ajattelet?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #139 : 19.05.10 - klo:06:07 »
Jumalan käsi on toki kämmen, jolla voi levätä, mutta on se myös käsi, joka taluttaa ja vie joskus väkisinkin. Viimeinen toivoni on sitten se: - tartu piskin niskaan ja Taivaan iloon viskaa!
On se näinkin. Luin joskus sen Mannermaan kirjan "Kaksi rakkautta" johdatus Lutherin skontulkintaan , ja sitä sietää muistella - kaksikätistä Jmalaa, joka käyttää niistä molempia ihmisen hyväksi...mutta kannattaa lukea itse. Pilaan vain sen jos yritän referoida.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #140 : 19.05.10 - klo:07:12 »
Lainaus
Miten Köpi ajattelet?

En ymmärrä Jumalan suuria ja mystisiä valintoja enkä sitä, millä perusteella Hän valintansa mahdollisesti jo ennen maailmanaikojen alkua on tehnyt.
Vaikka Jumala on valintansa tehnytkin ja tietää kaiken, silti ei pidä myöskään jättää kertomatta ihmisille sitä, että joka uskoo Jeesukseen se pelastuu ja joka ei usko, se joutuu kadotukseen.
Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo, että jokainen, joka tulee Isän opettamaksi, tulee Jeesuksen luo.
Tuokin kohta tuntuu tukevan vähintäänkin ennaltatietämistä, koska ne, jotka kutsutaan, tulevat ja ne, joita ei kutsuta, eivät tule.
Jeesuksen luo ei voi siis tulla taikka uskoa Jeesukseen, ellei Jumala ole ihmistä kutsunut.
Kyllä tässä taitaa ihmisen osuus olla varsin pieni, jos sitä ollenkaan edes on (asian vaikeuden tähden pidätän oikeuden erehtyä tässä asiassa).

Ei pidä myös unhoittaa sitä tosiasiaa, että
jokainen, joka huutaa (esim. helvetin pelon, synnintunnon yms. vastaavan johdosta) avukseen Jeesusta, pelastuu.
Kristukseen uskovan ihmisen ei tarvitse välittää mistään predestinaatioista, koska hänelle käy hyvin ja vain siksi, että uskoo Jeesukseen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #141 : 22.05.10 - klo:22:44 »

väkevät veljet ovat asia erikseen, ne minä jätän omaan arvoonsa, kuten kaikenlaisten kokijatkin. 99,9999999999999999999999% on pelkkää mielikuvituksen ja psyyken tuotetta.

Tulin hakemaan Bonhoefferin haamua (se sininen kun pomppii) ja lukaisin tän uudestaan. Täytyy palata vielä, sen verran tiivis ja hyvä ja montaa ajatusta tässä ketjussa. 

Oisko näin, että totta kaikki.  Ihmiset ovat sielunrakenteeltaan erilaisia. Sillä ei taida olla uskon ja pelastuksen näköklmasta juuri väliä --- yhtä älykästä olisi väittää että mustaihoisen on muututtava valkoihoiseksi pelastuakseen. Ihmisten olisi kai aika hyvä antaa olla rauhassa joko viileä tai tunteella menevä. Etenee ne purjeveneetkin vaikka moottori on varmempi -usein. Ei aina. 

Pikemmin on niin että jos jokin herättää äärimmäisiä tunteita niin uskoon liittyvät aihepiirit, kuolema nyt viimeistään - kysymys siitä mitä sitten ja onko mitään ylipäänsä. Ennemmin ja tärkeämpänä pitäisin aivan aina ihmisten rauhoiittamista kuin minkään lisätunteellisuuden lietsontaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #142 : 22.05.10 - klo:22:50 »
 :026:

Tässä' hän on mutta kuinkas hänet saadaan hypäämään toiseen ketjuun?  :026:
« Viimeksi muokattu: 22.05.10 - klo:23:22 kirjoittanut seppos »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #143 : 22.05.10 - klo:23:25 »
:026:

Tässä' hän on mutta kuinkas hänet saadaan hypäämään toiseen ketjuun?  :026:


Mene muokkaa asentoon ja kopioi koodi :26: uuteen paikkaan ja siinä se on. Koodi on siis ":26:"
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #144 : 24.05.10 - klo:22:06 »
Ihminen siis pelastuu armosta ja ei itse voi lisätä Jeesuksen täytettyyn työhön mitään.
Ihminen joka perustaa pelastumisensa joihinkin ratkaisuihin tai kokemuksiin omaa omavanhurskautta. Silloin hän laittaa asioita Jeesuksen työn edelle.
 Meidän ei tule tehdä mitään Jumalalle kelvataksemme.
Tämä on varmaankin kaikille körteille selvää.

No sitten on ihmisiä joilla on uskoon tulokokemuksia ja muita hengellisiä kokemuksia ja painottavat, että tulisi sitä ja tätä.
Viimeksi ollessani körttiseuroissa joku olikohan diakonissa painotti niitä tekemisiä ja kokemisia.
 Itse ymmärrän tälläisiä ihmisiä ja en epäile heidän kokemuksiaan. Esimerkiksi lestadiolaisilla on hyvinkin voimakkaita liikutuksia ja kokemuksia.
Vaikka tiedän, että Jumalalle kelpaa ihan ilman tekemisiä ja kokemuksia, niin tosiasia on, että ihmisiä tulee uskoon ja saa hengellisiä kokemuksia ja jotenkin kokevat velvollisuudekseen siitä muille paasata, kuka mitenkin paatoksella ja kuinka agressiivisesti.

Minusta on pahin asia alkaa vastustamaan tai asettumaan vastaan toisen kokemuksia ja alkaa vähätellä niitä, kun ne on toiselle tärkeitä.
Itse en ole täydellinen ja paljosta paitsi, miksi sitten alkaisin muille painottamaan, että sinun tulisi tajuta mahdottomuutesi Jumalan edessä ja alkaa elämään kuten körtit.
Minusta tulisi kaikille antaa tilaa muuttua ja kasvaa asioissa, eikä väkisin vääntää suuntaan tai toiseen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #145 : 24.05.10 - klo:22:32 »
Pelastumisen varmistaminen jatkuu osassa 2
Tämä lukitaan nyt
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi