Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?  (Luettu 50260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #15 : 13.12.09 - klo:10:19 »
mies valaan vatsasta.... mm. juutalaisuus ja kristinusko eivät ole ottaneet moraalia ja etiikkaa omaksi omaisuudekseen... mutta pietismin (pietismi on pakanuutta) värittämin silmin me puhumme kristillisestä etiikasta... mutta kun ei sitä ole...

Perimmäinen kysymykseni ei liittynyt etiikkaan, enkä mielestäni ole väittänyt kristinuskon omivan moraalia itselleen. Monilla kristityilla on vain tapana selittää etiikan perusta jokseenkin supernaturalistisesti, kai. Normatiivisesta etiikasta en uskalla sanoa mitään. Sen käsittely oli melko pintapuolista uskonnon kolmannella kurssilla (jossa riittäisi vielä kehitettävää). Että näin hataralla pohjalla ollaan liikkeellä. Monilla muilla taitaa olla teologian opinnot yliopistossa takana, kuten ilmeisesti Juhanillakin.

Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
Mitäs ongelmia heillä nyt olisi, juutalainen on juutalainen ja körtti on körtti. Yhteen laskettuna Ojalan lasku opin mukaan.Summa tekee yhteensää... ihminen... hmmm ... vai onko joku erimieltä?

Sitähän tässä kysyttiin: Onko kyseessä ongelma, vai teenkö asiasta ongelman?

Tässä tulee vähän tällainen olo: "Näytä Herra paikkani, kuljen eksyksissä." (J. Löytty)

-Skippaisin nyt Matteus-eksegeesit, sivuutin ne itsekin niin kursorisesti. Kyllä kyllä, selittämäsi on tuttua ja taitaapa olla joskus ihan tentittyäkin. 

Itse vartuin seudulla, jossa körttiläisyys ja paikallinen herätyskristillisyys olisi todennäköisesti tullut esitellä toisilleen - eivätkä ne olisi lähteneet yhdessä syömään, epäilen. Perustarinaan kuului oleellisena ihmisen "vapaa tahto" joka oletettiin ilman muuta, ja "uskoontulo" oli ns "vapaantahdonratkaisu", Jumala "kutsui" kutakin kerran/max kaksi.  "Uskossapysyminen" piti jokaisen kroonisessa hälytystilassa, ja tuli tuntea "pelastusvarmuutta" ("Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa..."). "Uskovaiseksi" tunnustatuminen oli "pelastuksen" ehto ("joka häpeää minua..."etc. ).  "Järki" tuli alistaa "kuuliaiseksi uskolle" eli ajatella ei sopinut ollenkaan.

- On mielenkiintoista, että kyseessä yhtä kaikki on yhden saman kirkon, ja saman suomalaisen kulttuurin sisällä eläneet, kristityksi tunnustautuvien ajatuskannat.  Toisaalta tuo viidesläisyys ei kavahtanut niitä, jotka lipsauttelivat "epäviidesläisyyksiä", enkä ole huomannut erityisemmin mainostettavan että oltaisiin juuri sitä tai tätä.  Kukaan ei sillä erityisesti koppaillut. Aiheesta. Oli hirvittävää todeta, kuinka "hengessä köyhä" tosiasiallisesti on!
'
- Me taisimme lopulta olla todella "pienellä paikalla" ja jos mistä niin äärialhaalta me lorun lopuksi puhuimme - ellemme vaienneet kauhuissamme - me jos ketkä tiesimme olevamme täysin surkeita - meille peli oli selkeästi menetetty kolme viikkoa sen "uskoontulon" (oli oma riittinsä) jälkeen. Surullista oli, että jotkut saivat tuosta kestojärkytyksen - jokainen on lopun elämäänsä vaikeasti lohdutettavissa.. Jos joku oli armonkerjäläinen, niin femmalaisissa vesissä pesty nuori ihminen. Ulospäin oli joskus pakko "edustaa" ja se oli raskainta kaikesta.  Nyt kun vuosikymmenten kuluttua järjestetään tapaamisia, on jokaisen fiilis yllättävän  sama, kuinka sitten elämä onkin kieputellut.

Tulee muuten mieleen kysymys, että miksi me ylipäänsä määrittelemme itseämme? Körtti, viideläinen etc.
"Minun tuomarini on Herra. Älkää siis tuomitko ennen aikaisesti", kuului jumalanpalveluksen teksti tänään.

En kyllä kykene näkemään mitään mahdollisuutta itseni kohdalla mistään uskoontulosta tai siinä pysymisestä. "Ei lapsellinen uskoni, tuo epäilystä kestä" (J. Mäki-Lohiluoma) ja niin päin pois.

Jos minulta vaaditaan jotain edustusta, en jaksa kyllä edes yrittää. Paha homma jos olen laiska sika, mutta sitä minä olen.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #16 : 13.12.09 - klo:11:00 »
Körttiläisillä ei ole tapana kysellä toiselta uskoa, kuten usein mainostetaan.

Emme kuitenkaan elä körttiläisyyttä tunnustavassa maailmassa, joten eteen tulee väistämättä tilanteita, jossa joku rikkoo tätä lähes pyhänä pidettyä yksityisyyden suojaa.
Keskustelin parin koulukaverini kanssa etiikasta ja maailmankuvasta kerran hyppytunnilla lukiossa. Puhe siirtyi jossain vaiheessa supernaturalistiseen metaeettiseen selitysmalliin. Supernaturalistiseksi selitykseksi filodofiassa kutsutaan mallia, jossa moraali pohjautuu jonkin yliluonnollisen instanssin (usein Jumala) tahtoon tai ilmoitukseen. Kristinuskon etiikka suurimmilta osin pohjautuu (tietyllä tapaa) ajatukseen, että mooralin perusta on Jumalassa.
Tästä on, kuten huomaatte, lyhyt matka kysymykseen "Uskotko Jumalaan?"

Mitä tuohon kysymykseen siis vastaisi?
Jos vastaan "Kyllä", korotanko itseni toimijaksi? Eli sisällänkö vastaukseeni oman toimintani uskon suhteen? Tavallaan myöntävä vastaus sisältää ajatksen, jossa minä subjektina uskon. Korotan itseni objektin asemasta itselleni kuulumattomalle subjektin paikalle.
"Ei" näyttäisi mysö yhtä lailla ongelmalliselta. Kiellänkö Jumalan vastaamalla näin?
Vastaamatta jättäminen taas näyttäisi siltä, että häpeän olevani kristitty. Toisaalta, sen voi nähdä myös siten, että ei halua "kerskata" omalla uskollaan.

Näyttääkin siltä, että vastaus vaatisi jotain lisää. Pitäisi kertoa jotain sellaista, mitä ei osaa selittää toiselle. Varsinkaan, jos toinen ei jaa samaa taustaa, eikä tunne näin käytettyä "kieltä". ("Kieleni rajat, ovat maailmani rajat" - Ludwig Wittgenstein)
Kristitty tai körtti näyttäisivätkin sisältävän objektiuden määritelmän, ainakin omassa kielenkäytössäni. Uskovainen puolestaan vaikuttaa vahvasti subjektiuden haulta ja huomion kiinnittämiseltä omaan uskoon. Jos toinen ei jaa samaa kieltä kanssani, kuinka siis vastata? Vastaus "Olen kristitty/körtti" kertoo kaiken itselleni, mutta jättää kaiken avoimeksi toiselle osapuolelle.

Herättäjän Etelä-Savon ja Kymen aluesihteeri sanoikin minulle, että kyseessä on körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma: liian suuri määrä informaatiota. Hänen mielestään asiaa ei voi ymmärtää, ennen riittäviä taustatietoja. Tämän näyttäisi oma kokemus vahvistavan.

Onko kyseessä ongelma, vai teenkö siitä ongelman?

Olen pahoillani, mutten ymmärtänyt tästä yhtään mitään. Mikä on kysymys, johon haetaan vastausta?

Acta, non verba.

Poissa korhp

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #17 : 13.12.09 - klo:11:39 »
Kun itseltäni kysytään, oletko tullut uskoon, valistan aina " Itse en ole tullut mihinkään vaan olen ymmätänyt, että usko annetaan meille, se on lahja. "Yleensä kysyjä tähän : "niinhän se on, niinhän se on"  :kahvi:

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #18 : 13.12.09 - klo:13:01 »
Olen pahoillani, mutten ymmärtänyt tästä yhtään mitään. Mikä on kysymys, johon haetaan vastausta?

En minäkään enää mitään ymmärrä. Joku muu näyttää ymmärtäneen.

Perimmäinen ajatus kai liikkui jollain niillä tietämillä, että mitä voisi vastata kysymykseen "Uskotko Jumalaan?", jos joku tällaista kysyy.

Jos puhumme samoista asioista eri käsittein, ymmärrämmekö toisiamme? Tässä toinen kysymys.

Entä kun emme edes puhu samasta asiasta? Siinä kai kolmas. Silloin joutuu ensin avaamaan käyttämänsä kielen toiselle, vai joutuuko? Missä ihminen, siellä ongelma.

Kun itseltäni kysytään, oletko tullut uskoon, valistan aina " Itse en ole tullut mihinkään vaan olen ymmätänyt, että usko annetaan meille, se on lahja. "Yleensä kysyjä tähän : "niinhän se on, niinhän se on"  :kahvi:

Tuossa vaiheessa kaverini olisi varmaan sanonut samaa. Toisaalta agnostikoksi itsensä mieltävä lukiolainen olisi saattanut kysyä lisää perusteluita. Nuorille ei riitä mikään, kun luulemme voivamme löytää jotain oikeaa tietoa...
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #19 : 13.12.09 - klo:14:05 »
kun minulta kysytään, että oletko tullut uskoon... minä vastaan 4.9. 1963 klo 13.17... (se on minun kastepäiväni)
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #20 : 13.12.09 - klo:14:08 »
... minä vastaan 4.9. 1963 klo 13.17... (se on minun kastepäiväni)
Oho.. sie hän olet "poika" minun rinnalla, 11.11.1962.  :icon_wink:

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #21 : 13.12.09 - klo:17:12 »
Ja sinä minun: kastepäiväni on 14.8.62  :eusa_angel:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #22 : 13.12.09 - klo:18:21 »
Kauheaa. Minä oon hirveen vanha, miksi siltä ei tunnu ikinä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #23 : 13.12.09 - klo:18:25 »
Kauheaa. Minä oon hirveen vanha, miksi siltä ei tunnu ikinä?

Olenko minä sitten ikivanha, kun en tiedä kastepäivääni enkä kastepappia? Jotenkin vain ei jäänyt mieleen kuin se, että että vesi oli kylmää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #24 : 13.12.09 - klo:19:26 »
Päivää en minäkään tiedä, mutta paikan ja papin kylläkin. Isähän se.

myyrä

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #25 : 13.12.09 - klo:20:29 »
Meikäläinen on kastettu kuulemma saksalaisten sotilaitten antamassa kristallimaljassa  :( . Kastepappina on ollut körtti Hannes Kolehmainen. Ajasta ei ole tietoa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #26 : 13.12.09 - klo:21:03 »
Meikäläinen on kastettu kuulemma saksalaisten sotilaitten antamassa kristallimaljassa  :( . Kastepappina on ollut körtti Hannes Kolehmainen. Ajasta ei ole tietoa.

Muistan Hannes Kolehmaisen, vaikka vain kerran 60-luvun lopulla hänet tapasin. Mies oli kovilla ja puheet hyviä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #27 : 13.12.09 - klo:22:38 »
Hävettää, mutta minut on kastettu sekä 1960 että 1979. Kummastakaan en muista tarkempaa aikaa.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #28 : 13.12.09 - klo:22:41 »
Miut on kastanut Jorma Helasvuo Keravan pappilassa 30.6.1957.
Tätä en tietäisi, ellei pari vuotta sitten olisi yllättäin kastetodistukseni löytynyt vanhasta lipastosta, kun muutimme äitiä palvelutalon pienempään asuntoon.  :109:
Pyryharakka

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #29 : 13.12.09 - klo:23:07 »
Eräs tuttuni sanoi pitävänsä kastepäivää tärkeämpänä päivänä kuin syntymäpäivää. En ymmärtänyt silloin sitä lainkaan. Edelliset tulkinnat uskoon tulon päivästä valaisivat asian. Arvo Niva oli kastepappini, päivä ei ole tiedossa. Mistähän sen tiedon saisi? Kuvassa ollaan keskikesässä, koivujen katveessa. Kuulemani mukaan Niva liittyi myöhemmin lestadiolaisuuteen?