Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?  (Luettu 50358 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #120 : 03.01.10 - klo:16:38 »
Entä: Saako kysyä, lukevatko körtit Raamattua?  Joku on kysynyt käyvätkö kirkossa, ja joulukirkosta oli oma ketjunsa myös.

Miten ihmeessä tämä kysymys aina toistuu?   :107: Mitäs kristityt sitte muuta lukevat kuin Raamattua. Mutta jos puhutaan yleisesti lukemisesta, niin körtit lukevat kaikkea (proosaa, lyrikkaa, tietokirjoja, vitsikirjoja, hengellistä kirjallisuutta) :icon_wink:

Kirkossa käynti ei ole pakollista eikä sen seurantaan ole perustettu valvontaelintä. :icon_lol: Jumalahan on kaikkialla, myös kirkossa. Mutta oletan, että varsin usein kirkossa körtit käyvät. Ja sitten tietysti seuroissa.
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #121 : 03.01.10 - klo:16:56 »
Kirkossa käynti ei ole pakollista eikä sen seurantaan ole perustettu valvontaelintä.
Niin... mutta tuntuu että foorumilla on "valvontaelin" ja "bongien jakajia". Piste :icon_wink:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #122 : 03.01.10 - klo:16:59 »
Niin... mutta tuntuu että foorumilla on "valvontaelin" ja "bongien jakajia". Piste :icon_wink:

Ei muuten pidä tippakaan paikkansa. Tunne ei ole tietoa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #123 : 03.01.10 - klo:17:04 »
Tunne ei ole tietoa.
Hmm..nyt ei ole tunteista kysymys...hyvä herra. :icon_wink:
 :kahvi:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #124 : 03.01.10 - klo:17:53 »
Lisää saa kysyä ja vastaan mielelläni vaikka puhelimessa kun se on interaktiivisempi. Yksityisviestillä saa numeron ja Skypelläkin voi soittaa.
Seppos

Mutta ... onko kysymykseen saatu vastaus oikea...sen tietysti ratkaisee kysyjä.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #125 : 03.01.10 - klo:18:15 »
... jännä juttu olisi ollut silloin, että körttifoorumilla olisi yksi dominoiva kirjoittaja ja sitä vastaan käy köpelösti... olisin lopettanut heti...todellisuudessa mielenkiintoisesti olen katsellut ja lukenut äkkivääriä ihmisiä... ihminen on äkkiväärä... körttifoorumille sopii äkkiväärät ihmiset... ei millekään kateederille nousseet jumalihmiset... olkien päälle menemme kaikki ihmiset nukkumaan... körttiläisyys on demokraattista...

Minä olen äkkiväärä 

 
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #126 : 03.01.10 - klo:18:27 »
Miten ihmeessä tämä kysymys aina toistuu?   
Oletettavasti siitä syystä, että tänne saapuu ajoittain uutta väkeä. Kysyvät muitakin tyhmiä juttuja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #127 : 03.01.10 - klo:18:42 »
Oletettavasti siitä syystä, että tänne saapuu ajoittain uutta väkeä. Kysyvät muitakin tyhmiä juttuja.

Ei ne ole tyhmiä juttuja. Kysyä saa ja sitä pitää tehdä ja me vastailemme minkä ehdimme. Onneksi olen eläkkeellä, joten joudan aika paljon olemaan täällä ja vastailemaan. Tässä viikolla joudan erittäin hyvin, kun vaimo lähti hoitamaan äitiään Pohjanmaalle ja palaa vasta loppiaisena eli olen loppiaisleski. Uteliaisuus on tiedon alku.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #128 : 03.01.10 - klo:19:08 »
Äitini on monesti sanonut, että häntä tympii eräs hallejuja-tyyppi, joka aina sanoo, että körttiläisethän eivät lue Raamattua. Äiti ei vastaa tälle mitään, kun kerran tuntuu tietävän asian paremmin kuin körttiläinen itse. 

Uskaltanen kuitenkin kertoa teille foorumilaisille, että äitini on lukenut Raamatun useampaan kertaan läpi, samoin isäni. Minä en ole lukenut Raamattua läpi, mutta luen sitä joskus enemmän ja joskus vähemmän. Luen sitä kuitenkin ihan oman haluni mukaan eikä kukaan ole minua patistanut siihen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #129 : 03.01.10 - klo:19:20 »
Anteeksi jo etukäteen mutta minua on jo pitempään hämmästyttänyt täällä 'tietyntyyppiset kysymykset'   Aivan kuin menisi vaikkapa saksankieliseen leikkikouluun ja alkaisi ihmetellä mitä kieltä täällä oikein puhutaan ja kysellä millaista saksan kieli on. Joku ehkä toivoisi tai jopa vaatisi että puhuttais suomea tai englantia tai vaikkapa ranskaa jota hän osaa parhaiten. Ehkä kuitenkin kuullut joskus jonkun puhuvan saksaa. Nooh, lapsethan ovat nopeita oppimaan mutta sopeutuminen sujuisi varmasti paremmin jos osaisi edes muutaman sanan jo tullessaan tai muuten tuntisi olonsa mukavaksi ja kotoisaksi saksan kielikylvyssä. Tai... joskus vaan parempi mennä suoraan vaikkapa englanninkieliseen...

 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #130 : 03.01.10 - klo:21:17 »
Olet osin oikeassa. Raamatun alkuperäisessä kreikankielisessä versiossa ei ole vokaaleja eikä välimerkkejä kirjoitettu heprealaiseen tapaan.

Pari pientä täsmennystä. "Raamatun alkuperäistä käsikirjoitusta" ei ole olemassa, mutta on kyllä suuri määrä käsikirjoituksia, niiden joukossa pari sellaista, joissa on lähes koko Vanha ja Uusi testamentti. Tällaisia ovat Codex Vaticanus ja Codex Sinaiticus. Ne sisältävät Vanhan testamentin kreikankielisen käännöksen, ns. Septuagintan. Nykyisiä käännöksiä tehtäessä käytetään myös muita käsikirjoituksia. Uuden testamentin kirjat on kirjoitettu hellenistisen ajan koinee-kreikalla. Vokaalit olivat mukana, sillä kuten Kansalliskirjaston kirjoitustaitoa käsittelevässä verkkonäyttelyssä todetaan, "lainatessaan aakkoskirjoituksen kreikkalaiset tekivät siihen merkittävän uudistuksen. Suuri muutos oli vokaalien merkitseminen näkyviin, seikka jota kreikkalaisten oma kieli edellytti." Sen sijaan sananvälit ja välimerkit on keksitty meitä myöhempien aikojen paukapäitä varten. Sivistynyt hellenisti ei moisia tilaa vieviä kommervenkkejä tarvinnut. Tosin välimerkityksen ensi merkkejä esiintyi jo 5 vuosisadalla e. Kr. Silloin merkittiin kappaletta vastaavien jaksojen rajat poikkiviivalla (paragraphos).

Edellisessä kappaleessa olevan linkin takana ovat myös kreikan kielen aakkoset. Niiden avulla voi kätevästi tutkia vokaalien olemassaoloa vaikkapa Septuagintan papyryskappaleista, jotka kuuluvat Heidelbergin yliopiston papyryskokoelmaan ja jotka yliopisto on ystävällisesti digitoinut kristityn rahvaan ulottuville: Griechische Papyri der Heidelberger Papyrussammlung. tutustumisen arvoinen on myös Codex Sinaiticus.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #131 : 03.01.10 - klo:21:38 »
Minä olen äkkiväärä 

 

Äkkiväärä pinkokörde!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #132 : 03.01.10 - klo:22:15 »
Raamattu on hienoin kirjakokoelma, jonka tunnen... muutama vuosituhat siinä meni kun hurskaat ihmiset kirjoittivat sen... Lutteeruksen mukaan mm. Jaakobin kirjeitä, Heprealaiskirjettä sekä Ilmestyskirjaa ei olisi pistetty pyhiin kirjoihin... Raamattu ei ole kirja... vaan ihmisten kirjoittama mm. novelli-, katumuskirjeitä jne... kirjakokoelma... minä pidän siitä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #133 : 04.01.10 - klo:08:43 »
Anteeksi jo etukäteen mutta minua on jo pitempään hämmästyttänyt täällä 'tietyntyyppiset kysymykset.

Juuri tätä yritin korostaa. Kysymyksessä ikäänkuin on jo arvolataus siitä, että körtit eivät lue Raamattua. Tämä herja lienee keksitty jossain muussa liikkeessä? Onhan tämä kysymys tullut vastaan useampaan kertaan tietyiltä tahoilta. Mutta olisihan kovin nurinkurista, että kristityn herätysliikkeen ihmiset eivät lukisi Raamattua. Voi olla, että on uskonnollisia liikkeitä, joissa luetaan vain johtajien tulkintoja Raamatusta ja uskosta. Körtit ovat kuitenkin niin demokraattisia ja avoimia, ettei tällainen olisi Herättäjäyhdistyksessä mahdollista. Suurten vaikuttajien teksteihin tietysti tutustutaan, muttei niitä ehdottomana totuutena pidetä.
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
« Vastaus #134 : 04.01.10 - klo:09:48 »
Juuri tätä yritin korostaa. Kysymyksessä ikäänkuin on jo arvolataus siitä, että körtit eivät lue Raamattua. Tämä herja lienee keksitty jossain muussa liikkeessä? Onhan tämä kysymys tullut vastaan useampaan kertaan tietyiltä tahoilta. Mutta olisihan kovin nurinkurista, että kristityn herätysliikkeen ihmiset eivät lukisi Raamattua. Voi olla, että on uskonnollisia liikkeitä, joissa luetaan vain johtajien tulkintoja Raamatusta ja uskosta. Körtit ovat kuitenkin niin demokraattisia ja avoimia, ettei tällainen olisi Herättäjäyhdistyksessä mahdollista. Suurten vaikuttajien teksteihin tietysti tutustutaan, muttei niitä ehdottomana totuutena pidetä.


Mutu-tietoa ja suorastaan panettelua siitä, etteikö körtit lue Raamattua. Tunnen minua nuorempia, ikäisiäni (ja jo edesmenneitä körttiystäviäni), jotka lukevat Raamattua päivittäin säännöllisesti erilaisten raamatunlukuohjelmien mukaan. Raamattu tulee näin luettua vuodessa tai kahdessa läpi.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.