Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 9  (Luettu 34197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #90 : 03.11.11 - klo:06:30 »
Tässä näyttää Jumalan pelko olevan enemmän kauhua kuin kunnioitusta. Kuitenkin tämä on rohkaisu; kenenkään muun edessä ei tarvitse tutista.

Minun jumalanpelkoni ei taida olla kunnioitusta, se on erikseen, kyllä se on jotakin kauhua muistuttavaa.  Olen toisinaan miettinyt että tuo käsky "peljätä" Jumalaa on tavallaan turha,... pelkään ihan käskemättäkin... rakkaus on ´silti sen kanssa sopusoinnussa, Ehkä joskus, kuoleman rajan tuolla puolen, on "täydellinen rakkaus karkoittanut pelon" - kerran niin on käyvä  (1 Joh.)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #91 : 03.11.11 - klo:18:59 »
Perjantai, 4.11.2011

Sana tänään:

Hän antoi Israelille lakinsa
ja käski meidän isiämme
opettamaan ne lapsilleen,
jotta tulevakin polvi ne tuntisi,
jotta vastedes syntyvätkin ne oppisivat
ja kertoisivat omille lapsilleen.

Ps. 78:5-6   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #92 : 04.11.11 - klo:18:11 »
          Pyhäinpäivä

Pyhien yhteys

Pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. (Festum omnium sanctorum) ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä 2.11. (Commemoratio omnium fidelium defunctorum.) Siten muistelun kohteena ovat sekä kaikki kristikunnan marttyyrit että muut uskossa Kristukseen kuolleet. Sana pyhä ei kuitenkaan viittaa vain kuolleisiin. Jokainen Kristuksen oma on pyhä. Hän on uskossa osallinen näkymättömästä pyhien yhteydestä. Päivän perinteinen evankeliumi onkin Jeesuksen vuorisaarnan alussa oleva autuaaksijulistus.

Uskontunnustuksen mukaan pyhät muodostavat yhteyden, johon voimme näkymättömästi liittyä.

1. lukukappale

Jes. 60: 18–21

Ei kuulla enää väkivallasta sinun maassasi,
ei tuhosta eikä turmiosta sinun rajojesi sisällä.
Minun apuni on sinun muurinasi
ja minun ylistykseni sinun portteinasi.
Aurinko ei enää ole sinun päiviesi valona
eikä kuu kirkasta sinun teitäsi,
vaan Herra on sinun ikuinen valosi
ja sinun Jumalasi on sinun kirkkautesi.
Sinun aurinkosi ei enää laske
eikä kuu katoa,
sillä Herra on sinun ainaisena valonasi.
Sinun murhepäiviesi luku on täyttynyt.
    Vanhurskaita ovat silloin kaikki kansasi jäsenet,
maa on iäti oleva heidän.
He ovat taimia minun tarhassani,
minun kätteni työ, jolla osoitan kirkkauteni.

2. lukukappale

Ilm. 21: 1–4

Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: »Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.»

Evankeliumi

Matt. 5: 1–12

Nähdessään kansanjoukot Jeesus nousi vuorelle. Hän istuutui, ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. Silloin hän alkoi puhua ja opetti heitä näin:
      »Autuaita ovat hengessään köyhät,
      sillä heidän on taivasten valtakunta.
      Autuaita murheelliset:
      he saavat lohdutuksen.
      Autuaita kärsivälliset:
      he perivät maan.
      Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano:
      heidät ravitaan.
      Autuaita ne, jotka toisia armahtavat:
      heidät armahdetaan.
      Autuaita puhdassydämiset:
      he saavat nähdä Jumalan.
      Autuaita rauhantekijät:
      he saavat Jumalan lapsen nimen.
      Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan:
      heidän on taivasten valtakunta.
    Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.»
                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #93 : 04.11.11 - klo:23:03 »
   


Päivän sana

”Entä te?” kysyi Jeesus. ”Kuka minä teidän mielestänne olen?” Simon Pietari vastasi: ”Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.” Jeesus sanoi hänelle: ”Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
Matt. 16:15–17

lupaus-kantaaUskoa Jeesukseen ei oteta, vaan se annetaan. Jeesus sanoi, että me emme valinneet häntä, vaan hän valitsi meidät, jotta me lähtisimme liikkeelle ja tuottaisimme pysyvää hedelmää. Liikkeelle voidaan lähteä joko kutsumatta omassa voimassa tai Jeesuksen kutsumana hänen voimassaan. Oleellista ei ole liike, vaan sen aikaansaaja. Kun me saamme uskon Jeesukseen Jumalan suurena lahjana, syntyy kiitollisuus siitä, että syntimme on kannettu ristille. Armahdettuna on hyvä lähteä liikkeelle Herran edeltä valmistamaa tietä hänen johdatuksessaan. Tie ei ole silloinkaan helppo ja kivuton, mutta se on varmasti siunattu. Sen varrelta löytyvät erämaan lisäksi lähteet ja virvoittavat keitaat.
Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lupaus kantaa.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy




Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #94 : 05.11.11 - klo:08:40 »
Mietin tuota "liikkeelle lähtemistä".  En vieläkään oikein voi väittää käsittäväni mitä sillä ymmärretään.  Iskevimmät metaforat kuten tuo,  jättävät jonkinlaisen toivottomuuden; hyvä neuvo mutta mitä se käytännössä merkitsee?  Dosentti  :026:avasi minulle hieman tuota "Kristuksen seuraamista". 
"Tie, totuus ja elämä" piti minua vuosikaudet hiljaisessa epätoivossa; siis mikä mitä ja mitä minun pitää...    Vasta "minä naulat teroitin, joilla löin sun ristihin" ihmisen osuutena pelastukseen, vapautti...  sitten aloin vähän nähdä...   hyvin vähän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #95 : 05.11.11 - klo:10:20 »


Ajattelin kysyä, mistä nämä kuvat ovat peräisin, mutta se selvisi tässä samalla. Oulaisten helluntaiseurakunnastahan ne.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #96 : 05.11.11 - klo:12:27 »
   


Päivän sana

”Entä te?” kysyi Jeesus. ”Kuka minä teidän mielestänne olen?” Simon Pietari vastasi: ”Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.” Jeesus sanoi hänelle: ”Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
Matt. 16:15–17

lupaus-kantaaUskoa Jeesukseen ei oteta, vaan se annetaan. Jeesus sanoi, että me emme valinneet häntä, vaan hän valitsi meidät, jotta me lähtisimme liikkeelle ja tuottaisimme pysyvää hedelmää. Liikkeelle voidaan lähteä joko kutsumatta omassa voimassa tai Jeesuksen kutsumana hänen voimassaan. Oleellista ei ole liike, vaan sen aikaansaaja. Kun me saamme uskon Jeesukseen Jumalan suurena lahjana, syntyy kiitollisuus siitä, että syntimme on kannettu ristille. Armahdettuna on hyvä lähteä liikkeelle Herran edeltä valmistamaa tietä hänen johdatuksessaan. Tie ei ole silloinkaan helppo ja kivuton, mutta se on varmasti siunattu. Sen varrelta löytyvät erämaan lisäksi lähteet ja virvoittavat keitaat.
Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lupaus kantaa.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy





Nämä kiiltokuvat muistuttavat erittäin vähän sitä Jeesusta, joka eli maan päällä ja kalasti ihmisiä. Hänen vaatteensa, ne ainoat, eivät ikinä pesukonetta nähneet, vaan olivat ilmeisesti ajan tavan mukaan aina pyykkäyksen tarpeessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #97 : 05.11.11 - klo:20:45 »
              21. sunnuntai helluntaista

Jeesuksen lähettiläät

Jeesus julisti, että Jumalan valtakunta on lahja. Hän lupasi syntien anteeksiantamuksen kaikkein syntisimmillekin. Jeesus lähettää omansa maailmaan todistamaan tästä armosta ja palvelemaan ihmisiä hänen nimessään. Kristitty on Vapahtajan lähettiläs, "Kristus lähimmäiselleen".

1. lukukappale

5. Moos. 31: 6-8

Mooses sanoi israelilaisille:
    »Olkaa vahvoja ja rohkeita, älkää pelätkö älkääkä säikkykö noita kansoja, sillä Herra, teidän Jumalanne, kulkee teidän kanssanne. Hän ei jätä teitä yksin eikä hylkää teitä.»
    Mooses kutsui luokseen Joosuan ja sanoi hänelle kaikkien israelilaisten ollessa läsnä: »Ole vahva ja rohkea. Sinä viet tämän kansan siihen maahan, jonka Herra esi-isillemme vannomallaan valalla sille lupasi, ja sinä jaat sen maan israelilaisille perinnöksi. Herra itse kulkee sinun edelläsi. Hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua yksin eikä hylkää sinua. Älä lannistu, älä pelkää.»

2. lukukappale

Kol. 1: 9-11

Me olemme lakkaamatta rukoilleet teidän puolestanne ja pyytäneet, että te saisitte runsaasti hengellistä viisautta ja ymmärrystä ja tulisitte täydelleen tuntemaan Jumalan tahdon. Rukoilemme, että eläisitte Herralle kunniaksi ja kaikessa hänen mielensä mukaan ja että kantaisitte hedelmää tekemällä kaikkea hyvää ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa. Hänen kirkkautensa voima ja väkevyys vahvistakoon teitä olemaan aina kestäviä ja kärsivällisiä.

Evankeliumi

Luuk. 10: 1-12

Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.
    Hän sanoi heille: »Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen.
    Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua älkääkä jalkineita. Älkää matkan varrella pysähtykö tervehtimään ketään. Ja kun tulette johonkin taloon, sanokaa ensiksi: ’Rauha tälle kodille.’ Jos siellä on joku, joka on rauhan arvoinen, hän saa teidän toivottamanne rauhan. Ellei ole, toivotuksenne palaa teille. Jääkää siihen taloon ja syökää ja juokaa mitä teille tarjotaan, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta toiseen.
    Kun tulette kaupunkiin ja teidät otetaan siellä vastaan, syökää mitä teille tarjotaan, parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: ’Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.’ Mutta jos teitä johonkin kaupunkiin tultuanne ei oteta vastaan, menkää sen kaduille ja julistakaa: ’Me pyyhimme pois pölynkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut - pitäkää hyvänänne! Mutta tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle!’ Minä sanon teille: Sodomakin pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin sellainen kaupunki.»
                      
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #98 : 06.11.11 - klo:18:32 »
Maanantai, 7.11.2011

Sana tänään:

Siunatkoon Jumala meitä,
ja palvelkoot häntä kaikki maan ääret.

Ps. 67:8          
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #99 : 07.11.11 - klo:15:43 »
Päivän sana

Suurempi kuin elämä on sinun armosi. Minun huuleni ylistävät sinua.
Ps. 63:4

lupaus-kantaaMikä voi olla suurempaa kuin elämä? Eikö juuri se ole arvokkainta, mitä ihmisellä on? Jumala sanoo, että armo on elämääkin suurempaa. Armo ei tähtää vain nykyisen elämän parantamiseen, vaan tulevaan. Ihmisen elämä on psalmin kirjoittajan sanoin ”vain kourallinen päiviä” tai ”kuin ohikiitävä hetki”. Se on pian jo takana. Armo on ihmeellinen ja elämääkin suurempi, koska se avaa tien taivaaseen Jumalan suojaan. Taivaaseen päästään vain uskosta, armosta ja Kristuksen ristinansion tähden, siihen uskossa turvautuen. Muuta tietä ei ole. Jeesuksen ristinkuoleman voima on siinä, että se poisti kaikki esteet armoon turvautumiselta. Tulkaa kaikki, sanoo Jeesus. Tulkaa ja ottakaa ilmaiseksi anteeksiantamus ja taivas. Armo on todellakin suurempi kuin elämä; kuka voisi olla sitä ylistämättä!
Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lupaus kantaa.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #100 : 07.11.11 - klo:19:08 »
Tiistai, 8.11.2011

Sana tänään:

Herra itse kulkee sinun edelläsi. Hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua yksin eikä hylkää sinua. Älä lannistu, älä pelkää.

5 Moos. 31:8    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #101 : 08.11.11 - klo:18:40 »
Keskiviikko, 9.11.2011

Sana tänään:

Rukoilemme, että eläisitte Herralle kunniaksi ja kaikessa hänen mielensä mukaan ja että kantaisitte hedelmää tekemällä kaikkea hyvää ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa.

Kol. 1:10     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #102 : 09.11.11 - klo:19:50 »
Torstai, 10.11.2011

Sana tänään:

Koko maa oppii tuntemaan sinun tiesi, Jumala,
ja kaikki kansat saavat tietää, että sinä autat.

Ps. 67:3    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #103 : 10.11.11 - klo:18:19 »
Perjantai, 11.11.2011

Sana tänään:

Herra, sinua ylistäkööt kaikki luotusi,
uskolliset palvelijasi kiittäkööt sinua!
Julistakoot he valtakuntasi kunniaa,
kertokoot mahtavista teoistasi.

Ps. 145:10-11                    
                                                             
                                                              
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 9
« Vastaus #104 : 11.11.11 - klo:18:13 »
Lauantai, 12.11.2011

Sana tänään:

Hänen kirkkautensa voima ja väkevyys vahvistakoon teitä olemaan aina kestäviä ja kärsivällisiä.

Kol. 1:11    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.