Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 16  (Luettu 41215 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #105 : 06.04.15 - klo:11:05 »
Eilen oltiin omassa kirkossa pääsiäismessussa. Tänään katsoin areenalta entisen kotikirkon pääsiäismessun. Siellä näkyi muutamia tuttuja naamoja, mm. entinen kirkkoherra Anja Hänninen ja ehtoollisavustajana entinen nuori, nykyinen kappalainen Jukka Pohjolan-Pirhonen.  :039:
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #106 : 06.04.15 - klo:11:20 »
Olen käynyt monessakin kirkossa. Kotkan kirkossa olin kiirastostaina ensin messussa ja sitten Bachin passiota kuuntelemassa. Pitkäperjantaina olin Kymin kirkon jumalanpalveluksessa ja Pernajan kirkossa, missä gregoriaaninen laulu oli kotonaan. Pääsiäisenä luin Kymin kirkossa tekstejä. Saarnaa voisi kuvata ravistelevaksikin. Iltapäivällä olin vielä Uspenskin katedraalin palveluksessa. Siellä on nykyään elinvoimainen ja korkeatasoinen kuoro.

Siitä saarnasta jäi mieleen tämäkin ajatus: Jeesus annettiin ihmisten käsiin, jotta näkyisi, mikä valta ihmisellä on. Jumala herätti Jeesuksen kuolleista, jotta näkyisi, mikä valta Jumalalla on.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #107 : 07.04.15 - klo:23:19 »
Monta tilaisuutta tuli pääsiäisaikaan käytyä... Monessa kirkossakin, muttei edes 10 km:n etäisyydellä kotoa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #108 : 12.04.15 - klo:08:24 »


Siitä saarnasta jäi mieleen tämäkin ajatus: Jeesus annettiin ihmisten käsiin, jotta näkyisi, mikä valta ihmisellä on. Jumala herätti Jeesuksen kuolleista, jotta näkyisi, mikä valta Jumalalla on.

Tätä  minä lainaan siihen teodikeatarinaan  kun häneen ryhdyn, kai saan? Kuka näin sanoi onko muistissa?  Missä kirkossa? 

Olisi taas sisäisesti mielitekoni, mutta mihin. Puksussa on fiksu pappi. Ei pompahtele pitkin kirkkoa, ei tanssahtele alttarilla, ei liikutu omista sanoistaan eikä ravaa pitkin kirkkoa. Siis saarna ei performanssi. Pitäisi löytää se kirkko ja kuponki joka tulee viskattua roskikseen kun tulee. Siellä nimittäin ei ole aina messua.

Tai olisko jossain kirkkopyhä? 
Voi kun saisi siitä lehdykästä tilata vain toimitusliitteen, en tarvitse sitä muuten.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #109 : 12.04.15 - klo:19:32 »

 Alppilan kirkossa, siinä ihan Linnanmäen alla, olin messussa tänään sunnuntaina ( 12. 4. 2015). Pari pappia ja noin kolmekymmentäviisi muuta ihmistä. Yksi kaljupäinen ukko hölisi kommentteja pitkin matkaa, silloinkin kun kuolleet kiitettiin. Seurakuntasalissa kirkkokahvit tapahtuman jälkeen, kaksi kupillista kahvia :kahvi: :kahvi:, ja kaksi pullaa!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #110 : 12.04.15 - klo:20:24 »
Pitäisi löytää se kirkko ja kuponki joka tulee viskattua roskikseen kun tulee. Siellä nimittäin ei ole aina messua.

Tai olisko jossain kirkkopyhä? 
Voi kun saisi siitä lehdykästä tilata vain toimitusliitteen, en tarvitse sitä muuten.

https://www.helsinginseurakunnat.fi/uutisetjatapahtumat.html

Siitä kun napsauttaa keskisarakkeesta ensin tapahtumatyypiksi Jumalanpalvelukset ja sitten kalenterista päivämäärän ruutua, niin näkee mitä on tarjolla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #111 : 19.04.15 - klo:15:02 »
Hurskas päivä tänään. Ensin Virtuaalikirkko.fi ja jumalanpalvelus Turun tuomiokirkosta. Uudelleen jumalanpalvelus klo 13 kyläkirkko pullisteli, kun 70 henkeä on jo runsaasti siihen tilaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #112 : 26.04.15 - klo:09:16 »
Kirkko kutsuu. Korvasyyhyyn olisin halunnut Ristinkirkkoon, mutta koiran takia pitäydymme kotikirkon tarjonnassa. Se lyhetää eroahdistuvan perheenjäsenen, koiramme Themiksen,  yksinoloa liki puoli tuntia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #113 : 26.04.15 - klo:18:59 »
Mukkulan kirkossa oli Rauhanyhdistyksen kirkkopyhä. Saarnan piti Lapin-pappi ja kirkkokansa ja virret olivat ' heikäläisiä'.
Minä vierastin.  Ehtoollisen sakramentti oli hyvä kuten aina. Siinä ei toimikaan ihminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #114 : 26.04.15 - klo:20:07 »

   Kuoro lauloi lopuksi Finlandian ja urkuri veti täysillä lopun.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #115 : 26.04.15 - klo:20:12 »
Kävin kotikirkossa. Siellä oli hieman reipashenkinen tilaisuus, musiiiki oli hyvää.

Ja sitten tein jotakin, mitä en ikimaailmassa olisi uskonut tekeväni. Tilaisuuden jälkeen sai pyytää jotakuta rukoilemaan kanssaan, joten menin ja pyysin.  Nuorehko nainen kysyi etunimeni, laski kätensä olkapäälleni (luvan pyydettyään) ja rukoili puolestani. En kertonut hänelle juuri mitään, sanoin vain että uskoni on hyvin hapertunut, josko sen saisi hiukan vahvistetuksi. Se oli häkellyttävä kokemus kirkossa. Hyvällä tavalla häkellyttävä. Lopuksi toivotimme toisillemme siunausta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #116 : 26.04.15 - klo:20:31 »
Voi Liina, Liinukkainen !  Tuo on juuri sitä miten kirkon tulee toimia. Olen itse saanut kokea saman vuonna 1987, ja puolestani ystävä pyysi minua rukoilemaan hiljakkoin. Kirkoissa nämäkin tapahtuivat.

Siksi tänään ei ollut meidän kirkossa sitä rakkauden henkeä, vaan  v i e r a s  henki, yhteisöhenki.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #117 : 26.04.15 - klo:20:51 »
Meillä oli piispantarkastuksen päätteeksi piispanmessu, siksi kirkko oli aivan täynnä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #118 : 27.04.15 - klo:16:44 »
Voi Liina, Liinukkainen !  Tuo on juuri sitä miten kirkon tulee toimia. Olen itse saanut kokea saman vuonna 1987, ja puolestani ystävä pyysi minua rukoilemaan hiljakkoin. Kirkoissa nämäkin tapahtuivat.

Siksi tänään ei ollut meidän kirkossa sitä rakkauden henkeä, vaan  v i e r a s  henki, yhteisöhenki.

Riitta, Riittanen  :). Samaa mieltä. Tunnelma oli sangen valoisa -- ja yhteisöllinen. Yhteisöllisyyden ymmärrän niin, että ainakin kaikki paikalla olevat kuuluvat, ainakin sen hetken, yhteisöön.

Kirkonmenojen loputtua päädyin opastamaan uppo-outoa herrasmiestä matkan alkuun, koska hän halusi kävellä kirkosta lähitaajamaan ja oli sanojensa mukaan sekaisin suunnista (ja kysyi minulta, ehkä huono valinta, koska suuntavaistoni ei ole A-luokkaa). Olen huono neuvomaan reittejä sanallisesti, joten saattelin hänet "isolle tielle", josta hän vakuutti löytävänsä perille. (Eikä tässä ole mitään symboliikkaa, arkea vain.)

Yhteisö, joka torjuu, vaikka vain pienin elein, "ulkopuoliset", on minusta heikko ja pelottavakin. Ymmärrän hyvin, että tutut tervehtivät toisiaan eri tavoin kuin vieraita, mutta kaikki pitäisi ainakin toivottaa tervetulleiksi ja hyvästellä ystävällisesti. Ja katsoa vähän päälle.

Ikivanha äitini, muilla mailla, on löytänyt eräästä anglikaanikirkosta hengellisen kodin. Aluksi hän ei tuntenut siellä ketään. Muuan suntio (tai mikä se termi nyt siellä on, toimenkuva vaikutti varsin suntiolliselta) otti suojaansa, ja nyt mummeli on jo kaikkien kaveri, pappien piina kysymyksineen (sukuvika) ja etunenässä tervehtimässä tulokkaita. Rahaa kukaan ei ole pyytänyt eikä kirkkokuntaa kysellyt, eli mistään mummojen huijaaamisesta ei ole kyse.

"Tervetuloa" on hyvä sana. "Hyvää matkaa" on kelpo toivotus. Siunaus ei ole kenellekään pahitteeksi.

(sori pitkä teksti)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 16
« Vastaus #119 : 27.04.15 - klo:19:55 »
Tuli soitto tulisitteko ensi pyhänä avustamaan ja lupauduimme, koska olemme paikkakunnalla ja muutenkin menossa kirkkoon.

Toivottavasti ei satu mitään yhtä dramaattista kuin eilen, jolloin sain puhelun kesken kirkonmenojen, että kuoleva tytär haluaisi nähdä vielä äidin (naapurin). Lähdin siitä paikasta auttamaan matkajärjestelyissä, passin hankinnassa (lentoasemalta saa vajaassa tunnissa passin) sekä heidän lääkeensä olivat lopussa ja nekin piti täydentään ilman kelakorttia, kun herrahenkilö oli etelässä, mutta apteekki luotti. No äiti ei ehtinyt . Kun oli saatu muut paitsi lentoliput hoidettua tuli tieto, että kiire on nyt ohi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi