Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 9  (Luettu 29503 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #60 : 23.08.12 - klo:11:49 »
Kiitän !
Luenkin ne netti-Raamatusta. Saan tekstinkin näkymään paremmin. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #61 : 26.08.12 - klo:12:14 »
Tultiin juuri kotiin kirkosta. Messun jälkeen oli kirkkokahvitus kuurojen messiaanisten lasten koulukirjojen hyväksi.
Väkeä messussa oli suorastaan runsaasti mukkulalaisittain. . 70 oli käytettyjä ehtoollispikareita.
Oli ihana nähdä erästä vanhaa kiuruvetissyntyistä ystävää meidän kirkossa. Samaten kesän jälkeen näimme kahvitusporukkani Kaarinan kanssa.
Juotiin kahvit yhdessä ja suunniteltiin alustavasti syksyn hommia seuroissa ja muussa toiminnassa.

Saarna oli täyttä asiaa. Hyvin harkittu pohdinta sairauden syistä ja muusta tärkeästä Jumalasuhteessa.
Tektit olivat todella pitkät ja 2.Kun.kirja lukeminen koetteli jo äänijänteitä, mutta välisoiton ajan levättyäni sain taas äänen toimimaan ja Apostolien tekojen Kauniin portin halvautuneen miehen parannus sujui hyvin.

Virret olivat "uusmuotisia" Anna-Maija Raittilan, Anna-Mari Kaskisen, Jaakko Löytyn ja D. Bonhoefferin  tekstejä. Ehtoollisvirsi 224 oli vanhin.

Oli hyvä olla, kuunnella ja tehdä osuutensa tänään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #62 : 26.08.12 - klo:12:23 »
Kävinpä pitkästä aikaa omassa kirkossani täällä Viikissä. Ja kyllä oli kannattava reissu! Nautin täysin siemauksin koko messusta, kauniita musiikkiesityksiä ja hyvä saarna. Olen kyllä mieltynyt kovasti tuohon meijän pappiin, hirmu mukava ja puhelias ja hänen saarnansa ovat taattua tavaraa! Silti eniten lämmitti seurustelun sakramentti itse kirkonmenojen jälkeen. Nimittäin kirkkokahveilla länttäsin itseni nuoren pariskunnan viereen, jotka viikon päästä muuttavat naapuriini, noihin ihaniin upouusiin puisiin kerrostaloihin! Nyt on yhteystiedot vaihdettu ja olen varma että tulemme jatkossa näkemään muuallakin kuin kirkossa. Ja kirkkoonkin on mukava lähteä, kun matka on yhteinen.  :023:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33776
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #63 : 26.08.12 - klo:12:53 »
Hei Tiiti!

Meillä oli siis mukavat kirkkokokemukset.

Sitten näin sellaisen ihanan kohtauksen kun nuori isä tuli puoli kymmenen aikaan kirkkoon pienen 2,5-vuotiaan poikansa kanssa. Istuivat penkin päähän kirkkoa katselemaan. Isä selitti hiljalleen mitä kirkossa oli. Poikakin huomasi valot ja mainitsi niistä.
Sitten he lähtivät pois, pieni kiharapää pyöräkypäröineen ja viisas isä.
Tässä idea vapaasti käytettäväksi. Lapsen voi tuoda ensin kirkkoa katsomaan. Osallistuminen sujuu sitten tutummin kun sen aika tulee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #64 : 26.08.12 - klo:15:27 »
Hyvä reissu, kyl minä arvelen käyväni lähimmässä useamminkin. Saarna oli hyvin kuulemisen arvoinen, tuo pappi ajattelee hyvin paljon olen huomannut ennenkin.

Mutta kahvia eivät antaneet.

Seurakunta jäi istua jököttämään penkkeihin kunnes pappi sen pois hätisti, eli MESSU ON PÄÄTTYNYT!  LÄHTEKÄÄ SIIS!  ja palvelkaa Herraa iloiten.
Antaisiko ne keittää siellä itse? >:(

Siis Lähtekää siis, ja keittäkää kahvia, kilopullaa kai joku muisti tuoda?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #65 : 26.08.12 - klo:15:35 »
Hyvä reissu, kyl minä arvelen käyväni lähimmässä useamminkin. Saarna oli hyvin kuulemisen arvoinen, tuo pappi ajattelee hyvin paljon olen huomannut ennenkin.

Mutta kahvia eivät antaneet.

Seurakunta jäi istua jököttämään penkkeihin kunnes pappi sen pois hätisti, eli MESSU ON PÄÄTTYNYT!  LÄHTEKÄÄ SIIS!  ja palvelkaa Herraa iloiten.
Antaisiko ne keittää siellä itse? >:(

Siis Lähtekää siis, ja keittäkää kahvia, kilopullaa kai joku muisti tuoda?

Ensi pyhästä alkaen on meillä joka pyhä kirkossa jumalanpalveluksen jälkeen kahvit. Vapaaehtoiset kärräävät pumpputermokset paikalle ja liruttavat kahvit pahvimukeihin ja sille kaveriksi ja kuivikkeeksi siivun känttyä. Siis hyvin primitiivistä.Tärkeintä on se sosiaalinen hetki, jonka tämä mahdollistaa. Saa nähdä mikä on vastaanotto. Siis kahvit ovat kirkossa eikä tarvitse lähteä mihinkään. Kirkkomme on vuodelta 1734 ja silloin ei rakennettu seurakuntasaleja kirkon yhteyteen, tärkeämpiä olivat asehuoneet. Tänään tultiin kirkosta kuivin suin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #66 : 26.08.12 - klo:16:04 »
 :109:  Tästälähin minä alan jyrätä kahvien puolesta... :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #67 : 26.08.12 - klo:20:15 »
Virolaiselle ystävyysseurakunnalle kerättiin kolehti, ja kahviraha.   23 pappeineen ja suntioineen oli kirkossa, seurakuntasaliin vaivautui kait 12. Kun kolehti raha oli jo mennyt, eikä ollut muuta mukana. Taas on 50 pullaa pakkasessa, onneksi vielä mahtuivat. :icon_sad:

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #68 : 26.08.12 - klo:20:51 »
Olen niin kiitollinen virtuaalikirkosta. Nyt kuuntelen Oulun kirkkoa, alussa 15 minuuttia kestänyt virsi-intro. Yleensä en välitä turhista krumeluureista messun aikana, mutta tämä ei tuntunut sellaiselta. Siinä oli vaan miksattu yhteen monta hyvää virsisävelmää.
Jospa ensi sunnuntaina menen uuden kotikaupunkini kirkkoon, (tai lähimpään sellaiseen) jännittävää. :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #69 : 02.09.12 - klo:09:17 »
Meillä on tänään kappalaisen virkaan asettaminen ja sen jälkeen kahvit kirkossa siis kirkkosalissa. Menoksi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #70 : 02.09.12 - klo:12:03 »
Olen niinniinniin iloinen  :109: mein nykysaarnoista, tahtosin ne itelle,  nyt käy kuin usein toivon että jokin asia jää mieleen, ja se että sain liikuteltua eilen tyngiksi kulutetut raajani kohti kirkkoa, olinpa tosissan onnellinen, ja juupelin tyytyväinen kaikesta tapahtuneesta olin, niin.

Kahvia eivät anna, mutta aloitteella on mekastaminen kirkkokahveista talkooliikkeenä.  :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:  kun taas piti väki hätistää pois.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #71 : 02.09.12 - klo:13:22 »
Olen niinniinniin iloinen  :109: mein nykysaarnoista, tahtosin ne itelle,  nyt käy kuin usein toivon että jokin asia jää mieleen, ja se että sain liikuteltua eilen tyngiksi kulutetut raajani kohti kirkkoa, olinpa tosissan onnellinen, ja juupelin tyytyväinen kaikesta tapahtuneesta olin, niin.

Kahvia eivät anna, mutta aloitteella on mekastaminen kirkkokahveista talkooliikkeenä.  :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:  kun taas piti väki hätistää pois.

Kyllä perjantain iltahartaus Markku Yli-Mäyryn pitämänä hakkasi koko kuukauden saarnat kerralla
« Viimeksi muokattu: 02.09.12 - klo:14:03 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #72 : 02.09.12 - klo:13:59 »
Tuomasmessussa tänään illalla, niin kuin viime viikollakin. :kahvi:
Elämä on kemiaa.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #73 : 02.09.12 - klo:16:27 »
 Tänään sama ystäväseurakunta aktiiviporukka keitti kahvit toisessa seurakunnan kirkossa. Väkeä oli melkoisestiv enempi, kuin viimev viikolla. Nyt rahat menevät Äänisenrannan toiseksi suurimpaan kaupunkiin ja sen seurakunnan tarpeisiin.... Kirkkoherra luetteli palvelijoiden lisäksi kahvin keittäjät,,,, enpä ole ennen kuullut moista. :icon_lol: :icon_lol: Kolehdin kerääjiä on joskus mainittu, mutta hehän ovat läsnä kirkossa, seurakuntasalin puolella palvelijat on unohdettu...
Ikänsä virkapukua kantanut kh, tuntuu ottaneen seurakunnan hallintaansa, kuin ennen alokasjoukkueen tai rauhanturvaajakomppanian... isällisen jämäkästi... :icon_wink:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 9
« Vastaus #74 : 02.09.12 - klo:18:45 »
Kävin kirkossa, mutta huomasin monta kertaa saarnan aikana, että ajatukseni harhailivat jossain aivan muualla. Sen verran välillä aina kuulin saarnaa, jotta tuli selväksi, että pappi puhui asiaa eikä saarna ollut edes liian pitkä. Vika oli siis kuulijassa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.